Onko oikeasti niin että kivuliaisiin menkkoihin ei saa mitään apua julkiselta sektorilta?
Tiedän että yksityinen gyne kirjoittaa ehkäisyimplantin tai hormonikierukan tähän, mutta se edellyttää vähintään kahta käyntiä ja kustantanee tänä päivänä kokonaisuudessaan jotain 300-400 euroa(?) Ja terkkarissa saisi kaiketi vain Buranaa ja silmien pyörittelyä? Ihmetyttää, että jos elämänlaatua ja toimintakykyä haittaava vaiva on naisten vaiva niin sen hoito on olevinaan jotain luksusta, joka ei kuulu julkiselle.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Julkinen tarkoittaa buranaa siitä riippumatta mikä vaivasi on.
Julkinen tarkoittaa Panadolia, sitä tarjotaan sairaaloissakin leikkausten jälkeen ja osastolla. Sitäkin saa hoitajilta kinuta. Valittavat, jos ei ole täysi 8h kulunut edellisestä.
Viimeksi salakuljetin sairaalaan itse vahvempaa tavaraa kun tiesin etukäteen mihin olin menossa (munuaiskivioperaatio) ja että millään vi-tu-n Panadolilla ei tee mitään. Lopulta joutuivat laittamaan morfiinia suoneen jälkikivuissa, kun huusin suoraa huutoa.
Burana on luksusta lääkäreiltä!
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, kyllä ne aikanaan loppuvat. Sitten oletkin hedelmätön kuiva mummeli.
Tuo ei lohduta yhtään. Menkat alkaa vaihdellen noin 10 v + ja loppuvat n. 50 v + -
Siinä 40 vuotta kipuja 4 päivää /kk, eikä parina päivänä kuukaudessa pääse töihin/koulkuun/ ulos jne. Hyvä kun vessaanr pääsee. Sängyllä itket, eikä meinaa kärsiä edes hengittää... hohdokasta elämää :(
Laparoskopian lisäksi endometrioosi voidaan todeta keisarinleikkauksessa. Näin ainakin mulla. Leikkaava lääkäri kysyi saatuaan vauvan ulos että onko sulla ollut kivuliaita kuukautisia. Vastasin että ei ole, miten niin? No kun sulla näkyy olevan endometrioosi. Olin, että jaa, vai niin.
Keisarinleikkaus ei mulla ollut oma toive, mutta jos kärsisin kovista menkkakivuista, joita ei ole selvitetty, niin saattaisin harkita keisarinleikkauksen vaatimista. Toipuminen leikkauksesta oli ainakin mulla paljon helpompaa kuin pelkäsin.
Otan osaa teille kaikille kivuissa kärsiville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli, kyllä ne aikanaan loppuvat. Sitten oletkin hedelmätön kuiva mummeli.
Tuo ei lohduta yhtään. Menkat alkaa vaihdellen noin 10 v + ja loppuvat n. 50 v + -
Siinä 40 vuotta kipuja 4 päivää /kk, eikä parina päivänä kuukaudessa pääse töihin/koulkuun/ ulos jne. Hyvä kun vessaanr pääsee. Sängyllä itket, eikä meinaa kärsiä edes hengittää... hohdokasta elämää :(
On onnekasta, jos menkat kestävät vain sen 4 pv. Itselläni 7-8 päivän menkat, joista n. 4 pv kovissa kivuissa. Tiedän, että joillain on vielä huonommin.
Mulla löytyi apu (30 tuskaisen menkkakipuvuoden jälkeen) akupunktiosta. Suosittelen kokeilemaan, vaikka maksaakin hunajaa.
Toivon, että joku olisi kertonut mulle jo silloin kun olin teini, että kuukautisten ei tarvitse sattua. Ysärillä kipu oli vielä ihan normi.
On. Olen ollut elämässäni työkykyinen vasta esivaihdevuosien alettua. Siihen asti niin järkyttäviä kipuja, että ei mtn rajaa. Viimeisen vuoden aikana työnsin 7 senttisiä hyytymiä ja silloin söin koiralle määrättyjä kipulääkkeitä (ei huolta, sillä oli 100 kpl:n peketteja ja nekin ihmislääkkeitä). Sellainen on tämä meidän Suomi - hyvinvoitivaltio...
pus pus sille.