Mitä järkeä asua Suomessa?
Korkeat verot, huonot julkiset palvelut, 7kk kestävä talvi ja nyt on ollut niin lämmintä, että etelän ötökätkin rantautuu tänne. Herhiläisiä joka paikassa! Kohta ollaan kuin austraaliassa. Thaimaalaiset vie marjat metsistä ja kaikki on kallista. Hirvittävän hintainen sähkö ja pitäisi taas talvella kaikki eurot antaa sähköyhtiöille. Eikä täällä enää ole lintukodon turvallisuus statustakaan. Eikä myöskään mitään nähtävää tai tehtävää, samat jutut ja naamat vuodesta toiseen telkussakin.
Näistä ei kai saa puhua, ihmettelen jos aloitus saa jäädä, mutta perustelkaa miksi itse edelleen haluatte asua suomessa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on paras maa suomalaiselle. Kannattaa asua ulkomailla niin ymmärtää tämän. Ulkomailla olet aina toisen luokan kansalainen.
Eri mieltä. Olemme asunueet muualla jo yli neljännesvuosisadan, viihdymme mainiosti ja meillä on täällä ihania ystäviä. Ihan samoin meitä kohdellaan kuin paikallisiakin. Johtunee omasta asenteestamme: maassa maan tavalla ja kieli opetellaan ensimmäiseksi eikä yritetä tuoda omaa kulttuuriamme parempana toiseen maahan.
Ketään ei muissa maissa kiinnosta sen tulijan kulttuuri. Siis ei pari lausetta enempää. Yhtään. Suomalaiset sortuu tähän oman kulttuurinsa tyrkyttämiseen siinä missä muut ja valittaa kun toisessa kulttuurissa on erilaista. Ihan niinkuin rakastamansa ja maahan raahaamansa kelaturistit.
Ilmasto ei ole Suomen parhaita puolia, varsinkin viime vuosina Etelä-Suomessa on ollut inhottavan pitkiä syksyjä, jotka jatkuvat jopa tammikuuhun saakka. Mutta suomalaisena olemisessa yksi parhaita puolia on, että voi valita. Jos synkkyys ahdistaa, voi matkustaa pariksi-kolmeksi kuukaudeksi jonnekin, missä aurinko paistaa. Sitten voi tulla takaisin ihanaan Suomen kevääseen ja yleensä Suomessa on hyvä ilmasto myös kesällä ja alkusyksystä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on paras maa suomalaiselle. Kannattaa asua ulkomailla niin ymmärtää tämän. Ulkomailla olet aina toisen luokan kansalainen.
Saksassa et suomalaisena - jos olet opetellut kielen - ole toisen luokan kansalainen vaan arvostettu Pohjoismaasta tänne tullut, paremmin esimerkiksi englatia osaava kuin paikalliset. Ainoa, jonka mielestä olin toisen luokan kansalainen, oli 35 vuotta sitten vanhasaksalainen tyhmä anoppini, jonka mielestä varsinkin lasteni suhteen tein kaiken väärin (väärä kieli, väärä iltarukous, väärät harrastukset, väärin ,,pakottaa lapset gymnasiumiin,, eli vanhassa Suomessa oppikouluun, väärin mennä etelänmatkoille, väärin mennä Suomeen kesällä kun en Saksankaan lomailualueita tuntenut, ja tietysti väärin, että olin töissä ja että au pair piti tarhan/koulun jälkeen lapsistamme huolta). Anteeksi tämä purkaus! Mutta siis: Suomalaisia arvostetaan ainakin Saksassa.
Rajat on auki länteen, ei kukaan pakota Suomessa asumaan. Varmaan itäänkin pääsee jostain kohti rajaa loikkaamaan. Tietysti monessa maassa tarvitaan rahaa elämiseen tai pitää mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi
Piti siis olla Suomi sydän-emojin kera, mutta ei toimi palstalla.
SUOMI 💕💕💓
ja maailman kallein maa suhteessa tulotasoon kun köyhdyttämisen agendaa on ajettu Suomeen 2020-2024...
täysin WEF:n rikkaan eliitin ohjauksessa oleva maa, pahimman tuhon teki (WEF) Marinin ex viisikko hallinto...
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä maaseudulla on vielä rauhallista ja runsaasti luontoa sekä luonnon antimia. Suurin syy on että täällä asuu vielä iäkkäitä sukulaisia, jotka tarvitsevat apuani.
Viittaatko kansanedustaja Fatin Diarhean ( vihr.) taannoisiin puheiin, jossa hän kertoi ainoan syyn asua maalla olevan insesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi
Piti siis olla Suomi sydän-emojin kera, mutta ei toimi palstalla.
SUOMI 💕💕💓
Suomen lippu on täällä bannissa, sitä ei tänne saa laittaa. ??Mutta nämä saa
Ap ei ainakaan ole ulkomailla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. Olemme asunueet muualla jo yli neljännesvuosisadan, viihdymme mainiosti ja meillä on täällä ihania ystäviä. Ihan samoin meitä kohdellaan kuin paikallisiakin. Johtunee omasta asenteestamme: maassa maan tavalla ja kieli opetellaan ensimmäiseksi eikä yritetä tuoda omaa kulttuuriamme parempana toiseen maahan.
Oletteko kohdanneet rasismia. Saatteko liian vähän discorahaa. Onko teille tarjottu riisi huonoa ja väärää lajiketta. Onko maan pääministeri tarjonnut kotiaan teille.
Notkutteko päivät ostoskeskuksissa kyttäämässä pikkutyttöjä. Hävetkää.
Mitä ihmettä sinä oikein puhut? Luulin, että ymmärrän edelleen suomea hyvin, mutta taisin luulla väärin.
Suomi on synnyinmaani, siksi täällä paras olla. Ehkä keksivät ehkäisyn, noi Kelamatkaajat. Niin jäävät omiin maihinsa.
Jokainen asuu siellä missä haluaa.
Asun itse pienessä mökissä metsän keskellä erakkona. Olen lähes 100% omavarainen. En tienaa juuri mitään, mutta ei rahaa myöskään kulu mihinkään. Marjojen myynti on ainoa tulonlähteeni.
Minä olen ainakin onnellinen täällä. Ei minulla ole mitään syytä muuttaa pois Suomesta.
Vielä muutama vuosi niin pääsen eläkkeelle. Sitten muutan ulkomaille lasteni luokse. He ovat jo monet vuodet asunneet siellä sairaanhoitajina hyväpalkkaisessa työssä.
Hyvä Ap:
Suomessa on äitiyspakkaus ja yhteiskunnan kustantamat kouluruoat. Saksassa ei ole kumpaakaan, mutta lapsilisä on korkeampi eikä lopu ennen aikojaan vaan riittää vielä lapsen opiskeluunkin - jos oikein muistan, niin 24-vuotiaaksi.
Sanoisin: Molempi parempi. Ota siis selvää, ennekuin haukut kotimaatasi. On monta maata jossa ei ole mitään noista mainitsemistani!
Miksi ihmeessä täältä nyt pitäisi muuttaa pois? Naurettavaa pelleilyä koko provo.
Vierailija kirjoitti:
Koska parempaa maata ei edelleenkään ole.
Niin että sinulla on kokemusta muissa maissa asumisesta?
Minulla on. Olen asunut lähes 30 vuotta Norjassa, ja tänne lähdin koska asiat Suomessa alkoi mennä päin P:tä 90-luvulla. Lähdin -96.
Eikä mikään ole parantunut, päin vastoin huononee koko ajan.
Täällä tosin joutuu tekemään töitä, sossu tai NAV ei elätä kuin isoimman hädän yli. Koska töitä on, sitä on tehtävä. Heille jotka sitä tarvitsevat on sitten asumistuet ja lapsiperheille omat tukensa. Kukaan ei puutteessa joudu elämään.
Itse olen sairaanhoitaja ja erittäin tytyyväinen palkkaan ja työolosuhteisiin. Norjaa haukutaan kalliksi maaksi ja varmaan onkin jos tulee maasta jossa elintaso matalampi.
Mutta eipä Suomikaan halpa näytä olevan.
Täällä on kotini ja elämäni enkä todellakaan missään nimessä Suomeen palaisi. Täytyisi tapahtua valtavia mullistuksia että sinne enää tulisin asumaan.
Suomessa on kaunista luontoa, varsinkin itä-Suomessa mutta niin on täällä Norjassakin. Esim tämä länsirannikko missä asun on uskomattoman hieno.
Häviäjät jää Suomeen. Voittajat muuttaa ulkomaille.
Kaikki haluavat ulkomaille! Mutta kun kansaneläke on vain Suomessa asuville köyhille, joiden työeläke ei riitä elämiseen, älköön sitten täällä vinkuko! Vinkujat huithelvettiin!
Aloittajalla on täysi oikeus muuttaa pois Suomesta. Siitä vaan. Älä anna oven paukahtaa kun suljet sen lähtiessäsi.
Saksa on kuin vastakohta suomelle hyvässä ja pahassa. Saksa on lähempänä etelänmaita. Eurooppaa kun suomi on pohjolaa-itäeurooppaa.