Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taistelukoira hyökkäsi lapsen kimppuun

Vierailija
09.07.2024 |

Olisiko viimein aika kieltää aggressiivisimmat koirarodut? Tähän ketjuun tulee takuulla useita kertomaan kuinka vika on hihnan päässä. Jos tällainen riski on olemassa, kannattaa se minimoida.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010551574.html

Kommentit (303)

Vierailija
201/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä lehtijutussa kerrottu syitä, miksi koira käy päälle ja toisaalta annettu ohje, mitä siinä tilanteessa on paras tehdä...

Pienikokoinen ihminen on mahdollisesti lapsettomassa perheessä kasvaneelle koiralle jokin outo ilmestys... sama voi olla rollaattorin kanssa liikkuvan aikuisen yms. koiralle oudon liikkujan kohdalla.

Minua vtuttaa nämä koiranomistajat. Minua ei koira ole vakavasti purrut, mutta yks rotweileri tuli liian likelle, tai oikeestaan sama rotweileri on kai kakskin kertaa tullut liian likelle, eli kiinni, ja toisella kertaa sen ulkoiluttajana ollut nainen rupesi remuamaan että kylläpä pelkäät koiraa ja lupasi vielä usuttaa sen koiran minua puremaan... Kun se koira ei saa tulla mitenkään kosketuksiin tuntemattomien ihmisten kanssa, viattomien kadulla tai luontopoluilla kulkijoiden kanssa. 

Ja on sitten ollut yks mäyräkoirakin, niitä koiria oli ulkoilutuksessa kolme, yksi hyökkäsi takareiteeni kun menin valjakon ohitse... Emäntä huutaa vaan, että no, potkasitko koiraa... No, en todellakaan potkassut. Mulla on ollut tähän asti reaktiona just se, mitä tuossa lehtijutussa ohjeeksi annettiin: Pysähdyn, olen eleetön, en huido tms, vaan huudan isännälle että kutsu koira pois! 

En minä halua mitään pientä tai isoa koiraa itseäni päin hyppimään... olkoot vihainen tai ei.

Vierailija
202/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä lehtijutussa kerrottu syitä, miksi koira käy päälle ja toisaalta annettu ohje, mitä siinä tilanteessa on paras tehdä...

Pienikokoinen ihminen on mahdollisesti lapsettomassa perheessä kasvaneelle koiralle jokin outo ilmestys... sama voi olla rollaattorin kanssa liikkuvan aikuisen yms. koiralle oudon liikkujan kohdalla.

Minua vtuttaa nämä koiranomistajat. Minua ei koira ole vakavasti purrut, mutta yks rotweileri tuli liian likelle, tai oikeestaan sama rotweileri on kai kakskin kertaa tullut liian likelle, eli kiinni, ja toisella kertaa sen ulkoiluttajana ollut nainen rupesi remuamaan että kylläpä pelkäät koiraa ja lupasi vielä usuttaa sen koiran minua puremaan... Kun se koira ei saa tulla mitenkään kosketuksiin tuntemattomien ihmisten kanssa, viattomien kadulla tai luontopoluilla kulkijoiden kanssa. 

Ja on sitten ollut yks mäyräkoirakin, niitä koiria oli ulkoilutuksessa kolme, yksi hyökkäsi takarei

Lueskelin tänään aikani kuluksi koirien hyökkäyksistä ihmisten kimppuun ja ainakin puolessa tapauksista se koiran omistaja on suuttunut uhrille. Ihme käytöstä. Koko tapaus olisi monissa ollut vältettävissä ihan opettelemalla tuntemaan koira ja kasvattamalla sitä kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on sitten ollut yks mäyräkoirakin, niitä koiri

Jenkkien koiratapauksia ei voi kovin hyvin verrata täkäläisiin. Siellä on koirakulttuuri, määrät ym täysin erilaista. Lisäksi siellä on hyvin kieroja rescue sheltereita, jotka välittävät moraalittomasti jopa ihmistä erittäin pahastikin purreita koiria. Koska se on hyvää businesta.

Vierailija
204/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja kertoo nyt MTV:lle joutuneensa mm. rasismin uhriksi asian vuoksi.

Vierailija
205/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää. Olisipa ollut keino välttää tilanne. Itse en nyt ihan ymmärrä, miksi ei ole itse laittanut ovea esim takalukkoon, jos koira kerran on päässyt paljon karkailemaan kun ei ole kunnolla kiinni.

Tosin kokisin muutenkin itsekseen aukenevan ulko-oven melko ahdistavana, enkä sellaista kyllä kuukausitolkulla odottelisi jota kuta korjaamaan.

Vierailija
206/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihonväri ei tässä ole ongelma, vaan huolimattomuus ja se ettei nyt vie koiraansa piikille.

Rakastan itse koiria, olen omistanut useita dobermanneja itsekin. Jos joku näistä olisi purrut lasta, ei olisi kahta sanaa lopetukseen viemisestä.

Vierailija
207/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua - hyvä perhe - kuitenkin poliisi on MTV:n ja Hesarin mukaan aiemminkin joutunut ottamaan koiraa kiinni. Kuulostaa kyllä naapurien kannalta ihan painajaiselta, että tällainen koira jätetään  yksin päiväksi huonon oven taakse.

Vierailija
208/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koira karannut kadulle ja siellä hyökännyt lapsen kimppuun. On kyllä täysin epätodennäköistä, että lapsi olisi vapaana juoksevaa pittbullia mennyt kiusaamaan tai provosoimaan. 

Vierailija
209/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää. Olisipa ollut keino välttää tilanne. Itse en nyt ihan ymmärrä, miksi ei ole itse laittanut ovea esim takalukkoon, jos koira kerran on päässyt paljon karkailemaan kun ei ole kunnolla kiinni.

Tosin kokisin muutenkin itsekseen aukenevan ulko-oven melko ahdistavana, enkä sellaista kyllä kuukausitolkulla odottelisi jota kuta korjaamaan.

Kiva elää talossa, missä tuollainen koira voi tulla rappukäytävässä vastaan silloin, kun sitä huvittaa.

Ja toisaalta, puriko kerran? Näykkäisy on näykkäisy, mutta tietoisesti taisi nyt hyökätä uhria kohti - kahdestiko? Ja molemmilla kerroilla puri kunnolla? Mitä, jos lapsi olisi ollut yksin??

Ei kuulosta tervepäiseltä koiralta.

Vierailija
210/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkinäinen ovi?! On kai poliisi nyt varmistanut, että ovi on korjattu ja koira pysyy tallessa? Käsittämätöntä, että koira vielä lapsen raatelun jälkeen palautetaan perheeseen. Eikö ainakin kuonokoppa olisi pakollinen tästä lähtien? 

Vierailija
211/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua - hyvä perhe - kuitenkin poliisi on MTV:n ja Hesarin mukaan aiemminkin joutunut ottamaan koiraa kiinni. Kuulostaa kyllä naapurien kannalta ihan painajaiselta, että tällainen koira jätetään  yksin päiväksi huonon oven taakse.

Tämä kiinnitti omistajan erikousessa haastattelussa erityisesti huomiota. Kertoi itse siinä koiran kärsivän eroahdistuksesta ja rikkoneen oven aiemmin. Aika iso kynnys myös naapureilla soitella poliisi paikalle. Ei ihan normitouhulta vaikuta ja tässä valossa ei näytä olleen poliisin ratkaisu järkevä.

Vierailija
212/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva elää talossa, missä tuollainen koira voi tulla rappukäytävässä vastaan silloin, kun sitä huvittaa.

Ja toisaalta, puriko kerran? Näykkäisy on näykkäisy, mutta tietoisesti taisi nyt hyökätä uhria kohti - kahdestiko? Ja molemmilla kerroilla puri kunnolla? Mitä, jos lapsi olisi ollut yksin??

Samaa mietin. Pelossa elää nyt naapuristo. Normaali terve koira ei reagoi noin, vaikka kuinka koiraa eroahdistaisi. Kaksi poliisikeikkaa saman koiran takia ja viisi poliisimiestä taltuttamassa lasta raadellutta koiraa ja koira saa jatkaa samalla omistajalla. Ei hyvää päivää!

Vierailija
213/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvanvarainen pito ja ei kaupunkialueella.Ongan noille tarve vaikka poliisilla,mutta ei pitäisi olla millään kerrostalohipillä.

Ei todellakaan taistelukoirarotuja poliisin käyttöön, eivät ne sovellu siihen. Siinä on syynsä miksi yleisin poliisikoirarotu on saksanpaimenkoira (ja muutkin ovat paimenkoiria), koska saksanpaimenkoira on jalostettu paimentamaan lampaita ja tuomaan karanneet lampaat takaisin laumaan. Siksi ne voidaan helposti kouluttaa ottamaan kiinni rikolliset aiheuttamatta vahinkoa.

Muuten hyvä, mutta kyllå sakemanni pistää rikollisen miltei aina sairaalaan, se PUREE päästämättä irti. Ei ole mitään koiran ninjaotetta.

Jos tuo koira on oikeasti amerikan pitbulli, niin niillä pn todella voimakas saalistusvietti, tässä kohtaa kiljuva lapsi(=saalis

Tarkoitin ettei sellaista vahinkoa kuin pittbull. Saattaahan poliisikin pamputtaa. Pittbull nyt vaan ei oo paimenkoira.

Vierailija
214/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, mitä tämän tapauksen lapselle todellisuudessa kävi, saiko hän veristä asfaltti ihottumaa kaaduttuaan, vai pienehkön haavan vai revittiinkö puoli jalkaa irti? näillähän on vammoina melkoinen ero, mutta yhtä kaikki, nyt puhutaan tappokoneesta. Entä miten lapsi/nuori toimi itse tilanteessa, löikö/potkaisiko koiraa, huusiko sille ? 

Jos katsellaan ihan vain tilastoja, niin ihminen on lajitovereilleen, myös lapsille, huomattavasti vaarallisempi otus kuin yksikään koirarotu. Pitäisikö kaikki ihmisetkin kieltää varmuuden vuoksi, vain koska joukkoon mahtuu muutamia yksilöitä, joilla on vielä vaikeuksia hillitä itseään?

Pittejä ja sen tapaisia koiria on Usassa helposti 20 miljoonaa (Suomessa koiria yhteensä 800 000). Suurinta osaa Usankaan pisteistä EI OLE koskaan käytetty taistelukoirina, vaan ne ovat olleet maatilojen yleiskoiria ja perhekoiria. 

Hauskana paradoksina voin vielä lopuksi kertoa, että pahin koirahyökkäys, jota olen todistanut, oli kun 2 kultaista noutajaa hyökkäsi ilman provosointia, ilman ennakkomerkkejä, vuoden ikäisen cane corson kimppuun, joka loukkasi tilanteessa jalkansa. Mitä tekivät kultaisten "kunnollisen" näköiset omistajat? Eivät mitään, eivät edes pyydelleet anteeksi. 

Ps. Pittbulleilla ei leukoja, jotka ne pystyisivät lukitsemaan, lue vaikka itse alta tai muualta, tietoa löytyy 

https://www.sparkpaws.at/en/blogs/community/is-it-really-possible-for-p…

Vierailija
215/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltää tuollaiset rodut. Lopettaa tuo koira, siinä ei kahta sanaa! Tällaisia rotuja suosivat rikolliset ja luonteeltaan kieroutuneet ihmiset.

Juuri näin. Haluan kuulla perustelun, miksi ei muka ystävällisempi koirarotu kelpaa näille. Mitä vikaa on ystävällisissä koiraroduissa?

Yleensä kun katson Hesy:n kotia etsiviä koiria on niistä suurin osa pittejä tai pitt mixejä. Tosin osista kuvauksia mainitaan että koira tarvitsee määrätietoisen koulutuksen jne. Kuinka hyvin tätä sitten valvotaan en osaa sanoa.

Vierailija
216/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pit bulls have a lot of tenacity and a high prey drive from their terrier ancestors compared to other dog breeds. A lot of damage from pit bull bites is from them shaking their prey rather than anything to do with locking jaws.

This rumor may have started since pit bulls have historically needed to hold onto prey to save their lives and because they can be pretty stubborn in refusing to let go.

A pit bulls jaws can be very strong, but they dont have that much bite force. The American pit bull terrier is the pit bull with the strongest bite force, and even they rank far below many larger dogs such as alsatians and mastiffs.

Vierailija
217/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos nytkin kävi kimppuun omistajan ollessa pois kotoa, mistä omistaja tietää ettei se aiemmilla karkauskerroilla ole ollut kenenkään kimpussa? Mua puri pienenä koira naamaan ja puremasta aukesi kunnon haava. Koiralla meni ilmeisesti leikki liian pitkälle. Meitä oli ollut koulun jälkeen useampi silittäjä ja kaikki meni hyvin kunnes koira äkkiä kävikin päälle. En myöntänyt kotona että haava oli tullut koiran puremasta vaan keksin jonkin hätävalheen.

Äidille selvisi kautta rantain, että kyseessä oli koiran purema. Muistaakseni siten, että koiran omistaja perheen äiti kysyi muutaman päivän päästä äidiltäni koulun parkkipaikalla miten minulle kävi.

Eli hyvin on joku pieni päällekäynti saattanut jäädä kokonaan pimentoon nytkin.

Vierailija
218/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietääkö kukaan, mitä tämän tapauksen lapselle todellisuudessa kävi, saiko hän veristä asfaltti ihottumaa kaaduttuaan, vai pienehkön haavan vai revittiinkö puoli jalkaa irti? "

Jos naapuri/silminnäkijä sanoi että verta oli maassa lammikoksi asti, niin tuskin ihan pikkuhaavasta kyse. Asvaltti-ihostumasta ei missään nimessä, vaikka olisi lapinlisää.

Lisäksi tuollaisessa hyökkäyksessä todennäköisemmin tulee isompi pipi. Koira on kuitenkin silminnäkijöiden mukaan ollut lapsessa ihan kunnolla kiinni ja ei keskiverto 10v jalka kuitenkaan mikään kovin suuri ja voimakas ole.

Vierailija
219/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihonväri ei tässä ole ongelma, vaan huolimattomuus ja se ettei nyt vie koiraansa piikille.

Rakastan itse koiria, olen omistanut useita dobermanneja itsekin. Jos joku näistä olisi purrut lasta, ei olisi kahta sanaa lopetukseen viemisestä.

Jep. Varmaan saa naapurustossa nyt kaikenlaista huutelua osakseen, mutta kyllä aivan kaikilla on ongelmana huolimattomuus. Jos ovi olisi yllättäen mennyt rikki, se voisi olla lieventävä asianhaara. Mutta se on ollut rikki jo pitkään ja omistaja ei ole tehnyt toimia pitääkseen koiransa silti sisällä.

Se että saa nyt osakseen epätoivottua huomiota on 100% itse aiheutettu ongelma.

Vierailija
220/303 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta tervepäis

Ei reagoi ei. Mutta terrierit voivat tehdä mitä vaan vaikka eroahdistuessaan. Minulla oli nuorena aikanaan jackrussell, työlinjainen. Söi itsensä(totta) oven läpi. Sama koira myös puri naapurin lasta kunnolla, kun tämä aiheutti saalistusvietin koirassa. Veimme koiran välittömästi lopetettavaksi tämän jälkeen. Tämä tapahtui maatilalla 90-luvulla. Koira oli puhdas rottakoira, tappoi navetan ja tallin rottia työkseen.