Pienen taloyhtiön vastuiden jakautuminen yhden kämpän remontissa
Asun pienessä rivaritaloyhtiössä, jossa on vain neljä asuntoa. Yhdessä näistä on nyt todettu kosteusvaurio kylppärissä, ja tuollaisten korjaaminen menee tietysti taloyhtiön piikkiin.
Onko nyt siis näin, että kaikki osakkaat saavat yhdessä kustantaa tuon yhden osakkaan kylppäriremontin? Jotenkin ei kuulosta ihan reilulta.
Kommentit (59)
Mistä asiasta ammattilaisen asennus vapauttaa? Jos ammattilaiset häipyvät, ulkomaalaisia asentajia tai firma hajoaa, niin kuka sitten on vastuussa? Ajattelen, että onko siinä asennuksessa jokin pitempi takuu?
Reipas ja tunnollinen lammas: Eikö sinun tapauksessasi oma vakuutusyhtiö tullut maksajaksi?
Tuttavalla oli jääkaapin takana oleva veden kerääjä ja haihduttaja kääntynyt paikaltaan jollion keittiön parketin alle oli kerräntynyt vettä ja koko lattia jouduttiin uusimaan. Tässä tapauksesa vakuutusyhtiö maksoi.
Toinen oli kun talon syöksytorvet oli tehty talon rakenteisiin ja sisäpuolelle oli valunut, puhki kuluneesta torvesta koko asunnon parketin alle vesi. Lattia vaan hyllyi vedestä. Tässä tapauksessa vakuutus maksoi tämän suuren vahingon.
No jos asukas ei huolehdi vastuistaan mm viemärien puhdistamisesta, asia saakin omanlaisensa suunnan. Kosteustarkastajan raportin mukaan vesivaraajan poistoputki oli " osittain" tukkeutunut ja niin vain vesi tuli osittain asunnon lattialle. Kyllä asukkaalla pitää olla esm vakuutus ja poistoputket tulee pitää avoimina, että vesi pääsee kokonaan (ei vain osittain)poistoputkea myöten viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Rivareissa on yleistä, että kosteusvaurioita esiintyy vain joissakin asunnoissa eikä kaikissa. Tuttavankon taloyhtiössä kaikki muut asunnot oli kunnossa, mutta yhdessä vesivaurioita. En muista syytä, mistä ja miten se vaurio oli tullut. Oisko ollut, et se asunto sijaitsi alempana viettävällä maalla.
Just näin. Ei siinä mitään kummallista ole.
Olen joskus ollut tuossa kusisessa paikassa, kun uusi osakas pyrki maksattamaan (ja maksattikin) pienyhtiössä omat reppansa muilla. Koko ajan osakkaalla oli vaatimuksena, että ellei yhtiö korvaa tätä ja tuota ja tule vastaan häntä tässä tai tuossa, hän vie asian välittömästi oikeuteen...
Vakuutuksesta tollaset menee. Kai teillä on taloyhtiön kiinteistävakuutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Näin se on. Voitte kyllä tehdä päätöksen että kaikki kylppärit peruskorjataan. Lasku kasvaa mutta kaikki saavat perusparannetun kylppärin.
Tuo kuulostaisi kyllä reilummalta. Mutta ärsyttää ja ihmetyttää miten se yksi on kosteusvaurioin onnistunut kehittämään, kun kenelläkään muulla ei ole mitään ongelmia.
Minkä ikäinen taloyhtiö. Kosteusvaurioita voi olla ensin yhdessä ja hetken kuluttua toisessa. Meillä meni 70-luvun lopulla rakennetun taloyhtiön kaikki kylppärit täydelliseen remonttiin, samalla uudistettiin putket ja viemärit.
Nimenhuuto tunnin? Sihteeri, jsein isäinnltsijä, huutaa asunnon numeron ja vastataan paikalla, valtakirjalla tai ei läsnä. Meillä meni siihen alle 10 minuuttia. Miten te saatte tunnin kulumaan? Vaikka olisi 100 huoneistoa, vaatisi se jokaiselta huonoistolta 36 sekuntia aikaa sanoa, onko paikalla vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas: Eikö sinun tapauksessasi oma vakuutusyhtiö tullut maksajaksi?
Ei tarvinnut, koska vesivahingon syy ei ollut minun vaan taloyhtiön. Ne rakneteiossa kulkevat putket ja niiden tiivisteet kun ovat taloyhtiön vastuulla eikä asukkaan. Jos syynä olisi ollutkin vanha tiskikoneeni, sitten mun kotivakuutukseni olisi tullut maksajaksi. Jos syynä olisi ollut vanha tiskikoneeni ja olisin ihan itse asentanut sen, sitten olisin maksanut kokonaan omasta pussistani.
Toi on niin perseestä kun taloyhtiöt ei käytännössä velvoita osakkaita remontoimaan/pitämään huolta asunnoistaan.
Aiemmassa vm. 84 pikkutaloyhtiössä oli alkup. asukas yks mummeli, joka laiminlöi asuntonsa kaikki rempat yli 30v ajan.
Kun muut päivitti isolla rahalla kylppäreitään ja piti huolta osakkeestaan, tää mummeli ei tehnyt mitään.
No, lopulta kitupiikki sitten sai taloyhtiön piikkiin kylppäriremonttinsa kun löyty kosteutta, itsellensä jäi maksettavaa vaan joku tonni pintamateriaaleista.
Pitäs olla joku laki että osakkaan vastuulla on päivittää pinnat ja huolehtia siitä että ei jätä huoneistoa heitteille. Onneks me myytiin se kämppä ennen kuin sen muijan remppasumma realisoitui!
Vierailija kirjoitti:
Koskee vain perusrakenteita eli kosteuseristeen alla olevaa. Pinnat ja kalusteet suurimmilta osin asukkaalle, jotkut kalusteet taisi kuulua taloyhtiölle, esim pönttö.
Juuri tästä syystä ei koskaan pieneen taloyhtiöön! Usein omalle kohdalle osuvia remppoja vastusttaan viimeiseen asti, ja kalliiksi tulee kun naapurissa kosteusvaurio.
Meilläpäin osa koittaa myydä noita remontit jälkeen, mutta kukaan ei osta. Eläkeläismummot saa asua niissä koko loppuelämänsä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut, koska vesivahingon syy ei ollut minun vaan taloyhtiön. Ne rakneteiossa kulkevat putket ja niiden tiivisteet kun ovat taloyhtiön vastuulla eikä asukkaan. Jos syynä olisi ollutkin vanha tiskikoneeni, sitten mun kotivakuutukseni olisi tullut maksajaksi. Jos syynä olisi ollut vanha tiskikoneeni ja olisin ihan itse asentanut sen, sitten olisin maksanut kokonaan omasta pussistani.
Lisään tähän sen verran, että jos olisin vesivahinkoevakon ajaksi vuokrannut itselleni asunnon, oma vakuutusyhtiöni olisi maksanut muuttokulut sinne sekä vuokran. Asuttiin kuitenkin se 8 viikkoa mun siskollani. Helpompi kissan ja koiran kanssa muuttaa vastapäiseen taloon siskolleni kuin alkaa etsiä jostain kämppää ajaksi, jonka pituudesta ei vuokraushetkellä olisi ollut vielä tietoa. Jos olisin halunnut säästää keittiöstä ja alakerrasta sellaiset huonekalut ja muut tavarat, jotka eivät mahtuneet remontin ajaksi asuntoni yläkertaan, ja vuokrannut niitä varten jonkun varastotilan, oma kotivakuutukseni olisi korvannut tavaroiden kuljetuksen varastoon ja takaisin sekä vuokran evakon ajalta. Mutta mulla oli vain viikko aikaa tyhjentää koko alakerta ja häipyä kissoineni ja koirineni, joten tein nopeasti päätöksen, että en säästä kovinkaan paljoa. Kaikki olohuoneen huonekalut lähti sortti-asemalle. Samoin keittiöstä tiskikone ja jääkaappi-pakastin (joka oli vain 2 vuotta vanha) . Itse toki maksoin uudet huonekalut sekä uuden tiskikoneen ja kylmäkalusteet, koska vakuutusyhtiöni olisi maksanut vain sen varaston + kuljetukset. Tulipahan samasa rytäkässä tehtyä kuolinsiivouskin asunnon alakerran osalta.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi omistusasunnossa elävän tutkivan säännöllisesti ettei mitään vauriota tai hajuja tai muuta poikkeavaa ole asunnon vesipisteiden alueella.
Mistä ihmeestä voi tutkia vaikka lattian alla olevia viemäriputkia?
Vierailija kirjoitti:
Ei kotivakuutus korvaa tällaisia pitemmän ajan kuluessa sattuneita vesivahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin perseestä kun taloyhtiöt ei käytännössä velvoita osakkaita remontoimaan/pitämään huolta asunnoistaan.
Aiemmassa vm. 84 pikkutaloyhtiössä oli alkup. asukas yks mummeli, joka laiminlöi asuntonsa kaikki rempat yli 30v ajan.
Kun muut päivitti isolla rahalla kylppäreitään ja piti huolta osakkeestaan, tää mummeli ei tehnyt mitään.
No, lopulta kitupiikki sitten sai taloyhtiön piikkiin kylppäriremonttinsa kun löyty kosteutta, itsellensä jäi maksettavaa vaan joku tonni pintamateriaaleista.Pitäs olla joku laki että osakkaan vastuulla on päivittää pinnat ja huolehtia siitä että ei jätä huoneistoa heitteille. Onneks me myytiin se kämppä ennen kuin sen muijan remppasumma realisoitui!
Viisas mummo.
Vierailija kirjoitti:
Koskee vain perusrakenteita eli kosteuseristeen alla olevaa. Pinnat ja kalusteet suurimmilta osin asukkaalle, jotkut kalusteet taisi kuulua taloyhtiölle, esim pönttö.
Juuri tästä syystä ei koskaan pieneen taloyhtiöön! Usein omalle kohdalle osuvia remppoja vastusttaan viimeiseen asti, ja kalliiksi tulee kun naapurissa kosteusvaurio.
On ne pinnatkin laitettava vähintään perustasoon kerta taloyhtiö joutunut rakenteissa olevien vikojen takia pinnat avaamaan.
Eri asia jos joku haluaa rempata kylppärinsä muuten vaan niin silloin vain kosteuseristys kuuluu taloyhtiön laitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lopulta kitupiikki sitten sai taloyhtiön piikkiin kylppäriremonttinsa kun löyty kosteutta, itsellensä jäi maksettavaa vaan joku tonni pintamateriaaleista.Pitäs olla joku laki että osakkaan vastuulla on päivittää pinnat ja huolehtia siitä että ei jätä huoneistoa heitteille. Onneks me myytiin se kämppä ennen kuin sen muijan remppasumma realisoitui!
Viisas mummo.
No en viisaaksi kehuis, mutta me jätettiin oma 20v vanha kylppäri remontoimatta juuri siksi, että tiedettiin sen mummelin pommin posahtavan kohta. Kun taloyhtiön välinpitämättömyys selvisi, päätettiin myydä asuntomme.
Kuntotarkastuksessa oli kerrottu tuosta kylppäristä löydetystä kosteudesta, mutta remppaa ei ehditty meidän aikana aloittaa.
Kylpyhuoneen kosteusvaurio ei ole asia, joka tapahtuisi jokaisessa asunnossa samaan aikaan. Jonkun asunto on aina se ensimmäinen. Ap:n tapauksessa taloyhtiön on järkevää selvittää kosteusvaurion syy ja sen perusteella arvioida, onko syytä olettaa, että lähivuosina tulee samasta syystä kosteusvaurioita muihinkin ausntoihin. Ja jos on, tehdä nyt samassa yhteydessä muihinkin asuntoihin tarvittavat toimenpiteet, jotta kosteusvaurioita ei tulisi. Eikä siis rempata vain tuo yksi kylpyhuone ja sitten vuoden parin päästä seuraava jne.
Ja kyllä, taloyhtiön osakkaat maksavat. Usein maksu menee asunnon neliöiden lukumäärän mukaan eli pienessä asunnossa asuva maksaa vähemmän kuin isossa asunnossa asuva.
Niin ja kuten jotkut ketjussa ovat todenneetkin, niin kosteusvaurion syy vaikuttaa siihen, kuinka paljon ko asukas joutuu maksamaan itse ja kuinka paljon muut osakkaat. Meillä oli viime kesänä varsin mittava kosteusvaurio keittiössä ja alussa säikähdin, onko syynä mun tiskikoneeni. Sen oli kyllä asentanut paikoilleen ihan ammattilainen (en itse edes yritä ruveta asentamaan, kun ei ole sen alan koulutusta), mutta selvisi, ettei syynä ollut mun tiskikoneeni. Syynä oli tiskipöydän alkaaapin takaseinän takana seinässä kulkevan putkiston tiiviste, joka oli ajan myötä hapertunut. Vauriopaikan sijainti oli sellainen, että vettä ei tullut lainkaan tiskikaappiin eikä lattialle vaan se oli imeytynyt suoraan betonirakenteisiin. Kukaan ei tiedä, kauanko putki oli jo ehtinyt vuotaa kaikessa hiljaisuudessaan. Havahduin itse asiaan, kun aika tarkalleen vuosi sitten tiskipöydän alakaapista alkoi yhtäkkiä kuulua suhinaa. Vettä ei edelleenkään näkynyt yhtään missään, mutta soitin välittömästi huoltoyhtiöön. Kun sitten revittiin rakenteita irti, todettiin, että vettä oli valunut niin keittiön lattianpäällysteen alle kuin olohuoneen parketin allekin. En joutunut maksamaan remontista itse erikseen mitään. Keititön kaapit, lattianpäällysteet, jalkalistat ja mitä kaikkea nyt sekä keittiöstä että olohuoneesta jouduttiinkaan repimään irti, meni taloyhtiön piikkiin. Toki osakkaana maksan nyt yhtiövastikkeessani siitä, mutta niin maksavat kaikki muutkin taloyhtiön osakkaat. Tämän meillä sattuneen vesivahingon jälkeen käytiin taloyhtiön kaikissa asunnoissa tarkistamassa tiivisteiden kunto ja aika moneen asuntoon vaihdettiin tiivisteet, jotta vastaavaa ei tapahtuisi toistamiseen. Mun asuntoni vaan sattui olemaan ensimmäinen, jossa vesivahinko tapahtui.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/