Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet - kauanko sinulla kesti kuukautiskierron lyhenemisvaiheesta pitenemisvaiheeseen ja siitä menopaussiin?

Vierailija
11.07.2024 |

Tai oletko vielä ns vaiheessa? Terv 46-v jolla puoli vuotta ollut selkeästi lyhyempi kierto.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lyhempi sitten yksi pitempi ja loppu. Siihen asti lähes aina täsmälleen 28 päivää. Olin 52 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 v kun täytin, alkoi kierto lyhentyä ja vuodot niukentua. Noin kolmen vuoden kuluttua oli yhtäkkiä muutama normaali kierto. Sitten alkoi kierto pidentyä ja vuodot runsastua. Tämä vuonna ollut kolmet menkat, kerta kerralta niukemmat. Nyt 55 v.

Vierailija
4/32 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lyheni ja sitten alkoi pidentyä, kunnes loppui kokonaan, tämä tapahtui n. yhden vuoden aikana.

Vierailija
5/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin lyheni ja sitten alkoi pidentyä, kunnes loppui kokonaan, tämä tapahtui n. yhden vuoden aikana.

Oho, aika nopeassa tahdissa. 

Vierailija
6/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta ollut nyt n. 23-25 kun aiemmin yli 30 vrk.

N50

Vierailija
7/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto alkoi heitellä ja lyhetä ehkä 37-vuotiaana ja joskus n. 45-46-vuotiaana alkoi sitten taas hieman pidetä, mutta olin tuossa vaiheessa jo niin kypsä usein tuleviin runsaisiin menkkoihin, että aloitin minipillerit. Nyt on ollut menkat pois sitten n. 3 vuotta, n. 3 kertaa lukuunottamatta tänä keväänä (erittäin niukka parin päivän vuoto). Että vetäiskö tää kroppa sitten pikku hiljaa viimeisiään sitten...

Alkukeväästä gynellä ultran mukaan vaihdevuodet jo hyvinkin käynnissä, munasarjoissa ei paljoakaan elämää.

-syksyllä 49v.

Vierailija
8/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei niinkään tapahtunut lyhenemistä kierrossa, vain vuodon runsastumista, mikä alkoi viisi vuotta sitten. Vuosi sitten kierto alkoi epäsäännöllistyä ja pidentyä. Pisimmillään menkkojen väli ollut 3 kk. 

N46

Vierailija
9/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut nyt neljä-viisi vuotta lyhempi kierto. Viimeisen vuoden aikana pidentynyt hieman uudestaan, mutta yhä reilusti lyhyempi kuin alle nelikymppisenä. Ei muita vaihdevuosien oireita. Ikää 47 v.

Vierailija
10/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kierto lyhentyä kai joskus 37- vuotiaana. Siitä asti ollut epätasaisen pituinen, olen nyt 42 v. 

Vierailija
11/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierto alkoi heitellä ja lyhetä ehkä 37-vuotiaana ja joskus n. 45-46-vuotiaana alkoi sitten taas hieman pidetä, mutta olin tuossa vaiheessa jo niin kypsä usein tuleviin runsaisiin menkkoihin, että aloitin minipillerit. Nyt on ollut menkat pois sitten n. 3 vuotta, n. 3 kertaa lukuunottamatta tänä keväänä (erittäin niukka parin päivän vuoto). Että vetäiskö tää kroppa sitten pikku hiljaa viimeisiään sitten...

Alkukeväästä gynellä ultran mukaan vaihdevuodet jo hyvinkin käynnissä, munasarjoissa ei paljoakaan elämää.

-syksyllä 49v.

Onko minipillereistä tullut jotain haittaa?

Vierailija
12/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten kierto lyheni 14 vuorokauteen. Hankin hormonikierukan, kun elämä muuten olisi ollut yhtä kuukautista ja pms:ää. Hormonikierukan ansiosta ei enää kuukautisia, esivaihdevuosien tilanne epäselvä, tosin jonkinlainen kierto oireista päätellen edelleen taustalla.

Vierailija
13/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyttä kiertoa kesti 2 vuotta ennen kuin hain avut muihin oireisiin 44-vuotiaana.

Vierailija
14/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-syksyllä 49v.

Runsaiden kuukautisten loppuminen haitta :D

Viimeiset kuukautiset ovat keskimäärin 50 vuoden iässä, joten hyvin lähellä kommentoimasi olisi keski-ikää tässä.

Vierailija
15/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo kierron lyheneminen tarkoittaa? Lyhyempi päivällä tai parilla vai tosiaan tuollaista 2 viikon kuukautuskiertoa?

Vierailija
16/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kuukautisia nyt tule parin kk:n sisään niin 48-55v.

Vierailija
17/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-syksyllä 49v.

Ei, mulle ne on sopineet oikeinkin hyvin. Muuta vaihdevuosilääkitystä en tarvitse (eikä tämäkään ole mikään varsinainen vaihdevuosilääke, kun minipillereissä ei ole estrogeeniä). Mutta tämähän on täysin yksilöllistä.

Vierailija
18/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto lyheni 28 vrk > 21 vrk, olin 43. Kestin parin vuoden verran, kunnes alhainen hemoglobiini ja väsymys pakottivat hakemaan apua. Hormonikierukka lopetti vuodot kokonaan, hg on normaali ja jaksan paljon paremmin nyt. Jossain vaiheessa otan kierukan pois ja tsekkaan missä mennään, laitan kyllä uuden jos on taas sietämätöntä. N48

Vierailija
19/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo kierron lyheneminen tarkoittaa? Lyhyempi päivällä tai parilla vai tosiaan tuollaista 2 viikon kuukautuskiertoa?

Mulla muutaman päivän lyhyempi. Kesti tota ehkä pari vuotta, oli myös järkyt oviskivut. Sitten kierto normalisoitui hetkeksi ja sitten tuli pidempiä taukoja. Nyt tosiaan elän toivossa että siinä ne lmk, kun viimeksi elokuussa tullut. T: 16

Vierailija
20/32 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuosissa kierto yleensä aluksi lyhenee parilla päivällä, myöhemmin enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi