Onko oikeasti niin että kivuliaisiin menkkoihin ei saa mitään apua julkiselta sektorilta?
Tiedän että yksityinen gyne kirjoittaa ehkäisyimplantin tai hormonikierukan tähän, mutta se edellyttää vähintään kahta käyntiä ja kustantanee tänä päivänä kokonaisuudessaan jotain 300-400 euroa(?) Ja terkkarissa saisi kaiketi vain Buranaa ja silmien pyörittelyä? Ihmetyttää, että jos elämänlaatua ja toimintakykyä haittaava vaiva on naisten vaiva niin sen hoito on olevinaan jotain luksusta, joka ei kuulu julkiselle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään kannata olettaa, että yksityispuolella vaivaa osataan heti hoitaa. Tai no aika herkästi suositellaan hormonikierukkaa, mistä kieltäydyin kun haaveissa oli lapsi. Kokeiltiin vaikka mitä särkylääkeyhdistelmiä, välillä pohdittiin endometrioosin mahdollisuutta, mutta lopullinen endodiagnoosi tuli vasta myöhemmin lapsettomuushoitojen yhteydessä.
Diagnoosin jälkeen kävin endometrioosiin erikoistuneella lääkärillä, joka oli puolestaan eri mieltä löydöksestä kuin mitä lapsettomuuspolin lääkärit. No, sainpahan häneltä vahvemmat kipulääkkeet sentään.
Olen ollut lapsettomuushoidoissakin julkisella mutta endo ei varmistunut mihinkään suuntaan edes siellä. Ultrassa kysyin että näkisikö tästä jos endo olisi ja se sanoi että no vain todella ilmiselvät tapaukset näkyy, ja että täysi varmuus tulisi vain tähystämällä. Ei sitten kuitenkaan pistetty tähystykseen. En tiedä, miksi naistenvaivojen hoito on kautta linjan tällaista pelleilyä. Ap
Parasetamoli-resepti on parasta mitä olen saanut, ja siitä on niin vähän apua, että en viitsi turhaa syödä. Tulehduskipulääkkeitä en saa käyttää astman takia. Todennäköisesti on endometrioosi, mutta eivät tutki ennen kuin kipuja on myös kuukautisten ulkopuolella toistuvasti. Vasemmalla puolella jokin on nyt jatkanut särkemistä kuukautisten jälkeen ja välillä tuntuu myös muulloin, joten ehkä kohta alkaa olla tarpeeksi, että jotain viitsittäisiin tehdä. Hormoneita söin aikoinaan, eikä niistä ollut mitään iloa. Ihan yhtä tuskissani olin taukoviikolla ja jos söin putkeen vuosin sitten koko ajan ja olin taas tuskissani.
Pitäisi vaan vaatia pääsyä naistentautien klinikalle tarkempaan tutkimukseen. Jos sattuu julkisella pääsemään yhtään kenenkään kanssa puhumaan, "hoitona" on buranaa ja ehkä jotain hormoninappeja, jotka jonkin verran voikin auttaa.
Kunnes sitten myöhemmässä vaiheessa toteavat että enää et hormoninappeja saa kun olet liian vanha ja kuolet heti jos yhdenkin syöt. Mutta vaihdevuosiin voi olla vielä reilusti 10-15 vuotta tai jopa yli. Että onnea vaan tässä paskamaailmassa. Ja varsinkin kun julkista terveydenhuoltoa ajetaan nyt alas vauhdilla ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei burana kelpaa kipuihin?
Sitä on jo kokeiltu tuloksettomasti ja juuri siksi lääkäriin on mentykin.
Tämä ei käynyt ilmi aloituksesta. Siinä ei edes mainittu että ap olisi käynyt millään lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään kannata olettaa, että yksityispuolella vaivaa osataan heti hoitaa. Tai no aika herkästi suositellaan hormonikierukkaa, mistä kieltäydyin kun haaveissa oli lapsi. Kokeiltiin vaikka mitä särkylääkeyhdistelmiä, välillä pohdittiin endometrioosin mahdollisuutta, mutta lopullinen endodiagnoosi tuli vasta myöhemmin lapsettomuushoitojen yhteydessä.
Diagnoosin jälkeen kävin endometrioosiin erikoistuneella lääkärillä, joka oli puolestaan eri mieltä löydöksestä kuin mitä lapsettomuuspolin lääkärit. No, sainpahan häneltä vahvemmat kipulääkkeet sentään.
Olen ollut lapsettomuushoidoissakin julkisella mutta endo ei varmistunut mihinkään suuntaan edes siellä. Ultrassa kysyin että näkisikö tästä jos endo olisi ja se sanoi että no vain todella ilmiselvät tapaukset näkyy, ja että täysi varmuus tulisi vain tähystämällä. Ei sitten kuitenkaan pistet
No niin minullekin sanottiin, että ainoastaan laparoskopia voi vahvistaa diagnoosin. Lapsettomuushoitojen yhteydessä minulta kuitenkin otettiin CA12-5-arvo, joka oli hiukan koholla, mikä viittaisi endometrioosiin. Tuosta verikokeesta ei ollut mitään puhetta aiemmin, kun endometrioosia epäiltiin yksityispuolella.
kyllä kunnallisellakin tökkäävät hormonikierukan kun on kova vuoto ja kivut
Kivuliaat menkat olivat syy, miksi en tehnyt lapsia. En halunnut periyttää tätä. En saanut mitään apua.
Otan osaa. Saman läpikäyneenä. Mm. munasarjan torsio (kiertyminen) diagnosoitiin lihasjumiksi. Että syö särkylääkettä tarpeen mukaan ja venyttele...
Tulin seuraavaksi ambulanssilla ja jouduin hätäleikkaukseen. Että sellainen lihasjumi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei burana kelpaa kipuihin?
eipä se kaikille auta, eikä varsinkaan endometrioosikipuihin.
Ok, oletko edes käynyt terkkarilla ja kokeillut vahvempia lääkkeitä? Tai mitä apua odotat? Endometrioosipesäkkeethän ei näy kun vasta tähtystyksessä.
En ole ap, mutta olen tuon kommentin kirjoittaja kyllä. Terkkari nyt on yks hp paikka näissä asioissa. Laparoskopiassa olen kerran käynyt ja se kyllä vähensi kipuja noin puolella. Mutta jäihän niitä kipuja siltikin ihan riittämiin. Mitä apua odotan? En mitään. Ei ole enää muutamaan vuoteen tullut kuukautisia. Lohdun sana teille nuoremmillekin, että kyllä vaihdevuodet ne kivut poistaa.
Ei vaan. Miranaxin sain siinä vaiheessa kun olin nuorena syönyt buranat ja ketoriinit loppuun. Eli niistä ei ollut mitään apuja enää. Laparoskopia ja Miranax kombo. Sitä laparoskopiaa on vaan joskus vaikea saada, mutta helpotusta se voi tuoda ja vähentää niitä kipuja. Kokonaan ei välttämättä kuitenkaan poista.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ultra myös maksaa yksityisellä ja diagnoosi. Vuosia sitten ei edes yksityiseltä saanut, koska kaikki eivät tienneet mistä kyse. Gyne voi myös kysyä yksityisellä mistä raha maksuun tulee, jos ei ole vakuutusta. Ja yksityinen ei ota käteisenä eikä laskua saa erissä, esim. kaksi erää. Vaikka aiemmin olisi maksanut ne, kun se vielä oli mahdollista. Julkisella taas saa ahdistua ja pelätä aika paljon ja odotusaika voi olla liian pitkä.
Minä olen aina käynyt yksityisellä gynellä, eikä ole koskaan kysytty mistä raha tulee.
Onhan niitä muitakin kipulääkkeitä kuin Burana. Mulla oli järkyttävän kivuliaat kuukautiset ja siihenkin löytyi todella vahva lääke. En muista enää merkkiä, mutta mun kokemus on, että venäläistaustaiset lääkärit määrää eri merkkisiä lääkkeitä kuin kantikset syysgä tai toisesta. Erittäin myönteiset kokemukset paristakin, toinen oli työterveyslekuri ja toinen terkkarissa.
Julkinen tarkoittaa buranaa siitä riippumatta mikä vaivasi on.
Olen kokenut, älä oleta kun et tiedä.. Mulla oli iso kystan oloinen kokoinen möykky munasarjassa ja siitä oli kk aikaan kovat kivut joka kuukausi.
Hormonikierukka ei auttanut niihin kipuihin, piti ottaa 3 kiertopäivänä 800mg buranaa jotta pystyin matkustamaan tärisevässä bussissa (tärinäkipu pahensi endometriosia). Kun möykky ei 1,5 vuodessa lähtenyt ja oli jo tennispallon kokoinen, pääsin tähystykseen jossa se todettiin endometrioomaksi ja leikattiin pois. Aluksi usein kokeillaan lääkkeitä ennen kun vedetään vatsaan reiät.
Terveyskeskuksessa on myös mahdollista saada hormonaalinen ehkäisy, ainakin tällä sote-alueella.