Avuttomat kaupunkilaiset mökkeilemässä vuokramökillä - isäntä ihmeissään
Siis miksi ei voi kertoa, että ei ole koskaan lämmittänyt edes vesipataa tai saati saunaa? Neuvot olisivat ihan kysymällä tulleet. Muutoin ollaan oltu yhteyksissä. Ja vaikka kädestäpitäen näyttämässä. Lähistöllä kun ollaan. Onneksi ei mitään vahionkoja sattunut. Mutta ihmettelen.
Kommentit (103)
Olen kyllä apn kanssa samaa mieltä. Miksi vuokrata sellainen mökki jossa puukiuas jos ei ole sellaista nähnytkään eikä silti kysy miten pitää toimia. Toiset ottaisi vittuiluna jos annettaisiin ohjeet avaa pelti jne. Suomalaisten kanssa ei voi voittaa. Teet niin tai näin, pieleen menee.
Vierailija kirjoitti:
" Itse olen osannut lämmittää puulämmitteisen saunan niin kauan kuin muistan, mutta vasta aikuisiällä vuokramökillä opin, kantapään kautta, että sähkökiukaassa voi olla ajastin, jolloin aikaa ei saa vääntää liian pitkälle, jos haluaa, että kiuas alkaa lämmetä heti. Varmasti monelle sähkökiukaan käyttäjälle perustietoa."
Minäkin olen puulämmitteisiä kiukaita lämmittänyt hyvkin 50 vuotta mutta muutama kesä sitten oli lomareitin varrelta varattu yhdeksi yöksi mökki missä oli sellainen puulämmitteinen kiuas että meni sormi suuhun kuitenkin. Eli ei ollut ihan tavallinen Harvia vaan sellinanen misssä kivet olivat luukkujen takana ja palokaasut kulkivat lämmittäessä kivien läpi. Kun sauna sitten oli lämmitetty niin luukut avattiin että pystyi heittämään kiville löylyä. Mutta joku meillä siinä hommassa tökki kun löyöyä heittäessä puski niin paljon tuhkaa ympäri saunaa. Ei viitsitty mökin isäntää kuiten
Kertalämmitteinen kiuas. Kun kiuas on lämmin, suljetaan pellti/pellit hetkeksi, avataan pelti/pellit vielä auki ja heitetään ns. häkä-/nokilöylyt. Sitten pelti/pellit kiinni ja hetken päästä saunaan. On paljon parempi ja tasaisempi löyly kuin jatkuvalämmitteisessä/sähkökiukaassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vähän sama kun turvenuijat tulisivat Helsinkiin ihmettelemään. 😂
Ihmettelemään mitä? Helsinkiläisten tyhmyyttä vai? Mitään muuta ihmeteltävää siellä ei nimittäin ole. Liikkumaan pääsee helpommin kuin missään, syötävää saa joka kadunkulmasta ja ihan joka asiaan on kirjalliset ohjeet.
Itseäni ihmetyttää nykymaailmassa eniten se, miten tyhmä ihmisen täytyy olla, ettei osaa ottaa selville, jollei jotain tiedä. Ohjeet kaikkeen löytyvät netistä ja lähes jokaisella on älypuhelin. Ne harvat, joilla ei ole, osaavat kyllä lämmittää puukiukaan ja laittaa tapin veneeseen ilman ohjeistusta. Se, ettei tiedä jotain ei ole tyhmyyttä. Se, ettei ymmärrä ottaa selvää, on ja sitä ap käsittääkseni ihmettelee. Miten kukaan voi olla niin avuton, ettei kysy.
Ap:n mökki on selkeästi Savossa. Siellä on ihan tyypillistä käytöstä ettei taatusti kyllä ohjeisteta mitään mutta ohjeita kysyttäessä sitten vastaukset on vittumaista virnuilua ja suattaapi olla ja suattaapi olla olemati. Kylillä sitten naureskellaan "avuttomille" kaapunkilaisille.
Mökin vuokraajalta kannattaa kysyä ennen vuokraamista että onko kokemusta puulla lämmitettävä saunan ja takan käytöstä, ja jos ei ole, niin vuokranantaja voi käydä sitten opastamassa näihin asioihin kun vuokraporukka saapuu. Ja polttopuuta antaa sen vuokraviikon tarpeiksi, lisäpuut lisämaksusta sillä muutenhan niitä poltetaan surutta. Muutaman kerran olen meidän mökkiä vuokrannut ja hyvin on mennyt joka kerta, kun olen jo alussa kysynyt että onko tulokkaalle kokemusta mökkeilystä. Ensikertalaisille en vuokrannut, en isoille porukoille enkä nuorille. Äkkinäinen mökkeilijä ei saa muuta kuin vahinkoa aikaan ja soittelee ja laittaa viestiä koko ajan sellaisista asioista, jotka ratkeaisivat kun käyttäisivät hieman omaa järkeään. Varsinkin jos mökillä on kaasuhella ja jääkaappi, niin uusavuttomat ovat pulassa niiden kanssa kun ohjeet ei mene jakeluun ei niin millään ja sitten saa koko ajan pelätä että myrkyttävät itsensä kaasulla tai mökki räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa mökkiä vaan vuokraa vaan, niin onhan se aika selvää ettei kaikki voi osata. Vuokranantajan moka jos ei anna ohjeita vaan olettaa.
Oletus on, että mökkiä vuokraava ymmärtää mitä tekee kun mökin vuokraa.
Jos vuokraa mökkiä ekaa kertaa elämässään, niin miten vuokranantaja voi OLETTAA, että se mökin vuokraaja tietää kaiken mitä mökissä kuuluu osata tehdä?
Miksi se vuokranantaja ei voi tehdä ohjeita joissa vääntää RAUTALANGASTA mitä mökkihommiin kuuluu?
Miksi mökin vuokranantaja olettaa että, vuokralainen olettaa mitä vuokranantaja haluaa?
Oletuksen oletuksen oletuksena oletan, että AP on vähän tyhmä
No mistä se vuokranantaj
Melko huoletonta porukkaa nämä mökin vuokraajat sitten ovat. Jos minä vuokraan asunnon, yhdessä käydään vuokralaisen kanssa kaikki asiat läpi ja kerron, mistä mitäkin löytyy ja miten ne toimivat. Ja tämä jo ihan turvamlisuus syistä. Ja lisäksi käyttöohjeet näkyvälle ja talon järjestyssäännöt, vaikka vuokraaja olisi sitä ennen asunut kymmessä ssunnossa ja sen lisäksi jätän yhteystiedot, jos vielä kysyttävää.
Näin toimivat, myös muut vastuulliset vuokraajat. Jos vuokraan auton ja vaikka naamasta näkyisi, että tyyppi ennenkin ajanut autoa, autovuokraamo haluaa tehdä seikkaperäisen selvityksen miten auto toimii. Tai jotkut konevuokraamot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras oli pitkään aikaan viime kesänä kun oli lähtenyt puuveneellä soutelemaan tappi auki.
Kannattaa huomioida, että tämä on järvi-suomen juttu. Täällä meren rannalla kasvaneilla ei ole tietoa tapeista, koska merellä käytettävissä veneissä niitä ei ole! Eli tapin laittamatta jättäminen ei välttämättä ole kiinni tyhmyydestä tai kokemattomuudesta.
Tämä!
Olen 50+ enkä ole koskaan nähnyt venettä, jossa olisi tappi. Kesäni olen viettänyt meren äärellä saaristossa vauvaikäisestä lähtien ja veneitä on perheessä ollut aina.
Eli mikä on sitä tyhmyyttä tai tietämättömyyttä lopulta? Se, ettei tiedä, että osassa Suomea veneessä on tappi vai se, ettei tiedä, ettei kaikkia
Tai että sataa veneeseen ja vene on puolillaan vettä, helpompi ottaa tappi pois ja odotella kuin äyskäröidä vettä puolipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi sunkin pitää parempaa huolta omaisuudestasi ja antaa, suullisesti tai kirjallisesti, kunnon ohjeet tulen käyttöön, saunassa ja takassa, ettei käy niin, että pääset vain kusemaan liekkeihin kun mökki jo palaa.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Saitko sinä vuokrasopimuksen yhteydessä ohjeet siitä, että näin toimii astianpesukone, näin avataan ikkunat, näin suljet vesihanan, näin kuivaat pesutilan jne. eli saako nykyisin asuinhuoneiston vuokrasopimuksen mukana tarkat ohjeet kaikesta, jos vaikka sattumalta ei olisi koskaan asunut vuokralla? Vai miksi ihmeessä mökkiä vuokraavalle pitää antaa 1000-sivuinen ohjekansio siitä, että naapurin pihaan ei sovi mennä poimimaan marjoja eikä muiden katiskoista haeta kaloja eikä saunaa kannata lämmittää, jos pelti on kiinni jne.
Minulla on muutama sijoitusasunto ja aina kun vuokralainen vaihtuu, kerron ed.mainitut asiat ja vielä enemmänin. Se on itsestään selvää. Myös koneideiden käytön ja aina löytyy laitteen käyttöohje. Ja noissanin astian- ja pyykinp.koneissa hanan sulkemisessa on erilaisia tpimintatapoja. Ja jo taloyhtiö ylläpitää "järjestyssääntöjä", jotka ovat myös huoneistokohtaisia ja lisäksi netistä löytyy taloyhtiön liittyvät asiat.
Jos joutuisin himman eteen josta ei ole hajuakaan, niin googlesta/youtubesta löytyy kyllä ohjeet. noita ei silloin vielä ollut kun mökkiuraani aloittelin, joten piti pärjätä kysymällä ja opiskelemalla kantapään kautta. Kyllä nykyajan ihminen on sitten tyhmä, jos ei edes osaa netistä katsoa mikä homman nimi on. Osalla meistä ei ollut sitä mahista, ja silti osattiin kysyä ja tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole omaa mökkiä vaan vuokraa vaan, niin onhan se aika selvää ettei kaikki voi osata. Vuokranantajan moka jos ei anna ohjeita vaan olettaa.
Vuokramökeissä on usein ohjeet kirjallisena ja monella kielellä. Mutta mitä ne auttaa jos niitä ei lueta.
Kyllähän se pistää naurattaa kun ylimieliset käsienheiluttelija asian-asiantuntijat ei osaa laittaa saunaa päälle tai vaihtaa lamppuja :D
Vierailija kirjoitti:
No mun maalainen appiukkoni ajoi Manskulla ratikkakiskoilla, ei osaa ostaa Hsl:n lippua ja eksyy metrossa.
Miten hän pääsi ratikkaan jos ei osannut ostaa lippua ja eksyy?
Vierailija kirjoitti:
No mun maalainen appiukkoni ajoi Manskulla ratikkakiskoilla, ei osaa ostaa Hsl:n lippua ja eksyy metrossa.
Miten itselläsi onnistui eka kerralla ostaa lippu, entäpäs sama appiukkosi ikäisenä, miten olisi sujunut?
Vierailija kirjoitti:
Neuvoitko häntä?
En ole koskaan käyttänyt kaasuhellaa enkä -jääkaappia, meillä on aina ollut sähköliesi.
Miksi joku haluaa vuokrata alkeellista mökkiä, jossa ei ole sähköjä??
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tarina tosi mutta kuulin tarinan jossa mökkivuokralaiset onnistuivat polttamaan lähes koko kesän klapit viikossa koska halusivat pitää saunan koko ajan lämpimänä jos teki yllättäen mieli uimaan ja saunaan.
Vanhempieni vuokramökillä olivat vieraat tehneet pihalle parkkipaikalle oman nuotiopaikan ja polttaneet viikon aikana moneksi kuukaudeksi pikku takkaan varatut puut.
Tästäkin olisi vissiin pitänyt ohjeistaa, mutta ei käynyt edes mielessä tällainen.
Olin menossa tuttavan luo ensimmäistä kertaa Helsinkiin. Kun tulet juna-asemalta, mene linja-auto-asemalle, etsi tietty vuoro jne. Hän pyysi jäämään x-nimisellä bussipysäkillä pois. Mistä minä tiesin, mikä pysäkki on seuraavana kun bussissa sisällä ei ollut silloin mitään valotaulua eikä edelleenkään läheskään kaikissa busseissa ole. Oli jo pimeää, eikä pysäkkien nimiä nähnyt auton sisältä kunnolla, katuvalot oli mitä oli. Piti sitten kysyä kuskilta oikeaa pysäkkiä.
Ja kyllä, tämä tapahtui ennen älypuhelimia ja niiden karttasovelluksia.
Ketutti ja ketuttaa edelleen joidenkin tapa pitää asioita itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tarina tosi mutta kuulin tarinan jossa mökkivuokralaiset onnistuivat polttamaan lähes koko kesän klapit viikossa koska halusivat pitää saunan koko ajan lämpimänä jos teki yllättäen mieli uimaan ja saunaan.
Itse teen aina näin. Sauna on lämmin mökillä noin 22 tuntia päivässä aina.
Vierailija kirjoitti:
Olin menossa tuttavan luo ensimmäistä kertaa Helsinkiin. Kun tulet juna-asemalta, mene linja-auto-asemalle, etsi tietty vuoro jne. Hän pyysi jäämään x-nimisellä bussipysäkillä pois. Mistä minä tiesin, mikä pysäkki on seuraavana kun bussissa sisällä ei ollut silloin mitään valotaulua eikä edelleenkään läheskään kaikissa busseissa ole. Oli jo pimeää, eikä pysäkkien nimiä nähnyt auton sisältä kunnolla, katuvalot oli mitä oli. Piti sitten kysyä kuskilta oikeaa pysäkkiä.
Ja kyllä, tämä tapahtui ennen älypuhelimia ja niiden karttasovelluksia.
Ketutti ja ketuttaa edelleen joidenkin tapa pitää asioita itsestäänselvyytenä.
Tuttava sai samanlaista neuvontaa Helsingissä käydessään ja vielä päälle naureskelua maalaistollosta. No seuraavalla kerralla osat oli toisin päin eli helsinkiläiset tulivat junalla maaseudulle ja olivat menossa siitä etelleen bussilla kesämökille. Saivat ohjeeksi, että jäätte bussista pois siinä Löppösen talon kohdassa ja siitä kävelette ohi Aallon talon ja käännytte Taposen sillan kohdalta polulle tjs. Vastauksesi oli tullut kirosanoja, että mistä noi voi tietää. Ehkä oppivat, ehkä eivät.
Itse olin ensimmäistä kertaa yksin Helsingissä, kun olin varusmiesaikana, kyllä silloin oli vain varusmiehiä, menossa Tilkkaan, kyllä silloin se oli vielä Keskussotilassairaala, viisaudenhammasleikkaukseen. No serkku, joka oli jo silloin asunut vuosia Espoossa, neuvoi, että menet 10 spåralla Tilkan pysäkille. Ensimmäinen kysymys, mikä se spåra on. No raitiovaunu. Ai siis ratikka. Eikun spåra. Toinen kysymys, no mistä se 10 ratikka, eikun siis spåra, lähtee rautatieasemalla. Mannerheimintieltä. Kolmas kysymys, no missä se on... lopulta pääsin Tilkkaan, mutta vielä spårakuskilta piti kysyä, että missä on Tilkan pysäkki. Onneksi oli vanha ystävällinen kuljettaja, joka oli ilmeisesti tottunut neuvomaan, missä jäädään pois, kun on Tilkkaan menossa. Totesi vielä, että tuosta toiselta puolelta sitten pääset takaisin rautatieasemalle päin...