Auttakaa. Vaihdan nyt ruokavalioni ummetuksen takia. Mitä ostan kaupasta, mitä en?
Normaali ruokavalioni on lähes joka päivä: puuro, kahvi, banaani, omena, appelsiini, vaaleaa sämpylää, juustoa, kurkkua, rahka ja joku mikrokeitto esim. lohikeitto tai lihakeitto. Joskus vihannessekoitusta,Joskus suklaata, joskus jäätelöä, joskus tomaattia, yms.
Nyt pitää saada suoli liikkumaan, mitkä jätän pois, mitä ostan kaupasta? En osaa erottaa" kuitua " muusta, koska missään ei oikeesti sanota, onko omena tai banaani kuitua vai ei jne.... Kaikessahan on kuitua jonkun verran.
Sanokaa selviä ruokalajeja ja hedelmiä mitkä on suolen toiminnan kannalta hyviä ja mitkä pahoja?
Liian ympäripyöreitä ohjeita annetaan. Sanokaa valmisruoka nimi , ja hedelmän nimi.
Jotkus sanoo kiivi auttaa? luumuja ostin jo mutta en voikaan syödä kun menee 12 h pelkkään pieremiseen sen jälkeen.
Niin ja vedenjuontia en voi lisätä enää yhtään enempää. ja liikun ihan hyvin jo.
Kommentit (72)
Minun krooninen ummetukseni helpottui selvästi, kun vaihdoin leivän. Syön nykyään vain 100 prosenttista kauraleipää.
Ohjeen sain kaveriltani, joka on hoidattanut hidasta suolentoimintaa lääkäreillä ja ravintoterapeuteilla.
Aloittaja oletko saanut vinkeistä itsellesi ideoita? Haluaisitko kommentoida jotain näihin vinkkeihin?
Jätski ei oikein varmaan ole hyväksi. Siinä nyt ei ole kuitua.
Päärynä auttaa minulla ummetukseen. Käytössä ovat vaihdellen kypsät tuoreet päärynät ja Bonnen kartonkitölkissä myytävä sose. Varmaan Pilttikin toimisi.
Olen myös kuullut, että vadelmat auttavat. En ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Päärynä auttaa minulla ummetukseen. Käytössä ovat vaihdellen kypsät tuoreet päärynät ja Bonnen kartonkitölkissä myytävä sose. Varmaan Pilttikin toimisi.
Olen myös kuullut, että vadelmat auttavat. En ole kokeillut.
Pilttiä, hahhahhaaaa
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja oletko saanut vinkeistä itsellesi ideoita? Haluaisitko kommentoida jotain näihin vinkkeihin?
Joo, kiitos vaan.
Lisäisn velä havaintoni että Mämmi oli sellainen joka selvästi auttoi lisäämään "tuotosta" itselläni. Mut en tiedä kehtaisko sitä alkaa ympäri vuoden syömään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätski ei oikein varmaan ole hyväksi. Siinä nyt ei ole kuitua.
Kuitua, kuitua, oletko järjiltäsi?
Ootko ke ha ri? Aloittajahan kysyy nimenomaisesti kuiduista, kun ei oikein tiedä missä sitä on. Jätskissä ei sitä ole onneton.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä kokeillut sitä, että miten auttaa parafiiniöljy jos ottaa ruokalusikallisen tai kaksi?
Entäs risiiniöljy?
Ihan vaan oliivi-tai avokadoöljy. Vatsa toimi koht. hyvin. Maustamaton A-jogurtti vai mikä se oli samoin kuin herajuoma taas aiheuttaa ummetusta.
mulla on aikaisemmin ollut syömishäiriöitä ja anoreksiaa. Joka päivä ei todellakaan ollut hätä, saattoi olla että kerran viikossa kävin isommalla asialla ja silloinkin se oli aina kivikova kikkare.
Säännöllisesti syömällä olen saanut sekä painoa lisää, että myös suolen toimimaan joka ikinen aamu.
Ap ei kertonut, että liittyykö ummetukseen se tunne, että suoli on täysi vai eikö tunnu vaan miltään? Oikeassa ummetuksessa on sekin riski, että suoli venyy ja se lisää itsessään ummetusta
Myös säilykepersikan liemi auttoi joskus.
Helppo keino on vihersmoothiet. Lehtikaalia, ananasta, omenaa, chian siemeniä, salaatinlehtiä jne.
Lisään vielä että en tiedä mikä merkitys kroonisella purukumiaddiktiollani on tähän vaivan kehittymiseen. Olen syönyt xylitol purukumia 4-8 palaa/päivä vuosikausia. Siinähän varotetaan että saattaa olla laksatiivisia vaikutuksia, mutta toisaalta, senhän pitäisi sitten auttaa suolentoiminnassa, eikö?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kiitos vaan.
Lisäisn velä havaintoni että Mämmi oli sellainen joka selvästi auttoi lisäämään "tuotosta" itselläni. Mut en tiedä kehtaisko sitä alkaa ympäri vuoden syömään.
ap
Kehtaa toki syödä ympäri vuoden sitä mämmiä. Niitähän myydään pakasteessa kaupoissa. Osta omaan pakastimeesi reilusti niitä tuokkosia. Otat sitten milloin haluat. Se mämmi hivelee makunystyröitä kun siihen kerran tottuu. Minä syön jopa riisipuuroa läpi vuoden silloin tällöin, vaikka joku mulle sanoi, että se on jouluruokaa. No minäpä sitä syön ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että en tiedä mikä merkitys kroonisella purukumiaddiktiollani on tähän vaivan kehittymiseen. Olen syönyt xylitol purukumia 4-8 palaa/päivä vuosikausia. Siinähän varotetaan että saattaa olla laksatiivisia vaikutuksia, mutta toisaalta, senhän pitäisi sitten auttaa suolentoiminnassa, eikö?
ap
Eräs sukulainen käytti apteekin laksatiiveja niin kauan, että tuli ns. laiska suoli, eli suoli ei enää toiminut kunnolla, eli purkka voi vaikuttaa.
Magnesium oksidi- tai sitraattimuodossa ravinteisiin mukaan. Helppoa ja edullista. Auttaa todella tuntuvasti & ihan heti ummetukseen, ja siitä on muitakin hyötyjä. Kannattaa ottaa iltaisin, sillä relaksoi lihaksia ja auttaa unen saannissa.
Itselläni oli aina nuorempana ummetusta päivästä toiseen, olin sitten ihan millä ruokavaliolla tahansa, se on meillä sukurasite. Vasta magnesium yli annosteltuna poisti ongelman.
Lääkäreiden mukaan magnesium ei myöskään vaikuta muiden ravinteiden imeytymiseen negatiivisesti, sen sijaan esim. ylimääräinen sinkki estää magnesiumin imeytymistä.
Ja nimenomaan nämä magnesiumin edullisimmat oksidi- ja sitraattimuodot ovat elimistölle helliä ja hyviä lieviä laksatiiveja, ei haittavaikutuksia. Etsi vain itse itsellesi sopiva annostusmäärä, jotta ei mene ummetuksesta ihan toiseen laitaan.
Sitten tähän väliin yksi vinkki, jolla saan suolessa olevan massan liikkeelle, on se, että istuessasi pöntöllä, nostat jalat suoraksi eteen ja välillä käännät istuessasi yläkroppaa sivulta sivulle rauhallisesti. Näitä liikkeitä vuoron perään.
Sain suoleni tyhjentymään kertaheitolla näin. Ostin apteekista Claubersuolaa. Sekoitin veteen ja join seoksen. Kyllä tyhjeni kertaheitolla suoli.
tuore ananas on kuin pulloharja suolelle.
Valmisruoat pois.
Korvaa potut, riisi, pasta yms kukkakaalilla, parsakaalilla, tomaatilla, sipulilla.
Onko joku teistä kokeillut sitä, että miten auttaa parafiiniöljy jos ottaa ruokalusikallisen tai kaksi?
Entäs risiiniöljy?