Kriteerisi vuokra-asunnolle?
Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?
Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.
Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?
Kommentit (612)
Vierailija kirjoitti:
Meillä kriteereinä oli rivari/paritalo/okt omalla pihalla ja uusi paritalon puolikas löytyikin. 3h+k, 2 vessaa/kylppäriä, iso terassi ja pihakin kivan kokoinen. 1000€/kk vuokra.
Kerrotaloon en enää lähtisi, ei ole mun juttu. Seuraava asunto kun hommataan, on sitten oma
Minä taas myin velattoman asuntoni ja menin vuokralle kerrostaloon keskelle palveluita. Asumiskuluni ovat nyt 900 e/kk (sis vuokran veden, sähkön ja kotivakuutuksen) eli halpaa ei ole tämä lysti. Mutta onhan minulla millä maksaa. Ikää on jo sen verran, että luulen rahojeni riittävän, kunnes saan sen tonttipaikan kirkkomaalla. Tämä on helppoa ja huoletonta.
Rauhallinen pientalo/rivari alue. Ei ne*egeri/ählämsöhläm sotkua lähimaillakaan. 3h+k, sauna ja oma aidattu suojaisa piha-alue. Taloyhtiössä ei lasten leikkipaikkaa.
Kerrostalo, rappukäytävässä ei saa haista tupakka tai kannabis vähääkään. Haluan jutella aiempien asukkaiden kanssa ja mielellään muidenkin samassa rapussa asuvien, jotta tiedän onko esim. öisin hiljaista ja muutenkin rauhallista. Neutraalit värit asunnon seinissä. Talon rauhallisuus on tärkein kriteeri.
-parveke
-vaatehuone
-pyykkäri mahtuu
-tiskikone
-ei vuokratalo
Plussaa:
Ylin kerros
Makkari kaukana kylppäristä ja ulko-ovesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uutta kerrostaloasuntoa en voi vuokrata, sillä niissä ei ole eteisessä sisäovea. On vain ulko-ovi. Joistain vanhemmistakin asunnoista on se sisäpuolen ovi otettu pois. Se ei käy ja on ehdoton kriteeri. Muovimatto vessassa/kylppärissä ei myöskään käy. Inhoan myös vanhoja kellastuneita jääkaappeja, mutta se ei ole ehdoton kriteeri, jolla asunto hylkääntyy.
Muuten voisin asua pienessä asunnossa, jollaisia nykyään tehdään paljon, mutta kun tuo eteisen sisäovi niistä aina puuttuu. Ei silloin pysty jossain yksiöalkovissa nukkumaan.
Mihin tarvitset sitä sisäovea uudessa asunnossa? Uusien asuntojen ulko-ovet on tiiviitä ja pitävät hyvin äänetkin asunnon ulkopuolella. Vanhoissa sisäoven puuttuminen on ongelma minullekin.
Varmaan joo pitää äänet. Lisää äänieristystä eli sisäovi ei ole ainakaan haitaksi. Ja pitää sen, mitä ikinä luukusta työnnetäänkin, kynnyksellä.
Vuokratkoon muut niitä uusia hirveitä sisäovettomia asuntoja, jos kerran kelpaa. Mulle ei kelpaa.
Toi sisäovi on paloturvallisuuden kannalta ongelma, jos se aukeaa vetämällä sisäänpäin. Tulipalom alkuvaiheessa voi syntyä ylipainetta, jolloin sisäovea ei normaalivoimilla saa auki ja poistuminen asunnosta on mahdotonta.
Jos vuokraisin niin tietysti sijainti + ympäristö (onko metsää/luontoa = mulle ehdoton + millainen habitus alueella ja naapurustossa on).
Nyt lapsiperheenä: maan tasalla, ei kerrostalo, parkkipaikka lähellä ovea tai mahdollisuutta ajaa oven eteen tilapäisesti. Vähintään 3 mh, kunnon keittiö, siistit pinnat, valoisaa. Sauna. Kodinkoneet mahtuu (pesukone ja rumpu). Ei sokkeloista pohjaa. Riittävä säilytystila ja ulkona oma varastotila asunnon läheisyydessä.
Lähellä keskustaa tai keskustassa
Oma sauna
Pyörävarasto
Autopaikka
Meluton ja hajuton
Uusi, uudehko tai laadukkaasti remontoitu
Vaaleat ja siistit pinnat
Neutraali, melko vaalea lattia
Nyt kun tähän muutin niin tärkeintä oli vuokran suuruus, joten otin halvimman mitä löytyi. 300 €/kk sain tämmöisen 34m2 itsemurhayksiön. Kunhan nyt saa tässä asioita järjestykseen niin sitten voi katsella jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin kivaan kämppään koulun lähelle. Ajatus oli, että asuisin siinä ainakin opiskelujeni ajan.
Valmistuin, mutta olen tykästynyt asunnon sijaintiin ja rauhallisuuteen sekä kokoon, joten haluaisin olla siinä pidempääkin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pienellä pintaremontilla (esim. muovimattojen vaihtaminen 80-luvun aikaisista esim. laminaattiin ja kupruilevien tiskialtaiden kaapin ovien vaihtaminen uusiin) voisin asua siinä vaikka kuinka kauan. Myös pari kohtaa lattialistoista puuttuu. Näiden takia suunnittelen poismuuttoa heti kun saan työtilanteeni stabiiliksi. Vuokranantaja ei ole innostunut pitämään asuntoa kunnossa.
Eli vinkki vuokranantajille; ihan oikeasti, uusikaa niitä pintoja ja kuluvia osia. Se on pieni juttu, mutta saattaa pitää vuokralaiset paljon kauemmin eli voitatte siinä itsekin.
Ei niitä kiinnosta niin se on.
Ei niin, sen olen tässä saanut huomata, kun yritän etsiä hiukan isompaa vuokra-asuntoa yksityisiltä markkinoilta. Semmoisia p..kalääviä ettei mitään järkeä, joita ei saisi puhtaaksi kuin puukolla ja kaikki repsottaa. Hyvää, vuokransa säntillisesti maksavaa ja siistiä rauhallista vuokralaista ette lääviinne saa.
Hirvittävät vuokrankorotukset perustellaan aina "hyvän kiinteistönhoidon kustannusten kasvulla", vaikka todellisuudessa mitään ei korjata eikä huolleta. Jotain näennäistä saatetaan tehdä että saadaan ruksi johonkin paperiin minkä byrokraatit vaatii, mutta se on jotain täysin epäolennaista useimmiten.
Pitäisiköhän jättää vuokrankorotus maksamatta koska peruste on silkkaa valhetta...
Kyllä se vaan tahtoo olla, että perus talonmiespalveluista laskutetaan nykyään 20 prosenttia enemmän kuin 5 vuotta sitten. Lisäksi kaukolämmön hinta on noussut.
Vastikkeet ovat kyllä kautta linjan nousseet. Pakkohan se on vuokrassa edes vähän näkyä.
Jokainenhan saa vuokrata sellaista läävää kuin haluaa, mutta kyllä parasta tulosta tekevät vuokranantajat remppaavat asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uutta kerrostaloasuntoa en voi vuokrata, sillä niissä ei ole eteisessä sisäovea. On vain ulko-ovi. Joistain vanhemmistakin asunnoista on se sisäpuolen ovi otettu pois. Se ei käy ja on ehdoton kriteeri. Muovimatto vessassa/kylppärissä ei myöskään käy. Inhoan myös vanhoja kellastuneita jääkaappeja, mutta se ei ole ehdoton kriteeri, jolla asunto hylkääntyy.
Muuten voisin asua pienessä asunnossa, jollaisia nykyään tehdään paljon, mutta kun tuo eteisen sisäovi niistä aina puuttuu. Ei silloin pysty jossain yksiöalkovissa nukkumaan.
Mihin tarvitset sitä sisäovea uudessa asunnossa? Uusien asuntojen ulko-ovet on tiiviitä ja pitävät hyvin äänetkin asunnon ulkopuolella. Vanhoissa sisäoven puuttuminen on ongelma minullekin.
Varmaan joo pitää äänet. Lisää äänieristystä eli sisäovi ei ole ainakaan haitaksi. Ja pitää sen, mitä ikinä luukusta työnnetäänkin, kynnyksellä.
Vuokratkoon muut niitä uusia hirveitä sisäovettomia asuntoja, jos kerran kelpaa. Mulle ei kelpaa.
Toi sisäovi on paloturvallisuuden kannalta ongelma, jos se aukeaa vetämällä sisäänpäin. Tulipalom alkuvaiheessa voi syntyä ylipainetta, jolloin sisäovea ei normaalivoimilla saa auki ja poistuminen asunnosta on mahdotonta.
Tämä asia on ketjussa jo käsitelty. Sisäpuolen ovia on myös paloturvallisia, kyse ei ole muusta kuin kustannussäästöstä jota perustellaan paloturvallisuudella.
Muutin juhannuksena uuteen kotiin (edellinen kämppä paljastui huonosti pidetyksi yhtiöksi, asukkeina epämääräistä diileriporukkaa ja piipaa-autot meni jatkuvasti ikkunoiden alta, myös öisin tietysti) ja mun kriteereinä oli
- järkevä pohjaratkaisu
- parveke (lasitettu olisi ollut plussaa)
- kaappitilaa
- astianpesukone
- autopaikka
- vaaleat, neutraalit sävyt esimerkiksi lattioissa ja seinissä
- ei maantasalla oleva asunto
- ei vilkasliikenteistä katua vieressä
- luonto ja liikkumismahdollisuudet lähellä
- kaupungin keskustasta max. 1km
Nämä sain ja lisäksi myös saunan, joka oli mulla vähän sellainen että kiva jos on mutta ei ollut pakko. Myöskin kylppäri on isompi, ärsytti pitää asunnon puolella pyykkitelinettä, kun tuntui että se on aina tiellä. Ylin kerros ja kulmahuoneisto. Ei kuulu naapureista juurikaan mitään, hissi taitaa olla kovaäänisin. Olen viihtynyt paremmin tässä kuin edellisessä.
Jos noin häiritsee, niin siihen voi laittaa tilanjakajan ihan vaikka vain sermin.
Täysin älytöntä yksiöön olisi laittaa erillinen keittiö. Keittokomero taas on niin epäkäytännöllinen ja ahdas.