Miksi ihmiset ovat tyylistään niin välinpitämättömiä?
Tämä koskee sekä miehiä että naisia. Joko kuljetaan löysissä markettiretkuissa ja krokseissa tai sitten ei huomioida omia vahvuuksia ollenkaan (esim. korkea ponnari ohuen ohuessa tukassa tai napapaita kun kropoa ei ole tiukassa kunnossa).
Joku toteaa var.asti, että mitä se sulke kuuluu - ja eihän se kuulukaan, mutta ihmettelen vain...Moni olisi kuitenkin todella paljon viehättävämpi panostamalla vähän tyyliinsä.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyyli? Tyyli on joka tapauksessa olemassa halusi tai ei. Tyyli lähettää viestiä. Samalla rahalla ja melkein samalla vaivalla saa astetta paremman tyylin, siksi.
Esimerkiksi juhlissa tai kylässä tyylitön pukeutuminen voi lähettää viestin "ei kiinnosta vattuakaan juhlasi", kun tyylikäs pukeutuminen sen sijaan lähettää viestin "halusin arvostaa juhlaasi"
Mä oon tästä täysin eri mieltä. Ei ne vaatteet kerro siitä yhtään miten paljon joku arvostaa juhlakalua ja hänen saavutuksiaan. Enemmän kertoo osallistuminen juhliin ja halu olla hengessä mukana. Asioita, joita ei rahalla saa.
-sivusta
Miten on "hengessä mukana" jos ei viitsi edes pukeutua juhliin kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyyli? Tyyli on joka tapauksessa olemassa halusi tai ei. Tyyli lähettää viestiä. Samalla rahalla ja melkein samalla vaivalla saa astetta paremman tyylin, siksi.
Esimerkiksi juhlissa tai kylässä tyylitön pukeutuminen voi lähettää viestin "ei kiinnosta vattuakaan juhlasi", kun tyylikäs pukeutuminen sen sijaan lähettää viestin "halusin arvostaa juhlaasi"
Mä oon tästä täysin eri mieltä. Ei ne vaatteet kerro siitä yhtään miten paljon joku arvostaa juhlakalua ja hänen saavutuksiaan. Enemmän kertoo osallistuminen juhliin ja halu olla hengessä mukana. Asioita, joita ei rahalla saa.
-sivusta
Miten on "hengessä mukana" jos ei viitsi edes pukeutua juhliin kunnolla?
Vieraan "kunnolla" voi olla eri kuin kutsujan "kunnolla". Makuasiaoitakin nuo ovat. Minut saa jättää kokonaan kutsumatta jos on yhtään epäilys että ei kehtaa samoissa juhlissa olla. :)
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää toi ainainen pinnallisuudesta puhuminen. Miksi esteettisten arvojen arvostaminen on pinnallista mutta hyvästä ruuasta nauttiminen esim. ei?
Mikä sitten ei ole pinnallista?
Se että keskittyy pelkästään ulkonäköön tekeen pinnalliseksi. Miten ihmeessä saat ruuan väännettyä ulkonäkö asioihin??
Eihän se tarkoita pelkkään ulkonäköön keskittymistä jos huolehtii siitäkin...
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa olla näitä paitulimammoja?
No en todellakaan 🤣
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pukeutuu miten haluaa eli sellaisiin vaatteisiin missä viihtyvät. Ei sitä pukeuduta muita varten vaan itseä varten.
No niinpä juuri. Itse pyrin pukeutumaan kivasti juuri itseäni varten.
AP
Etkö muutoin tunne oloasi hyväksi?
Tunnen oloni paremmaksi kivasti pukeutuneena (toiminnoissa joissa käytetään vaatteita).
Minä olen 153cm X-vartaloinen. Laitan päälleni sitä, mitä satun löytämään, koska aikuisten osastot eivät pidä vaatteita 12-vuotiaan pituisille ja lastenvaateosastot eivät pidä vaatteita aikuisen naisen kropan muodoille.
Ketä häiritsee, voi maksaa mittatilausompelijan ja räätälin minulle. Otan sen erittäin mielelläni vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Mukavuus > ulkonäkö, vaan tyyliä sekin on, omanlaistaan tyyliä.
Olisipa mukavat ja laadukkaat vaatteet myös visuaalisesti viehättäviä. Vaan kun ei, niin mukavuus edellä.
Voivat ne olla. Markettien bulkkitavara ei ole. Mukavuushan tarkoittaa ennenkaikkea vaatteen hyvää istuvuutta ja tämä vaatii yleensä joko teettämistä mittojen mukaan tai sitten korjausompelua.
Huvittavaa taaslukea näitä vastakkainasetteluja:
Ihminen voi olla pätevä TAI hyvännäköinen
Vaate voi olla mukava TAI tyylikäs
Kyllä näitä asioita voi olla yhtä aikaakin. Yleensä kaunis vastemyös istuu hyvin ja tekee sulavasta liikkumisesta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä asioita voi olla yhtä aikaakin. Yleensä kaunis vastemyös istuu hyvin ja tekee sulavasta liikkumisesta mahdollista.
Pätevä JA hyvännäköinen = rahaa.
Mukava JA tyylikäs = rahaa.
Vastakkainasettelu on seurausta rahan puutteesta kumpuavasta kateudesta, kuten kaikki sosialismi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä elämäntilanteessa kun työpäivät matkoineen venyy päivittäin 12-15 h mittaisiksi, ei oo energiaa laittaa enempää siihen miltä näyttää. Hyvin pärjään töissä meikittömälläkin naamalla :)
N32
Useimmat naiset ovat kauniimpia ilman meikkiä. Tai ainakin hyvin pienellä määrällä sitä. Meikki vanhentaa. Kuivattaa varmaan ihoa. Näkee sellaisiata, jotka käyttävät sitä paljon. Parikymppinen kävisi keski-ikäisestä.
Osittain se on varmasti siitä, että ei vaan kiinnosta. Mutta oikeasti Suomessa ei myöskään ole sellaista kulttuuria, että huoliteltua tyyliä ja ulkonäköä arvostettaisiin. Ihmiset on kasvatettu suurimmaksi osaksi siihen, että käytännöllisyys on se juttu eikä ulkonäköseikoista tarvitse välittää.
Itse olen ollut aina kiinnostunut siitä miltä näytän ja miten vaatteeni istuu ja sointuu yhteen. Ai luoja, siitä on saanut kuulla kettuilua koko elämän esim. harrastuspiireissä, kun olen halunnut, että myös urheiluvaatteeni ovat järkevä yhteen sointuva kokonaisuus eikä vain jotain mitä heitän päälle. En vaan pystyisi heittämään päälleni vain jotain niin, että kokonaisuus ei sopisi yhteen ja sopisi minun kropalleni. Ja kun se tulee luonnostaan, se ei ihan oikeasti vie aamuisin sen enempää aikaa kuin niiden karmivien yhdistelmien päälle laittaminen. Olen opettanut myös tyttäreni pukeutumaan niin, että vaatteet luovat yhdessä kokonaisuuden ja sointuvat yhteen. Hän on tällä hetkellä esiteini, mutta jo todella hyvä tässä. Mieheni taas on näitä, jotka heittää päälleen silmiä särkeviä yhdistelmiä eikä osaa mitenkään katsoa, että vaatteet sopisi yhteen vaikka yrittäisi. On hemmetin komea, mutta se jää vähän niiden kauheiden vaateyhdistelmien varjoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätevä JA hyvännäköinen = rahaa.
Mukava JA tyylikäs = rahaa.
Vastakkainasettelu on seurausta rahan puutteesta kumpuavasta kateudesta, kuten kaikki sosialismi.
Ja jostain kumman syystä se vastakkainasettelu aina lähtee sieltä päästä, jossa sitä rahaa on kuin roskaa...
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten kovan vastareaktion tämä aloitus herätti...
Itse arvasin sen heti, kun näin otsikon. Rumat ne vaatteilla koreilee-mentaliteetilla varustetut röllit laittoi heti näppiksen laulamaan, kun joku vihjasi, että joskus voisi vähän katsoa mitä päälleen laittaa.
Jokainen saa pukeutua miten haluaa. Suomalaisista on aina sanottu, he ovat tuulipukukansaa.
Tietyissä juhlissa suomalainenkin esiintyy parhaimmissaan. Kansallispuvut ovat varsin tyylikkäitä, joita ulkomaalaisetkin ihailevat.
Ehkä hankin joskus kansallispuvun, mutta aluksi pitäisi harjoitella jokin kansantanssi kuvio ym. askare.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten kovan vastareaktion tämä aloitus herätti...
Itse arvasin sen heti, kun näin otsikon. Rumat ne vaatteilla koreilee-mentaliteetilla varustetut röllit laittoi heti näppiksen laulamaan, kun joku vihjasi, että joskus voisi vähän katsoa mitä päälleen laittaa.
Suutut varmaan auringonnousustakin? Koska "ei tee niin kuin sinä haluat".
Monta sivua vihaisia ihmisiä inttämässä miten he eivät ainakaan välitä ulkonäöstään. Ja ilmeisesti edes se, että joku kehtaa omassa päässään ajatella toisten ulkonäköä on kovin tuomittavaa.
Tulee mieleen kun pelkkä meikkaaminen jota en ikinä maininnut kirvoitti kaikenlaisia kommentteja silloisilta tuttavilta. "No MINÄ en kyllä jaksaisi meikata joka päivä!" "Miehet tykkäävät luonnollisista naisista!" "MINULLA on muutakin ajateltavaa kuin ulkonäkö, en ole pinnallinen" jne. Ei kuulosta siltä että asialla ei ole mitään väliä :D
Jos meikkaan, laitan hiukset ja pukeudun kivasti, saan lisäenergiaa siitä arkeeni. Ihmiset kohtelevat myös todella kunnioittavasti (myös ne miehet joiden piti vihata tälläytymistä).
Rahalla ja tyylillä on lopulta aika vähän tekemistä keskenään. Enemmän se on kiinni siitä viitsiikö miettiä asiaa uusia vaatteita ostaessa. Toki raha luo rajoitteita sille mitä voi ostaa, mutta marketista ja vaikka H&M:lta saa ihan kivoja vaatteita. Voi lähteä vaikka siitä, että vaatetta ostaessa yrittää miettiä kolme eri asukokonaisuutta, jotka siitä voisi luoda. Hyvä peukalosääntö on, että ostaa vain vaatteita, jotka sopivat jo olemassa oleviin vaatteisiin. Toinen mitä kannattaa miettiä, on se millainen fiilis vaatteesta tulee. Mitä parempi ja itsevarmempi fiilis tulee, sen varmemmin se kannattaa ostaa. Olen siinä mielessä ap:n kanssa eri mieltä, että minusta koko ei luo rajoitteita eri vaatekappaleille, vaan ihmisten pitäisi saada pukeutua vaikka siihen napapaitaan koostaan huolimattakin, jos se on se juttu joka luo hyvän fiiliksen ja itsevarman olon.
Mutta rehellisyyden nimissä, ihmisiä ei vaan kiinnosta. Se on osa suomalaisista kulttuuria eikä sille voi mitään. Itse en jaksa häiriintyä muiden tyylistä tai tyylittömyydestä, vaikka itse pukeutumisesta nautinkin.
Ihan järkyttävää katsottavaa. Eilenkin tuli vastaan nainen, hiukan tuhti jolla pitkä mekko ja alla legginsit ja sämpyläkengät.
Rakastan matkustaa Milanoon jossa 95% paikallisista ihmisistä on pukeutunut tyylikkäästi.
Jos on hyvä kroppa ja hyvässä kunnossa, niin näyttää rikkinäisissäkin vaatteissa hyvältä.
Joten silloin voi pukeutua ihan miten haluaa ja tekee jopa muotia. Oikeastaan vain vartalo pitää olla kunnossa, ei vaatetus.