"Helsingin terveyskeskuslääkäreillä on keskimäärin 6400 euron kuukausipalkka."
No ei tuo nyt niin kovin suurelta kuulosta. Itse saan aika helposta työstä 5000 € ilman mitään vastuuta ihmishengistä. Verojen jälkeen ero tuohon on käytännössä olematon.
"Helsingin kaupungin terveyskeskuksessa työskentelevien lääkärien keskimääräinen palkka kaikkien tehtäväkohtaisten lisien jälkeen on noin 6 400 euroa kuukaudessa."
Kommentit (77)
Ja Helsingissä ei peritä terveyskeskusmaksua ollenkaan. Muualla maksu vain nousee. Ei kovin yhdenvertaista. Muualla se kannustaa lääkäreitä juoksuttamaan asiakasta moneen kertaan turhaan tk:ssa tulostavoitesyistä. Ja sitten valitetaan resurssien puutteesta ja halutaan lisää liksaa...kun ei voida toimia rationaalisesti ja tehokkaasti asiakkaan etua ajaen ja kärsimyksiä minimoiden.
Vai onko juoksutus pelkästään lääkärien osaamattomuutta? Katsotaan käypähoidosta koneelta vastaus, ja sitä keskiarvoyleistettyä "tietoa" käytetään suoraan potilaan arvioinnissa, joka todellisuudessa on yksilö yksilöllisine vaihteluineen ja ominaisuuksineen, ja joka todellisuudessa vaatisi lääkäriltä osaamista ja tiedon soveltamista, ja osin keskiarvotiedon hylkäämistäkin.
Lääkärillä on kaikenlaisia lisiä kotka tulee palkan päälle..päivystyslisä,viikonloppulisä,ylittökirvaus...lisä,lisä,lisä..
Ainakin meidän kunnassa lääkärit on verolistojen huipulla tuloissa...terveyskeskuslääkärit.
Aika kornia .3 vuotta sitten luin ilkkapohjalaisesta juttua nuoresta naislääkäristä joka kertoi palkakseen kymppitonni kuukaudessa ja oli työssä julkisella..
Valitteli kun vanheiman vapaalla sai kelalta vai. 5000 euroa kuukaudessa vanheimpain rahaa...se kun ei riittänyt suuriin tuloon tottuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärillä on kaikenlaisia lisiä kotka tulee palkan päälle..päivystyslisä,viikonloppulisä,ylittökirvaus...lisä,lisä,lisä..
Ainakin meidän kunnassa lääkärit on verolistojen huipulla tuloissa...terveyskeskuslääkärit.
"päivystyslisä,viikonloppulisä,ylittökirvaus...lisä,lisä,lisä.."
Kaikissa muissakin ammateissa on nämä lisät.
Ainoa, jota en ymmärrä, on jokin kummallinen "toimenpidelisä", mutta en tiedä, onko tämä käytössä nykyään? Siis eli saat peruspalkan, kun menet työpaikalle, mutta jos teet siellä jotain, saan toimenpidelisiä...
Oliskos se Helsinki joka maksoi toimenpide lisää lääkäreille..eli mitä enemmän potilaista meni lääkärin läpi sitä enemmän maksettiin pakkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan onneton palkka vastuuseen ja työmäärään & -aikoihin suhteutettuna. Tienaan saman leppoisasta päivätyöstä jossa ei ihmishengillä leikitä
Työaikoihin? Virka-aika, ei mitään vastuuta tai tulostavoitetta ja käytöskin saa olla ihan mitä vaan.
Helsingin terveyskeskuksissa on iltapäivystys ja iltavastaanottoja varmaan kahdeksaan asti.
Ja mitä saavat työssään aikaan?
Kun potilast tulee aina eri lääkärille, ehtivät käydä perusasiat läpi, ja sittenpä jo aika loppuikin. Hei hei.
Itse tein Oulussa terveyskeskuslääkärin töitä, palkka 4300e + noin 0-300 e lisällä. Kyllä, vitutti.
Vierailija kirjoitti:
No ilmaiseksiko sitä pitäisi tehdä ylityöt, illat töitä päivien lisäksy, päivystää 24/7... äly hoi.
Kuukausipalkasta kun puhutaan terveysalalla niin aina on kyseessä vain tämä ns . Peruspalkka .
Isot rahat tulee niistä lukuisista liesistä ja palkan sijaan pitäisi puhua kokonaisansoista eikä palkasta kun kokonaisansiot sinne tilille tulee..
Terveyskeskus lääkärin kokonaisansiot ylittää bruttona poikkeuksetta yli 10000 euroa kuukaudessa..
Vierailija kirjoitti:
No itse olen tk-lääkäri Helsingissä ja tuosta palkasta jää (kiitos Orpon hallituksen veroprosentin laskemisen) käteen n. 4200 €. Koronasulkujen jälkeen saatiin n. vuoden ajan 1000 € lisäkorvaus/kk rankasta työstä.
Onpas Helsingissä pieni kunnallisvero tai sitten palkkasi on oikeasti isompi. Itse asun ihan muualla enkä ole edes lääkäri ja tienaan pari sataa enemmän. Käteen jää 3900e.
Saiko hoitajat koronasulkujen jälkeen myös 1000 e/kk rankan työn lisää? Niinpä, tuskinpa vaan ja hehän sen likaisen työn tekevät..
Itse tienasin opiskelijana yhdessä vaiheessa yli 4000 €/kk verojen jälkeen, kun sain apurahaa ja tein samalla osa-aikaisena töitä kaupan kassalla. Tuo lääkärin palkka on varmasti ennen veroja, joten saattavatpa tienata vähemmänkin kuin minä, pelkkä opiskelija/myyjä tuolloin. Joten ei tuo lääkärin liksa nyt niin ihmeellinen ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole alalla, mutta ihmettelen, kun usein tk-lääkäreitä jotenkin halveksutaan. Mutta siinähän on kaikkein kovin paikka, kun pitää usein ilman mitään taustatietoja muutamassa minuutissa päättää, että onko tämä vain tavallista kolotusta vai kuoleeko potilas siihen paikkaan...
Kun vertaa vaikka yliopistosairaalan erikoislääkäriin, niin kun potilas tulee vastaanotolle, hänestä on siinä vaiheessa metritolkulla tekstiä ja tehtyjä kokeita, joihin lääkäri voi perehtyä ja pähkäillä, että mitäs sitten tehtäisiin.
Ei oo päivystyksessä.
Työ johon suurin osa ihmisista ei pysty. Tottakai siitä maksetaan. Aivan sama mikä työ on kyseessä. Jos tekijöitä ei ole, niin palkka nousee niillä jotka sitä työtä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen tk-lääkäri Helsingissä ja tuosta palkasta jää (kiitos Orpon hallituksen veroprosentin laskemisen) käteen n. 4200 €. Koronasulkujen jälkeen saatiin n. vuoden ajan 1000 € lisäkorvaus/kk rankasta työstä.
Onpas Helsingissä pieni kunnallisvero tai sitten palkkasi on oikeasti isompi. Itse asun ihan muualla enkä ole edes lääkäri ja tienaan pari sataa enemmän. Käteen jää 3900e.
5,30%
Muistakaa, että tk lääkäreistä suurin osa on opiskelijoita! Ihan kivasti auttaa tuo summa ettei ole pakko ottaa opintolainaa.
Huono palkka. Hitsarinakin tienaa noin 4000€ kuussa.
Jakomäen vuokrayksiössä tienaa nettona tuon verran hampun kasvatuksella.
"palkka kaikkien tehtäväkohtaisten lisien jälkeen"
Toki ylitöistä maksetaan lisää, kuten kaikissa muissakin ammateissa maksetaan.