Voiko työkkäri ja Kela muka pakottaa minut 20km päähän työkokeiluun alalle jossa tiedän että en pärjää ja halua?!
Kyseessä kaupan-alan työ 20km päässä, minulla on ihmispelko ja vihaan asiakaspalvelutyötä mutta silti työkkäri ja Kela yrittää pakottaa minut tuonne.
Ja toinen juttu on että ei minulla ole varaa joka päivä kulkea tuonne työkokeiluun vai maksaako Kela bussilipun?!
Kommentit (155)
Kela ja työkkäri voi pakottaa sinua vaan ja ainostaan jos pelkäät karenssia tai tuen leikkausta, muuten heidän aseensa on olemattomia.
Ap:n kannattaisi kouluttautua hitsariksi. Maskin takana piilossa eikä kukaan näe naamaa, haistaa vaan ne housuun tulleet paskat.
Moni rehellinen menee ainakin vankilaan juhlimaan mielummin.
Kauppa varmaankin edellyttää työkokeilussa olevalta sitä, että kauppa voi tarkistuttaa sen että työkokeilijan taskuista tai laukusta ei löydy mitään kaupalle kuuluvaa?
Miten kävisi jos ilmoittaisi että ei suostu moiseen, jos ei makseta vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa? Kyse lienee kuitenkin perusoikeudesta eli henkilökohtainen koskemattomuus.
Typerys. Täytyy olla aloitteellinen ja ehdottaa työkokeilupaikkaa, mihin itse tahdot, ennen kuin ne ehdottaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pakoita mihinkään.
Saat aivan itse päättää menetkö vaiko et.
Jos menet saat työttömyyskorvauksen ja kelan tuet kokonaan ja jos et mene, saat työkkäristä 3 kuukauden karenssin ja kela poistaa tuistasi 20%. Sinua ei kukaan kuitenkaan pakoita mihinkään, sinulle vain annetaan vaihtoehdot.
Suomi on siitä hieno maa, että jokainen saa tehdä oman valintansa ihan kaikessa.
Käykö töissä/ onko työtön, tekeekö lapsia,opiskeleeko..kaikki asiat syntymästäsi asti ovat olleet sinun omia valintojasi.
Se on se juttu..
Miten työtä tekevä valitsee olla laillisesti maksamatta veroja ja olla tukematta tätä sairasta ja mätää systeemiä?
Vierailija kirjoitti:
20 km ei ole matka eikä mikään. Naapuriinko pitäisi päästä töihin?
Ei olekaan, jos kyseessä on palkkatyö.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
lisää leikkauksia tukiin ni kyl kiinostaa ihan itse ettiä töitä.
Miten se leikkaaminen sitten käytännössä auttaa löytämään työn, tai miten niitä työpaikkoja luodaan lisää leikkaamalla työttömiltä, anteeksi vähäjärkisyyteni mutta en näe tässä mitään logiikkaa.
Työkkäri voi pakottaa mihin vaan. Minut yritettiin pakotta 30 km päähän ja olisi pitänyt kulkea polkupyörällä se matka koska busseja ei kulkenut sinne.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Orpo ja Purra leikkaavat vielä paljon lisää tukia. Elämä Suomessa on mennyt ihan loisimiseksi ja pummeiluksi.
Totta ja toivottavasti sinäkin pääset pian työttömäksi ja erityis leikkaus kokeilun kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä onneksi ketään mihinkään pakoteta. Mulla on skitsofrenia, ja päiväkotia ehdotettiin----
Voi jukolauta. Päiväkotiin?
Eipä heidän kannata pakottaa työkokeiluun alalle, josta tiedät ettet viihtyisi. Ainakaan työllistymisen puolesta. Toisaalta eipä heitä taida kiinnostaa pidemmän aikavälintyllistyminen, kunhan saavat johonkin lykättyä.
Mulle ehdotettiin koulua työkokeilupaikaksi. Tosi hyvä vaihtoehto, koska en ole uskaltanut mennä yhteenkään lasten juhlaan tai muuhun, koska lapset naureskelee ja huutelee mulle, joten pelkään niitä. Painan noin 160kg ja olen saman pituinen, joten pääasiassa tähän kokooni liittyen huudellaan. Myöskin sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Pyörryn myös tosi helposti.
Hae sairauslomaa vaikean sosiaalisten tilanteiden pelon varjolla, voit myös keksiä masennus- ja ahdistusoireta omasta päästäsi. Pyydä lähete psyk. polille (on vissiin edellytyksenä sille saikulle, ainakin itsellä oli aikoinaan näin) ja käyt siellä sitten kerran viikossa, eikä tartte mitään karensseja kärsiä.
Se kokeilu loppuu varmaan ensimmäiseen päivään jos romahdat sielä kaupassa, itket kun ahdistaa ihmiset. Meillä joskus vuosia sitten harjoittelija/kokeilija tms. hajosi täysin kesken päivän, en muista mikä hänen syynsä/diagnoosinsa oli. Oireita oli kokoajan ja lopulta se kamelin selkä katkesi. Harjoittelu loppui siihen eikä vastaavilla haasteilla varustettuja harjoittelijoita ole sen koommin näkynyt.
Edelleen. Ei voi. Raha saattaa kyllä pienentyä, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne haluavat sinut sinne niin pakkohan niiden on myös järjestettävä matkasi sinne.
ai, ei kukaan ole koskaan maksanut mun duunimatkoja, miksi sitten vätysten pitäisi saada
Saat 9€ päivässä lisää rahaa, mene vaan kokeilemaan ja pidä hauskaa vailla vastuuta.
Kuten joku jo ehti kirjoittamaan, niin työtön itse etsii työharjoittelupaikat ja työpaikat. Suunnitelmiin vain kirjataan nuo vaihtoehdot, joiden avulla kannustetaan työtöntä onnistumaan - löydät tai menetät työttömyyskorvaukset. Ovat kuitenkin TE-toimistossa palvelunhaluisia ja haluavat työttömälle pelkkää hyvää, joten antavat vaihtoehdon, jos suostut kuntouttavaan työtoimintaan et menetä työttömyyskorvauksia. Harvoin syntyy tilanteita, joissa työkkäri olisi lähettänyt työttömän työnantajan luokse. Ainoa, mitä työttömän ei tarvitse itse etsiä on sosiaalipalveluun kuuluva kuntouttavaa työtoimintapaikkaa.
Jos työnantaja ilmoittaa, että työtön kieltäytyi työstä tai sanoi jotain siihen viittaavaa, niin työtön saa selvityspyynnön ja tuet menee katkolle.