Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet yleistyneestä tavasta heittää vainajan tuhkat mereen tai kesämökille

Vierailija
11.07.2024 |

Miten itsesi kohdalla haluaisit toimittavan? Haluaisitko hautakiven, nimilaatan vai ei mitään?

Kommentit (264)

Vierailija
81/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut lapsilleni että minä menen uunin kautta mereen eikä pappia siunaamaan. Sen jälkeen voivat mennä kahville jos haluavat ja mihin haluavat 

Minä taas olen sanonut, että ihan itse saavat päättää mitä tekevät. Ei ole minun murheeni, eikä edes asiani.

Vierailija
82/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulu tarjoaa Toppilan kärjessä paikan tuhkien laskemiseen Itä-mereen. Ajattelin käyttää sitä, virkatyönä. Omaisuus eli perintö menee tiettyihin tarkoituksiin, mutta ei ainakaan lähisuvulle.

Itä-mereen? Onko se samaa vesistöä kuin Sai-maa ja Päi-jänne?

Mikä järki käyttäytyä noin? Kusipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua mitään hautakiveä tai muistolaattaa, vaan mieluiten tuhkat jonnekin luontoon. Lapsia ei tule ja olen sisaruksista nuorin, joten aika vähäksi aikaa mun muisto jää elämään, olettaen että saan elää vanhaksi. Surullinen ajatus, ettei hautapaikkaa hoidettaisi tai sisarusten lapset kokisivat sen velvollisuutena. Tietyllä tavalla myös tykkään ajatuksesta, että elän elämäni ja sitten ei jää mitään.

Vierailija
84/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö on kirottu niin tuhkat on kirottu. Et halua mitään sellasta omalle tontille. Sen takia niillä on oma paikka jossain muualla missä ne voi olla vapaana.

Siunattuja ne vainaat meilläpäin on. 

Jos henki on jossain niin se on siellä missä tuhkat on. Tai jumissa siellä mihin se on kuollut. Et ehkä vielä usko henkiin, mutta voit uskoa myöhemmässä elämässä. Sinulle tapahtuu sellaisia asioita joita et voi selittää kenellekään. Vaikka tämä uutinen, miten selittäisit tämän ilman kuvaa?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010551952.html

Vierailija
85/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja on toivonut tuhkansa siroteltavan mökkirantaan niin miksi niin ei tehtäisi? Itsekin olen toivonut näin koska mökkiranta on suosikkipaikkani maailmassa ja toivon että omaiset kunnioittavat toivettani sitten kun olen kuollut.

Vainajien jäänteet kuuluvat hautausmaalle. Eivät joka puolelle elävien elinalueita.

Vierailija
86/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vihaan tätä mökkiä ei stn näinkö tässä kävi"

Vierailija
87/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mereen tuhkat, se on paras. Minulla ei ole koskaan ollut omaa kotia, en ole juurtunut minnekään, olen muuttanut paljon ja kaikki sukulaiset on kuolleet tai en ole tekemisissä. Meri on kaltaiselleni luontevin loppusijoituspaikka. Eikä tarvitse muistella, tosin eipä jää muistelijoitakaan. 

Vierailija
88/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin rakkaaseen paikkaan kuin turhaan kirkkomaahan !

Mä olen sanonut että mun tahtoni on kuin Lauri Tähkän kapaleessa: 

Heitä mut tuuleen

Pihamaalle hautaa

Ruusut ja lautaa

Mä en pelkää

Tää oli tässä

Illan hämärässä

Huokaa ja muista mua

Vierailija
89/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti tuhkia ei saa heittää minne haluaa, koska niilläkin on hautarauha. Mutta eipä kukaan ole tarkastamassa heitetäänkö ne muistolehtoon tai vastaavaan, vai vaikka takapihalle.

Ei tuhkia luovuteta ilman virallista loppusijoituspaikkaa.

Maanomistajan lupa tarvitaan. Ei muuta.

Hieno tapa tämä, palautetaan ihminen sinne minne hän halusi, eikä haittaa ketään. Ei haaskaa luonnonvaroja, ei madot järsi eikä hiiret.

Ei sitä virallisesti ilmoitettua paikkaa kukaan tule tarkistamaan mitä niille turkille tehdään.

Meillä oli seurakunnan edustaja tarkkailemassa tuhkien sirottelua ja samalla varmistamassa, että kaikki menee sääntöjen ja pykälien mukaan. Kartasta tarkastettiin yhdessä paikka ja lopuksi katsoi, että uurna on varmasti tyhjä. 

Vierailija
90/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö on kirottu niin tuhkat on kirottu. Et halua mitään sellasta omalle tontille. Sen takia niillä on oma paikka jossain muualla missä ne voi olla vapaana.

Jos henki on jossain niin se on siellä missä tuhkat on. Tai jumissa siellä mihin se on kuollut. Et ehkä vielä usko henkiin, mutta voit uskoa myöhemmässä elämässä. Sinulle tapahtuu sellaisia asioita joita et voi selittää kenellekään. Vaikka tämä uutinen, miten selittäisit tämän ilman kuvaa?

Missä vähänkään mahdollista ihminen mieltää minkä tahansa kuvion jotenkin tutuksi asiaksi, mieluimmin kasvoiksi.  On paahtoleipämarioita ja jeesuksia.   Jos henkeä on, en jäisi seuraamaan mitään tuhkaa tai jumi mihinkään, ehei. Jotain hauskempaa saisi olla. 

Vierailija
91/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni toive oli, että hänen tuhkansa sirotellaan omalle maalle, että hän pääsee kotiin. Tietenkin tämän toiveen toteutin.

Vierailija
92/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama omien tuhkieni kohdalla mitä niille tehdään.

Mun avomiehen tuhkat on kätketty uurnassa muistolehtoon. Hän kuoli äkillisesti ja siksi -ollessani sekaisin - pyysin hautaustoimistosta pienen erän tuhkaa erilliseen boxiin itselleni ja sen sainkin.

Pidin boxia hyllyllä monet vuodet, jolloin se alkoi ärsyttää lopuksi. Taloyhtiön talkoisiin tilattiin siirtolava kaatiskamoja varten. Illalla astelin boxin kanssa sen luo ja heitin tuhkat ja boxin sinne. Siinä se.

Lain mukaan vainajan tuhkan jakaminen on rikos! 

Vierailija
93/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ainakaan haluaisinpstaa kesämökkiä, jossa on jonkun tuhkat.

Metsämaalle siroteltuna tuhka maatuu nopeasti, Märkö maa, vesi-ja lumisateet hävittävät sen.

Vierailija
94/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun avomiehen tuhkat on kätketty uurnassa muistolehtoon. Hän kuoli äkillisesti ja siksi -ollessani sekaisin - pyysin hautaustoimistosta pienen erän tuhkaa erilliseen boxiin itselleni ja sen sainkin.

Pidin boxia hyllyllä monet vuodet, jolloin se alkoi ärsyttää lopuksi. Taloyhtiön talkoisiin tilattiin siirtolava kaatiskamoja varten. Illalla astelin boxin kanssa sen luo ja heitin tuhkat ja boxin sinne. Siinä se.

Tämä ei kyllä onnistu Suomessa, sillä uurna sinetöidään ja tuhkaa ei siellä jaeta. Toki jos uurnan luovuttamisen jälkeen rikot sinetin ja otat sieltä osan..,

No ei kyllä sinetöidä jos tuhkat aiotaan sirotella.

Ja kyllä muuten sinetöidään. Sirottelussa sinetin avaa seurakunnan työntekijä joka myös tarkistaa, että kaikki tuhkat on siroteltu. Tuhkien jakamine on LAITONTA!

Vierailija
95/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua mitään hautakiveä tai muistolaattaa, vaan mieluiten tuhkat jonnekin luontoon. Lapsia ei tule ja olen sisaruksista nuorin, joten aika vähäksi aikaa mun muisto jää elämään, olettaen että saan elää vanhaksi. Surullinen ajatus, ettei hautapaikkaa hoidettaisi tai sisarusten lapset kokisivat sen velvollisuutena. Tietyllä tavalla myös tykkään ajatuksesta, että elän elämäni ja sitten ei jää mitään.

Niin jo jäähän kuitenkin jotain.  Nimittäin se maa, johon tuhkasi maatuu ja katoaa.

Maasta olet sinä tullut, maaksi olet jälleen tuleva.

Vierailija
96/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko enää kiva käydä siellä muiden uimassa?

Voi hitto tätä tyhmyyttä palstalla.  

Ei tuhka jää siihen rantamaisemiin kellumaan.  Vesistö kuljettaa sen virtojen mukana jonnekin...  mereenkin saakka. Se hajoaa ja hiutuu ja katoaa.

Vierailija
97/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä onnistu Suomessa, sillä uurna sinetöidään ja tuhkaa ei siellä jaeta. Toki jos uurnan luovuttamisen jälkeen rikot sinetin ja otat sieltä osan..,

No ei kyllä sinetöidä jos tuhkat aiotaan sirotella.

Ja kyllä muuten sinetöidään. Sirottelu

Mikä tarkoitus tuolla on?  Mikrobeja ei ole, dna:ta ei voi ottaa. Se on vain jäänne kuin mistä tahansa poltetusta materiasta. 

Vierailija
98/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itsesi kohdalla haluaisit toimittavan? Haluaisitko hautakiven, nimilaatan vai ei mitään?

<ei ole tuhkilleni tarvetta, ja kun olen muutenkin perus ihmismassaa (vain Cheek on ikuinen), niin lapset ja sukulaiset muistaa mielessään sen aikaa kun muistaa.

>vaikkapa vessanpönttöön tuhkat mun puolesta, aivan sama mitä niillä tekevät 

Vierailija
99/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimeä ei jää mihinkään, ei edes pientä laattaa. Tykkään käydä omaisteni haudalla. Sitäkö halutaan välttää, ettei jää mitään vaivaa lapsille?

Voihan omaan pihaan tai mökille laittaa jonkun laatan tai esimerkiksi kiven.

Voi niin. Mutta silloin siitä tulee hautapaikka, jota koskevar tietyt säännöt.  Hautaslaki.

Vierailija
100/264 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vähänkään mahdollista ihminen mieltää minkä tahansa kuvion jotenkin tutuksi asiaksi, mieluimmin kasvo

Kuulut niihin ihmisiin jotka ei usko ja pilkkaa vaikka robert the dollia. Ihmiset kuulee ääniä, saa nauhoitettua niitä. Kummituksia jää kameroiden kuviin. Et vieläkään usko. Hautausmaa on syystä, sinne ne kuolleet kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän