Miksi ihmiset ovat tyylistään niin välinpitämättömiä?
Tämä koskee sekä miehiä että naisia. Joko kuljetaan löysissä markettiretkuissa ja krokseissa tai sitten ei huomioida omia vahvuuksia ollenkaan (esim. korkea ponnari ohuen ohuessa tukassa tai napapaita kun kropoa ei ole tiukassa kunnossa).
Joku toteaa var.asti, että mitä se sulke kuuluu - ja eihän se kuulukaan, mutta ihmettelen vain...Moni olisi kuitenkin todella paljon viehättävämpi panostamalla vähän tyyliinsä.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ap:lla ei ole muuta elämää kuin muiden ihmisten asioiden vatvominen?
MItä sä tiedät mun elämästäni? Etmitään muuta kuin sen, että ihmettelen ihmisten välinpitämättömyyttä tyylin suhteen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten kovan vastareaktion tämä aloitus herätti...
Ei herättänyt. Mä vain vastasin kysymykseen. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niitä ei kiinnosta ap:n mielipiteet? Ei ap ole maailmannapa.
Eikä tarvitsekaan. Luulisi kuitenkin jokaisen haluavan näyttää mahdollisimman hyvältä omissa silmissään. Ymmärrän sen, että sairaus voi viedä kiinnostuksen ja jaksamisen ja toki senkin, että jokin työ voi vaatia ainoasyaan mahdollisimman käytännölliset vaatteet.
Ilmeisesti osalla vain on luontainen halu pitää tyyliä yllä lähes joka tilanteessa ja osalla ei. Itse nautin siitä, että koen olevani kauniisti ja istuvasti puettu.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän hyvän näköisiä vaatteita lähinnä silloin kun se on työtehtävien tai jonkin sosiaalisen funktion vuoksi tarpeellista; en välttämättä joka kuukausikaan. Muuten käytän niitä mitkä on toimivimmat tai mukavimmat. Kyse ei ole siis välinpitämättömyydestä vaan pukeutumiseni on hyvin harkittua. Olen naimisissa ja päällikkötason tehtävissä, eli p*llun saanti tai ura eivät ole asiasta kärsineet.
Onko vaimosi samoilla linjoilla?
Oleo huomannut ja olen miettinyt samaa. Kuulun itsekin niihin, jotka suhtautuvat välinpitämättömästi ullkonäköönsä ja pukeutuvat miten sattuu. Olen hoikka, hyväkroppainen ja kasvoilta ok-plus. Korona-ajasta jäi pahaksi tavaksi kulkea verkkareissa ja hupparissa ja reppu selässä, vaikka kaappi on täynnä tyylikkäitä ja melko arvokkaitakin design-vaatteita ja asusteita. Nyppii itseäkin, mutta en saa muutosta aikaan.. Toisaalta en pidä huomiosta (jota laitetumpana tahtomattani saan), minkä vuoksi "häivytän" itseäni vaatimattomalla pukeutumisella. Työhön liittyvissä jutuissa laitan vähän paukkuja, mutta kun lähes kaikki tapahtuu etänä, smart-casual jää sekin puolinaiseksi.
Minusta tämä oli hyvä aloitus. Uskon, että on melko paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä katsoa itseään toisten ihmisten silmin. Objekteina. Miltä näytän toisen silmissä? Vatteineni? Vartaloineni? Naamoineni? Kysymyksen voi omalla kohdallaan mitätöidä. Mutta sinua ja minua katsotaan ja arvioidaan ihmisten ilmoilla liikkuessamme joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse on hevostalleilla töissä 10h päivästä, seitsemän päivää viikosta, joten en todellakaan laita paikalliseen s-markettiin toisia vaatteita vaan menen hevosen hajuisena sinne kauppaan.
Jos kerkeää tuommoisia miettimään muista niin pitäisi varmaan hankkia jokin harrastus
Aikoinaan itsekin hevostallilla hääräsin. Kyllä mulla oli aina kropalle istuvat vaatteet ja kivat värit ja väriyhdistelmät. Usein mätsäsin itseni hevosen satulahuopaan ja pinteleihin. Elän väreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän pöhkö. - Suoemssa kun ollaan. niin täällä naiset voivat verraten vapaasti leikitellä ja kokeilla itselleen erilaisia tyylejä ja olla siitä huolimatta yleisesti hyväksyttyjä. - Kun taas mies joka leikkii ja kokeilee erilaisia tyylejä ja valtavirrasta poikkeavia valintoja mutta on kuitenkin siisti ja pudas niin saa edelleen helposti vähintäänkin osakseen edelleen epäilyjä ja tai vihjailuja siitä, että mahtaako tavoitellakaan naisen huomioita moinen keikari tai pelle ettei vaan olisi homo.
- Toki tällainen typerä "homottelu" kertoo usein enempi sitä tekevästä kuin sen kohteesta mutta on se oman kokemukseni mukaan jotenkin tylsää kuultavaa, joka kerta kun sitä saa kuulla. Siijhen kun riittää Suomessa -joka yleisesti pukeutumisen suhteen on toki varsin avoin ja vailla tarvetta tuomitsemiseen tai lokeroi
Joo, tuo on myös outoa. Olen itsekin todistanut sitä miten miehille v...uillaan kivoista, valtavirrasta poikkeavista vaatteista. Ikävä ilmiö.
Paljoltihan tuohon on syynä ylipaino. Hoikka, sopivan lihaksikas kroppa on aina kauniimpi ja myös helpompi pukea. Tilannetta pahentaa se, että moni, jolla niitä ylimääräisiä kiloja on, ei halua asiaa myöntää, ja ahtaa itsensä väkisin puristaviin vaatteisiin, jotka eivät istu ja halutaan juosta trendien perässä, sillä oma tyyli puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän hyvän näköisiä vaatteita lähinnä silloin kun se on työtehtävien tai jonkin sosiaalisen funktion vuoksi tarpeellista; en välttämättä joka kuukausikaan. Muuten käytän niitä mitkä on toimivimmat tai mukavimmat. Kyse ei ole siis välinpitämättömyydestä vaan pukeutumiseni on hyvin harkittua. Olen naimisissa ja päällikkötason tehtävissä, eli p*llun saanti tai ura eivät ole asiasta kärsineet.
Onko vaimosi samoilla linjoilla?
Käyttää sellaisia ruotsalaisia tätimekkoja.
Pukeutuminen on vapautunut kyllä paljon. Se aiheuttaa myös ylilyöntejä, mutta toisaalta nykyään tyylitaitureiden on helppo erottautua. Asioilla on puolensa.
Kun katsoo vaikkapa 1960-luvun alun valokuvia kaupunkielämästä, niin näkee kuinka muodollista pukeutuminen vielä jopa silloinkin oli. Ihmiset näyttävät tyylikkäiltä, miehillä on hatut ja popliinitakit ja puvut. Naisilla poplarit ja mekkoja tai jakkupuku. Hatut ja hanskat tai huivit tukemassa mehiläiskampausta.
1960-luvun lopulla alkoi vähittäinen vapautuminen. Ja ihan hyvä, että ihmiset saavat pukeutua niin kuin haluavat, panostavat tai eivät panosta. Ainoa mitä toivoisi, paitsi pukeutumiseen, niin muussakin käytöksessa ja tavoissa, että otettaisiin konteksti huomioon eli tilannetaju. Liian arkiset tai paljastavat vaatteet eivät kuulu arvokkaisiin tilaisuuksiin, siinä loukkaa ja väheksyy vähän koko yhteisöä. Olisi parempi silloin vain pysyä poissa, jos jäykempi pukeutuminen ei onnistu tai kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tarvitsekaan. Luulisi kuitenkin jokaisen haluavan näyttää mahdollisimman hyvältä omissa silmissään. Ymmärrän sen, että sairaus voi viedä kiinnostuksen ja jaksamisen ja toki senkin, että jokin työ voi vaatia ainoasyaan mahdollisimman käytännölliset vaatteet.
Kaunis ainakin näyttää kauniilta vaikka säkki päällä
En tarkoittanut tyylillä mitään erityisen hienoja vaatteita, vaan sitä, että vaatteet istuvat kantajalleen ja sopivat yhteen. Jonkun hyvä tyyli voi siis olla vaikka farkut, tennarit ja valkoinen t-paita. Ihmettelen lähinnä tätä, että monilla on vaatteita ka kampauksia, jotka näyttävät siltä, että peiliin ei ole edes vilkaistu.
AP
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut tyylillä mitään erityisen hienoja vaatteita, vaan sitä, että vaatteet istuvat kantajalleen ja sopivat yhteen. Jonkun hyvä tyyli voi siis olla vaikka farkut, tennarit ja valkoinen t-paita. Ihmettelen lähinnä tätä, että monilla on vaatteita ka kampauksia, jotka näyttävät siltä, että peiliin ei ole edes vilkaistu.
AP
Kyllä mä hiukset harjaan.... !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, kun selvästi elävässä elämässä näet, ettei monia kiinnosta? Et vain kykene hyväksymään asiaa.
No eipä semulle niin iso asia ole. Itse olen vaan aikavisuaalisesti orientoitunut ja siksi kiinnostunut myös tällaisista asioista.
Koska täällä pikku kaupugnissa kyylätään jos on vaikka vähänkin erilainen laukku, usko pois! Eri asia jos asuisi jossain Hesassa
Vierailija kirjoitti:
Ketä nyt pitäisi viehättää - ventovieraita, mielestäni epäkiinnostavia ihmisiä?
Itseäsi.
No yritin sellaista japani k-punk tyyliä mutta kun olen päälle 30v nainen niin ihmiset nauroi kuorossa ulkona että se siitä sittten.