Kriteerisi vuokra-asunnolle?
Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?
Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.
Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?
Kommentit (509)
Vanha, ennen vuotta 1960 rakennettu kiinteistö, korkeat huoneet, kunnon ikkunalaudat, läpi talon asunto, parveke tai piha, rempattu siististi ja kestävästi vanha huomioiden, 3 huonetta ja keittiö. Ei narkkareita naapurissa. Lähin kauppa alle kilsan päässä, ulkoilumaastot lähellä. Plussaa, että parvekkeelta ei nää naapuriin (metsää edessä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan kerrostalo-oven kanssa ei tarvitse sisäovea.
Sisäovi on paloriski. Yksiössä kerran vaihdettiin uusi ovi ja sisäovi otettiin pois. Piti laittaa verho postiluukun eteen kun vanhukset ois nähneet suoraan sänkyyni.
Sisäovia on mahdollista tehdä sellaisia, että eivät aiheuta paloriskiä. Yllätys, että sellaisia ei kuitenkaan asuntoihin voi millään laittaa.
Asiasta on käyty ketjussa aiemmin keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ykksökriteeri on jos haen kerrostaloasuntoa, niin asunnon on sijaittava ylimmässä kerroksessa. Muut tulee kaukaa perässä. Parveke ja erillinen makuuhuone myös on kriteereinä
Tosi on, että kantapääjumpsuttaja asuu aina yläpuolella, jos siellä on asunto. Myös puunoppaa heitetään pitkin yötä. Mutta ylin kerros ei silti ole mun ehdoton kriteerini, vaikka se ehdoton plussa onkin asunnolle. Ylimmästä maksaa mieluummin vähän enemmän.
Onneksi meitä on moneen junaan. Minä haluan alimpaan kerrokseen. Tavaroiden kantaminen ja kaikki on helppoa, kun ulko-ovelta on muutama askel omaan asuntoon. Ja on kai alakerrassa viileämpääkin kuin muualla. En häiriinny äänistä, mutta itse pelkään häiritseväni muita. T: Se kanta-astuja
Hyvä vedenpaine. Oikeat, suljettavat ovet huoneiden välillä. Erillinen keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäovi on paloriski. Yksiössä kerran vaihdettiin uusi ovi ja sisäovi otettiin pois. Piti laittaa verho postiluukun eteen kun vanhukset ois nähneet suoraan sänkyyni.
Kannattaa pitää kirvestä oven vieressä. Sillä sisäoveen reikä, niin aukeaa palossakin.
Aiemmin uudiskohteessa asuneena, olihan ne nykypäivän asiat ihan mukavia, mutta kyllä se on omasta asenteesta kiinni miten asuu. Nyt minulla on 60-luvun alkuperäiskuntoinen yksiö, 1-kerroksessa, ei tiskikonetta, ei liesituuletinta, ei pesukonetta, ei parveketta. Sijaintikin sen verran syrjässä ettei ole mitään palveluita lähellä. Ja olen ihan tyytyväinen ja onnellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna vanhusten nähdä. Eipähän enää kurkistele, kun näkevät jotain pervoa. Ehkä.
Jos asunnossa tai talossa on ollut sokeritoukkia, en mene sellaiseen. Takana 2 asuntoa, joissa vilisi sokeritoukat pitkin seiniä ja joka puolella. Kun muutin nykyiseen asuntoon, kysyin asiasta ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sijainti, mukavanoloinen alue, lähellä lapsen koulua ja peruspalveluita, ettei liikkuminen ole kiinni julkisesta liikenteestä saati omasta autosta
- koko 20-40m2, lapselle oma huone
- vuokra alle 650€/kk, mitä edullisempi sen parempi
- ei niin älytöntä vuokravakuutta että pelkästään sen maksamisesta ajautuu taloudelliseen ahdinkoon
- kunto hyvä, vähintään tyydyttävä
- jääkaappi ja liesi/uuni täytyy löytyä
- ei valmiiksi kalustettu
- lemmikit tervetulleita
- pesutupa plussaa
- parveke/oma piha plussaa niin voi kuivattaa pyykkiä ja pienviljellä
- hissi jos asunto ylemmissä kerroksissa
- täysjärkinen vuokranantaja joka ei huijaa ja varasta vakuutta!
- ei häirikkö naapureita
20 neliöön lapselle oma huone? Oletko ihan järkesi menettänyt? Oikeasti eihän se e
Ei oo lista kaikesta mitä pakko olla. Voi olla +20m2 yksiö, tai sit se vähän alle 40m2 kaksio jossa lapsella huone.
En tiedä mitä muuta sinne lapsen omaan huoneeseen sitten muka pitäisi mahtua kuin sänky, koulupöytä, joku tavarakaappi. Oma jääkaappi, vessa ja vaatehuone vai? Ei se lapsi omassa huoneessaan ole lukittunakaan, yhteinen tila on aina yhteistä tilaa. Tuon ikäisenä on kuitenkin kivempi että oma sitä omaa tilaakin, eikä pelkkä sermi yksiössä.
Sijainti ja hinta ensisijaisesti.
Myös asunnon kunto on tärkeä. Ei tarvitse olla uusinta uutta, kunhan on siistiä ja puhdasta. Ikkunasta näkyvä maisema. Järkevä pohja. Kylpyamme olisi plussaa, mutta epärealistinen toive.
Mikä sijainnissa kiinnostaa? Menettekö alueen maineen mukaan, vai todellisen tilanteen. Mä esim asun muka huonolla alueella joka on kuitenkin todellisuudessa tosi rauhallinen, väljästi rakennettu ja lähiluontoa riittää. Sääli jos joku skippaa vain kuulopuheiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sijainnissa kiinnostaa? Menettekö alueen maineen mukaan, vai todellisen tilanteen. Mä esim asun muka huonolla alueella joka on kuitenkin todellisuudessa tosi rauhallinen, väljästi rakennettu ja lähiluontoa riittää. Sääli jos joku skippaa vain kuulopuheiden perusteella.
Mä käyn ainakin kattomassa ensin. Jos on hirvee baari bile juopporemmi meininki (joka aina aamusta iltaan jos ei yöhönkin) niin ei kiitos.
Saa sulkemaan/tyrmäämään ilmoituksen:
- määräaikainen vuokrasopimus (ensimmäinen irtisanomisaika esim 11kk päästä)
- muovimatto lattia tai muovimatto lattia laminaatin alla (yleensä tätä joutuu kyllä erikseen kysymään tai tutkimaan itse näytöllä)
- ikivanha jopa alkuperäinen kylpyhuone (melkein tekuuvarmasti kosteuvaurioita)
- hajustetikkuja tai hajustekynttilöitä huoneissa/kuvissa
-liian pieni tai ahdas huoneinen asunto ahdistaa
- liian korkealla oleva asunto (korkeanpaikan kammo)
- kerroksia kiivettävänä, mutta ei hissiä (terveyssyyt)
- asuinrakennuksen ulkonäkö (huonokuntoinen julkisivu)
- ei parkkipaikkaa autolle
Näytöissä hälytyskellot, jos:
- ikkunat auki, miksi tarve tuulettaa? Haluan haistaa asunnon sisäilman niin että ikkunat ja ovet ovat kiinni
- hajusteita ilmassa, hajusteilla pesty ja tuoksutettu asunto
- huono sisäilma
Kriteerit
- vuokrasuhde toistaiseksi voimassa oleva, kohtuullisella 1-3kk irtisanomisajalla
- terve hajusteeton sisäilma, hajusteettomilla siivousaineilla pesty
- terveen näköinen kylpyhuone/saneerattu tai hyvässä kunnossa
- parveke tai terassi
- hissi, jos kiivettäviä portaita
- lattiana parketti, korkki tai laatta esim., laminaatti menettelee, alle ei jätetty vanhaa muovimattoa
- toimiva ilmanvaihto
- pyykinpesukoneelle oltava paikka, mieluiten pesutornille
- parkkipaikka autolle
- kohtuullinen vuokra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot menettäneellä ei ole niin sanotusti "mitään menetettävää", niin jää todella helposti kaikki maksamatta. Yleensä jos on luottotiedot tallessa niin niitä ei halua menettää.
Olen toiminut 5 vuotta vuokranantajana ja omistan monta asuntoa. Usean kerran minua on koitettu hämätä kertomalla työpaikasta ja siitä miten sai häädön aiemmasta asunnosta kun koira haukkui liikaa yms. kaikenlaista tarinaa. Lopuksi on paljastunut, että henkilöllä ei ole luottotietoja (kun olen kertonut, että tarkastan) ja työpaikkakin oli keksitty (kun olen pyytänyt nähdä palkkalaskelmaa). Pyrin vuokraamaan kohtuu vuokralla opiskelijoille, nolla virhevuokrausta tähän mennessä (koputan puuta).
Näkisin, että voisin vuokrata myös luottotiedottomalle jos tarinan kerronta mätsää ja työpaikka löytyy. Mutta ei ole ollut vielä tarvetta.
ihan samat kokemukset
Kiinnostaisi tietää, vaikka ei itseä koske. Vuokralla asuttava vuosi ennen kuin voi irtisanoa. Jollei henkilöllä ole luottotietoja mutta hän pystyy osoittamaan maksukykynsä, otatteko kerralla esim puolen vuoden vuokran.
EDIT: Jäi vielä että iso toive, ettei pikkumetsään tai ulkoilualueelle tai poluille ole pitkä matka. On pakko päästä luontoon. Asfalttikylät ilman pienintäkään pikku metsää tai puustoa, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että tuli netistä luettua ihmisten kokemuksia eri alueista, vaikka minullakin on ihan samoja kokemuksia kuin sinulla. Sijainnissa tärkeää oli tämän asunnon kohdalla mahdollisimman lyhyt työmatka ja että pärjää ilman autoa.
Etsin asuntoa Helsingin keskustasta ja kriteerini asunnolle ovat seuraavat: hyväkuntoinen kaksio, merinäköala, autohallipaikka, kuntosali taloyhtiössä, ylin kerros, ei seinänaapureita ja vuokra max. 650 e/kk.