Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen perustaminen ihmisen kanssa jolla ei ole lapsuusperhettä eikä sukulaisia

Vierailija
11.07.2024 |

Puolisollani on siis näin ja mietin, millaista on perhe-elämä kun ei ole sitä toista mummolaa, eikä oikein muitakaan sukulaisia. Mies menetti vanhempansa lapsena eikä ole sisaruksia. Lähimmät sukulaiset on serkut ja eno.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen se, jolla ei ole lapsuuden perhettä tai juuri sukuakaan. Ihan tavallista lapsiperhe-elämää olemme eläneet ja viettäneet. 

Vierailija
2/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes mietit asiaa? Lapsille se on normaalia, mitä teillä tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämätöntä olla kahta mummolaa, hyvä kun edes yksi. Jos hän on läheinen enonsa kanssa niin onhan lapsilla sitten enola. Parisuhteelle voi olla eduksi kun ei ole "kilpailevaa" mummolaa, ja ehkä mies on tyytyväinen kun saa tavallaan uuden perheen jos tulee hyvin toimeen vanhempiesi kanssa.

Vierailija
4/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että Itselläni on aika iso perhe, toiselta puolelta taas ei ole oikein ketään. Ehkä se kontrasti on niin suuri että swn vuoksi mietin. ap

Vierailija
5/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämätöntä olla kahta mummolaa, hyvä kun edes yksi. Jos hän on läheinen enonsa kanssa niin onhan lapsilla sitten enola. Parisuhteelle voi olla eduksi kun ei ole "kilpailevaa" mummolaa, ja ehkä mies on tyytyväinen kun saa tavallaan uuden perheen jos tulee hyvin toimeen vanhempiesi kanssa.

Ei ole läheinen. Hänen puoleltaan ei siis ole oikein ketään kenen kanssa olla tekemisissä. Ei ketään ketä kutsua esimerkiksi juhliin, tiedän että se on hänelle vielä ankeampaa, mutta hän on tietysti tottunut.

Vierailija
6/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen se, jolla ei ole lapsuuden perhettä tai juuri sukuakaan. Ihan tavallista lapsiperhe-elämää olemme eläneet ja viettäneet. 

Mistä tiesit mitä on tavallinen lapsiperhe-elämä? En ketttuile, vaan aidosti olen kiinnostunut. 

Lapsuudeb kokemuksilla on valtava vaikutus aikuisuuteen. Jos menettää vanhempansa aikuisena, ei ole elänyt ilman perhettä. Mutta Suomessakin on paljon nuoria, jotka eivät ole eläneet perheessä lapsuuttaan. Työssäni lastensuojelulaitoksessa näen tätä ihan aitiopaikalta. Onhan perheettömyys lapselle aina trauma, vaikka vanhemmat olisivat olleet hyviä ja kunnollisiakin ihmisiä. Puhumattakaan siitä, jos asiaan liittyy myös vanhemmista johtuvaa, lastensuojelullista asiaa. 

Vierailija
7/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisikin lapsuudenperhe olemassa, niin se ei tarkoita, että olisi mummola. 

Vierailija
8/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissasi, hän on tottunut ja todennäköisesti solahtaa hyvin sukusi joukkoon. Mieheni isä oli kuollut kun mieheni oli pikkupoika. Mieheni tavallaan "otti isäni isäkseen", tekevät paljon yhdessä miesten juttuja ja heillä näyttää menevän hyvin.

Vierailija
9/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille joo, mutta siihen perheettömään vanhempaan voi vaikuttaa. Asia saattaa hyvin tulla esille vasta siinä vaiheessa, kun saa omia lapsia. 

Vierailija
10/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille joo, mutta siihen perheettömään vanhempaan voi vaikuttaa. Asia saattaa hyvin tulla esille vasta siinä vaiheessa, kun saa omia lapsia. 

Ja just tätä mietin myös. Tuntuu, että hän ei itse tajua sitä ja hän on se joka enemmän haluaisi lapsia. Hän on puhunut siitä miten ihanaa olisi jos olisi omia lapsia. Mutta pelkään, että tämä olisi hänelle vaan jonkun tyhjiön täyttämistä jonkinlainen oman lapsuudenperheen korvike. Ap

Vierailija
11/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole perheetön, mutta isänsä kuoli hänen ollessa kouluikäinen. Äidin ja siskonsa kanssa elelivät, äidillä ei sukulaisia lainkaan ja isänsä puoleen välit viilenivät luontaisesti. On kyllä vaikuttanut todella paljon perheemme elämään Tämä.

Ihan jo lasten haluaminen oli hyvin ristiriitaista miehelle. Tunsi etukäteen niin valtavaa painetta isyydestä ja oma hylkäämiskokemus (kuolema on lapsen näkökulmasta hylkäämiskokemus) oli läsnä paljon. Pelkäsi että itsekin kuolisi koki lasten hankkimisen pelottavana asiana siksi. 

Lapsia on hankittu ja mies kipuilee aina esim juhlapyhien kanssa ja perinteiden luominen on haastavaa. Toki meiltä myös perheenä puuttuu mummola (miehen äiti kuoli myöhemmin) sekä sukulaiset kun tuo miehen sisko on vielä enemmän oireileva eikä halunnut perhettä juuri noiden traumojen takia. Tiedän sen, koska on avoimesti asiasta puhunut ja työstänyt sitä myös terapiassa. 

Vierailija
12/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja just tätä mietin myös. Tuntuu, että hän ei itse tajua sitä ja hän on se joka enemmän haluaisi lapsia. Hän on puhunut siitä miten ihanaa olisi jos olisi omia lapsia. Mutta pelkään, että tämä olisi hänelle vaan jonkun tyhjiön täyttämistä jonkinlainen oman lapsuudenperheen korvike. Ap

Omien lasten haluaminen on 100 % normaalia ihmiselle.

Tuntuu että haluat tehdä ongelman asiasta, mikä ei ole ongelma.

Vierailija
13/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vain yksi mummola, mutta emme ole tekemisissä keskenämme

Ei se koko merkitse yhtään mitään. 

Vierailija
14/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiesit mitä on tavallinen lapsiperhe-elämä? En ketttuile, vaan aidosti olen kiinnostunut. 

No enhän minä missään umpiossa ole elänyt, vaan olen nähnyt ympärilläni tavallista perhe-elämää monellakin tavalla. Ystävien kotona, elokuvissa, kirjoissa jne. 

Vierailija
15/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on normaalia, mutta tuntuu että miehellä on asiasta lähes pakkomielle hän puhuu usein siitä, miten hänen on jatkettava sukua jotta sukunsa jatkuu. Ihan kuin ne lapset olisi vain joku suvun jatke. Miehellä ei myöskään ole mitään kokemusta lapsista eikä lastenhoidosta. Itselläni taas on hyvinkin paljon esimerkiksi yhtiön ja sisarusten lasten kautta. Tuntuu, että miehelle lastenhankinta on vaan joku vaaleanpunainen unelmapilvi missä vaan hengaillaan lasten kanssa ja näytellään tyytyväisiä ja hyvin käyttäytyviä lapsia tuttaville.

Vierailija
16/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enhän minä missään umpiossa ole elänyt, vaan olen nähnyt ympärilläni tavallista perhe-elämää monellakin tavalla. Ystävien kotona, elokuvissa, kirjoissa jne. 

Elokuvissa ja kirjoissa...

Vierailija
17/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on

No mitä oletat ihmiseltä jolla ei ole ollenkaan omaa perhettä? Että hän olisi hoitanut sisaruksiaan ja tietäisi mitä se vaatii?

Oletko kertaakaan miettinyt asiaa hänen näkökulmastaan?

Vierailija
18/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elokuvissa ja kirjoissa...

Niin? Aika moni meistä joutuu aikuisena sisäistämään, että se oma lapsuudenperhe ei ole ainoa oikea tai edes toimiva malli. 

Vierailija
19/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et tykkää puolisostasi etkä halua hänen kanssaan lapsia ja yrität nyt löytää perustelut?

Päästä se kumppani etsimään puoliso, joka haluaa perheen eikä keksiä tekosyitä.

Vierailija
20/83 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on

Jos sinulla on laaja suku ja perhe, miten on mahdollista ettette ole missään tekemisissä lasten kanssa?

Mitä väliä sillä sinun perheellä ja suvulla on, jos sen kanssa ei olla tekemisissä kuin pintapuolisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi