Auttakaa. Vaihdan nyt ruokavalioni ummetuksen takia. Mitä ostan kaupasta, mitä en?
Normaali ruokavalioni on lähes joka päivä: puuro, kahvi, banaani, omena, appelsiini, vaaleaa sämpylää, juustoa, kurkkua, rahka ja joku mikrokeitto esim. lohikeitto tai lihakeitto. Joskus vihannessekoitusta,Joskus suklaata, joskus jäätelöä, joskus tomaattia, yms.
Nyt pitää saada suoli liikkumaan, mitkä jätän pois, mitä ostan kaupasta? En osaa erottaa" kuitua " muusta, koska missään ei oikeesti sanota, onko omena tai banaani kuitua vai ei jne.... Kaikessahan on kuitua jonkun verran.
Sanokaa selviä ruokalajeja ja hedelmiä mitkä on suolen toiminnan kannalta hyviä ja mitkä pahoja?
Liian ympäripyöreitä ohjeita annetaan. Sanokaa valmisruoka nimi , ja hedelmän nimi.
Jotkus sanoo kiivi auttaa? luumuja ostin jo mutta en voikaan syödä kun menee 12 h pelkkään pieremiseen sen jälkeen.
Niin ja vedenjuontia en voi lisätä enää yhtään enempää. ja liikun ihan hyvin jo.
Kommentit (72)
Otin kaapistani esille sinua varten kaksi tuotetta, jotka ovat;
prismasta ostettu pellavansiemenrouhe hyvinvointia vatsallesi. Kuitu, omega 3 ja lingnaani. Superseed 300 g leivontaan, puuroihin, viiliin, jugurttiin, myslin tapaan. Valmistettu Suomessa avainlipputuote. Maksaa muutaman euron
prismasta ostettu tattarisuurimo proteiinipitoinen lisukkeeksi tai pataruokiin.(lisään itse jugurttiin) Merkki Dovgan 1 kg. Maksaa euron kaksi
Mä syön tuoreita aprikooseja sekä muitakin hedelmiä esim nektariinit, vesimeloni ja omenat. Aamuisin psylliumia pari tl desilliseen porkkanamehua sekaan ja sen jälkeen vielä kolme desiä vettä päälle. Aloita psyllium varovasti aluksi 1 tl aamulla ja sitten voit nostaa että otat aamulla ja illalla. Mä itse unohdan aina illalla niin otan aamulla 2 tl. Ruoan kanssa paljon erilaisia kasviksia ja kaikki viljatuotteet täysjyväisinä. Oikein akuuttiin tilanteeseen mulla auttaa kun syö kourallisen kuivattuja aprikooseja.
23 kommenttiin lisään vielä, kun tarkastin sen kuitupitoisuuden tuosta täysjyvätattarista, niin se on 7,4 prossaa
kuivattuja luumuja ja lakritsia. kohta lentää!
Vierailija kirjoitti:
kuivattuja luumuja ja lakritsia. kohta lentää!
Ei auta jos on kroonistunut, paha ummetus. Sitten apteekista esim Levolac käyttöön, voi kestää silti muutaman päivän, että lähtee toimimaan.
Maitotuotteet pois. Banaani pois. Sokeri vähemmälle. Vaihda leipä ruisleipään. Juo paljon vettä ja liiku paljon.
Myös minulla luumut ja lakritsi saavat vatsan toimimaan, kuten joku aiemmin kirjoitti.
Älä muuta ruokavaliota ennen kuin tiedät mistä ummetus johtuu. Oletan että on ollut pitkäkestoista kun et laksatiivilla pärjää vaan muutat dieettiä? Esim ibs ruokavalio eroaa sen kanssa mitä saa syödä jos on hiivan ylikasvua vatsassa (candida) ja niin edespäin. Ota kaikki mahdolliset labrat jos ei selviä muuten ja tsemppiä, vatsavaivat ovat yksi ikävimmistä riesoista!
Rasvaa, rasvaa, rasvaa, sillä se paska kulkee. Jätät leivät vähemmälle.
Ei kuitenkaan mitään keinorasvoja.
Minua kiinnostaa se, että kuinka säännöllisesti syöt? Millainen on aamupala, lounas, päivällinen. Mitä syöt noilla aterioilla? Onko esim. lounaasi vain mikrokeitto? Jos syöt vain hedelmää silloin tällöin, niin se ei ole oikein hyvä suolistolle.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, että kuinka säännöllisesti syöt? Millainen on aamupala, lounas, päivällinen. Mitä syöt noilla aterioilla? Onko esim. lounaasi vain mikrokeitto? Jos syöt vain hedelmää silloin tällöin, niin se ei ole oikein hyvä suolistolle.
Komppaan tätä, noi kaupan ruuat eivät ole mitään kovin terveellisiä, voi olla jokin aine josta sun vatsa ei tykkää, estää sulatuksen!
Itellä oli esim punainen liha semmoinen. Nyt syön ehkä kerran vuodessa ja vatsapa toimii hyvin!Keiton itse keittäminen ei ole kovin monimutkaista. Tee hyvä kasvispohja ja sinne lisäät aineksia.
Ei tarvitse jättää mitään pois, vaan vähentää ummetusta aiheuttavia ja lisätä sitä vähentäviä aineita
kovuutta lisää: liha, viljat yleisesti, juustot
neutraali, ei vaikutusta: kaura
pehmeyttä lisää: vihannekset, hedelmät
lisää merkittävästi: kaalit, porkkana
pelkkää vihannesruokaa syövän uloste on läjä, puhtaalla liharuokavaliolla olevan kivi. Siemenet eli viljat ovat enemmänkin ummetavan puolella, mutta koska ravintosuositukset tulevat t e o l l i s u u d e s t a, kauraa yritetään pakottaa ummetuslääkkeeksi. Ei toimi, unohda kaura
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse jättää mitään pois, vaan vähentää ummetusta aiheuttavia ja lisätä sitä vähentäviä aineita
kovuutta lisää: liha, viljat yleisesti, juustot
neutraali, ei vaikutusta: kaura
pehmeyttä lisää: vihannekset, hedelmät
lisää merkittävästi: kaalit, porkkana
pelkkää vihannesruokaa syövän uloste on läjä, puhtaalla liharuokavaliolla olevan kivi. Siemenet eli viljat ovat enemmänkin ummetavan puolella, mutta koska ravintosuositukset tulevat t e o l l i s u u d e s t a, kauraa yritetään pakottaa ummetuslääkkeeksi. Ei toimi, unohda kaura
Niin joo ja luumu tietysti myös paljon pehmeyttä lisääviin. Sinuna siis lisäisin vaikka jokaiselle aterialle 1 porkkanan ja vähentäisin vähän lihaa tai viljoja. Aamulla ja illalla vaikkapa 2kpl kuivattuja luumuja varmuuden vuoksi. Jos haluat vatsan ihan löysäksi niin sitten vaan kaaleja naamariin muutama päivä
Kerron minun ja paremman puoliskoni syömisistä. Minulla ei ole ollut ummetusta, koska en syö sokeri-rasva-vehnäjauho keksejä, pullaa tai vehnäleipää.
Parempi puoliskoni on niitä syönyt päivittäin ja ummetus on vaivana. Pyysin vähentämään vehnän rasvan ja sokerin syöntiä. Nyt hänellä ei ole ummetus vaivannut.
Se vehnäleipä olisi nyt ehdottomasti vaihdettava kokojyväviljasta tehtyyn leipään ap.
Ootkos ensiavuksi kokeillut apteekin microlaxia?
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta ruokavaliota ennen kuin tiedät mistä ummetus johtuu. Oletan että on ollut pitkäkestoista kun et laksatiivilla pärjää vaan muutat dieettiä? Esim ibs ruokavalio eroaa sen kanssa mitä saa syödä jos on hiivan ylikasvua vatsassa (candida) ja niin edespäin. Ota kaikki mahdolliset labrat jos ei selviä muuten ja tsemppiä, vatsavaivat ovat yksi ikävimmistä riesoista!
Juu ei mitään lääketeollisuuen potaskarahastusta. Ummetus johtuu luonnottomasta t e o l l i s u u s ruokavaliosta, mikä on vilja- eli siemenpainotteinen, ja lihaa syödään luonnottoman paljon. Ihmiskeholle optimaalinen ruokavalio koostuu noin 60% kasviksista ja vihanneksista, 30% viljoista ja 0-10% eläinperäisistä tuotteista. Ottaa aikansa löytää sopiva balanssi, että ruokavalio toimii ja vastaa energiantarpeeseen. Mutta tämä on se suunta, mitä kohti kannattaa liikkua. Lääke t e o l l i s u u s on kehitetty nimenomaan paikkaamaan t e o l l i s e n ruokavalion järkyttäviä terveyshaittoja aiheuttavia puutteita. Typerys maksaa teollisuusroskasta ja sitten lääkkeistä, kun voi syödä fiksusti ja luonnonmukaisesti alun alkaenkin
Vierailija kirjoitti:
Sulaako ne vihannekset hyvin. Pitääkö niitä öljytä hieman rypsiöljyllä, oliiviöljy tai salaattikastike. Onko kuivakkaa.
Vihannekset pöhöttimeen (airfryer). Päälle lautaselle voita, suolaa ja sitruunapippuria. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni loppui ummetus siihen kun lopetin maitotuotteiden käyttämisen. Maitoproteiini hidastaa suolen toimintaa. Kokeile ja muutaman päivän jälkeen (kun suoli täysin tyhjentynyt maitoproteiinista) huomaat eron.
Mulla myös maito ummettaa ihan selvästi. Myös laktoositon, eli just tuosta maitoproteiinista kyse.
Sokeri ja vehnä pois. Sillä pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa, rasvaa, rasvaa, sillä se paska kulkee. Jätät leivät vähemmälle.
Ei kuitenkaan mitään keinorasvoja.
Tämä ehdottomasti.
helpoin, mistä aloittaa: vaalea leipä vaihdetaan kuitupitoisempaan täysjyväleipään.