Rippilapsi halusi lahjaksi kalliita muotijuttuja
Käyttää niitä tämän kesän. Mielestäni typerää, että vanhemmat olleet mukana tässä toivomuksessa. Levittäneet sitä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mtiä sitten olisi pitänyt toivoa?
No minä sain rippiristin enkä oikeastaan muuta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi harmi. Mikään pakkohan ei toki ole antaa juuri toivottua lahjaa, mutta en mä oikein ymmärrä, miksi rippilapsen pitäisi toivoa jotenkin tosi pitkän tähtäimen järkeviä lahjoja vaan.
Öö? Mielestäni hyvä, että vanhemmat tukevat lapsen kehitystä omalla tasollaan, eivätkä yritä elää ja manageroida tämän elämää. Pitäisikö sinunkin hankkia oma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perinteenä on ollut antaa myös rahaa, ilmeisesti tässä tapauksessa annetaan myös vaatteita
Rippilahjoista eniten ollut hyötyä ja iloa yhdestä runokirjasta ja yhdestä aforismikirjadta. Niihin palaan aina uudelleen, vaikka rippijuhlista 50 vuotta.
Annan aina vaan rahaa, jolla hän voi osallistua näihin muotijuttuihin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Rippilahjoista eniten ollut hyötyä ja iloa yhdestä runokirjasta ja yhdestä aforismikirjadta. Niihin palaan aina uudelleen, vaikka rippijuhlista 50 vuotta.
Miten hyötyy runokirjasta ?
En osta enää mitään lahjoja vaan siirrän mieluummin rahaa suoraan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap. kirjoittaa "kalliita muotijuttuja" niin vastakohta lienee halvempia lahjoja.
Ja monelta lahjatoiveet ovat menneet överiksi, kun niitä ei enää pysty täyttämään edes keskituloiset esim. opettajat, lääkärit jne.
Jos palkka 3500€/kk niin käteen jää 2200-2300€/kk ja satasen lahjan eteen saa tehdä useamman päivän töitä, jotta se on tienattu ja vuokrat ja asuminen maksaa.
Nykyään lahjatoiveilta on mennyt suhteellisuudentaju.
Vierailija kirjoitti:
Käteisenä tai menee vanhempien toimeentulotuet :D
Poika osti ruppirahoilla jotain yli kalliita merkkivaatteita. Siitä on jo 6 vuotta ja ne vaatteet on edelleen käytössä ja näyttävät uusilta. Sanoisin, että kannatti ostaa. Hinta esim t paidassa on noin 20€/ vuosi, mutta tosiaan käyttö jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Öö? Mielestäni hyvä, että vanhemmat tukevat lapsen kehitystä omalla tasollaan, eivätkä yritä elää ja manageroida tämän elämää. Pitäisikö sinunkin hankkia oma?
Tässä oli pointtina se, että jo rippilapset ovat mukana kulutushysteriassa, kummi on lahja-automaatti, ei muuta!
Mä en saanut aikoinaan mitään. Kahvit keittivät, siinä kaikki , pahaa kakkua joo.
No se oli sitä aikaa.
Mutta ei pidä lähteä mukaan lasten kilpavarusteluun, ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä? Eikö olisi jo viimein rippikouluikäiselle lapselle vanhempien aika kertoa rahan arvo ja vähän enemmän suhteellisuudentajua.
Lahjaetiketin mukaan lahjahevosen suuhun ei katsota ja nykyään jopa lahjalla hetaan taloudellista etua ja hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hyötyy runokirjasta ?
Rippilahjasta ei tarvitse olla hyötyä, senhän on tarkoitus muistuttaa elämän eräästä suuresta etapista!
Ripillä kun on käynyt, saa mennä naimisiin!
Täällä joku ihmetteli, mitä hyötyy runokirjasta. Olen vähän järkyttynyt tästä kysymyksestä. Onko unohtunut henkinen pääoma? Nyt olen tosiaan huolestunut ihmisen tilasta ja olosta tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap. kirjoittaa "kalliita muotijuttuja" niin vastakohta lienee halvempia lahjoja.
Ja monelta lahjatoiveet ovat menneet överiksi, kun niitä ei enää pysty täyttämään edes keskituloiset esim. opettajat, lääkärit jne.
Jos palkka 3500€/kk niin käteen jää 2200-2300€/kk ja satasen lahjan eteen saa tehdä useamman päivän töitä, jotta se on tienattu ja vuokrat ja asuminen maksaa.
Nykyään lahjatoiveilta on mennyt suhteellisuudentaju.
Komppaan tätä!
MIETI, mikä on kallista, laske kuinka monta tuntia joudut tekemään töitä sen eteen!
Näin laskettuna saattaa pizza ja hampurilainenkin olla kallis kun sen suhteuttaa tuntipalkkaan! Esim kansaneläkeläinen saisi hikisesti euron hampurilaisen jotta muullekin jää rahaa!
Minulta meni kerran ohi yhden rippilapsen lahjatoiveet syystä, ettei mies muistanut kertoa niistä. Unohti itsekin. Ostin lakanat, joista sitten rippilapsen vanhemmat minua suoraan moittivatkin. Rippilapsi toivoi bensarahaa moponsa käyttöä varten, joten mies sitten vielä antoi 50 euroa päälle. En viitsinyt nolostua saati pahoittaa mieltäni. Kyllä ne lakanat jossakin vaiheessa käytössä ovat.
Joten on ihan sama mitä rippilapselle antaa. Viimeksi vein kirjan 25 euroa, koska se tuli halvemmaksi kuin antaa rahaa. Perhe onneksi lukee paljon, niin sain kauniit kiitokset.
Eli sen lahjan kanssa on aina sekavaa. Rippilasten ei ole tarkoitus käyttäytyä kohteliaasti ja kiittää ihan mistä tahansa. He laskevat vain rahat kannattiko kärsiä mukana juhlissa. Siis pääsikö palkoille.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa.
Ei ole pakko osallistua. Toivomus on toivomus, eikä mikään automaattinen tilaus.