Hyviä kasvisruokareseptejä? Aion vähentää lihansyöntiä ja kaipaan vinkkejä
Olen jo viime talvesta lähtien koittanut vähitellen opetella käyttämään enemmän soijarouheita yms. ruoanlaitossa, lihaa en aio kokonaan jättää mutta vähentää ja se vähäkin on parempi laatuista kuin aiemmin. Nyt vain kaipaan hyviä ja maukkaita kasvisruokareseptejä. Salaatteja osaan kyllä laittaa mutta lämpimiä ruokia en niinkään. Ja onko muita jotka aikovat vähentää lihansyöntiä luettuaan YK:n suosituksesta?
Kommentit (21)
olen kokeillut, oli ihan hyvää mutta kaipaisin myös "tuhdimpien" ja pureskeltavampien ruokien reseptejä :)
T:ap
tehdä täytettyjä uunipaprikoita
paprikan sisään ladotaan tuorejuustoa, sipulia, tomaattia yms. mitä nyt milloinkin ja sitten vaan uuniin.
Nam, nam, tosi hyvää
Lihan syömistä en lopeta, liha vain on niin hyvää. Mutta kasvisruokia voisi silti lisätä. Nykyään meillä tehdään ruokaa vain pari kertaa viikossa ja ne on liharuokaa, joten välipäivinä voisi hyvin tehdä jotain kasvisruokaa. Jos vain osaisi. Nykyiset ruuat on linjaa pihvi (kalkkuna, broileri, nauta, possu) +salaatti, tai keittoja.
Kasvissosekeitto on hyvää, mutta ei sitä joka päivä jaksa. Antakaas vinkkejä! Ja pelkälle hiilarilinjalle en lähde, ei siis mitään peruna-riisi-pasta-sörsseleitä niinkään.
mikä tätä palstaa taas mättää? Lukee että ketjussa on 5 viestiä mutta ei näytä kuin 3 ja sama ongelma joissain muissakin ketjuissa
Perusohukaistaikinan joukkoon reilusti vaikka porkkanaraastetta, mausteeksi valkopippuria, muskottia ja ripaus kirveliä.
Kasvispihvit riippuu aina siitä mitä kaapista löytyy. Raastan perunaa, porkkanaa, sipulia ja palsternakkaa, joukkoon korppujauhoja, kermaviiliä, kananmunaa ja mausteita maun mukaan.
Mä itse olen jo vuosia ollut ruokavaliolla, jota voisi vaikka luonnehtia kasvisvoittoseksi sekaruokavalioksi. Syön lihaa viikottain, mutta enimmäkseen kasvisruokaa. Ihan lempikeittoni on kasvisborssikeitto ja siihen päälle kunnon annos smetanaa.
ja niihin voi laittaa mitä vaan keksii.
Itse laitan yleensä herkkusieniä, paprikaa tai oliveja ja jotain tuorejuustoa/sulatejuustoa/aurajuustoa.
päälle juustoraastetta ja uuniin.
Sieni-tomaattilasagne. Ratatouille on mun herkkua, esim Pirkan sivuilta löydät hyvän reseptin.
- tortilloista tulee tosi hyviä, jos korvaat jauhelihan purkillisella papuja
- linssikeitto on mennen tullen parempaa kuin hernekeitto
- kikherneistä saat hummus-tahnaa ja falafeleja
- lasagne soijarouheella toimii loistavasti
Tee retki kirjastoon, niissä on yleensä hyvä valikoima kasviskeittokirjoja. Itse tykkään eniten Tuija Ruuskan Etno- ja Kasviskarnevaalit-kirjoista :)
Porkkana-pestolasagnea rupesi tekemään mieli.
Lisääkin saa laittaa, hyviä reseptejä ei ole koskaan liikaa
T:ap
http://www.karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=1
Sopii mainiosti myös ei-karpeille!
papuja, linssejä, soijarouhetta. Proteiinejakin tarvitaan!
Pavut helpoimmillaan saa suoraan tölkistä, niitä voi sellaisenaan lisätä ruokaan.
Millä muulla lihan voi korvata kuin soijarouheella?
niin pääset kasvisblogiin, jossa ainakin mun mielestä ihania reseptejä.
Itse olen (ja sitä myöten koko perhe) lisännyt kasvisten syöntiä noin muutenkin ja kaksi kertaa viikossa pidetään kasvisruokapäivä. Suosittelen!
soijarouhetta, sipulia ja v-sipulia paistetaan pannulla, laitetaan voideltuun vuokaan makaroonin, tomaattimurskan ja raastetun porkkanan sekä mausteiden kanssa, päälle juustoraastetta, sitten uuniin.
mitä tahansa mitä voi tehdä broileri-suikaleista, voi tehdä myös soija-suikaleista, niistä joita myydään kuivana tavarana. kaupassa on tosi paljon valmiita wok-mausteseoksia yms. joilla saa makua noihin suikaleisiin, sinänsähän ne ei maistu juuri millekään.
meilläkin alettiin pikkuhiljaa korvaamaan liharuokia kasvisruuilla, ensin yhtenä päivänä viikossa ja siitä sitten laajentaen sitä mukaa kun hyviä kasvisruokia löytyi. nyt tajusin että nykyään meillä syödään lihaa ehkä 2 kertaa kuussa, ja paljon ruokia tehdään ihan vegaanisina. ruokalasku pienenee ja omatunto paranee, ei ihan huono kauppa!
ja tilalla soijaa eri muodoissa tai just papuja ja isoja vihanneksia (Kesäkurpitsa- tai munakoisokuutioita, porkkanaa, lanttua...). Laatikkoruuat on tosi helppo tehdä ilman lihaa, tai oikeastaan ihan kaikki. Tänään meillä on lasten lempparia eli "jauhelihakastiketta", soijarouhe-tomaattikastiketta siis.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1582810
Ei siis tarkalleen ottaen ihan YK:n, mutta tärkeän YK-hepun idea kuitenkin
Soijarouhe-bolognese ja täysjyvä spagetti
kesäkurpitsa-linssi-lasagne (siis kesäkurpitsan viipaleita pastan tilalle)
kidneypapu-curry/ kidneypapuja tomaattikastikkeessa
täytetyt kesäkurpitsat, täytteeksi linssejä, valkosipulia, sipulia, porkkanaa, paprikaa tms.
Intialaisesta keittiöstä löytyy aivan loistavia kasvisruokaohjeita. Kannattaa googlata/ lainata kirjastosta hyvä intialainen keittokirja.
kasvis- ja kasvissosekeitoista. Sienikastikkeet ym. myös hyviä. Usein teen kasviswokkeja ja lisäkkeeksi riisiä.
Oletko tämmöisiä koittanut? Voin kertoa summittaisia ohjeitakin, mutta lähinnä kokkailen näppituntumalta.