Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työkkäri ja Kela muka pakottaa minut 20km päähän työkokeiluun alalle jossa tiedän että en pärjää ja halua?!

Vierailija
12.07.2024 |

Kyseessä kaupan-alan työ 20km päässä, minulla on ihmispelko ja vihaan asiakaspalvelutyötä mutta silti työkkäri ja Kela yrittää pakottaa minut tuonne.

Ja toinen juttu on että ei minulla ole varaa joka päivä kulkea tuonne työkokeiluun vai maksaako Kela bussilipun?!

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 km ei ole matka eikä mikään. Naapuriinko pitäisi päästä töihin?

Ei olekaan, jos kyseessä on palkkatyö.

t.eri

Juurikin tämä. Yhdeksällä eurolla päivässä ei kannata reissata pitkiämatkojasuuntaansa ellei kyseessä olisi unelmatyö. Tosi usein tarjotut työkokeilupaikat ovat yksinkertaista kuraa, johon on työvoimapulaa. Poikkeuksena, jos itse löytää mieluisen paikan. 

Vierailija
102/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Orpo ja Purra leikkaavat vielä paljon lisää tukia. Elämä Suomessa on mennyt ihan loisimiseksi ja pummeiluksi.

Turpa tukkoon apina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, töihin siitä!

Eihän hänelle työtä ole tarjottu vaan työkokeilua.

Vierailija
104/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat 9€ päivässä lisää rahaa, mene vaan kokeilemaan ja pidä hauskaa vailla vastuuta.

Yleensä vastuumotivoi. Hyllyttäminen taasen on tuskin kenenkään mielestähauskaa. Eli miinusta kumminkin puolin. 

Vierailija
105/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan vaikuttaa varmasti työhistoria. Jos olet ollut asiakaspalvelutehtävissä joskus aikaisemmin, varsinkin jos työsuhde on kestänyt vähänkään pitempään, niin vähän hankala väittää nyt että olen "ihmispelkoinen". Pitää ainakin olla kunnon perustelut ja ehkä edelliseltä työnantajalta joku lausuntoasiasta.

Itse olin opiskeluaikoina yli 30 vuotta sitten töissä Helsingin Kaivopihan Carrollsissa :) Sen jälkeen, opiskelujen päätyttyä, asiantuntijatehtävissä omissa oloissani yksin työskentelykammiossani... Itseänikin vähän pelottaa, että jos sattuisi työttömyys iskemään, työkkärissä äkkäävät hampurilaispaikkamenneisyyteni ja "pakottavat" sellaiseen :)

Vierailija
106/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alle 30-vuotiaiden kohdalta, joilla on tuettu työllistyminen. Ainakin 5 vuotta sitten kyseenalaistin, että miksi painaa 6h kun saman rahan saa 4h? Vastauksena oli kysymysmuoto, haluanko karenssin? Eli ei neuvotteluvaraa. 

Toisekseen ehdotin jos soittaisin mahdolliseen työkokeilupaikkaan, et saako iha palkkatyötä niin sitten vasta riemu repesi. TYPläinen / työvalmentaja ei saanu provikkaa kun työllistyin. 🤦🏻

Viestin pointti on, että nuo kaikki sopimiset riippuu työkkäri tantoista. Meinas laittaa terveystarkastukseen ja sairaanhoitajan jutulle kun mulla on työhön vaikuttava murtuma, jossa liikerajoitteita. En voinu kieltäytyä kun karenssilla uhkas alusta loppuun.

Nyt onneks vakkaritöissä, mut osin lomautettu. En ees viitti enää hakee ansiosidonnaista kun pitää hakee töitä. Juu kiitti, tää paska riitti 😅

Vierailija
107/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan vaikuttaa varmasti työhistoria. Jos olet ollut asiakaspalvelutehtävissä joskus aikaisemmin, varsinkin jos työsuhde on kestänyt vähänkään pitempään, niin vähän hankala väittää nyt että olen "ihmispelkoinen". Pitää ainakin olla kunnon perustelut ja ehkä edelliseltä työnantajalta joku lausuntoasiasta.

Itse olin opiskeluaikoina yli 30 vuotta sitten töissä Helsingin Kaivopihan Carrollsissa :) Sen jälkeen, opiskelujen päätyttyä, asiantuntijatehtävissä omissa oloissani yksin työskentelykammiossani... Itseänikin vähän pelottaa, että jos sattuisi työttömyys iskemään, työkkärissä äkkäävät hampurilaispaikkamenneisyyteni ja "pakottavat" sellaiseen :)

Siinäpä se. Vaikka olisi ollut tietyssä työtehtävissä vuosiakin esimerkiksi olosuhteiden pakosta ja tekisi kaikkensa, jotta pääsee mielekkäämpään työhön, niin kirpaiseehan se, jos yritetään lykätä esim. hyllyttäjäksi kaupanalan kokemuksen perusteella. Vaikka kyse olisikin siitä ettei alun alkaenkaan ole ollut motivoitunut kaupanalasta tai muutoinkaan rutiininomaisista töistä.

Vierailija
108/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.eri

Juurikin tämä. Yhdeksällä eurolla päivässä ei kannata reissata pitkiämatkojasuuntaansa ellei kyseessä olisi unelmatyö. Tosi usein tarjotut työkokeilupaikat ovat yksinkertaista kuraa, johon on työvoimapulaa. Poikkeuksena, jos itse löytää mieluisen paikan. 

Yhdeksän euroa riittää Helsingissä matkoihin hyvin. Henkilölle, joka ei ole koko aikuisikänään käynyt töissä, niin herääminen ajoissa, matkustus töihin ja se työntekeminen ovat kaikki uutta opeteltavaa. Kunhan nuo ensin oppii, niin sitten voi yrittää etsiä itselleen oikean työpaikan, josta maksetaan palkkaa.

Vierailija
109/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvalaissa on säännöksiä työvoimapoliittisista toimenpiteistä, kuten työkokeilusta, mutta näihin liittyy myös mahdollisuus keskustella tilanteesta oman työvoimaneuvojan kanssa. On tärkeää, että kerrot avoimesti ja rehellisesti tilanteestasi, kuten ihmispelosta ja asiakaspalvelutyön vaikeudesta. Työvoimaneuvoja voi yhdessä kanssasi selvittää, onko mahdollista löytää sinulle sopivampi työkokeilupaikka tai vaihtoehtoisia toimenpiteitä.

Mitä tulee kulujen korvaamiseen, Kela voi tiettyjen edellytysten täyttyessä korvata matkakustannuksia työkokeiluun. Tämä edellyttää yleensä sitä, että matka on välttämätön työvoimapoliittisen toimenpiteen toteuttamiseksi ja että olet oikeutettu Kelan korvauksiin.

Suosittelen ottamaan yhteyttä työvoimatoimistoon tai Kelan asiakaspalveluun saadaksesi tarkempaa ja henkilökohtaista neuvontaa tilanteeseesi liittyen. On tärkeää, että sinulle tarjotaan realistisia ja sopivia vaihto

Tähän yritin äsken kommentoida, mutta ei huolinut. 

T. Alle 30-vuotias nuori 

Vierailija
110/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksän euroa riittää Helsingissä matkoihin hyvin. Henkilölle, joka ei ole koko aikuisikänään käynyt töissä, niin herääminen ajoissa, matkustus töihin ja se työntekeminen ovat kaikki uutta opeteltavaa. Kunhan nuo ensin oppii, niin sitten voi yrittää etsiä itselleen oikean työpaikan, josta maksetaan palkkaa.

Nimenomaan Helsingissä, jossa julkiset toimii. Pienemmissä kaupungeissa ei niinkään. 

Vierailija
111/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua kukaan pakota. Saat olla kotona ihan rauhassa. Et sitten saa tukia. 

Vierailija
112/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.eri

Yhdeksän euroa riittää Helsingissä matkoihin hyvin. Henkilölle, joka ei ole koko aikuisikänään käynyt töissä, niin herääminen ajoissa, matkustus töihin ja se työntekeminen ovat kaikki uutta opeteltavaa. Kunhan nuo ensin oppii, niin sitten voi yrittää etsiä itselleen oikean työpaikan, josta maksetaan palkkaa.

Eivät kaikki työttömät ole olleet ikuisuuksia työttömänä ja heillä on kokemusta työelämästä.

Vierailija
113/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle te-toimisto yritti ehdottaa ilmaistyötä kodittomien talossa, johon en aio suostua, en edes uskalla olen nainen. Mielestäni tuota voisi ehdottaa jollekin 190cm miehelle joka pärjää jos sattuu jotain. Mitään muuta ei ollut tarjolla, paitsi sen lisäksi askartelu kurssi ja sekin 18 vuotiaille. 

Vierailija
114/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lopetat tuossa ihmispelossa elämisen ja vaikka oikeasti eläisit? Aloita siitä työkokeilusta ja tee myöhemmin jotain kivempaa työtä. 

Mitäpä jos sinä lopetat tupakoinnin, viinan juonnin ja suklaan syönnin sekä turhan shoppailun. Sitten laihdutat normaalipainoiseksi ja alat miettiä mikä oli tämän vastauksen punainen lanka.

Vierailija
115/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se surkeaa, että tämmöisiä latvakakkosia me muut sitten elämämme. Ryhdistäydy ja ala käyttäytyä kuin aikuinen. Tai vaihtoehtoisesti älä oleta muiden kustantavan tuollaista "ei oo mun juttu"-pelleilyä.

Vierailija
116/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin karenssin, kun yritettiin työntää 62 vuotiaana johonkin työharjoitteluun. Töitä olen tehnyt 15 vuotiaasta saakka, yt- neuvotteluissa jouduin työttömäksi 2 vuotta sitten. Avustan iäkästä isääni. Jotain ylpeyttä täytýy sentään olla. Onneksi on säästöjä. Ajattelin nostaa säästöni pois ja hakea toimeentulotukea, koska kohtelu oli niin ylimielistä ja alentavaa te- toimistossa. 

Vierailija
117/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eivät kaikki työttömät ole olleet puolta elämäänsä työttömänä, mutta ap on ollut. 

Vierailija
118/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi pakottaa. Päivärahan voi jättää maksamatta ja määrätä karenssin, mutta pakottaa ei voi.

Vierailija
119/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne haluavat sinut sinne niin pakkohan niiden on myös järjestettävä matkasi sinne.

ai, ei kukaan ole koskaan maksanut mun duunimatkoja, miksi sitten vätysten pitäisi saada

Sinä saat työstä palkan jolla maksat kulkemisen. Työkokeilija ei saa muuta kuin 9€/pv ja se tuskin riittää kulkemiseen julkisilla. Jos rahat eivät riitä edes peruselämiseen miten se riittää työkokeilussa kulkemiseen. Täysin kohtuutonta vaatia. Jos kokeilusta saisi varmasti palkkatyötä edes kuukaudeksi, sen voisi sinnitellä tai kulkea vaikka velaksi. Miten sinä olet saanut töitä kun olet noin yksinkertainen?

Vierailija
120/155 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne haluavat sinut sinne niin pakkohan niiden on myös järjestettävä matkasi sinne.

Joo ja jos kerran kelan tuilla olet niin eihän se pudotus toimeentulotuelle ole kuin pikku juttu. Meilläkin, kun minä olen ansiosidonnaisella ja vaimo kelan päivärahoilla, jos putoaisin pois ansiosidonnaiselta, saataisi satanen vähemmän rahaa yhteensä. Meilläpäin on kyllä ymmärtäväiset kelan ja työkkärin virkailijat, ymmärtävät ettei me noin kymmenentuhatta työtöntä töinin niin vain "mennä". Nuoremmat virkailijat ymmärtävät vielä paremmin ja niille jutellaan todellisesta tilanteesta ja elämästä, jopa kelankin hommat kehittyy inhimillisemmäksi.