Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ruskeat silmät mutta ei kummallakaan vanhemmalla

Vierailija
06.07.2024 |

Onko tämä yleistäkin? Meidän lapsella on ihan ruskeat silmät. Tosin omat silmäni on vihreä-ruskeat, mutta lapsen isällä siniset.

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla molemmilla siniset ja mulla vihreät

vihreät joissa vähän ruskeaa ihan keskellä

Vierailija
122/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmilla molemmilla siniset ja mulla vihreät

vihreät joissa vähän ruskeaa ihan keskellä

veljellä myös siniset, tyttärelläni myös siniset... en tiedä mikä outolintu mä olen :) myös ainoa vasenkätinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä isovanhemmilla? Jos sinullakin ruskeaa silmissä, niin ehkä joku isovanhempi on ollut ruskeasilmäinen, ja periytynyt sitten sukupolven tai -polvien yli? Sikäli kun mahdollista, kai se on.

Tutustuhan hieman perinnöllisyyteen.

Jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä on myös lapsi sellainen. Ruskeasilmäinen saattaa saada sinisilmäisen lapsen. 

Sinunkin on syytä päivittää tietosi perinnöllisyydestä. Tiede on edistynyt aika paljon periytymisasiassa sen jälkeen kun sinä kävit koulua 1970-luvulla.

Vierailija
124/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on ruskeat silmät ja ihmettelet, että lapsella on myös?

Ei ole ruskeat, vaan vihreät joissa keskiosassa jonkin verran ruskeaa.

Vihreät silmät ovat käytännössä yksi ruskeasilmäisyyden muoto; genotyyppi on sama kuin ruskeasilmäisellä, mutta fenotyyppi on vihreäsilmäisyys.

Vierailija
125/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä isovanhemmilla? Jos sinullakin ruskeaa silmissä, niin ehkä joku isovanhempi on ollut ruskeasilmäinen, ja periytynyt sitten sukupolven tai -polvien yli? Sikäli kun mahdollista, kai se on.

Jos molemmat vanhemmat ovat sinisilmäisiä on myös lapsi sellainen. Ruskeasilmäinen saattaa saada sinisilmäisen lapsen. 

Väärin! Mun kaikki isovanhemmat sinisilmäisiä, vanhemmat sinisilmäisiä, veljeni sinisilmäinen, minä vihreäruskeasilmäinen. Mitäs nyt??? Onko mutsi käyny vieraissa? Tuskinpa, koska mulla on paljon muita piirteitä isältä ja isänäidiltä. 

Vierailija
126/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tieto miten saisin kuolleiden isovanhempieni veriryhmät tietooni? Antaako sairaalat tiedon, esim. vuosikymmeniä sitten kuolleiden?

Vuosikymmeniä sitten kuolleiden terveystietoja ei ole enää olemassa koska ne kuuluu lainnmukaan hävittää tietyn ajan kuluttua kuolemasta. Eikä niitä muutenkaan noin vaan annettaisi, koska kenelläkään ei ole pääsyä toisen ihmisen terveystietoihin vaikka sukulaisia olisikin. Sitäpaitsi, kaikkien veriryhmä ei välttämiseksi ole edes tiedossa, jos sitä ei ole ikinä tutkittu.

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä paperina. Sotilas tiedoissakin voi olla. riittävän painava syy selvittää sukulaisuus on hyvä syy saada. Hautojakin on  avattu dna testin takia.

Vierailija
127/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voii selvittää isovanhemman uskollisuus ottamalla serkku dna testejä. Tädit, sedät, serkut, ym. muut kaukaisemmat "sukulaiskis oletetut" testataan. Näin näkee oliko isovanhempi oikea vanhempi vai ei. Pettää ei voi,

Vierailija
128/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tieto miten saisin kuolleiden isovanhempieni veriryhmät tietooni? Antaako sairaalat tiedon, esim. vuosikymmeniä sitten kuolleiden?

Vuosikymmeniä sitten kuolleiden terveystietoja ei ole enää olemassa koska ne kuuluu lainnmukaan hävittää tietyn ajan kuluttua kuolemasta. Eikä niitä muutenkaan noin vaan annettaisi, koska kenelläkään ei ole pääsyä toisen ihmisen terveystietoihin vaikka sukulaisia olisikin. Sitäpaitsi, kaikkien veriryhmä ei välttämiseksi ole edes tiedossa, jos sitä ei ole ikinä tutkittu.

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä paperina. Sotilas tiedoissakin voi olla. riittävän painava syy selvittää sukulaisuus on hyvä syy saada. Hautojakin on  avattu dna testin takia.

Potilasasiakirjojen säilyttämisestä määrää laki ja nykyään käytännössä kaikki tavallisimpia terveystietoja sisältävät potilasasiakirjat on lain mukaan hävitettäväksi 12 vuoden kuluttua potilaan kuolemasta. Laki myös määrää, ettei potilastietoja sisältäviä asiakirjoja saa säilyttää turhaan jos se ei enää potilaan hoidon kannalta ole välttämätöntä, kuoleman se jälkeen se harvemmin on. Pysyvästi säilytetään tiettyinä päivinä syntyneiden potilasasiakirjat, lähinnä kai tutkimuskäyttöä varten, mutta käsittääkseni nekin tehdään tunnistamattomaksi, eli siis niistäkin hävitetään tunnistetiedot. Puolustusvoimilla taisi myös olla joku erikoiskäytäntö.

Pääsääntöisesti kukaan ei pelkkien isyysepäilyjen perusteella pääse toisen potilastietoihin. Varmaan vaatii aina jonkinlaisen oikeustaiston. Haudan avaamiselle taas pitää olla todella vankat perusteet eikä se nyt valitettavasti ihan taida riittää että epäillään onko joku isä. Hautoja avataan lähinnä rikostapauksissa.

Vierailija
129/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voii selvittää isovanhemman uskollisuus ottamalla serkku dna testejä. Tädit, sedät, serkut, ym. muut kaukaisemmat "sukulaiskis oletetut" testataan. Näin näkee oliko isovanhempi oikea vanhempi vai ei. Pettää ei voi,

Ja noista mitään ei tehdä ilman tädin, sedän, serkun tai niiden kaukaisempien sukulaisten suostumusta.

Vierailija
130/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin! Mun kaikki isovanhemmat sinisilmäisiä, vanhemmat sinisilmäisiä, veljeni sinisilmäinen, minä vihreäruskeasilmäinen. Mitäs nyt??? Onko mutsi käyny vieraissa? Tuskinpa, koska mulla on paljon muita piirteitä isältä ja isänäidiltä. 

Johan tämä käytiin läpi. Tuo on vanhaa tietoa, että sinisilmäiset saisivat automattisesti sinisilmäisiä lapsia. Jotain vanhoja peruskoulussa opeteltuja yksinkertaistettuja kaavoja, jotka eivät todellisuudessa päde.

Vierailija
131/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Prinssi Georgen silmienväri on aika jännä. Williamilla on tosi selkeät siniset ja Katella aika vaaleat vihreä. Sitten Georgella lämpimän ruskeat.

Katella on hazel-silmät eli ruskeaa on vihreän seassa.

https://www.glamour.com/story/the-unusual-thing-about-duches

Vierailija
132/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä paperina. Sotilas tiedoissakin voi olla. riittävän painava syy selvittää sukulaisuus on hyvä syy saada

Kuuleppas nyt, tiedän että säilytetään 60 vuottakin, koska juuri tein erästä tutkimuksta, tilastokeskuksessa on säilytetty 30v eteenpäin kaikki kuolemansyyt, ja niitä voi pyytää ja lukea sairuksista ym. Ja asioista olen jutellut arkistoiden kanssa, kyllä säilytetään. Sanoi laki mitä sanoi.

Sinun pikku virkaintosi ei sanele mitä oikeesti tehään. Laki ei tarkoita että sitä pihtiputaalla orjallisesti noudatetaan niin kuin neiti pilkunviilaaja luulee . Tiedän faktana että terveystiedot saa omista isovanhemmistaan,vuosikymmenten takaakin, kun tietyt lomakkeet täytetään. 

Kjeh kjeh, ärsyttääkö kun jäät kiinni?

Vierailija
133/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noista mitään ei tehdä ilman tädin, sedän, serkun tai niiden kaukaisempien sukulaisten suostumusta.

No sehän ei pidä ihan paikkaansa. Ootko perehtynyt viimeaikaisiin rikostutkimuksiin, miten dna otetaan epäillystä vaikka kielyäytyisikin. Moni jäänyt kiinni.

Ja, aina löytyy halukkaita pikkuserkkujakin  jos esim. raha vaihtaa omistajaa.

Vierailija
134/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummollani oli 6 lasta, puolet sini- ja puolet ruskeasilmäisiä. Mummo oli ruskeasilmäinen, pappa sinisilmäinen.

Äidilläni on siniset silmät, joista toisessa on lähes puolet ruskeaa. Itselläni on harmaat silmät.

Kyllä ne voi värit voi vaihdella ja joskus hypätä sukupolven ylikin lapsenlapselle vaikka ruskeat silmät, vaikka vanhemmilla olisi siniset tai harmaat.

Siniset silmä tarkoittavat, että pigmenttiä ei ole. Ruskea on pigmenttiä ja sitä voi olla enemmän tai vähemmän.

Höpö höpö, kirja käteen. Sinisilmäisyys on geenivirhe, jota on yleisimmin eurooppalaisilla. 

t. Sinisilmäinen

Vierailija
135/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä paperina. Sotilas tiedoissakin voi olla. riittävän pa

Kuuleppas nyt, tiedän että säilytetään 60 vuottakin, koska juuri tein erästä tutkimuksta, tilastokeskuksessa on säilytetty 30v eteenpäin kaikki kuolemansyyt, ja niitä voi pyytää ja lukea sairuksista ym. Ja asioista olen jutellut arkistoiden kanssa, kyllä säilytetään. Sanoi laki mitä sanoi.

Sinun pikku virkaintosi ei sanele mitä oikeesti tehään. Laki ei tarkoita että sitä pihtiputaalla orjallisesti noudatetaan niin kuin neiti pilkunviilaaja luulee . Tiedän faktana että terveystiedot saa omista isovanhemmistaan,vuosikymmenten takaakin, kun tietyt lomakkeet täytetään. 

Kuulehan itse, laki on se mikä määrää potilasasiakirjojen säilytysajoista. Sitä en tiedä, mitä jossain Pihtiputaalla tehdään, mutta kyllä laki pätee sielläkin. Potilastietojen säilytystä on yhtenäistetty vasta viime vuosikymmeninä. Sitä ennen potilastiedot olikin lähinnä paperisina versioina ja säilytys vähän niin ja näin.

Tilastokeskuksen tiedot on tilastoja varten. Se taas ei ole mitenkään sama asia kuin tavalliset terveystiedot. Tilasto- ja tutkimuskäyttöön tarkoitetusta materiaalista sitäpaitsi poistetaan tunnistettavuustekijät.

Kuolintodistukset arkistoidaan, mutta ne ovat salassapidettäviä edelleen. Siksi niitä ei ihan kuka tahansa voi saada mihin käyttöön tahansa, vaan laki määrää siitäkin, mihin tarkoitukseen niistä voi saada tietoja.

Vierailija
136/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä paperina. Sotilas tiedoissakin voi olla. riittävän pa

Hohhoijaa. Suomessa on tilastoitu ja arkistoitu kuolinsyitä kylläkin jo 1900-luvun alkupuolelta alkaen eli ei tosiaan ole mikään uusi juttu. Laki määrää siitä kuka voi pyytää niistä ja mitä tietoja. Lähtökohtaisesti kenelläkään ulkopuolisella, edes sukulaisella, ei ole oikeutta päästä näkemään edes kuolleen henkilön tietoja. Laki kuitenkin mahdollistaa tietojen luovuttamisen ulkopuolisille tietyin edellytyksin, mutta silloinkin tarvitsee tehdä pyyntö ja pätevät perustelut. Tietoja myös luovutetaan vain siltä osin kuin niitä on välttämätöntä luovuttaa. Ihan uteliaisuuttaan tai huvikseen ei siis kukaan pääse hankkimaan edes isovanhempiensa tietoja.

Vierailija
137/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo Prinssi Georgen silmienväri on aika jännä. Williamilla on tosi selkeät siniset ja Katella aika vaaleat vihreä. Sitten Georgella lämpimän ruskeat.

Katella on hazel-silmät eli ruskeaa on vihreän seassa.

https://www.glamour.com/story/the-unusual-thing-about-duches

Oho, niinpä onkin. Samalla selvisi itselleni, minulla on nimittäin myös juuri tuollaiset silmät, missä keskiosassa on ruskeaa. Tosin omat silmäni on jonkin verran tummemmat.

Vierailija
138/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi teistä on käynyt vieraissa?

kyllä se on varmasti mies

t: voimaantunut feministi

Vierailija
139/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa. Se ettei tarvitse säilyttää ei tarkoita etteikö olisi säilytetty. Arkistot edelleen säilyttää fyysisinä pap

Olet väärässä. Pettämisesi tulee ilmi. Sitä et voi estää mitenkään. Olen itse nähnyt isovanhempien, ja isoisovanhempien terveystietoja, kuolinsyytietoja jne.Ja, ihan pelkkä uteiliaisuus riittää. Sinä kuvittelet että koska itse olet sääntöjä noudattava lammas, muuallakin oltaisiin pikku virkaintoja. Sinun terveystiedot luetaan, kaikki salaisuutesi tulee ilmi. Laki laki laki, hoe vaan, ei mitään väliä, onneksi.

Taitaa se koira älähtää johon kalikka pahiten kolahtaa! hhahah

Vieläpä ruumiitta nostetaan haudoista jos huvittaa, Kukaan ei voi estää kaivamasta isovanhemman luita , tiedätkö että ne on siellä hautuumailla levällään jokatapauksessa. Ja sinunkin kudoksia säilytetään tällä hetkellä jossain. Niistä saadaan kyllä dna.

Vierailija
140/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Pettämisesi tulee ilmi. Sitä et voi estää mitenkään. Olen itse nähnyt isovanhempien, ja isoisovanhempien terveystietoja, kuolinsyytietoja jne.Ja, ihan pelkkä uteiliaisuus riittää. Sinä kuvittelet että koska itse olet sääntöjä noudattava lammas, muuallakin oltaisiin pikku virkaintoja. Sinun terveystiedot luetaan, kaikki salaisuutesi tulee ilmi. Laki laki laki, hoe vaan, ei mitään väliä, onneksi.

Taitaa se koira älähtää johon kalikka pahiten kolahtaa! hhahah

Vieläpä ruumiitta nostetaan haudoista jos huvittaa, Kukaan ei voi estää kaivamasta isovanhemman luita , tiedätkö että ne on siellä hautuumailla levällään jokatapauksessa. Ja sinunkin kudoksia säilytetään tällä hetkellä jossain. Niistä saadaan kyllä dna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi