Marjayrittäjät huolissaan poimijapulasta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot poimimaan
Eihän tuo käy alkuunkaan! Siis poliitikko joutuisi tekemään oikeita töitä? Ennenkuulumatonta!
Vierailija kirjoitti:
Sama itku joka kesä ollut jo vuosikausia. Itse haen omat marjani metsästä tai ostan työttömältä naapurilta joka tykkää marjastaa.
Toivottavasti maksat myös kelpo hinnan?
Miksi poimijan on oltava ulkomaalainen ja nimenomaan thaikku? Miksi ukrainalainen ei käy? Niitä kun olisi jo valmiina täällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi poimijan on oltava ulkomaalainen ja nimenomaan thaikku? Miksi ukrainalainen ei käy? Niitä kun olisi jo valmiina täällä.
Aika moni ukrainalainen onkin jo työllistynyt - ainakin osittain - mm siivousalalle tms
Eikö työttömiä vois komentaa työkokeiluun?
Vierailija kirjoitti:
Tekosyyt mansikan hinnan nostoon:
-liian kuiva/kuuma kesä.
-Liian sateinen kesä.
-liian lyhyt kesä.
-liian pitkä kesä.
-Elinkustannusten kuten sähkön ja veden hinnan nousu.
saa jatkaa listaa
Kuvailit hyvin miten hinta muodostuu alalla, joka on täysin luonnonvoimien armoilla. Vaikka et siitä itse mitään ymmärräkään.
"Kuvailit hyvin miten hinta muodostuu alalla, joka on täysin luonnonvoimien armoilla. Vaikka et siitä itse mitään ymmärräkään."
Luonnonvoimatko estävät asiallisen korvauksen maksamisen tehdystä työstä? Tai oikeuttavat huijaamaan työntekijää?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se mutta miten marjatilallsiet sen vosivat ymmärtää kun tälläkin plastalla päivittäin joku törväsee kaikkien piristykseksi pakollisen työttömien halveksimisavauksen, joista lievempia on lausahdus menkää v...n työttömät töihin. Mutta yhtä harvoin jättää kertomatta sekä sen millaista työtä hänellä on tarjota ja vielä useamminsen kuinka paljon on valmis maksamaan itse tehdystä työstä palkkaa.
Olitko muka menossa mansikkatilalle töihin tai mustikkametsään?
Hanki oikea työpaikka itsellesi ja lopeta se jatkuva vininä
Miten on voinut olla mahdollista, että poimijat ovat tulleet tänne töihin turisti-viisumilla?
No, koska vassareitten mielestä on pelkästään ihmisoikeus hyväksikäyttää thaikkuja. Kerätä heiltä kynnysrahoja ja myydä ja ostaa ihmisiä. Onneksi sille pistettiin nyt loppu
Hyvä ettei ole thaikkuja metsissä repimässä mustikanvarpuja juurineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama itku joka kesä ollut jo vuosikausia. Itse haen omat marjani metsästä tai ostan työttömältä naapurilta joka tykkää marjastaa.
Yleensä itsenäinen poimija määrittää itse hinnan millä poimimansa marjat myy. Eri
Poimin itse omat marjani metsästä. Huonokuntoiselle naapurin mummolle poimin viime kesänä 10 litraa mustikoita ilmaiseksi. Toiselle narsku naapurille, joka on fyysisesti täysin terve, en suostunut poimimaan, vaikka tarjosi ihan käypää hintaa.
Minä kerään joka kesä mustikoita satoja litroja. Myyn ne suoraan tuottajalle, sekä tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Marjayrittäjät ovat "kouluttaneet" suomalaiset työttömät ja kesälomalla olevat opiskelijat uskomaan, että heillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä kesätöihin marjoja poimimaan. Kyllä se ollaan tässä viimeisen 25 vuoden aikana opittu. Ei enää edes haeta niihin hommiin.
Luonnonmarjoja poimitaan sen, mikä saadaan yksityishenkilöille ja torikauppiaille myytyä. Marjaparonit saavat nuolla näppejään, kun ei heille ole suomalaisten poimimat marjat kelvanneet enää kymmeniin vuosiin.
Tästä on muutama vuosi aikaa, kun muuan hillanpoimija lähti useammaksi päiväksi jänkälle hillaan niin kuin ennen vanhaan. Kun hän palasi sieltä kylille, eti kukaan enää ollut ostamassa hilloja. Sitä en tiedä, saiko hän kaupaksi ne yksityisille. Ennen saattoi syrjäseutujen perheissä maksaa kyläkaupan vastakirjaa hillarahoilla. En tiedä, milloin kaupat ovat viimeksi ostaneet marjoja. Hyvin pieniä määriä on ollut myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta markanpoiminta ei ole työtä. Luonnonmarjojen poiminta ei ensinkään. Marjatiloille tuottaisi tappiota majoittaa työkokeilijoita, joten ei kannattaisi ottaa. Heiltä kun ei voisi periä majoitus- ja ruokakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä itsenäinen poimija määrittää itse hinnan millä poimimansa marjat myy. Eri
uijareita on aina liikkeellä. Eikä niillä poimijoilla loputtomastl ostajia marjoilleen ole. Ihmiset kun tuppaavat menettämään luottamuksen toisiinsa, kun jatkuvasti hyväksikäytetään ja huijataan. Haluamansa hinnan saa aina itse omalle työlleen määrittää, mutta ei se automaattisesti tarkoita, että sen saa. Tai edes kohtuullista korvausta työstään.
Mutta vastausta ei ole tullut. Mahtaako omatunto kolkuttaa, vai oliko puhdas valhe.
Vierailija kirjoitti:
Kuvio toimii ainoastaan niin, että kehitysmaan piimija käyttää ne rahat kotimaassaan, jossa niillä saa ostettuakin jotain. Jos ukrainalainen saakin ahkeroitua muutaman tonnin itselleen, niin se kuluu Suomessa pari kertaa ruokakaupassa käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Lomailevilla poliitikoilla on hyvin aikaa. Marjoja poimimaan 9 e/pv Purra ja Orpo ja muut l*skip*rseministerit, hopi hopi.
Samalla periaatteella sinäkin voit mennä lomallasi marjoja poimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta eli veronmaksajat maksavat työttömän tuet. Miksi te haluatte maksaa yrittäjän puolesta hänen yrityksensä työvoimakulut? Yleensä yrittäjä maksaa ne itse.
Tämähän oli ajatuksena. Siksi käännytyslaki pitää saada säädettyä, ettei migri ja oikeuslaitos ole koko ajan tukossa ja vaikeuta/estä suomalaisten omien ja vierastyöläisten viranomaiskäsittelyitä.