Millainen paikka Rovaniemi on asua?
Tulossa muutto Rolloon vuoden loppuun mennessä. Pärjääkö ilman autoa, jos asuu suht lähellä keskustaa? Millaisia harrastusmahdollisuuksia? Hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (71)
Mielestäni kulttuuritarjontaa on yllättävänkin paljon. Esimerkiksi todella laadukas Lapin sinfoniaorkesteri (John Storgårds johtaa). Itse koen todella mielenkiintoiseksi kaupungiksi kulttuurillisesti. Usein jos olen käynyt siellä, piipahdan pääkirjastossa. Mielestäni Alvar Aallon parhaita töitä.
Mitä itse olen tästä elämästä oppinut, aika paljon on itsestä ja asenteesta kiinni, miten jonnekin kotiutuu ja missä viihtyy. Ei tietenkään kokonaan, mutta yllättävänkin paljon.
Isovanhemmat asuivat pitkään siellä ja tykkäsin kaupungista tosi paljon aina siellä käydessäni. Jääneet todella lämpimät muistot. En tosin ole itse siellä pidempää aikaa asunut, mutta kyllä isovanhemmat siellä ainakin hyvin viihtyivät. Siellä on tietynlainen tunnelma, jota on vaikea kuvailla (ainakin mitä itse olen kokenut), ja josta pidän suuresti.
Ainakin heillä on Mikko Estama. Kirkkoherra ja lapsen saalistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan huonoimpia. Koulun kirjasto on umpisurkea.
Totta turiset. Yliopiston Opiskelijat tarvitsevat vihdoinkin kunnon kirjaston.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit asunnot. Nistejä paljon, väkivaltaa kaduilla ja ahdas ruma keskusta.
Juoppoja saamelaisia makaa kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan huonoimpia. Koulun kirjasto on umpisurkea.
Totta turiset. Yliopiston Opiskelijat tarvitsevat vihdoinkin kunnon kirjaston.
Pelkkä kulissi rakennettu. Jostain kumman syystä. Ei ainakaan opiskelijoiden tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat asuivat pitkään siellä ja tykkäsin kaupungista tosi paljon aina siellä käydessäni. Jääneet todella lämpimät muistot. En tosin ole itse siellä pidempää aikaa asunut, mutta kyllä isovanhemmat siellä ainakin hyvin viihtyivät. Siellä on tietynlainen tunnelma, jota on vaikea kuvailla (ainakin mitä itse olen kokenut), ja josta pidän suuresti.
Kävitkö kesällä tai syksyllä tai keväällä? En nyt usko, että on kovin hieno mesta loppu- ja alkuvuoden 2-3 tunnin päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliit asunnot. Nistejä paljon, väkivaltaa kaduilla ja ahdas ruma keskusta.
Juoppoja saamelaisia makaa kadulla.
Saamelaisia ei ole Suomessa kuin joku 5000, joten ei niitä kovin paljon voi olla sammuneina Rovaniemen kaduilla.
Asuin ysärillä vuoden ja nyt olen paluumuuttajana lappiin asunut täällä 2.5 vuotta. Mun elämä menee aika tuttua rataa: työt, sali, lapsen harrastukset, koti, joten kerron omasta näkökulmastani. Päällisin puolin ei mikään kaunis kaupunki, keskusta on ruma ja johtunee pitkästi siitä, että kaupunki poltettiin lapin sodassa ja vanhaa ei juurikaan ole säilynyt. Luontoa löytyy, ihan jees mutta länsikairassa kasvaneena ei mitään ihmeempää niiden maisemien rinnalla. Harrastusmahdollisuuksia on sekä lapsille, että aikuisille, löytyy palveluja ja etenkin ravintolatarjonta on hyvä.
Kesällä on ollut tosi lämpimiä jaksoja ja talvella kaamos on kaunis. Keväthangille pääsee halutessaan ja laskettelemaan, hiihtämään jne. Itse odottelen golfkautta, mikä täällä on kyllä turkasen lyhyt.
Yhteenvetona se, että ihan kiva kaupunki kun asuu parin kilsan päässä keskustasta. Mitään ei puutu mutta ei nyt ole mitään sellaistakaan, mikä veisi tämän ylitse muiden
Mistä tahansa paikasta tai asiasta kysytään, tulee pääasiassa haukkuja ja valitusta. Ihmeen negatiivista väkeä tällä palstalla.