Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Naapurin puita ei saa kaataa ilman lupaa

Vierailija
11.07.2024 |

Iltalehdessä muistutetaan että vaikka se kuinka kismittäisi että naapurin pihalla kasvava mäty tai koivu kurottaisi oksia omalle pihamaalle niin naapurin puita ei saa mennä ominpäin parturoimaan tai kastelemaan ja vastuu niistä puista on tontin haltijalla.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/8cb164b4-ffc9-4348-a9d0-bca…

Kommentit (116)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daa. Itsestään selvää.

Vierailija
64/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen siitä että kumpikaan naapuri ei ole suomalainen ja se näkyy jo siinä että asuinviihtyvyys on paranrunut sillä sen jälkeen kun edelliset naapurit muuttivat pois on ollut paljon rauhallisempaa. Toisessa naapurissa asuu nykyään intialainen pariskunta ja toisessa thaimaalaisia sairaanhoitajia ja eilen oltiin intialaisten järjestämillä grillijuhlilla kun oli kaunis sääkin.

Vierailija
65/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä on omalla puolella pihaa on luonnollisesti omaa. Myös ne naapurin puun oksat jotka tunkee omalle pihalle.

Suomen laki on eri mieltä.

Saako naapuri tuoda romujaan myös minun asuntooni sisälle enkä saa niitä sieltä poistaa, jos kerran saa levitellä ulkona rojuaan minun pihalleni? Esimerkiksi on iskenyt jonkun romunsa köyden päähän ja ankkurilla omalle pihalleen kiinni ja heittää sen romun minun pihalleni. Silloinhan tämä romu on teknisesti naapurin pihalla mutta laajenee puun oksien tavoin minun pihalleni enkä saisi siihen koskea.

??? Onpa outo vertaus? 

Vierailija
66/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin naapurille että jos ei leikkaa puunsa oksia ja tule haravoimaan omia lehtiään meidän pihalta niin kaadan koko puun heidän talonsa päälle. Se tehosi sillä meidän tontin puolelle kasvaneet oksat olivat seuraavaan viikkon mennessä poissa.

Sun pihalle putoavia lehtiä ei kenenkään tarvii tulla haravoimaan 🤣

Vierailija
67/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös toimia niin, että naapurin ollessa poissa käy katkomassa oksat tai kaatamassa koko puun. Vähän voi tulla sakkoja ja korvauksia mutta mitä sitten? Maksaane pois ja nauttii elämästä ilman sitä häiritsevää puuta.

Sitten saatkin häiritsevän ja vit tumaisen naapurin

Entä sitten? Osaan olla tarvittaessa -huom: tarvittaessa- vielä paskamaisempi ja v-tumaisempi.

Vierailija
68/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin naapurille että jos ei leikkaa puunsa oksia ja tule haravoimaan omia lehtiään meidän pihalta niin kaadan koko puun heidän talonsa päälle. Se tehosi sillä meidän tontin puolelle kasvaneet oksat olivat seuraavaan viikkon mennessä poissa.

Sun pihalle putoavia lehtiä ei kenenkään tarvii tulla haravoimaan 🤣

Hanki lehtipuhallin niin voit puhaltaa lehdet takaisin naapurin puolelle. Ja lumitykki niin voi tykittää lumetkin aidan yli.

Vierailija
69/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin nykyiseen taloon, huomasin että naapuri on istuttanut oensasaidan tasan keskelle tonttien rajaa niin että puolet pansaasta tulee meidän tontin puolelle. Ajateltiin että voitaisiin hieman "trimmata" pensaita tuossa syksymmällä.

Siis sait ilmaiseksi vehreän raja-aidan ja ajattelit nyt sitten perseillä perseilemisen ilosta?

Vai mikä se haitta nyt tarkalleen on mikä sai urpoilusolut aivoissa liikkeelle? Haluat että välillänne ei ole näkösuojaa koska olet exhibitionisti?

Haha. Ollaan oikein suomalaisuuden ytimessä :)

Vierailija
70/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös toimia niin, että naapurin ollessa poissa käy katkomassa oksat tai kaatamassa koko puun. Vähän voi tulla sakkoja ja korvauksia mutta mitä sitten? Maksaane pois ja nauttii elämästä ilman sitä häiritsevää puuta.

Juu ei. Joku oli naapurin poissaollessa katkonut kauniit pensaat rajalta juuria myöten.

Tuskin enää sanoivat yhtään mitään toisilleen  tuon toimenpiteen jälkeen.

Näin siinä sitten käy kun introvertti ja arka suomalainen ei uskalla puhua toiselle ihmiselle vaan kyräilee itsekseen luolassaan.

Jos naapurin rehu ärsyttää niin olisiko mahdollista ehdottaa hänelle rauhallisesti ja normaalisti ihminen-ihmiselle puhuen jotain parannusta?

Minkä vuoksi vihollisen kanssa pitä

Älä pelkää ihmistä. Hän on aivan kuin sinä ja sivistynyt keskustelu ei ole alistumista.

Sinulleko nämä ovat automaattisesti jotain valtataisteluita? Hanki isompia taistelunaiheita ja merkityksiä elämääsi, niin ei kasvillisuus saa suhteettomia mittasuhteita.

Vierailija
71/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko aina ja kaikille törkeän agressiivisellä öykkärisävyllä, vai ainoastaan naapureille?

Vierailija
72/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi - juuri olin kaatamassa naapurin puut :(

Vierailija
73/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katkottiin meidän puolelle tulevia oksia kuusiaidasta. Pakko, koska olivat aidan tiellä.

Vierailija
74/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Joku oli naapurin poissaollessa katkonut kauniit pensaat rajalta juuria myöten.

Tuskin enää sanoivat yhtään mitään toisilleen  tuon toimenpiteen jälkeen.

Meidän kerrostalossa tapahtui juuri tuollainen kuvio. Naapurin omakotitalon asukkaat oli lomalla niin kerrostalon mummot menivät raivaamaan puutarhavälineiden kanssa metsää naapurin rajalle. Eipä tarvi enää ihmetellä miten on naapurisuhteet pilattu.

Vierailija
75/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grannen är i dessa fall väldigt nära. Vad hindrar er från att kräva att grannen tar hand om problemet?

Painu sinä helvettiin.

Skönt att du är någon annans granne.

Dra åt handen. Suomessa puhutaan suomea.

Yes yes, Hande. It's hard to be a tonttumies.

Vierailija
76/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mun naapuri on aina leikannu rajalla olevasta puusta oksat mitkä menee niiden puolelle. Eikä se sitä puuta tapa. Päinvastoin, on vaan tuuheenpi mun puolella. Miksi noin mitättömästä asiasta pitäis alkaa ritelemään...

Hos oss är det likadant, med den skillnaden att grannen själv får komma till oss och ta hand om sina övervuxna grödor. Grannen får sköta sitt jobb.

Vierailija
77/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grannen är i dessa fall väldigt nära. Vad hindrar er från att kräva att grannen tar hand om problemet?

Ai tänne saa kirjoittaa paskakieltä puhuvat hinttaritkin. Onneksi ruotsi tuhoutuu musulmaanien takia. 🥰🥰🥰

Vierailija
78/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On molempien etu, että rajalla kasvaa joku aita ja mieluiten vielä sellainen joka tarjoaa näkösuojaa. 

Suomalainen on kyllä maailman tyhmin ihminen, kun haluaa väkisin olla naapurien pällisteltävänä ja itse tuijottaa naapuria 

Täysin samaa mieltä. Olen kasvattanut rajalle omalle puolelleni näkösuoja puskat ja jos naapuria haittaa hänen puolelle tulevat oksat niin saa oksasahalla vetää pois. Kysyy tietenkin ensin ettei ala ihan ominpäin tietämättäni karsimaan.

Det är din sak att ta hand om det,  inte grannens. 

Vierailija
79/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkon oksat ja haravoin itse lehdet, sitten palautan ne naapurin puolelle.

Vierailija
80/116 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten saatkin häiritsevän ja vit tumaisen naapurin

Entä sitten? Osaan olla tarvittaessa -huom: tarvittaessa- vielä paskamaisempi ja v-tumaisempi.

Olet ylpeä siitä että et ole päässyt ihmisenä pohjamutien lähtötasolta mihinkään?

Kaikenlaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi