Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella ruskeat silmät mutta ei kummallakaan vanhemmalla

Vierailija
06.07.2024 |

Onko tämä yleistäkin? Meidän lapsella on ihan ruskeat silmät. Tosin omat silmäni on vihreä-ruskeat, mutta lapsen isällä siniset.

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moni suomalainen kantaa ruskeasilmäisyyden geeniä peittyvänä, joten voi olla ihan ruskeasilmäinen lapsi kahdella sinisilmäisellä.

Minulla taas on tummmanvihreät silmät ja miehellä ruskeat. Kukaan tenavista ei perinyt. Ovat jotain sinisenharmaan sekoituksia. Olisi ollut mukava, jos joku olisi perinyt.

Vierailija
82/144 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää dominoivat ja resessiiviset alleelit opetetaan lukiossa kaikille pakollisina ellei jo yläasteella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vihreät silmät ensimmäiset 40 v, mutta nyt viimeisenä 10 vuonna pikkuhiljaa ulkokehä on muuttunut tummennan ruskeaksi ja sisäkehä kullanruskea. Vihreästä ei enää häivähdystäkään. 

Vierailija
84/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla on ruskeat silmät ja ihmettelet, että lapsella on myös?

Ei ole ruskeat, vaan vihreät joissa keskiosassa jonkin verran ruskeaa.

Vihreäsilmäiset saa helposti ruskeasilmäisen lapsen. 2 sinisilmäistä harvemmin mutta sekin täysin mahdollista.

Minulla on vihreät silmät, molemmilla vanhemmilla siniset. Geenitestin mukaan minulla pitäisi olla ruskeat silmät.

Mun vanhemmilla myös siniset silmät ja mulla ja siskollani vihreät.  Mun pojat ruskeasilmäiset, siskon tytöt siniharmaa silmäiset..vanhemmassa polvessa on  on enemmän ruskeasilmäisiä, toinen pappa  oli sinisilmäinen.

Vierailija
85/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex tyttöystävä synnytti ruskeasilmäisen lapsen ja minulla on ruskeat silmät. Huhut alkoivat liikkumaan valoa nopeammin. Kunnon parisuhdedraama ja ero lapsen isän kanssa. Kummallakaan näillä ei ole ruskeita silmiä. Totuus selvisi vasta isyystestin jälkeen ja tähän meni melkein kymmenen vuotta. Ei ollut mitään keskusteluyhteyttä lapsen isään eikä hän halunnut selvittää edes asiaa kanssani. Naurettavaa.

Vierailija
86/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavanomaisten periytymissääntöjen mukaan ruskeiden silmien ei pitäisi hypätä sukupolvien yli, mutta kyllä tuota silti tapahtuu että ei-ruskeasilmäisille tulee ruskeasilmäinen lapsi. Joku mosaikismihommeli tai sitten tosiaan postinkantaja. 

Itse asiassa juuri tavanomaisten periytymissääntöjen mukaan ruskeasilmäisyys voi periytyä näin. SInisilmäisyys ei. 

Mutta sitten on vielä nykytiedon mukaan sekin aspekti, että silmien värin periytyvyys on monimutkaisempaa, kuin mitä lukiossa on opetettu.

Vierailija
87/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä?

Kaikilla vauvoillani näytti alkukuukausina olevan mahdollisesti ruskeat silmät mutta sittemmin vaihtui sinisiksi

Vierailija
88/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prinssi Harrylla oranssi kiharatukka kuten Dianan ratsastuksen opettajalla 🤔

Älä selitä.  Prinssi Harry on prikulleen isoisänsä, prinssi Philipin näköinen.  Ja punatukkaisuutta on Dianan suvussa.  Sen Velikin on punatukkainen ja pisamanaamainen.

Harry näyttää mielestäni hyvin samalta kuin Dianan isä, ja vähän Dianan veljeltäkin. Silti, kyllähän lapsessa isääkin pitäisi olla se 50%...josten mysteeriksi jää. On hänelllä Charlesin kasvojenpiirteitä.

MUTTA; mistä Charles sai niin tummat kiharat hiukset? Isänsä ihan vaalea, äiti toki tummempi, mutta silti....JA miksi tummuus ja kikkarahiuksisuus  ei ole periytynyt kummallekkaan pojalleen vaikka perinnöllisyyslainalaisuuksia mukaan pitäisi, vallitsevina?

Vierailija
89/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä voi vaikuttaa juuri noin. Minulla on siniset silmät ja miehelläni vihreät ja meidän lapsella on ruskeat silmät. 

Vierailija
90/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää dominoivat ja resessiiviset alleelit opetetaan lukiossa kaikille pakollisina ellei jo yläasteella

Ainakin reilu 10 vuotta sitten opetettiin vielä ihan väärin. Meille opetettiin, että sinisilmäiset voi saada vain sinisilmäisiä lapsia, mutta eivät ruskeasilmäisiä. Sen sijaan ruskeasilmäiset voi saada keskenään lapsia millä tahansa silmien väreillä.

Vierailija
91/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vihreät silmät ensimmäiset 40 v, mutta nyt viimeisenä 10 vuonna pikkuhiljaa ulkokehä on muuttunut tummennan ruskeaksi ja sisäkehä kullanruskea. Vihreästä ei enää häivähdystäkään. 

Jos iiriksen ulkokehä on muuttunut ruskeaksi renkaaksi, se on sairaus, oliko se nyt krominkertymä tms. Kannattaa ehdottomasti googlettaa se ja mennä heti  hoitoon, se on vakava sairaus.

Ruokavalio, esim. kala voi jotenkin muuttaa sinisilmäisiä vihreäsilmäisiksi, näin olen lukenut kun ihmettelin omaa silmienvärin vaihtumista. Mutta ruskea rengas värin ulkoreunalla on sairaus!!

Vierailija
92/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä?

Kaikilla vauvoillani näytti alkukuukausina olevan mahdollisesti ruskeat silmät mutta sittemmin vaihtui sinisiksi

Kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä, mutta silmien väri muuttuu, sillä pigmentin muodostuminen vie oman aikansa. Tämä on ihan fakta. Minulla on ruskeat silmät, periytyvät kyllä isältäni, mutta synnyin sinisilmäisenä. Kätilö oli sanonut heti äidilleni, että tälle tytölle tulee ruskeat silmät. Olin vuoden ikäinen kun muutos alkoi. Samoin näin omasta tyttärestäni heti, että silmät muuttuvat ruskeaksi. Väri oli tosi tumman samettisen sininen, ja tasainen. Pojalla on vihreät silmät. Pitääkin sanoa hänelle, etteivät ylläty jos joskus saavat sinisilmäisen avovaimonsa kanssa ruskeasilmäisiä lapsia :)

Vierailija
93/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ette tarjoa sitä, että ihonvärikin voi hypätä sukupolvien yli ja siksi lapsi on musta vaikka vanhemmat valkoisia.

Itseasiassa ihon värikkään ei periydy mitenkään suoraan. Yksi isovanhemmistani oli tummaihoinen, isäni ja hänen sisaruksensa ihonvärit vaihteli todella vaaleasta melko tummaan. Itselläni on hyvin vaalea iho, mutta siskollani on aika tumma iho. Myös omalla lapsellani on ns oliivi-iho, vaikka myös isällään on selkeästi vaaleampi iho.

No hoh hoh, johan on ihonvärien tilkkutäkki, taidatte olla joku super myltikylttyyriperhe lol. Olen aika varma ettei pikimustaa penskaa tule täysin eurooppalaiselle perheelle ellei välissä ole sattunut hassu vahinko;) Ei ne "sukupolvien yli hyppäävät geneettiset piirteet" nyt sentään rotua/etnisyyttä muuta. Ja harvemmalla kantasuomalaisella on mitään tummaetnisyyksiä kaukaisissa sukulaisissa. Nuo teidän selitykset sopivat sekoitus-kansalaisiin. 

Se on kyllä totta että vihreäsilmäisille voi tulla ruskeasilmäisiä. Harmaat silmät ovat muuten harvinaisin väri. 

Vierailija
94/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on käynyt vieraissa

Vierailija
95/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa täällä kirjoittelevista on täysin SOKEITA sille ettei ole sen miehen lapsi jota pitää isänään. Ollaan täysin sokeita, selitetään itselleen vaan että kyllä meissä samaa on...joo, ei ole. Tai kaksi silmää ja yksi nenä niin kuin kaikissa.

Olen kuullut paljon tällaisia asioita.

Myös sota-aikana (ja myöhemminkin) Suomessa lapsia kaupiteltiin sanomalehtien sivuilla, ja ei ole kerrottu lapsen ostosta itse lapselle, eikä lapsenlapsille...

Vierailija
96/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä?

Kaikki lapset syntyvät sinisilmäisinä, mutta silmien väri muuttuu, sillä pigmentin muodostuminen vie oman aikansa. Tämä on ihan fakta. Minulla on ruskeat silmät, periytyvät kyllä isältäni, mutta synnyin sinisilmäisenä. Kätilö oli sanonut heti äidilleni, että tälle tytölle tulee ruskeat silmät. Olin vuoden ikäinen kun muutos alkoi. Samoin näin omasta tyttärestäni heti, että silmät muuttuvat ruskeaksi. Väri oli tosi tumman samettisen sininen, ja tasainen. Pojalla on vihreät silmät. Pitääkin sanoa hänelle, etteivät ylläty jos joskus saavat sinisilmäisen avovaimonsa kanssa ruskeasilmäisiä lapsia :)

No selvennykseksi, tämä koskee eurooppalaisia vauvoja. Aasialaiset ja mustat vauvat omaavat mustat/ruskeat silmät ihan syntymästä. 

Vierailija
97/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetettiin että kahden sinisilmäisen lapsi on aina sinisilmäinen ja ruskeasilmäinen luokkatoverini oli tästä tiedosta tosi pahoillaan - hänen vanhempansa olivat sinisilmäisiä. Myöhemmin biologiveljeni kertoi että koulussa opetetaan vahvasti yksinkertaistettua mallia. Kaksi sinisilmää VOI saada ruskeasilmäisen lapsen

Vierailija
98/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilsonin tauti! Heti lääkäriin!

Vierailija
99/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa opetettiin että kahden sinisilmäisen lapsi on aina sinisilmäinen ja ruskeasilmäinen luokkatoverini oli tästä tiedosta tosi pahoillaan - hänen vanhempansa olivat sinisilmäisiä. Myöhemmin biologiveljeni kertoi että koulussa opetetaan vahvasti yksinkertaistettua mallia. Kaksi sinisilmää VOI saada ruskeasilmäisen lapsen

voi  voi. Mutta myös voi olla rakastajan lapsi. Kummanko todennäköisyys on suurempi? Sitä voi miettiä. Jos sattuu olemaan äidin eka lapsi, se on isompi todennäköisyys että onkin äidin yhdenyön jutun tuotos. Ei näistä lapselle useinkaan kerrottu. Tai, ei ole oltu varmoja kummanko lapsi on, on vaan toivottu että sen, jonka kanssa menty naimisiin.

Kannattaa kysyä vanhempien veriryhmä. Ja  katsoa sen mukaan, onko isänsä lapsi vai ei .

Vierailija
100/144 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ette tarjoa sitä, että ihonvärikin voi hypätä sukupolvien yli ja siksi lapsi on musta vaikka vanhemmat valkoisia.

Itseasiassa ihon värikkään ei periydy mitenkään suoraan. Yksi isovanhemmistani oli tummaihoinen, isäni ja hänen sisaruksensa ihonvärit vaihteli todella vaaleasta melko tummaan. Itselläni on hyvin vaalea iho, mutta siskollani on aika tumma iho. Myös omalla lapsellani on ns oliivi-iho, vaikka myös isällään on selkeästi vaaleampi iho.

No hoh hoh, johan on ihonvärien tilkkutäkki, taidatte olla joku super myltikylttyyriperhe lol. Olen aika varma ettei pikimustaa penskaa tule täysin eurooppalaiselle perheelle ellei välissä ole sattunut hassu vahinko;) Ei ne "sukupolvien yli hyppäävät geneettiset piirteet" nyt sentään rotua/etnisyyttä muuta. Ja harvemmalla kantasuomalaise

Mites tuo biologia?

Lapset ei koskaan ole toistensa kopiota, lukuunittamatta identtisiä kaksosia joilla tosin heilläkin voi olla eroavaisuuksia, vaan sisarussarja saa eri sekoituksen perimää vanhemmiltaan. Tätä kutsutaan rekombinaatioksi. Tästä johtuen sisarusten keskinäinen yhteisen perimän määrä vaihtelee noin 35 ja 60 prosentin välillä.

Niin ja se ihonväri. Tuossa oli ollut yksi isovanhemmista tummaihoinen ja muut ilmaisesti vaaleaihoisia. Koska ihmiset eivät ole väritulostimia vakiosäädöillä, niin jokaisen sisaruksen kohdalla on sattunut satunnainen määrä melaniinia. Sama homma toisen sukupolven kohdalla.