Koulunkäyntiavustajilla aivan surkea palkka. Ärsyttää koska tykkään muuten tästä työstä.
Opettajilla nyt on ainakin siedettävä palkka. Me koulunkäyntiavustajat saamme 1590e nettona "palkkaa", joka ei varsinkaan pääkaupunkiseudulla riitä mihinkään kun vuokrat kohonneet. Taitaa koulujen siivoojillakin olla parempi palkka.
Sen lisäksi meidät lomautetaan kesäisin työttömyystuille, kesäkuukausien palkasta voidaan vain unelmoida.
Ai niin "tur pa kiinni koska olette VAIN avustajia".
On se kummalista, kun kokemukseni mukaan teen täysin samaa työtä kuin opettaja, toki sillä erolla etten valmistele tunteja etukäteen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse korjata oppituntien ulkopuolella kokeita, arvioida todistuksiin, vastailla tai merkkailla Wilmaan tai kantaa virkavastuuta tunneista tai välitunneista. Eikä sinun tarvitse oppisisältöä varmistaa, että opsi tulee käytyä läpi. Kokouksia teillä on vähemmän ja vesoja ei ole. Opettajien koulutus yliopistossa kestää neljästä viiteen vuotta. Joten ei se nyt ihan sama homma ole.
Arvostan teitä, ja todella toivon teille parempaa palkkaa sekä palkkaa myös kesältä. Mutta perusteesi oli valitettavasti hieman ontuva.
Kyllä minulle kuuluu wilmaan monien asioiden merkkaaminen, joskus olen yksin välitunnilla. Valvon yksin luokkia joskus ja silloin myös opetan. Valvon jälki- istuntoja. Vastuuta on myös oppilaiden lääkehoidossa ja esim. allergiatilojen puhtaus ja allergisten valvonta kotitaloudessa kuuluu hommaani. Muutamalle erityisoppilaalle etsin materiaalit. Vastuuta kyllä on yhtä paljon kuin opella, mutta työnkuva on erilainen.
Minä en pidä työstäni. Olen siinä hyvän palkan takia.
No minulla opettajana on netto 2100. Siitähän se teidän huono palkka johtuu, kun opetusalalla on huonot palkat. Jos te saisitte 2000 käteen, meille pitäisi maksaa lähes 3000.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olisit avustaja niin tietäisit, että se on nykyään koulunkäynninohjaaja eikä koulunköyntiavustaja.
Kohta alat varmaan vänkäämään, että oma vika, mitäs haluat tehdä vähemmän työtunteja, miksi et hae kokoaikaisen avustajan töitä, eikö niin?
No, ensinnäkin suurin osa avustajan töistä on osa-aikaisia työsuhteita. Niitä kokoaikaisia työsuhteita ei anneta, vaikka kuinka hakisi. Lisäksi epäpätevälle avustajalle maksetaan vähemmän kuin pätevälle. Kolmanneksi, niihin harvoihin kokoaikaisiin työpaikkoihin palkataan mielummin pätevä kuin epäpätevä. Lisäksi suurin osa työsuhteista on määräaikaisia.
Epäpätevyysalennusta ei ole ollut moneen vuoteen. Samasta työstä maksetaan sama palkka.
Vierailija kirjoitti:
No minulla opettajana on netto 2100. Siitähän se teidän huono palkka johtuu, kun opetusalalla on huonot palkat. Jos te saisitte 2000 käteen, meille pitäisi maksaa lähes 3000.
Minulla on Kelan joutonomina netto vain 2050 euroa. Siihen päästäkseni minun täytyi opiskella työelämää 43 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
No minulle kelpaisi vallan hyvin 1800e nettona nykyisen 1600e sijasta. Ja tietty soisin opettajillekin saman 200e korotusta kk-palkkaan. Se ei taas oikein aukene, jos avustajien palkat kohoaisi 200 eurolla niin miksi ihmeessä opettajilla pitäisi kohota 900 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö avustajan työ ole puolipäivätyötä?
Siitä kohtuullinen palkka.
Myös opettajat etsivät kesälle muuta työtä, jos ei ole virkaa.
Ei ole, 8 tuntia päivässä teen.
Ap
Minkäikäisillä lapsilla on kahdeksan tunnin koulupäivä? Ja mikä se bruttopalkkasi on, moni on jo kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nettopalkka ei paljon sano. Siis mikä on työn bruttopalkka? Se on sitten vertailukelpoinen muiden palkkojen kanssa.
Millainen koulutus koulunkäyntiavustajalta vaaditaan?
Koulunkäynninohjaajan tutkinto.
Montako vuotta koulutus kestää, onko yliopistossa,
Joten ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse korjata oppituntien ulkopuolella kokeita, arvioida todistuksiin, vastailla tai merkkailla Wilmaan tai kantaa virkavastuuta tunneista tai välitunneista. Eikä sinun tarvitse oppisisältöä varmistaa, että opsi tulee käytyä läpi. Kokouksia teillä on vähemmän ja vesoja ei ole. Opettajien koulutus yliopistossa kestää neljästä viiteen vuotta. Joten ei se nyt ihan sama homma ole.
Arvostan teitä, ja todella toivon teille parempaa palkkaa sekä palkkaa myös kesältä. Mutta perusteesi oli valitettavasti hieman ontuva.
Kyllä minulle kuuluu wilmaan monien asioiden merkkaaminen, joskus olen yksin välitunnilla. Valvon yksin luokkia joskus ja silloin myös opetan. Valvon jälki- istuntoja. Vastuuta on myös oppilaiden lääkehoidossa ja esim. allergiatilojen puhtaus ja allergisten valvonta kotitaloudessa kuuluu hommaani. Muutamalle erityisoppilaalle etsin materiaalit. Vastuut
Jos olet yksin välitunnilla valvomassa, se on laiton tilanne. Jos valvot luokkaa yksin, on opettaja tai rehtori silti virkavastuussa ja Avin selvityksissä, jos jotakin sattuu. Jos sinut on nimetty tunnille sijaiseksi, saat opettajan palkan ja kannat silloin sen vastuun. Jälki-istuntoja ei ohjaaja saa valvoa, se on laiton tilanne. Opettajan virkavastuu on lakiasia, ohjaajalla työ on työaika-asia.
Minuakin kiinnostaisi kyseinen työ mutta siinä tienaa 500-900€ vähemmän mitä lähihoitajana vuorotyössä. Ei kannata.
Koulunkäynnin ohjaaja on se oikea nimike, ollut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö avustajan työ ole puolipäivätyötä?
Siitä kohtuullinen palkka.
Myös opettajat etsivät kesälle muuta työtä, jos ei ole virkaa.
Ei ole, 8 tuntia päivässä teen.
Ap
Minkäikäisillä lapsilla on kahdeksan tunnin koulupäivä? Ja mikä se bruttopalkkasi on, moni on jo kysynyt?
Ala-asteella on koulun jälkeiset iltapäivätoimintakerhot kello neljään asti, niiden vetäminen on 100% avustajien hommaa.
Ap
Voi olla avustajan ja opettajan koulutuksellakin vähän eroa. :D
Ei avustaja ole opettaja, ei koulutukseltaan eikä työtehtäviltään.
Olen siivooja ja palkkani on 1850 euroa nettona.
Olen kokenut ohjaaja. Myös perustelusi ontuu. Teillä on extra työtä, mutta myös paljon vähemmän oppitunteja. Opettajan pitää tietää oman aineensa jutut, mutta me autamme lähes joka aineessa. Ja meidän on pysyttävä kärryillä mitä eri tunneilla tapahtuu. Meidät heitetään kaikkein haastavimpiin paikkoihin. Siinä missä teillä on välillä kivojakin luokkia, niin meillä harvoin saa hengähtää. Olen huomannut tekeväni erityisopettajan,kuraattorin, vahtimestarin, toimistotoimihenkilön ja siivoojan duunia kaiken sen muun ohella. Opettajan kk-palkka myös olisi isompi, jos et saisi kesäkomapalkkaa koko kesälomajaksolta. Käsittääkseni se pidätetään palkastasi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. 1600€ palkalla ei tänä päivänä pärjää. Olen itsekin tutkinnon suorittanut mutta en ole päivääkään sitä työtä tehnyt.
Itsekin pidin koulunkäyntiavustajan työstä, mutta oli kouluttauduttava uudelle alalle tuntien vähäisen määrän ja huonon palkan takia. Opettajat tuntuivat työtä arvostavan, koska tiesivät, ettei sitä juuri kukaan muu arvostanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut ohjaaja. Myös perustelusi ontuu. Teillä on extra työtä, mutta myös paljon vähemmän oppitunteja. Opettajan pitää tietää oman aineensa jutut, mutta me autamme lähes joka aineessa. Ja meidän on pysyttävä kärryillä mitä eri tunneilla tapahtuu. Meidät heitetään kaikkein haastavimpiin paikkoihin. Siinä missä teillä on välillä kivojakin luokkia, niin meillä harvoin saa hengähtää. Olen huomannut tekeväni erityisopettajan,kuraattorin, vahtimestarin, toimistotoimihenkilön ja siivoojan duunia kaiken sen muun ohella. Opettajan kk-palkka myös olisi isompi, jos et saisi kesäkomapalkkaa koko kesälomajaksolta. Käsittääkseni se pidätetään palkastasi.
Ja kun ohjaajan työtunnit päättyvät, hän lähtee kotiin. Kun opettajan oppitunnit päättyvät, hän alkaa valmistella seuraavia tunteja, korjata tehtäviä ja kokeita, hoitaa wilmaa ja soittaa puheluita, istuu kokouksissa ja oppilaspalavereissa, suunnittelee seuraavia viikkoja ja lukuvuotta kollegojen kanssa sekä lukee jokapäiväistä viestintää kunnan opetusjohdolta, että mitä uusia projekteja on taas tulossa, ilman lisäpalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoteihin voi mennä kesällä kans, avustajilla ei ole niin pitkät lomat kuin opettajilla.
Päiväkodeissa ei tarvita kesällä lisää henkilökuntaa. Ehkä Helsingissä voi tarvita kun on huutava työntekijäpula. Päiväkodeissa on kesäsulku, jonka aikana vakituinen henkilökunta lomalla. Lisäksi siirretään omaa henkilökuntaa paikkaamaan toiseen päiväkotiin. Se on nimittäin niin, että esimerkiksi kun eskari loppuu, osa niistä koulun aloittavista lapsista ei tule enää kesällä hoitoon. Ainakin meillä isossa päiväkodissa ns. entinen eskariryhmä sulautuu yhteen tulevien eskarilaisten ryhmän kanssa jo kesäkuun alussa, kun lapsia on niin vähän. Itsekin olen ollut juhannusviikon pienten ryhmässä, koska meillä oli aivan liikaa mitoituksessa aikuisia suhteessa lapsiryhmän kokoon. Nyt olen lomalla 4 viikkoa, oma päiväkoti suljettu.
Jos oikeasti olisit avustaja niin tietäisit, että se on nykyään koulunkäynninohjaaja eikä koulunköyntiavustaja.
Kohta alat varmaan vänkäämään, että oma vika, mitäs haluat tehdä vähemmän työtunteja, miksi et hae kokoaikaisen avustajan töitä, eikö niin?
No, ensinnäkin suurin osa avustajan töistä on osa-aikaisia työsuhteita. Niitä kokoaikaisia työsuhteita ei anneta, vaikka kuinka hakisi. Lisäksi epäpätevälle avustajalle maksetaan vähemmän kuin pätevälle. Kolmanneksi, niihin harvoihin kokoaikaisiin työpaikkoihin palkataan mielummin pätevä kuin epäpätevä. Lisäksi suurin osa työsuhteista on määräaikaisia.