Avuttomat kaupunkilaiset mökkeilemässä vuokramökillä - isäntä ihmeissään
Siis miksi ei voi kertoa, että ei ole koskaan lämmittänyt edes vesipataa tai saati saunaa? Neuvot olisivat ihan kysymällä tulleet. Muutoin ollaan oltu yhteyksissä. Ja vaikka kädestäpitäen näyttämässä. Lähistöllä kun ollaan. Onneksi ei mitään vahionkoja sattunut. Mutta ihmettelen.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ollaan niin avuttomia ettei edes tajuta ettei osata.
Osa ihmisistä luulee osaavansa kaiken harjoittelematta ja jos menee neuvomaan, suuttuvat.
Ne ovat varmaan samoja tyyppejä, jotka ostavat kotiin kalliin laitteen eivätkä viitsi lukea käyttöohjetta.
Niin, olishan se tosi noloo niinku lukea ne ohjeet, se laitehan tajuaa sitten etten mä olekaan tilanteen herra. Vastedes se kenkkuilisi mulle vähiintään joka toinen päivä.
Itsekin mietin, että miksi ei voi kirjoittaa ohjeita eri asioihin liittyen. Tällä pelastaa myös hyvällä onnella mökkinsä. Tulen kanssa on aina omat juttunsa ja laittaisin tarkat ohjeet esim puukiukaan käyttöön. Pitää muistaa esim avata luukut, ettei tule häkää jne. Ei oli leikkimistä näissä asioissa. Itse olimme joskus vuokramökillä, jossa vesipata. Oli toisaalta myös ns tavallinen sauna. Haluttiin kerran kokeilla, mutta ihan outo juttu tuo vesipata meille oli. Selvittiin sen käytöstä, kun eräs mukanamme ollut henkilö neuvoi. Kyllä näistä voisi minusta ohjeet laittaa. Ei voi olettaa mitään, että kaikki tietävät kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä fiksu mökinvuokraaja varmistaa, että vuokraaja osaa olla mökillä ja käyttää laitteita, joita mökillä on.
Tämä. Mökin vuokraus on eri asia kuin kaupunkiyksiön. Joka mökissä on omat juttunsa, jotka on hyvä tietää, ja jonkinlaista kommunikaatiota vuokralaisen kanssa pitää olla etukäteen, eikä vain jälkikäteen taivastella. Esim. oma mökki on sellainen, jota voisi markkinoida eksoottisella alkeellisuudella. Pitäisi ohjeistaa aika perusteellisesti ennen kuin vuokralle antamista voisi harkitakaan, veden kantamisesta saunan, uunin ja puuhellan lämmittämiseen. Grillin käyttöohjeetkin pitäisi olla. Ja ruuan säilytys kylmäkellarissa, valaistusasiat jne. Ja huussin käyttö. T. kaupunkilainen
Vierailija kirjoitti:
Oltiin joskus 20 v sitten keski-Suomessa mökkilomalla. Mökki oli hyvä ja siisti, ja vuokrattu ns. ketjun kautta.
Kun laitoin astianpesukoneen päälle, huomasin, että kone oli pesun jälkeen täynnä vaahtoa. Pesin uudelleen ja sama juttu. Huoltomies sanoi, että venäläiset vuokraajat laittavat koneeseen Fairya ja reilusti. Olivat olleet edellisellä viikolla.
Huoltomies sanoi myös, että venäläiset laittavat lämmityksen maksimille ja pukeutuvat mökillä ollessaan uima-asuun. Talvellakin siis. En kysynyt, laittavatko vielä lattialle hiekkaa ja aurinkolasit päähänsä.
Venäläiset ilmeisesti tykkää kuumasta. Hotellissa työmatkalla siivooja aina käänsi sähköpatterit työpäivän aikana täysille.
Itse jouduin taas säätämään 20 asteeseen ja tuulettamaan ikkunat selällään lämmöt harakoille, että sai unta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sunkin pitää parempaa huolta omaisuudestasi ja antaa, suullisesti tai kirjallisesti, kunnon ohjeet tulen käyttöön, saunassa ja takassa, ettei käy niin, että pääset vain kusemaan liekkeihin kun mökki jo palaa.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Saitko sinä vuokrasopimuksen yhteydessä ohjeet siitä, että näin toimii astianpesukone, näin avataan ikkunat, näin suljet vesihanan, näin kuivaat pesutilan jne. eli saako nykyisin asuinhuoneiston vuokrasopimuksen mukana tarkat ohjeet kaikesta, jos vaikka sattumalta ei olisi koskaan asunut vuokralla? Vai miksi ihmeessä mökkiä vuokraavalle pitää antaa 1000-sivuinen ohjekansio siitä, että naapurin pihaan ei sovi mennä poimimaan marjoja eikä muiden katiskoista haeta kaloja eikä saunaa kannata lämmittää, jos pelti on kiinni jne.
Mökin vuokraesitteessä pitäisi lukea varustelu, esim jatkuvalämmitteinen puukiuas. Jos vuokraajalle sana on hepreaa, hän voisi kysyä lisätietoja. Mökiltä taas hyvä löytyä kansio, mistä löytyy rautalankaohjeet jätekatospisteestä laitteiden käyttöön.
Miksi nykyajan informaation levittämisen valtakaudella joillekin on todella vaikeaa välittää ja etsiä tietoa?
Liekö syy älylaitteissa, ettei osata hahmottaa ennakkoon tekemisiään tai vastavuoroisesti asettua toisen asemaan, joka ei tiedä samoja asioita kuin sinä.
Hyvin joku kirjoittikin, että paljon vaihtelee se takan ja kiukauden kunto sekä polttopuun yms laatu. Itsekin olen saanut omassa kodissa takan syttymään ja se on palanut hyvin. Jossakin toisessa talossa taas pelkkää savutusta, vaikka mitä tekisi. Sama juttu välillä puukiukaiden kanssa. Tai sitten kiuas vetää, mutta takka ei. Näin kokemustaan ei aina auta.
Teillä ei ilmeisesti ole ollut ulkomaalaisia majoittujia. Heitä varten kannattaa laatia yksityiskohtaiset ohjeet.
Aika monella suomalaisella on sähkösauna. Myös puulämmitteisiä saunoja on erilaisia. Nuoremmilla voi olla vain vähän kokemusta mökkeilystä.
Siksi ap:n kannattaa nyt poistua av:lta ja kirjoittaa yksityiskohtaiset mökkeilyohjeet, ja kääntää ne myös englanniksi. Itse vuokramökillä arvostan jonkinlaista ohjeistusta. Se kertoo vastuullisuudesta, ja siitä, että majoittajaa kiinnostaa myös vuokralaisen loman onnistuminen, eikä pelkästään rahojen nyhtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Paras oli pitkään aikaan viime kesänä kun oli lähtenyt puuveneellä soutelemaan tappi auki.
Kannattaa huomioida, että tämä on järvi-suomen juttu. Täällä meren rannalla kasvaneilla ei ole tietoa tapeista, koska merellä käytettävissä veneissä niitä ei ole! Eli tapin laittamatta jättäminen ei välttämättä ole kiinni tyhmyydestä tai kokemattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sunkin pitää parempaa huolta omaisuudestasi ja antaa, suullisesti tai kirjallisesti, kunnon ohjeet tulen käyttöön, saunassa ja takassa, ettei käy niin, että pääset vain kusemaan liekkeihin kun mökki jo palaa.
Saitko sinä vuokrasopimuksen yhteydessä ohjeet siitä, että näin toimii astianpesukone, näin avataan ikkunat, näin suljet vesihanan, näin kuivaat pesutilan jne. eli saako nykyisin asuinhuoneiston vuokrasopimuksen mukana tarkat ohjeet kaikesta, jos vaikka sattumalta ei olisi koskaan asunut vuokralla? Vai miksi ihmeessä mökkiä vuokraavalle pitää antaa 1000-sivuinen ohjekansio siitä, että naapurin pihaan ei sovi mennä poimimaan marjoja eikä muiden katiskoista haeta kaloja eikä saunaa kannata lämmittää, jos pelti on kiinni jne.
Jokamiehenoikeudet on monella aivan hukassa, ei tee yhtään pahaa pientä kertausta käydä läpi, ja ulkomaalaisethan ei niitä edes tunne ollenkaan.
Asuntoihin kuulu nykyään usein ns. kodin kansiot, joissa on mm laitteiden käyttöohjeet. Nykyisessä vuokra-asunnossa käytiin yhdessä asioita läpi omistajan kanssa, samalla kun teimme kuntotarkastuksen, johon asiat kirjattiin molempia osapuolia varten.
Eli joo, kannattaa aina huolehtia ohjeistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa mökkiä vaan vuokraa vaan, niin onhan se aika selvää ettei kaikki voi osata. Vuokranantajan moka jos ei anna ohjeita vaan olettaa.
Oletus on, että mökkiä vuokraava ymmärtää mitä tekee kun mökin vuokraa.
Typertä oletus. Tuolla logiikalla autonvuokrausfirmankaan ei kannata mitään kortteja ja henkilötietoja kysellä kun oletus on että kyllä sillä ikää on ja osaa ajaa kun kerran on autoa vuokraamassa.
Korttihanbon lakisääteinen, joten ei mitenkään verrattavissa.
Miksei voi vaan reilusti vuokratessa sanoa, että ekakertalaisia ollaan, voitko neuvoa?
Ajokorttia ei ole pakko olla, joten ajoneuvon luovuttavalla on velvollisuus tarkistaa, että kortti on, koska muuten voi syyllistyä ajoneuvon luovuttamiseen ajo-oikeudettomalle. Välttämättä kaikki eivät ymmärrä kysyä kaikkea vierasta ajoneuvoa vuokratessaan, joten on hyvä, että vuokraamosta neuvotaan, mitä varusteita juuri kyseisessä ajoneuvossa on ja miten ne toimivat. Samoin, kun puoliso osti itselleen uuden auton, myyjä kysyi, että onko juuri tämä automalli hänelle tuttu, vai tarvitseeko neuvoja. Säästyi paljon aikaa ja vaivaa, kun ei tarvinnut kaikkea opetella itse.
Sama juttu mökkien kanssa, saattaa olla erilaisia varusteita, joita kokenutkaan mökkeilijä ei osaa käyttää, on helpompi, kun omistaja neuvoo heti alussa. Itse olen osannut lämmittää puulämmitteisen saunan niin kauan kuin muistan, mutta vasta aikuisiällä vuokramökillä opin, kantapään kautta, että sähkökiukaassa voi olla ajastin, jolloin aikaa ei saa vääntää liian pitkälle, jos haluaa, että kiuas alkaa lämmetä heti. Varmasti monelle sähkökiukaan käyttäjälle perustietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, vähän sama kun turvenuijat tulisivat Helsinkiin ihmettelemään. 😂
No näinkin, vaikken käyttäisi loukkaavia nimityksiä. Joku ei-helsinkiläinen suomalainen turisti kysyi kerran raitiovaunussa mikä katu tämä on. Mannerheimintie, joku vastasi. Tottakai se tuntuu helsinkiläisistä hassulta ja ympärillä näkyi hymyjä. Olin kerran liikkeellä pienellä paikkakunnalla asuvan tuttavan kanssa, Hän kauhisteli, kun ratikassa oli niin täyttä. Vaunussa oli vain vähän matkustajia ja käytävällä hyvin tilaa.
Joku helsinkiläinen kysyi linja-autossa, että miksi tähän ahtautuu näin paljon matkustajia, miksi eivät jää odottamaan seuraavaa dösää. Vähän näkyi ympärillä hymyjä, kun paikalliset tiesivät, että seuraava linja-auto tulee vasta seuraavana päivänä, eikä 10 minuutin päästä. Paikallisia huvitti, kun kuljettaja neuvoi jäämään pois Koulukadulla, niin helsinkiläinen ihmetteli, mistä hän tietää, missä on Koulukatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras oli pitkään aikaan viime kesänä kun oli lähtenyt puuveneellä soutelemaan tappi auki.
Kannattaa huomioida, että tämä on järvi-suomen juttu. Täällä meren rannalla kasvaneilla ei ole tietoa tapeista, koska merellä käytettävissä veneissä niitä ei ole! Eli tapin laittamatta jättäminen ei välttämättä ole kiinni tyhmyydestä tai kokemattomuudesta.
Tämä!
Olen 50+ enkä ole koskaan nähnyt venettä, jossa olisi tappi. Kesäni olen viettänyt meren äärellä saaristossa vauvaikäisestä lähtien ja veneitä on perheessä ollut aina.
Eli mikä on sitä tyhmyyttä tai tietämättömyyttä lopulta? Se, ettei tiedä, että osassa Suomea veneessä on tappi vai se, ettei tiedä, ettei kaikkialla ole tappeja veneessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tainnut jokaisessa asunnossa missä olen asunut, vuokralla tai omassa, ollut joku "talokansio" missä on ollut esimerkiksi sen astianpesukoneen ja muiden laitteiden ohjekirjaset, ohjeita muusta talotekniikasta kuten vaikka ilmanvaihtokoneen käytöstä, erinäisiä huolto- ja hoito-ohjeita, tietoja mm käytetyistä materiaaleista ja miten ja minkälaisilla kiinnikkeillä niihin voi kiinnittää jotain, ym ym ym hyödyllistä tietoa. Ihan kätevää.
Miksi sälytät vastuun nuorille tai muille. Ei moni osaa ajatella sillä tavalla. Laita ohjeita sinne selvästi saataville, vielä helpot ohjeet ja varoitukset. Ei kukaan tule kyselemään yhtään mitään. Numeron toki voi jättää ja puhelimessa sano.
" Itse olen osannut lämmittää puulämmitteisen saunan niin kauan kuin muistan, mutta vasta aikuisiällä vuokramökillä opin, kantapään kautta, että sähkökiukaassa voi olla ajastin, jolloin aikaa ei saa vääntää liian pitkälle, jos haluaa, että kiuas alkaa lämmetä heti. Varmasti monelle sähkökiukaan käyttäjälle perustietoa."
Minäkin olen puulämmitteisiä kiukaita lämmittänyt hyvkin 50 vuotta mutta muutama kesä sitten oli lomareitin varrelta varattu yhdeksi yöksi mökki missä oli sellainen puulämmitteinen kiuas että meni sormi suuhun kuitenkin. Eli ei ollut ihan tavallinen Harvia vaan sellinanen misssä kivet olivat luukkujen takana ja palokaasut kulkivat lämmittäessä kivien läpi. Kun sauna sitten oli lämmitetty niin luukut avattiin että pystyi heittämään kiville löylyä. Mutta joku meillä siinä hommassa tökki kun löyöyä heittäessä puski niin paljon tuhkaa ympäri saunaa. Ei viitsitty mökin isäntää kuitenkin yömyöhäsellä enää häiritä kun ei kuitenkaan oltu pidemmäksi aikaa jäämässä.
No mun maalainen appiukkoni ajoi Manskulla ratikkakiskoilla, ei osaa ostaa Hsl:n lippua ja eksyy metrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Olen 50+ enkä ole koskaan nähnyt venettä, jossa olisi tappi. Kesäni olen viettänyt meren äärellä saaristossa vauvaikäisestä lähtien ja veneitä on perheessä ollut aina.
Eli mikä on sitä tyhmyyttä tai tietämättömyyttä lopulta? Se, ettei tiedä, että osassa Suomea veneessä on tappi vai se, ettei tiedä, ettei kaikkialla ole tappeja veneessä?
Tyhmyyttä on se, jos jatkaa veneilyä vaikka veneen pohja alkaa täyttyä vedestä.
Anna niiden olla avuttomia jos haluavat.
Se johtuu näistä älylaitteista, teknologian kehityksestä yms. Enää ei ns nähdä vaivaa minkään asian suhteen koska teknologia "jelppaa", kauhulla odotan sitä mikrosiru hommaa että ilman sitä ei saa ostaa eikä myydä mutta samalla mennyt vapaus lopullisesti ihmiseltä.