Esivaihdevuodet - kauanko sinulla kesti kuukautiskierron lyhenemisvaiheesta pitenemisvaiheeseen ja siitä menopaussiin?
Tai oletko vielä ns vaiheessa? Terv 46-v jolla puoli vuotta ollut selkeästi lyhyempi kierto.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierto alkoi heitellä ja lyhetä ehkä 37-vuotiaana ja joskus n. 45-46-vuotiaana alkoi sitten taas hieman pidetä, mutta olin tuossa vaiheessa jo niin kypsä usein tuleviin runsaisiin menkkoihin, että aloitin minipillerit. Nyt on ollut menkat pois sitten n. 3 vuotta, n. 3 kertaa lukuunottamatta tänä keväänä (erittäin niukka parin päivän vuoto). Että vetäiskö tää kroppa sitten pikku hiljaa viimeisiään sitten...
Alkukeväästä gynellä ultran mukaan vaihdevuodet jo hyvinkin käynnissä, munasarjoissa ei paljoakaan elämää.
-syksyllä 49v.
Onko minipillereistä tullut jotain haittaa?
Runsaiden kuukautisten loppuminen haitta :D
Viimeiset kuukautiset ovat keskimäärin 50 vuoden iässä, joten hyvin lähellä kommentoimasi olisi keski-ikää tässä.
Jep. Mun äidilläkin on loppunut menkat ennen 50 vuoden ikää, joten osittain se voisi olla odotettavissa mullakin. Mutta siis mun tapauksessa ne menkat on pois minipillereiden takia, ei niinkään vaihdevuosien. Enemmänkin luulen, että nää tämän kevään pari minimenkat ovat johtuneet varsinaisen menopaussin lähestymisestä.
-7
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo kierron lyheneminen tarkoittaa? Lyhyempi päivällä tai parilla vai tosiaan tuollaista 2 viikon kuukautuskiertoa?
Mulla oli pitkä epäsäännöllinen kierto, jotain 31+ päivää. Kun esivaihdevuosissa kierto lähti lyhenemään, siitä tuli epäsäännöllinen n. 24 - 28 pv kestävä kierto (välillä myös joku pitkä). Samalla sitten vuoto runsastui ja vuotopäivät lisäntyi, joten olihan metkaa...
Osalla taas jos on joku 28 päivän kierto, vaihdevuosissa se saattaa lyhetä jopa 22 päivään tms.
-7
Kuka noita jaksaa muistella, muistan että kokonaan loppuivat, kun olin 52.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ap taisi kysellä juurikin kokemuksia. Ei tarvitse muistella jos ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ap taisi kysellä juurikin kokemuksia. Ei tarvitse muistella jos ei jaksa.
Ei kun ei muista. Jotain muutoksia oli.
Onko muilla olleet rinnat aivan jumalattoman kipeät ennen kuukautisia? Mulla ikää 52 v ja kuukautiset edelleen säännölliset, mutta runsastuneet. Mutta uutena pms-oireena aivan järkyttävät rintakivut. Nukkuminen onnistuu vain särkylääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierto alkoi heitellä ja lyhetä ehkä 37-vuotiaana ja joskus n. 45-46-vuotiaana alkoi sitten taas hieman pidetä, mutta olin tuossa vaiheessa jo niin kypsä usein tuleviin runsaisiin menkkoihin, että aloitin minipillerit. Nyt on ollut menkat pois sitten n. 3 vuotta, n. 3 kertaa lukuunottamatta tänä keväänä (erittäin niukka parin päivän vuoto). Että vetäiskö tää kroppa sitten pikku hiljaa viimeisiään sitten...
Alkukeväästä gynellä ultran mukaan vaihdevuodet jo hyvinkin käynnissä, munasarjoissa ei paljoakaan elämää.
-syksyllä 49v.
Onko minipillereistä tullut jotain haittaa?
Runsaiden kuukautisten loppuminen haitta :D
Viimeiset kuukautiset ovat keskimäärin 50 vuoden iässä, joten hyvin lähellä kommentoimasi olisi keski-ikää tässä.
51v, jos tarkkoja ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla olleet rinnat aivan jumalattoman kipeät ennen kuukautisia? Mulla ikää 52 v ja kuukautiset edelleen säännölliset, mutta runsastuneet. Mutta uutena pms-oireena aivan järkyttävät rintakivut. Nukkuminen onnistuu vain särkylääkkeillä.
Kannattaa kokeilla iltahelokkiöljykapseleita, niitä käytetään vaihdevuosioireiden hoitoon ja itselläni on auttanut rintakipuun ja turvotukseen.
44- vuotiaana meni epäsäännölliseksi, tuli yöhikoiluja muutaman kuukauden ja sitywn menkat loppuivat kokonaan 48- vuotiaana kokonaan. Ihanaa, ihanaa. Anemiakin alkaa vihdoin helpottamaan.
Ai no ihan säännöllisesti kunnes 45-48 vuotiaana alkoi runsaampi vuoto sitten loppui yhtä äkkiä siihen 50 v.
Tuleeko vaihdevuodet vähän samaan aikaan kun äidillä?
Äidille tuli ne 40-45 vuotiaan.
Siskollani todennäköisesti pian,nyt 42. Semmosia oireita ainakin ollut.
Itse olen 37 ja esivaihdevuosioireita ollut 5-7 vuotta.
Lmk=oli.