Kriteerisi vuokra-asunnolle?
Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?
Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.
Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei vai? Poraat reiän taululle tapetoituun seinään. Hetken päästä haluatkin sen taulun toiselle seinälle jne. Kohta sulla on joka seinällä reikäiset tapetit. Onko muka siistiä?"
En ole koskaan toiminut noin missään asunnossani. Harvassa niistä on ollut tapetteja.
Rumia ne reiät ovat maalatuillakin seinillä. Jos ne haluaa piiloon, täytyy koko seinä maalata, tolvana.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomia kriteerejä ovat
* Astianpesukone
* Bidee-suihku
* Läpiveto-mahdollisuus
Älä vaan sitten vuokraa asuntoa, jossa se bidee on jälkiasennuksena. Ne tahtovat tiputella vettä hanan lähdöstä, vaikka kuinka liitäntä olisi tehty oikein. Se on sitten hetken päästä huomaamattasi tullut kosteusvaurio.
Maksan koko vuokran omasta pussista, max 2000e/kk.
Vaatimukseni:
Joko uusi tai perusrempattu hyvälaatuinen rakennus.
Neliöitä vähintään 95, vuokra max 2000e.
Sijainti: julkisilla max 30min Helsingin keskustaan.
Sisältä erittäin siisti, vähintään hiljattain remontoitu asunto. Paljon kaappitilaa ja laadukkaat materiaalit.
Asunnon äänieristys hyvä. Kun ikkunat kiinni niin ei kuulu kaupungin tai naapureiden äänet.
Vuokrasopimus ym kommunikointi erittäin sujuvaa, kohteliasta ja asiakasta kunnioittavaa.
Opiskelijana etsin yksiötä tai pientä kaksiota, jossa olisi oma parveke ja laminaattilattia tai edes puuta muistuttava muovimatto. Toki asuin opiskeluaikoina pienessä yksiössä, jossa ei ollut parveketta ja oli ruma muovimatto, joten en siis kodittomaksi ryhtynyt vain koska ei sitä unelmien asuntoa löytynyt heti ekana vuonna!
Työssäkäyvänä ihmisenä, kun on varaa asumisesta jopa maksaa, etsin vuokra-asunnoltakin ihan niitä samoja kuin omistusasunnolta. Vuokra-asunnon suhteen saattaa olla jopa tiukemmat kriteerit, koska yleensä vuokrakämppää ei saa vuokralainen remontoida toisin kuin omistusasuntoa. Mutta tärkeimmät on laminaattilattia, vaaleat seinät ja remontoitu WC! Mieluiten ei tapetteja missään huoneessa. Nykyaikainen, siisti WC/kylppäri, jossa siis olisi edes vaaleat kaakelit eikä mitään muovimattoja lattialla. Lasitettu parveke, mutta lasittamatonkin käy jossain tapauksissa. Keittiö saisi olla järkevän muotoinen ja kokoinen eli ei siis tarvitse olla keittiö+olkkari yhdistelmää, mutta kunhan ei nyt olisi mitään todella epäkäytännöllisen muotoista keittiötä. Huoneissa 90 asteen kulmat, eikä siis semmoisia viistoja seiniä missään huoneissa (apua mitä ne on??). Vuokrakämpässäkin olisi hyvä olla säilytystilaa eli mahdollisuus (=lue tilaa!) hankkia säilytyskaluste esim eteiseen ja makkariin. Autopaikka on myös ehdoton ja mieluiten pistokepaikka talveksi.
En saa asumistukea, koska olen työssäkäyvä hyvätuloinen. Teen keikkatöitä ja vuokraan aina työasunnon työpaikkakunnalta. En tarvitse paljon tilaa, mutta silti nuo nykyiset yksiöt, joissa on vain yksi suuri tila jonka yhdellä seinällä on ns. keittiökaapit ja liesi, on ehdottomasti poissuljettu. Enkä tykkää minäkään, jos eteisessä on vain yksi ovi. Saunaa en tarvitse. Parketti pitää olla, ei laminaatti tai muovimatto.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki käy, mutta jos on selkeästi hometta tai jostain 80- luvulta peräisin olevat keittiön kaapit ja varusteet, niin tuskin on silloin kauheasti muutakaan huollettu ja sitten nämä ahneet kapitalistit itse vaativat vuokralaiselta, vaikka ja mitä samaan aikaan kun vuokrattavana kohde kiinnostaa lähinnä juoppo luusereita.
Kuka oikeasti haluaa muuttaa asuntoon jossa on mustia pilkkuja kylpyhuoneen kaakeleissa ja katossa muutenkin näyttää joltain alibi lehden kauhu asunnolta .
Minun mielestäni luottotietojen tarkistus pitäisi kieltää ja antaa lupa tarkistaa ennemmin rikosrekisteri se nimittäin kertoo enemmän kuin luottotiedot.
Ja kun ethän ole edes ostamassa mitään vaan vuokraamassa ja jos et maksa vuokraa niin lennät pihalle ja joudut maksamaan ne jokatapauksessa en ymmärrä miksi ne luottotiedot vaikuttaa niin paljon.
tässä hyvä pointti luottotiedoista. Ei ne luottotiedot nyt niin paljoa vaikuta siinä rahallisessa mielessä. MUTTA sama kuten kuvasit tuota miten vanhat kaapit indigoi sitä että muutakaan ei ole huollettu, niin samalla tavalla luottotiedoissa. Jos ei ole omista asioistaan sen vertaa huolehtinut, että olisi viitsinyt ne tärkeät luottotiedot säilyttää, niin mitähän muuta jää hoitamatta ja mikä se elämänhallinta sitten on. Eli tämä antaa kokonaisvaltaisesti kuvan asioiden hoitamisesta.
Hmm. Olen asunut omistuskämpässä pitkään, mutta aika samat kuin omistuskämpälle:
- kaksio
- kunnon parveke pitää olla
- siisti pitää olla ja rempattu enintään 15 vuotta sitten, ei saa olla murju
- maalatut seinät tai tapetit saa poistaa (en pidä tapeteista)
- jos on neljäs tai sitä ylempi kerros, hissi pitää olla, koira ei rappusia kävele
- pesutorni mahtuu kylppäriin.
- siivo alue ja toimivat liikenneyhteydet
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot menettäneellä ei ole niin sanotusti "mitään menetettävää", niin jää todella helposti kaikki maksamatta. Yleensä jos on luottotiedot tallessa niin niitä ei halua menettää.
Olen toiminut 5 vuotta vuokranantajana ja omistan monta asuntoa. Usean kerran minua on koitettu hämätä kertomalla työpaikasta ja siitä miten sai häädön aiemmasta asunnosta kun koira haukkui liikaa yms. kaikenlaista tarinaa. Lopuksi on paljastunut, että henkilöllä ei ole luottotietoja (kun olen kertonut, että tarkastan) ja työpaikkakin oli keksitty (kun olen pyytänyt nähdä palkkalaskelmaa). Pyrin vuokraamaan kohtuu vuokralla opiskelijoille, nolla virhevuokrausta tähän mennessä (koputan puuta).
Näkisin, että voisin vuokrata myös luottotiedottomalle jos tarinan kerronta mätsää ja työpaikka löytyy. Mutta ei ole ollut vielä tarvetta.
ihan samat kokemukset minulla. Minä olen vuokrannutkin luottotiedottomalle ja saanut ihan parhaan vuokralaisen siitä. Mutta tässä tapauksessa juurikin kaikki täsmäsi niin kertomuksissa kuin kaikissa tarkistuksissakin. Aikaisemmin tähän juuri kirjoitinkin että enemmän tässä on kyse luottamuksesta siihen että asiat hoituu. Siis kaikki muutkin asiat kuin vain ja ainoastaan se vuokranmaksu. Yleisin juttu on että "nuoruuden hölmöilyjä" ja kun luottotiedot tarkistat, niin edelliseltä kuulta on tullut taas lisää listanjatkoa. Minäkin pyrin vuokraamaan mahdollisimman halvalla ja sitä kautta löytämään parhaat vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti: Taas näkee miten uskomattoman laiskoja ihmiset ovat. Fillarin kantaa kätevästi rappusia pitkin neljänteen kerrokseen (olen kantanut jo neljä vuotta). Astiat tiskaa nopeammin käsin ja pyykit voi kuivattaa telineessä vaikkaolohuoneen nurkassa.
Taas näkee miten uskomattoman vaikea ihmisten on asettua toisen asemaan ja tajuta erilaisia elämäntilanteita.
Mites aattelit hoitaa sinne neljänteen kerrokseen oman pyörän lisäksi kahden muksun polkupyörät niin että samalla vahdit ne lapset.
Onnistuu joo hätätilanteessa mutta ei oo kestävä ratkaisu.
Sama juttu noissa tiskissä ja pyykeissä. Tilanne ihan eri jos on taloudessa vaan aikuisia jotka hoitaa itse pyykkinsä ja astiansa kuin jos on huollettavia. Lapsiperheissä sitä pyykkiä tulee ihan eri tahtiin.
* Nykyaikainen/erinomainen ääneneristys
* Savuton taloyhtiö, jossa sitä aidosti noudatetaan ja tupakoijat häädetään rivakkaan
* Sijainti rauhallisella alueella, jossa luonto lähellä. Ei lentomelua tai ison tien melua ja pakokaasuja.
* Edullinen tai asunnon vuokraan kuuluva taattu pysäköintipaikka lämpötolpalla. Sellainen mihin mahtuu muukin kuin pikkuauto.
* Kerrostalossa yksityinen (erillinen parvekelinja, parvekkeet ei sivuista kiinni toisissaan), iso ja lasitettu parveke tai jos rivitalo, niin todella järeät ja korkeat piha-aidat
* Induktioliesi plussaa, jääkaappipakastimen ja nukkumatilan välissä ovi ettei sitä vinkunaa tarvi kuunnella nukkuessa
* Aivan ensisijaisesti hakisin toimisto/liikekiinteistöstä jäänteenä jäänyttä vuokrattavaa yksittäistä asuntoa (ei kuitenkaan ravintolan tms. yläpuolelta). Tämän kohdalla voisin joustaa osasta muita vaatimuksia.
Asunto ei saa olla uusi eikä vastikään remontoitu koska haluan lyödä tauluilleni nauloja seinään. Naarmuja saa mielellään olla valmiiksi ettei vuokranantaja suutu minun naarmuistani.
Kerrostalossa pitää ehdottomasti olla tupakoimiskielto! Mielellään asuntokohtainen ilmanvaihto (ilmastointi olisi plussaa) ja hyvä äänieristys.
Tupakointi asuntoyhtiössä on minulle ehdoton red flag. En maksa keuhkosyövästä.
Hyvä ja rauhallinen sijainti. "Järki päässä" oleva vuokranantaja, joka ei kyttää. Ylin kerros jos kerrostalo ja päätyasunto jos rivari, haluan kuulla naapureiden ääniä mahdollisimman vähän. Mielellään erillinen wc ja kylpyhuone. Toimiva pohjaratkaisu, jolloin pienempikin asunto käy. Parveke tai edes ranskalainen parveke. Sälekaihtimet. Laskutilaa keittiössä. Jääkaappipakastin, eikä muutenkaan mitään aatamin aikaisia liesiä tai jääkaappia mitkä kuluttaa helkkaristi sähköä. Astiapesukone ei ole välttämättömyys näin sinkulle.Tilaa omalle pesukoneelle. Ei muovimattoja missään tiloissa.
- sijainti, mukavanoloinen alue, lähellä lapsen koulua ja peruspalveluita, ettei liikkuminen ole kiinni julkisesta liikenteestä saati omasta autosta
- koko 20-40m2, lapselle oma huone
- vuokra alle 650€/kk, mitä edullisempi sen parempi
- ei niin älytöntä vuokravakuutta että pelkästään sen maksamisesta ajautuu taloudelliseen ahdinkoon
- kunto hyvä, vähintään tyydyttävä
- jääkaappi ja liesi/uuni täytyy löytyä
- ei valmiiksi kalustettu
- lemmikit tervetulleita
- pesutupa plussaa
- parveke/oma piha plussaa niin voi kuivattaa pyykkiä ja pienviljellä
- hissi jos asunto ylemmissä kerroksissa
- täysjärkinen vuokranantaja joka ei huijaa ja varasta vakuutta!
- ei häirikkö naapureita
#Böllis kirjoitti: Pisan kalteva pesutorni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on löydyttävä:
- parveke
- tilaa pesutornille
- astianpesukone
- peilikaappi tai muu säilytyspaikka purkeille
- uudenaikainen kylpyhuone ja keittiö
- avattavat tuuletusikkunat
Miksi pesutorni?
Siksi että saat kysyä.
Vierailija kirjoitti:
- sijainti, mukavanoloinen alue, lähellä lapsen koulua ja peruspalveluita, ettei liikkuminen ole kiinni julkisesta liikenteestä saati omasta autosta
- ei niin älytöntä vuokravakuutta että pelkästään sen maksamisesta ajautuu taloudelliseen ahdinkoon
- lemmikit tervetulleita
- pesutupa plussaa
- ei häirikkö naapureita
Lisään vielä että ei röökinkäry kämppää, ja erillinen wc ja suihku ois jees mutta semmoista ei Suomessa löydy oikein mistään.
Vierailija kirjoitti:
- lemmikit tervetulleita
- pesutupa plussaa
- ei häirikkö naapureita
20 neliöön lapselle oma huone? Oletko ihan järkesi menettänyt? Oikeasti eihän se edes 40 neliöön mahdu, jos nyt ei hinkua entisaikojen vaatehuoneen kokoista koppia, johon ei mahdu kuin max 80 cm sänky ja työpöytä. Vaatekaappikaan ei tuommoiseen koppiin mahdu.
koko, hinta, kunto, sijainti - kunhan on kaikki kohtuullisia, niin pärjään. Suurin ero taitaa olla nykyään vuokranantajassa. tampereella on kyllä säätiöitä yms muita sählääjiä joiden kanssa joutuu sitten taistelemaan viimeistään kun muuttaa pois.
VTSllä ei voinut vaihtaa pienempää vaikka vuokrasivat asuntoja ihan varastokäyttöön yms joillekin. TVA vaati koko vuokravakuuden ihan vaan koska oli heillä tapana. Eräs ulkomaalaisen sijoitusyhtiön omistamassa talossa oli villi meininki kun vain saivat rahansa (sossu maksoi) Talo täynnä pulsuja, mt, narc ja m m ihmisiä. Yksityisillä on omat juttunsa, yleensä ok, mutta eräs oli sellainen keski-iän ylittänyt akka joka yritti kännätesään tulla aina yöksi kylään.
Nykyinen on kiva. vuokranantaja hoitaa velvoitteensa ja minä omani.
Voi viddu. Kovat on vaatimukset. Paljonko saatte as tukea. Solu kelpaisi jos itse maksausitte. Hyvä se on toisten percheellä mäkeä laskea.