Lapsella ruskeat silmät mutta ei kummallakaan vanhemmalla
Onko tämä yleistäkin? Meidän lapsella on ihan ruskeat silmät. Tosin omat silmäni on vihreä-ruskeat, mutta lapsen isällä siniset.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisten periytymissääntöjen mukaan ruskeiden silmien ei pitäisi hypätä sukupolvien yli, mutta kyllä tuota silti tapahtuu että ei-ruskeasilmäisille tulee ruskeasilmäinen lapsi. Joku mosaikismihommeli tai sitten tosiaan postinkantaja.
Yläasteen periytymisäännöillä ei mitään tekemistä sen kanssa miten nuo oikeasti määräytyy (jo ihan lukiotasolla selviää että täysin mahdollista). Ei ole mitenkään harvinaista vaan jopa yleistä että varsinkin vihreä ja sinisilmäinen saa ruskeasilmäisen.
Minun vanhempani ovat sini- ja ruskeasilmäinen, minulla vihreät silmät.
Tuo myös hyvin tavallista jos toisella vanhemmalla vihreät.
Jamal käynyt tuikkaamassa. Vai vielä jokin hyppy sukupolvien yli, hahhahhaa! Surkein selitys ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisten periytymissääntöjen mukaan ruskeiden silmien ei pitäisi hypätä sukupolvien yli, mutta kyllä tuota silti tapahtuu että ei-ruskeasilmäisille tulee ruskeasilmäinen lapsi. Joku mosaikismihommeli tai sitten tosiaan postinkantaja.
Yläasteen periytymisäännöillä ei mitään tekemistä sen kanssa miten nuo oikeasti määräytyy (jo ihan lukiotasolla selviää että täysin mahdollista). Ei ole mitenkään harvinaista vaan jopa yleistä että varsinkin vihreä ja sinisilmäinen saa ruskeasilmäisen.
Minun vanhempani ovat sini- ja ruskeasilmäinen, minulla vihreät silmät.
Tuo myös hyvin tavallista jos toisella vanhemmalla vihreät.
Ruskeat piti kirjoittaa siis. Eli vihreä ja ruskeasilmäisyys aika sama asia.
Mä en tiedä minkä väriset mun silmät on. Ne on vaihtaneet väriäkin kerran.
Sattuuhan sitä että joskus käydään vieraissa.
Mun mummollani oli 6 lasta, puolet sini- ja puolet ruskeasilmäisiä. Mummo oli ruskeasilmäinen, pappa sinisilmäinen.
Äidilläni on siniset silmät, joista toisessa on lähes puolet ruskeaa. Itselläni on harmaat silmät.
Kyllä ne voi värit voi vaihdella ja joskus hypätä sukupolven ylikin lapsenlapselle vaikka ruskeat silmät, vaikka vanhemmilla olisi siniset tai harmaat.
Siniset silmä tarkoittavat, että pigmenttiä ei ole. Ruskea on pigmenttiä ja sitä voi olla enemmän tai vähemmän.
Jos suvussa on ollut ruskeasilmäisiä, voi niitä periä yli sukupolvien ajan esivanhemmiltakin. Jos olisit ollut mies, olisin suosittellut dna testia. Mutta että olet lapsen äiti ja jos olet ollut uskollinen oma sinisilmäsrlle miehelle, on tämä turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jamal käynyt tuikkaamassa. Vai vielä jokin hyppy sukupolvien yli, hahhahhaa! Surkein selitys ikinä.
Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni nykytiedon mukaan.
Mitenhän tuo ku mulla oli vielä eilen siniset silmät. Nyt ne on mustat kun kävin eilen baarissa enkä muista mitään?
Kas kun ette tarjoa sitä, että ihonvärikin voi hypätä sukupolvien yli ja siksi lapsi on musta vaikka vanhemmat valkoisia.
Satu ruskeista silmistä kesti ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmien väriin vaikuttaa useampi geeni nykytiedon mukaan.
Juu niin vaikuttaa, nimittäin Jamalin geenit.
Äidilläni on vihreät silmät, jossa on pieni ympärys myös ruskeaa, mutta vihreät noin 65%-70%. Isälläni on harmaat silmät.
Sisarukseni saivat aivan ruskeat nappisilmät, tummaakin tummemmat. Kesällä ovat ihan todella tummanruskeita iholtaan.
Itse perin isäni harmaat silmät, ja oon kesät talvet valkonen kalkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ette tarjoa sitä, että ihonvärikin voi hypätä sukupolvien yli ja siksi lapsi on musta vaikka vanhemmat valkoisia.
Itseasiassa ihon värikkään ei periydy mitenkään suoraan. Yksi isovanhemmistani oli tummaihoinen, isäni ja hänen sisaruksensa ihonvärit vaihteli todella vaaleasta melko tummaan. Itselläni on hyvin vaalea iho, mutta siskollani on aika tumma iho. Myös omalla lapsellani on ns oliivi-iho, vaikka myös isällään on selkeästi vaaleampi iho.
Eikö ruskea ole vallitsevasti periytyvä, toisin kuin sininen. Se vihreä-ruskea on väri, jonka nimi on pähkinä (hazel).
Blondille lentoemännälle syntyi tumman ruskea tyttö vauva vaikka hän ei muualla ollut kuin työssä.
Äiti pettänyt 😅 Kätilöt voi kertoa juttuja kuinka valkoiselle pariskunnalle syntyy tumma kiharapää 😙
Vierailija kirjoitti:
Eikö ruskea ole vallitsevasti periytyvä, toisin kuin sininen. Se vihreä-ruskea on väri, jonka nimi on pähkinä (hazel).
Hazel on eri asia.
Totta. Charlottella taas harmaat. Louisilla taitaa olla vihreät.