Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva kun on niin rikas että omistaa omakotitalon ja puutarhan. Mitähän kaupunki sanoisi jos alkaisin pykätä perunamaata viereiseen liikenneympyrään?
Sanois vaan alueurakoitsijalle, että menes ajamaan ruohonleikkurilla viljelykset matalaks.
Täällä paikkaa, jossa aiemmin oli vuokrattavat viljelypalstat tuli hulevesialtaat. Ja loput viljelyalueesta vedettiin varmuuden vuoksi 3 kertaa kesässä kelamurskaimella matalaksi, jotta ei vaan yksikään mustaherikkapensas tai raparperi säilyis hengissä.
Se oli K-kauppiaan tahto.
Älyttömyydessään kommentti menee "syökää silakkaa"-tasolle, Satonen ei (onneksi) ole pääministeri kuten Holkeri oli. Paljonkohan Satonen on itse viljellyt tai syönyt kasviksia? Ulkoasunsa tuo mieleen enemmän kampaviinerit ja makkarat ruokavaliossa kuin raikkaat smoothiet oman pation sadosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko viljellä kansanedustajan pihalla kun omaa ei ole?
Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.
Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia
Helposti maksaa enemmän kuin tuottaa.
Homman voi tehdä järkevästi jolloin se tuottaa enemmän kuin maksaa. Niin on tehty kautta aikojen.
Toki ymmärrän, että köyhiä ei tällainen kiinnosta, koska köyhäksi päädytään nykyään lähinnä siitä syystä, että halutaan jatkuvasti mennä sieltä missä aita on matalin.
En ole köyhä. Olen tällaiset viljelyt kokeillut moneen kertaan ja tiedän, ettei se kannata. Nyt minulla on enää avomaankurkkuja ja kesäkurpitsaa kasvamassa, eikä sekään kannata rahallisessa mielessä.
Miksi meillä on näin vajaita kansan"edustajia"? Kuka nämäkin on valinnut tuonne?
Oikeasti, Suomessa täytyy olla maailman k.vammaisin eduskunta, KUKAAN ei edusta tätä kansaa vaan vidduilevat täysillä maan kantaväestölle ja mistään ei oteta vastuuta. Ennen nuo olisi pieksetty torilla.
Perunat, sipulit ja porkkanat ovat niin halpoja ettei maksa vaivaa viljellä itse.
Artolla on ihan oma todellisuutensa. Sinne eivät tosielämän realiteetit yllä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Viljelypalstoja vuokrataan kaupungeissa varsin edullisesti. Ihan hauska harrastus. Lainattava ainakin kokeilla.
Moni köyhä asuu kaupunkien ulkopuolella, ja siellä asumiskulut ovat pienemmät kuin Helsingin pienissä asunnoissa. Maatakin voi löytyä. Kaikki viljely ei ole taloudellisesti kannattavaa, mutta joku peruna, sipuli ja porkkana voi olla.
Mutta tuo marjastus ja sienestys onkin isompi kysymys. Siinä on oikeasti ilmaista ruokaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. Itsekin sienestin viime vuonna taas pari pakastinta täyteen, vaikka kävin töissä. Miten paljon ehtisi työtön? Mikä tekosyy voi ihmisellä olla siihen, ettei sienestä?
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä tyhmiä säästö ohjeita.Eiköhän jo noin tee jo kaikki jotka siihen pystyvät,satonen.
Eivät tee. Kermaperse suomalaiset osaa vaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.
Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia
Homman voi tehdä järkevästi jolloin se tuottaa enemmän kuin maksaa. Niin on tehty kautta aikojen.
Toki ymmärrän, että köyhiä ei tällainen kiinnosta, koska köyhäksi päädytään nykyään lähinnä siitä syystä, että halutaan jatkuvasti mennä sieltä missä aita on matalin.
En ole köyhä. Olen täl
Se on nimenomaan harrastus. Ihan mukava sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä. Olen tällaiset viljelyt kokeillut moneen kertaan ja tiedän, ettei se kannata. Nyt minulla on enää avomaankurkkuja ja kesäkurpitsaa kasvamassa, eikä sekään kannata rahallisessa mielessä.
Tietysti se kuluttaa paljon rahaa, jos ostaa kalliit välineet ja tarvikkeet kaupasta. Mutta ei viljelyyn tarvita kummoisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömyydessään kommentti menee "syökää silakkaa"-tasolle,
Hyvin harvoin näkee työttömiä ongella, vaikka kala on kaupassa kallista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo marjastus ja sienestys onkin isompi kysymys. Siinä on oikeasti ilmaista ruokaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. Itsekin sienestin viime vuonna taas pari pakastinta täyteen, vaikka kävin töissä. Miten paljon ehtisi työtön? Mikä tekosyy voi ihmisellä olla siihen, ettei sienestä?
Samoin voi kysyä, että mikä tekosyy köyhällä on, ettei ilmaisen koulutuksen maassa kouluttaudu ja ala tienaamaan? Jotain perustavanlaatuista negatiivisuutta kaiken vaivannäön suhteen sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin köyhä pitkäaikaistyötön, niin kyllä mielummin muuttaisin jonnekin maalle vuokraomakotitaloon ja puuhastelisin puutarhassa ja samoilisin lähimetsissä joka päivä kuin tuijottelisin betoniseinien töhryjä jostakin Vantaan neukkukuution ikkunoista käsin.
Jaa. Minulla äiti hoidettavana,.paljon ystäviä ja lapset Vantaalla. Eikä.edes autoa. Jotenkin se Vantaa tuntui helpommalla. Myös kun oli vielä työ minulla oli viljelypalsta, mutta työttömälle se on liian kallis. Ei oma ruuan kasvattaminen ole halpaa, vaikka joku niin kuvittelee. Eikä kyse ole palstan vuokrasta.
No tottahan se on. Eihän niillä koko talvea syö, mutta esimerkiksi perunoita saa pienessä tilassa kasvatettua pariksi kuukaudeksi.
Ja kaupungeissa on viljelypalstoja, joita hyödyntää.
Jospa se vitsi onkin siinä, että kokeilemalla sitä viljelyä loppui samalla ruuan hinnasta valittaminen. Ensinnäkään se kasvin kasvattaminen tuottavasti ei ole ihan yksinkertaista. Toiseksi pitää vaivautua mm. rikkakasveja kitkemään, jos edes jonkinlaista satoa haluaa. Rehellistä työtä siis. Kolmanneksi ne tuotteet pitäisi opetella säilömään jollain tavalla. Ei ne muuten talvella paljon lohduta.
Kasvinaan pitämistä suosittelen kaikille. Kokeilkaa. Sen jälkeen maksat kaupassa niistä potuista ja porkkanoista sekä vihanneksista ihan mielelläsi. Ymmärrät, että ruuan tekeminen vati osaamista ja työtä. Eikä olen todellakaan ilmaista eikä edes halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin köyhä pitkäaikaistyötön, niin kyllä mielummin muuttaisin jonnekin maalle vuokraomakotitaloon ja puuhastelisin puutarhassa ja samoilisin lähimetsissä joka päivä kuin tuijottelisin betoniseinien töhryjä jostakin Vantaan neukkukuution ikkunoista käsin.
Jaa. Minulla äiti hoidettavana,.paljon ystäviä ja lapset Vantaalla. Eikä.edes autoa. Jotenkin se Vantaa tuntui helpommalla. Myös kun oli vielä työ minulla oli viljelypalsta, mutta työttömälle se on liian kallis. Ei oma ruuan kasvattaminen ole halpaa, vaikka joku niin kuvittelee. Eikä kyse ole palstan vuokrasta.
Aina on joku tekosyy.
Työttömät pitäisi kuntouttavassa työtoiminnassa laittaa viljelemään maata. Se olisi paljon fiksumpaa hommaa kuin ne nykyiset pupuaskartelut.
Voihan sitä tietysti jotain viljellä kukkaruukussa tai ämpärissä, mutta ei niistä suuria määriä saa. Eikä se ole edes erityisen edullista jos vertaa kustannuksia porkkanan ja perunan hintaan kaupassa. Hyvä multaa ei saa halvalla, ja lannoitettakin tarvitaan.
Silloin varmaan pääsee halvimmalla jos kompostoi itse biojätteensä mullaksi ja antaa perunapussista muutaman perunan itää ja istuttaa ne kasvamaan. Vaatii toki perehtymistä aiheeseen, eikä kaikilla välttämättä ole edes tilaa tehdä kompostia ja perunamaata kotiinsa. Varsinkin pienessä yksiössä voi tehdä tiukkaa. Aikaakin siihen voi mennä runsaasti. Jo mullan valmistamiseen kompostoimalla menee varmasti vähintään vuosi.
Itsehän kiusaat muita olemalla perässä vedettävä. Töihin.