Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan

Vierailija
06.07.2024 |

Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.

Kommentit (691)

Vierailija
221/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluaa taloudellista hyötyä esim. talveksi perunoita kasvattaa, pitää olla muutakin kuin kuokka. Pientä puuhastelua ja ruoanjatketta saa silläkin, mutta ei se pieni palsta elätä, vähän vaihtelua ruokavalioon ja kesän salaatit kyllä. Joku tolkku näissä kommenteissakin, onko edes tietoa siitä mitä siemenet maksaa? Paprikansiemenpussi useita euroja ja mullat päälle. Satoa yhdestä taimesta ehkä kolme paprikaa. 

Miksi kannat multaa kaupasta, jos sulla on viljelypalsta, jossa on valmiiksi jo mullat? 

Siemenet ei maksa paljon mitään, kun ostaa niitä oikeista paikoista. Lisäksi yhdessä pussissa on niin paljon siemeniä, ettei kaikkia kannata kylvää kerralla 

Vierailija
222/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.

Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä 

Pussia ei kannata kerrasta tyhjentää, vaan nyt puolet ja ensi vuonna puolet 

Tomaateista voi kerätä siemenet itse talteen ja kylvää 

Tähän aikaa vuodesta on myöhäistä kylvää tomaatit. Menee ne siemenet hukkaan, kun kasvukausi loppuu kesken

Ota tomaatti sisälle kasvamaan loppuun. Ihan hyvin kasvaa ja tuottaa. Eli ehdit kyllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?

Viljelypalstoja vuokrataan kaupungeissa varsin edullisesti. Ihan hauska harrastus. Lainattava ainakin kokeilla. 

Niihin on jonoa. Hanki välineet, siemenet ja taimet. Lannoitteet. Ei ne kasva noin vain. Kuljeta tavaroita tai hankin niille säilytuslaatikko, kuljeta lannoitteet yms pyörällä. Kävellen on aika hankalaa. 

"Kannattaa edes kokeilla". Joo ei ole halpaa, vaikka kuinka osaa. Minä osaan. Ja kasvatan ruuan maun takia. En sen takia, että ne tosiaan tulee kalliimmaksi kuin kaupassa. Ja harvalla tosiaan on valmiina edes kuokkaa, tai hanskoja, vesiletkua tms perustarvikkeita. 

Puolet noista asioista ova

Kuka mistään kasvusäkeistä puhui? Ei ne kasvit kasva ilman ravinteita. Ennen lannoitteet sai omasta navetasta. Meillä kyllä naapuritolan hevosen kakka maksaa, vaikka kotyikärryt saa ilmaiseksi lainaan. Sitä käytän. Kuokka, lapio, hara, hanskat ja vähintään kastelukannu, mielummin letku on pakolliset. Kuka jaksaa kantaa kastelukannulla vettä tarpeeksi. Ei ne kasva ilman sitä hettäkään. Joskus sataa, usein kasvukaudella ei sada tarpeeksi. Ja tosiaan ei niitä välineitä voi säilyttää palstalla ilman lukollista laatikkoa. Ne katoaa, niin kuin osa sadostakin. 

Moni kommentoija ei selkeästi tiedä mitä viljely vaatii . Ei siihen pelkkä aika ja halu riitä. 

Vierailija
224/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän puutarhan perusparannukseen, kasteluun, siemeniin ja taimiin  jne  rahaa joka kevät arviolta ainakin 1000€ ja puutarhasta saatava hyöty ei ole missään suhteessa plussaa, jos mittaa sitä rahalla, vaan syyt täytyy olla muualla. Se on kiva harrastus ja harrastukset maksavat. 

Meinaatko, että kun ihmiset esim. 50-luvulla yleisesti viljelivät kotipuutarhassa ruokaa, niin ne käyttivät siihen tuollaisia summia?

Vierailija
225/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen köyhät ovat pihalle hemmoteltuja. Ennen oli ihan normaalia, että työssäkäyvilläkin oli perunamaa ja vaikka possuja.

Ulkomailla niin on nykyäänkin. Eivät työttömät siellä syö pakastepitsoja.

Eikä keittiöpuutarhaa varten tarvitse maataloustukea.

Viljelypalstan voi vuokrata jos sitä ei ole omasta takaa. Hyvin monilla kunnillakin on näitä vuokrattavia viljelypalstoja.

Meillä on viljelypalsta. Paikallinen ravintolayrittäjä saatiin eräänä yönä kiinni säkki täynnä itsepoimittua kevätsipulia ja yrttejä. Paikallisella yrittäjällä ei siis ole itsellään vuokrattuna palstaa.

Kanifarmin ajattelin laittaa pystyyn. Ehkä niitä voisi sitten riiputtaa vaikka häkkivarastossa.

Vierailija
226/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluaa taloudellista hyötyä esim. talveksi perunoita kasvattaa, pitää olla muutakin kuin kuokka. Pientä puuhastelua ja ruoanjatketta saa silläkin, mutta ei se pieni palsta elätä, vähän vaihtelua ruokavalioon ja kesän salaatit kyllä. Joku tolkku näissä kommenteissakin, onko edes tietoa siitä mitä siemenet maksaa? Paprikansiemenpussi useita euroja ja mullat päälle. Satoa yhdestä taimesta ehkä kolme paprikaa. 

Miksi kannat multaa kaupasta, jos sulla on viljelypalsta, jossa on valmiiksi jo mullat? 

Siemenet ei maksa paljon mitään, kun ostaa niitä oikeista paikoista. Lisäksi yhdessä pussissa on niin paljon siemeniä, ettei kaikkia kannata kylvää kerralla 

Kasvatatkoitse jotain? Hän varmaan tarkoitti parvekeviljelyä. Ei ne vanhat mullat kovin kasva. 

Vierailija
227/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.

Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä 

Tähän aikaa vuodesta on myöhäistä kylvää tomaatit. Menee ne siemenet hukkaan, kun kasvukausi loppuu kesken

Muutenkin tomaatti pitäisi kasvattaa kasvihuoneessa tai edes lasitetulla parvekkeella. Ei se menesty pihalla kylmässä tuulessa.

Itse olen kerran kasvattanut tomaatteja sisällä kun ei ollut muuta riittävän suojaisaa kasvatuspaikkaa. Ostin silloin valmiit taimet. En muista paljonko maksoivat. Sato ei ollut kovin hyvä. Pölytys ei onnistunut kunnolla vaikka tein sen ohjeiden mukaan. Ei ollut pölyttäjiä sisällä. Kasvattaminen oli myös paljon työläämpää kuin kasvihuoneessa. 

Vierailija
228/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenet säilyy vaikka kuinka monta vuotta. Nyt kannattaa ostaa ensi vuoden siemenet halvalla. 

Vierailija
229/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän puutarhan perusparannukseen, kasteluun, siemeniin ja taimiin  jne  rahaa joka kevät arviolta ainakin 1000€ ja puutarhasta saatava hyöty ei ole missään suhteessa plussaa, jos mittaa sitä rahalla, vaan syyt täytyy olla muualla. Se on kiva harrastus ja harrastukset maksavat. 

Meinaatko, että kun ihmiset esim. 50-luvulla yleisesti viljelivät kotipuutarhassa ruokaa, niin ne käyttivät siihen tuollaisia summia?

Ei kenelläkään kulu puutarhanhoitoon tonnia vuodessa. 

Vierailija
230/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siemenet säilyy vaikka kuinka monta vuotta. Nyt kannattaa ostaa ensi vuoden siemenet halvalla. 

No ei säily. Itämisprosentit tippuva ovat voimassa vain vuoden ja tippuvat tasaisesti sen  jälkeen.

Vierailija
231/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on osaksi totta..itse kasvatan kaikkea ilmaista/lähes ilmaista. Olen ostanut kaupasta hävikkisalaatteja/yrttejä ja nämä kasvaa pihassa hyvin, mutta ei niillä mahaa täytetä, saan kuitenkin makua ruokaan ja yrttejä talven yli pakkaseen. Persiljaa napsin päivittäin ja rautavarastot kiittää. Lapsi oli koulussa pistänyt herneen versot kasvamaan ja ne pistin maahan ja yllättäen herneitä on tullut niistä kivasti. Porkkanan siemeniä jaettiin yhdessä tapahtumassa ilmaiseksi ja otin niitä reilusti ja ainakin varret kasvaa, toivottavasti tulis joku porkkanakin. Mutta jos ihminen joutuu laittamaan rahaa kasveihin mistä ei ole edes takuuta saako mitään satoa ja jos on kuiva kesä ja joutuu vettä kantamaan kasveille niin kyllä ne rahat kannattaa käyttää suoraa siihen perunapussiin köyhän eikä tuhlata maahan.

Vierailija
232/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään tiedä viljelystä  mitään.

Vierailija
233/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jäin työttömäksi, niin viljelypalsta oli yksi mistä piti rahanmenon takia luopua. Ihan samalla kuin lehden tilauksista ja ulkona syömisestä. 

Vierailija
234/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat, sipulit ja porkkanat ovat niin halpoja ettei maksa vaivaa viljellä itse.

Tulee helposti kalliimmaksi kasvattaa itse kuin ostaa itse.

Hintaa kertyy yllättävän paljon kun laskee kaikki kulut, ml. kasteluveden, lannoitteet, mullan ja tarvittavat työvälineet.

Kaupasta saa kilon porkkanota 2 eurolla. Kilon perunoita saa vielä halvemmalla.

Pienessä pihassa ei paljon sen enempää saa satoa, eikä 2 euroa riitä kovin pitkälle kasvatuspuuhissa.

Kasteluvesi otetaan ojasta tai järvestä.

Hyi helvetti ajatusta että kävisin tiheästi asutulla alueella hakemassa salaateille kastuluveden jostain saastuneesta ojasta.

Vierailija
235/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tulee jänikset ja rusakot jyrsimään ne omenapuut, tai niihin tulee muumiotauti tai kirvat. Ja myyrät syövät kaiken mitä maassa yrität kasvattaa ja linnut vievät pensaista marjat. Joo, ei jaksa harrastusviljelyä, kokeiltu on. Ihailen kyllä heitä, jotka jaksavat ja saavat puutarhan kukoistamaan. Itselle riittää kukkaruukut. Marjoja kyllä käyn keräämässä. Muuten suunnistan kaupan vihannesosastolle.

t. Maalainen

Vierailija
236/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siemenet säily. Kannattaa käyttää paljon omia siemeniä. Ei se silti tee tuosta harrastuksesta halpaa. 

Vierailija
237/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotipuutarhan ongelma on, että satoa saa sill8in kun samat tuotteet eivät maksa kaupassakaan juuri mitään. Se olisikin toinen juttu kun basilika rehottaisi tammikuussa, kun se on kaupassa 4€ ruukku.

Mikä estää hankkimasta ultraviolettilamppua ja kasvattamasta sitä vaikka olohuoneen pöydällä? 

Ai niin. Eihän köyhillä ole olohuonetta tai pöytää. Anteeksi 

Ei basilika tai yrtit muutenkaan vaadi muuta, kuin lämpöä ja luonnonvaloa. Nuo kasvilamput on kauppiaiden keksimä höpötys. 

Totta. Mutta kun joku tulee kuitenkin parkumaan kuinka vaikeaa on, kun talvella on pimeää, kun ei köyhällä ole varaa pitää valoja päällä 

Ei ihme, että ovat ja pysyvät köyhinä tällä asenteella, mikä tässäkin ketjussa jarruttaa tekemästä yhtään mitään itsensä eteen 

Vierailija
238/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai munkin yksiöni partsille saa jonkinlaiset tuulessa hulmuavat viljavainiot aikaiseksi.

Oikeasti, voisiko tuon silkan tahallisen kiusaamisen jo lopettaa ja vaikka vaihteeksi keskittyä niihin omiin töihinsä?

Vierailija
239/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunat, sipulit ja porkkanat ovat niin halpoja ettei maksa vaivaa viljellä itse.

Tulee helposti kalliimmaksi kasvattaa itse kuin ostaa itse.

Hintaa kertyy yllättävän paljon kun laskee kaikki kulut, ml. kasteluveden, lannoitteet, mullan ja tarvittavat työvälineet.

Kaupasta saa kilon porkkanota 2 eurolla. Kilon perunoita saa vielä halvemmalla.

Pienessä pihassa ei paljon sen enempää saa satoa, eikä 2 euroa riitä kovin pitkälle kasvatuspuuhissa.

Kasteluvesi otetaan ojasta tai järvestä.

Hyi helvetti ajatusta että kävisin tiheästi asutulla alueella hakemassa salaateille kastuluveden jostain saastuneesta ojasta.

Asun viljelypalstan lähellä ja niillä on vedenottopaikka ojassa. Ei kasteluveden tarvitse olla juomavesilaatuista. Eihän lannoitekaan mitä kasvien päälle laitetaan ole juomavesilaatuista.

Vierailija
240/691 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tulee jänikset ja rusakot jyrsimään ne omenapuut, tai niihin tulee muumiotauti tai kirvat. Ja myyrät syövät kaiken mitä maassa yrität kasvattaa ja linnut vievät pensaista marjat. Joo, ei jaksa harrastusviljelyä, kokeiltu on. Ihailen kyllä heitä, jotka jaksavat ja saavat puutarhan kukoistamaan. Itselle riittää kukkaruukut. Marjoja kyllä käyn keräämässä. Muuten suunnistan kaupan vihannesosastolle.

t. Maalainen

Ja  perunoihin tulee  perunarutto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme