Mitä mieltä olet yleistyneestä tavasta heittää vainajan tuhkat mereen tai kesämökille
Miten itsesi kohdalla haluaisit toimittavan? Haluaisitko hautakiven, nimilaatan vai ei mitään?
Kommentit (264)
Jos henkilö on kirottu niin tuhkat on kirottu. Et halua mitään sellasta omalle tontille. Sen takia niillä on oma paikka jossain muualla missä ne voi olla vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama omien tuhkieni kohdalla mitä niille tehdään.
Mun avomiehen tuhkat on kätketty uurnassa muistolehtoon. Hän kuoli äkillisesti ja siksi -ollessani sekaisin - pyysin hautaustoimistosta pienen erän tuhkaa erilliseen boxiin itselleni ja sen sainkin.
Pidin boxia hyllyllä monet vuodet, jolloin se alkoi ärsyttää lopuksi. Taloyhtiön talkoisiin tilattiin siirtolava kaatiskamoja varten. Illalla astelin boxin kanssa sen luo ja heitin tuhkat ja boxin sinne. Siinä se.
Tämä ei kyllä onnistu Suomessa, sillä uurna sinetöidään ja tuhkaa ei siellä jaeta. Toki jos uurnan luovuttamisen jälkeen rikot sinetin ja otat sieltä osan..,
No ei kyllä sinetöidä jos tuhkat aiotaan sirotella.
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon, että mun tuhkat sirotellaan tuuleen eräältä tietyltä kukkulalta.
Nämä toivomukset on hassuja. Jälkeen jääneelle tärkeitä rituaaleja, mutta että itselle olisi merkityksellistä?
Näin ainakin Helsingin Krematorio teki jokunen kuukausi sitten. Toki sinetin voi rikkoa ja uurnan ruuvata auki,,,
Vierailija kirjoitti:
Näin ainakin Helsingin Krematorio teki jokunen kuukausi sitten. Toki sinetin voi rikkoa ja uurnan ruuvata auki,,,
Ne olikin varmaan niitä uurnia jotka oli menossa haudattavaksi. Mutta tuhkien sirottelussa se uurna pitääkin avata.
Onko asiat muuttuneet, mutta ei mitään sinettiä ollut uurnassa. Suurinta itsekyyttä oli puolisoltasi vaatia että tuhkat jätetään kotipihaan. Onneksi laki kielsi tämän tai toisaalta ei, sillä asian olis voinut kiertää, mutta kiinteistölle asia olisi merkitty rasitteena. Tuhkat lähtivät aivan muualle. Olin onnellinen kun puoliso oli kuollut, hän oli ollut minun helvettini ja sitten häntä olisi pitänyt muistaa aina, kun menisi pihalle. En ole laittanut mitään laattaa, mitä merkitystä sillä olisi ja kynttilöitä tai kukkia en ole vienyt, hänkään ei koskaan tuonut kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun avomiehen tuhkat on kätketty uurnassa muistolehtoon. Hän kuoli äkillisesti ja siksi -ollessani sekaisin - pyysin hautaustoimistosta pienen erän tuhkaa erilliseen boxiin itselleni ja sen sainkin.
Pidin boxia hyllyllä monet vuodet, jolloin se alkoi ärsyttää lopuksi. Taloyhtiön talkoisiin tilattiin siirtolava kaatiskamoja varten. Illalla astelin boxin kanssa sen luo ja heitin tuhkat ja boxin sinne. Siinä se.
Tämä ei kyllä onnistu Suomessa, sillä uurna sinetöidään ja tuhkaa ei siellä jaeta. Toki jos uurnan luovuttamisen jälkeen rikot sinetin ja otat sieltä osan..,
Isäni tuhkattiin ja koska äitipuoli ja isän vanhemmat ei päässeet yhteisymmärryksessä siitä mitä isän tuhkille tehdään, he jakoi sen tosin tämä tapahtui jo kauan sitten. Tietyllä tavalla minusta aika koominen ajatus.
Mä ainakin vedän kultani tuhkat kokaiinin lomassa nokkaan. Näin ollaan aina yhdessä.
Haluan tulla haudatuksi synnyinkaupunkiini, mille tahansa hautausmaalle. Ajatus siitä, että saan maatua sinne, on hyvin lohdullinen. Olla ikuisesti osa rakkaimman paikan maaperää.
Vierailija kirjoitti:
Onko asiat muuttuneet, mutta ei mitään sinettiä ollut uurnassa. Suurinta itsekyyttä oli puolisoltasi vaatia että tuhkat jätetään kotipihaan. Onneksi laki kielsi tämän tai toisaalta ei, sillä asian olis voinut kiertää, mutta kiinteistölle asia olisi merkitty rasitteena. Tuhkat lähtivät aivan muualle. Olin onnellinen kun puoliso oli kuollut, hän oli ollut minun helvettini ja sitten häntä olisi pitänyt muistaa aina, kun menisi pihalle. En ole laittanut mitään laattaa, mitä merkitystä sillä olisi ja kynttilöitä tai kukkia en ole vienyt, hänkään ei koskaan tuonut kukkia.
Mitä? Ei laki kiellä tuhkien sirottelua omalle pihalle. Tuhkien sirotteluun riittää maanomistajan lupa. Sillä ei myöskään kiinteistön kannalta ole mitään merkitystä, koska mihinkään ei merkitä sitä että pihalle on siroteltu tuhkaa. Se ei siis ole mikään virallinen rasite.
Vierailija kirjoitti:
No en ainakaan haluaisinpstaa kesämökkiä, jossa on jonkun tuhkat.
Niinkuin lomanviettoa hautausmaalla. Hm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uurnasta en tiedä, mutta kahdesti olen vienyt sukulaisten tuhkia ja molemmilla kerroila ne olivat ihan vain muovipusissa, joka oli sijoitettu pahvilaatikkoon. Toisen sukulaisen tuhkat laskettiin hautaan siinä pahvilaatikossa, toisen sitten otettiin laatikosta pois ja siroteltiin mereen. Ihan missä vaiheessa tahansa olisi itse voinut ottaa sieltä tuhkaa muistoksi haluamaansa boksiin. Luvallistahan se ei olisi ollut tietenkään, enkä ymmärrä miksi joku niin tekisi, jos vaikka vainajan tahto olisi ollut saada tuhkansa tiettyyn paikkaan (miksi toimia vainajan tahdon vasstaisesti), mutta siis ihan helppoa se olisi.
enää ei kai saa tuhkauurnia säilytellä pitkiä aikoja esim. kotona uunin päällä. Kun tuhkat haetaan, pitää ilmoittaa mihin ne sijoitetaan. Ei siellä kyllä kukaan ole katsomassa ollut, lähiomaiset toki sitten voivat todistaa, että on siroteltu sinne minne ilmoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu tarjoaa Toppilan kärjessä paikan tuhkien laskemiseen Itä-mereen. Ajattelin käyttää sitä, virkatyönä. Omaisuus eli perintö menee tiettyihin tarkoituksiin, mutta ei ainakaan lähisuvulle.
Itä-mereen? Onko se samaa vesistöä kuin Sai-maa ja Päi-jänne?
Onko Itämeri siirtynyt Oulun korkeudelle?
Toivon, ettei veteen heiteltäisi mitään sinne kuulumatonta. Tuhkassa on mukana myös luun palasia. Myös maatumattomia osia voi olla, muovia ja metallia. Mutta maahan kaivaminen ei varmasti haittaa ketään, jos ei mitään mausoleumeja laiteta tonteille.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö on kirottu niin tuhkat on kirottu. Et halua mitään sellasta omalle tontille. Sen takia niillä on oma paikka jossain muualla missä ne voi olla vapaana.
Siunattuja ne vainaat meilläpäin on.
Ihan sama. Ei kuollut ja poltettu enää tiedä.
Maahan tai veteen, pian katoaa tuhkatkin.
Tuhkaus ok.
Sirotelkoot tai olkoot sirottelematta.
Meillä sukuhauta johon ei enää haudata ketään ei mahdu mutta tuhkat voi laittaa. Äidin tuhkauurna juuri sinne haudattiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, ettei veteen heiteltäisi mitään sinne kuulumatonta. Tuhkassa on mukana myös luun palasia. Myös maatumattomia osia voi olla, muovia ja metallia. Mutta maahan kaivaminen ei varmasti haittaa ketään, jos ei mitään mausoleumeja laiteta tonteille.
Krematoriossa metallit poistetaan ja luunpalaset jauhetaan ennen tuhkan sijoittamista uurnaan. Muovit sen sijaan ovat siinä vaiheessa jo palaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vesistöissä on niin paljon romua ettei tuhkien sirottelut merkitse siinä yhtään mitään.
Olen esittänyt toiveen että tuhkani ripotellaan mereen siinä Suomenlinnassa etelään olevalla paikalla, joka on sitä varten.
Köyhänä tulin tähän maailmaan ja köyhänä täältä lähden aikanaan, mutta ei ole suru puserossa enkä itke enää maallisen mammonan perään.
Meri edustaa elämää ja ajattomuutta, myös vapautta. Tuhkat sinne jolloin ehkä myös sielu kulkee meriä pitkin jonnekin, jossa se materialisoituu uudeksi aluksi. Jos ei, sekin sopii. Mutta meri se on oltava.
Tossa on ikävää, että voivat vielä tulla salaa fiilistelemään paikalle, jos ei ole paikalla.
Hieman sama, kun itse kävin fiilistelemässä firman entisellä rantasaunalla, josta yritys joutui luopumaan. Voi vaan kuvitella, että sadan hengen yrityksessä näitä uteliaita riittää pällistelemässä uuden omistaja tekemisiä.