kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa "heikentynyt terveydentila" Kelalle? Siis sellainen, ettei tarvitse muuttaa. Sairausloma ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et pysty tekemään hakemuksia? Vauvapalstalla kirjoittaminen kyllä näemmä onnistuu.
Hakemuksista en tiedä, mutta muuttaminen on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenet tänne kirjoittamaan ja kitisemään niin kykenet myös täyttelemään asuntohakemuksia.
Vaan en kykene. Olen sossun kanssa täytellyt asuntohakemuksia esim. kunnalle ja muualle mutta kukaan ei ole tarjonnut minulle asuntoa.
Sossu sanoo ettei voi auttaa enempää ja kelan mielestä en hae tarpeeksi aktiivisesti asuntoa. ihan oikeasti, olen sairas ja jo vanha.
Asumisneuvoja sanoi ettei hänellä ole mitään asuntoja eikä hän voi auttaa ja koita vain löytää asunto.
Seli seli. Kyllähän sika syytä keksii kun ei kuolla halua. Ei sitä asuntoa sinulle kenenkään kuulu valmiiksi nenän eteen kantaakaan vaan se vaatii omatoimisuutta sekä vaivannäköä. Jatkat hakemista vaan uutterasti ja makselet sillä aikaa sen ylimenevän osan saamista
AP, jos asut pääkaupunkiseudulla missä suurin osa tarjolla olevista asunnoista eivät täytä kelan vuokraehtoja edes ne kaupungin omat vuokra-asunnot vaan ylittävät nuo kelan maximivuokrat. Tehtävä on mahdoton kun hakijoitakin on paljon.
Muista kuitenkin että se HAKEMINEN RIITTÄÄ että saat asumistuen. Laitat vaan tiedot kelaan. Esim. Kelan toimistossa se voidaan tehdä siellä on sitä varten henkilöstöä jotka voi auttaa tai sitten ne sossun työntekijät. Tärkeää tietää että Kela ei siis vaadi että sinun olisi pakko SAADA se edullisempi asunto vaan hakeminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuksia
Aika selektiivinen sairaus sinulla kun av-foorumilla voi roikkua ja suoltaa tänne sivukaupalla viestejä mutta käsi alkaa väpättää heti kun hakemusta pitäisi kirjoittaa.
Niinhän se näillä aina.. Ei kai se enää ketään yllätä.. Se vakavin ja pahin sairaus yllättäen iskee aina silloin muine vaivoineen kun itse pitäisi jotain itsensä tai elämänsä eteen tehdä eikä mikään itkupotkuraivari eikä selitys saa muita sitä valmiina eteen kantamaan..
Oletko siis sitä mieltä, että maailmassa ei ole vakavia sairauksia vaan kaikki vain teeskentelevät? Onko lääketiede valetta ja lääkärit valehtelijoita? Onko tässä siis salaliitto takana?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole luottotietoja, niin eipä vuokra-asuntoa tänä päivänä saa. Huoli pois.
Kyllä saa ainakin Lumolta ja Satolta, kunhan ei ole vuokravelkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kykenet tänne kirjoittamaan ja kitisemään niin kykenet myös täyttelemään asuntohakemuksia.
Vaan en kykene. Olen sossun kanssa täytellyt asuntohakemuksia esim. kunnalle ja muualle mutta kukaan ei ole tarjonnut minulle asuntoa.
Sossu sanoo ettei voi auttaa enempää ja kelan mielestä en hae tarpeeksi aktiivisesti asuntoa. ihan oikeasti, olen sairas ja jo vanha.
Asumisneuvoja sanoi ettei hänellä ole mitään asuntoja eikä hän voi auttaa ja koita vain löytää asunto.
Seli seli. Kyllähän sika syytä keksii kun ei kuolla halua. Ei sitä asuntoa sinulle kenenkään kuulu valmiiksi nenän eteen kantaakaan vaan se vaatii omatoimisuutta sekä vaivannäköä. Jatkat hakemista vaan uutterasti ja makselet sillä aikaa sen ylimenevän osan saamistasi rahoista ja yrität pärjätä. Niin muutkin joutuvat tekemään.
Muistelepa sitten sanojasi, jos itse sairastut vakavasti ja joudut Kelan armoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Kuinka suuri on täysi eläkkeensaajan asumistuki?
Se riippuu tietysti asunnon vuokrasta. 700 euron vuokraan saa 505 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samaten millä rahalla luottotiedot menettänyt sairaseläkkeellä oleva muuttaa vaikka toiselta puolelta maata Kemiin? Miten vaikeasti sairaalla on voimia fyysisesti pakata muuttotavaroita ja järjestellä muuttoa?"
Kysyt tätä jankaten uudestaan. Vastaus löytyy tästä ketjusta.
Kelasta saa muuttoavustusta. Muuttoavustuksen myötä saa muuttoapua.
Kelamuuttoavustus ei yleensä kata muuttoa toiselle puolelle maata.
Yleensä kattaa. Avustusta myöntää Kela tai sosiaalihuolto/-toimi.
Muuten hyvä paitsi että ne Kelan vuokranormit on myös alemmat siellä perähikiällä. Eli se ja sama jos muutat halvempaan asuntoon muualle mutta sielläkin se halvempi asunto ylittää kelan vuokranormin. Ei siis kannata varsinkin jos sitten sairaseläkeläinen joutuisi kauppa- ja lääkärissä käynteihin käyttämään enemmän rahaa. Kelasta tulis vaan taas hylkyä hylyn perään
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aloitus lienee provo, kyllä minusta keskustelupalstalle kirjoittaminen on paljon helpompaa kuin joku hakemuksen tekeminen. Itse en tarvitse kelalta mitään mutta olen autellut yhtä lievästi vammaista. Niissä pitää olla tarkkana ja kysymyksiä paljon. Ei asumistuki mutta muita. Vähän tyhmiä te jotka ette näe eroa.
Noiden huutelijoiden äo. ei riittäisi tekemään mitään hakemusta, kunhan trollaavat. Lienevät jossain hoitokodissa/asuntolassa, jossa hoitajat täyttävät heidän kaavakkeensa. Kuluttavat aikaansa täällä sitten, kun muutakaan tekemistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa "heikentynyt terveydentila" Kelalle? Siis sellainen, ettei tarvitse muuttaa. Sairausloma ei kelpaa.
Oliskos joku lääkärin kirjoittama lausunto tarpeeksi heikentyneestä terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Kuinka suuri on täysi eläkkeensaajan asumistuki?
Se riippuu tietysti asunnon vuokrasta. 700 euron vuokraan saa 505 euroa.
Sen sijaan ei-eläkeläinen yksin asuva saa tuohon vuokraan mm. Jyväskylässä maksimissaankin alle 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaseläkekään ei kelpaa heikentyneeksi terveydentilaksi Kelalle.
En asu Suomessa mutta ei kai Kela voi vaatia ketään muuttamaan yhtään mihinkään?
Se nyt on elvä että jos saa Kelan tukia esim asumiseen, niissä on rajat mihin asti korvataan. Päivänselvä asia. En ymmärrä että ketään voi pakottaa muuttamaan, sen ymmärrän että yli rajojen menevästä summasta ei saa tukea. Ei kai kenenkään kohdalla voi tehdä poikkeusta että esim 1000 euron vuokrasta saa koko summasta asumistuen ja joku toinen ei saa! Silloin han se kuuluu kaikkien saada jos yhdelle myönnetään.
Kaikillle samat säännöt ja normit.
Spekulaatoolla ei ole mitään väliä sillä eläkeläisen asumistukea ei koske uudistus jossa pyydetään hankkimaan halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika selektiivinen sairaus sinulla kun av-foorumilla voi roikkua ja suoltaa tänne sivukaupalla viestejä mutta käsi alkaa väpättää heti kun hakemusta pitäisi kirjoittaa.
Niinhän se näillä aina.. Ei kai se enää ketään yllätä.. Se vakavin ja pahin sairaus yllättäen iskee aina silloin muine vaivoineen kun itse pitäisi jotain itsensä tai elämänsä eteen tehdä eikä mikään itkupotkuraivari eikä selitys saa muita sitä valmiina eteen kantamaan..
Oletko siis sitä mieltä, että maailmassa ei ole vakavia sairauksia vaan kaikki vain teeskentelevät? Onko lääketiede valetta ja lääkärit valehtelijoita? Onko tässä siis salaliitto takana?
Ei kun nämä ovat taas näitä köyhät kyykkyyn tapauksia. Ilmeisesti liian hyvin omat asiat vielä toistaiseksi niin täällä huudellaan. Kattellaan muutaman vuoden päästä kun tämä maailman tilanne 10 kertaisesti huonompi ja rahat tuhlattu sotaan ja eu hankkeisiin. Alkaa paremmin tienaavilla itsekkyys kostautua kun oma talouskun kuralla.
Voit olla aika huolettomalla mielellä, koska tuskin mistään saat kämppää, vaikka hakisitkin. Itselläni yksityisen vuokranantajan mukaan liian huono tilanne saadakseni heiltä asuntoa ja Hekan mukaan liian hyvä tilanne saadakseni heiltä asuntoa.
Hakeminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole luottotietoja, niin eipä vuokra-asuntoa tänä päivänä saa. Huoli pois.
Kyllä saa ainakin Lumolta ja Satolta, kunhan ei ole vuokravelkoja.
Juu AP vaan laittamaan hakemusta Lumon pieneen yksiöön jossa vuokra 900 e/kk. Eihän tlitä jelan vuokranormin määrää, eihän. Voi herran jestas tätä älyn puutetta!
Vierailija kirjoitti:
Spekulaatoolla ei ole mitään väliä sillä eläkeläisen asumistukea ei koske uudistus jossa pyydetään hankkimaan halvempi asunto.
Ei, mutta jos tarvitsee toimeentulotukea, niin silloin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet sairauden? On kehon häiriötiloja, jotka johtuvat eri teollisuuden aloista. Suuri osa myös lääketeollisuudesta. Lääketiede on pitkälti valetta ja lääkärit valehtelijoita. Salaliitto on, mutta suurin osa sen jäsenistä on niin uuvatteja, etteivät edes tajua millaiseen pahuuteen osallistuvat
Olen täysin samaa mieltä.