Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Viljelypalstoja vuokrataan kaupungeissa varsin edullisesti. Ihan hauska harrastus. Lainattava ainakin kokeilla.
Niihin on jonoa. Hanki välineet, siemenet ja taimet. Lannoitteet. Ei ne kasva noin vain. Kuljeta tavaroita tai hankin niille säilytuslaatikko, kuljeta lannoitteet yms pyörällä. Kävellen on aika hankalaa.
"Kannattaa edes kokeilla". Joo ei ole halpaa, vaikka kuinka osaa. Minä osaan. Ja kasvatan ruuan maun takia. En sen takia, että ne tosiaan tulee kalliimmaksi kuin kaupassa. Ja harvalla tosiaan on valmiina edes kuokkaa, tai hanskoja, vesiletkua tms perustarvikkeita.
Jos oikeasti haluaa taloudellista hyötyä esim. talveksi perunoita kasvattaa, pitää olla muutakin kuin kuokka. Pientä puuhastelua ja ruoanjatketta saa silläkin, mutta ei se pieni palsta elätä, vähän vaihtelua ruokavalioon ja kesän salaatit kyllä. Joku tolkku näissä kommenteissakin, onko edes tietoa siitä mitä siemenet maksaa? Paprikansiemenpussi useita euroja ja mullat päälle. Satoa yhdestä taimesta ehkä kolme paprikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Viljelypalstoja vuokrataan kaupungeissa varsin edullisesti. Ihan hauska harrastus. Lainattava ainakin kokeilla.
Niihin on jonoa. Hanki välineet, siemenet ja taimet. Lannoitteet. Ei ne kasva noin vain. Kuljeta tavaroita tai hankin niille säilytuslaatikko, kuljeta lannoitteet yms pyörällä. Kävellen on aika hankalaa.
"Kannattaa edes kokeilla". Joo ei ole halpaa, vaikka kuinka osaa. Minä osaan. Ja kasvatan ruuan maun takia. En sen takia, että ne tosiaan tulee kalliimmaksi kuin kaupassa. Ja harvalla tosiaan on valmiina edes kuokkaa, tai hanskoja, vesiletkua tms perustarvikkeita.
Puolet noista asioista ovat sellaisia, mitä et tarvitse. Opiskele ja usko, kun osaavat ihmiset kertovat. Luuletko, että 50-luvulla mitään kasvusäkkejä oli? Hyvin pysyi perheet hengissä ihan luonnosta löytyvillä keinoilla viljellä ryytimaata. Opettele. Älä usko niitä kauppiaita.
Satonen on hallituksen rikkain ministeri...
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on. Eihän niillä koko talvea syö, mutta esimerkiksi perunoita saa pienessä tilassa kasvatettua pariksi kuukaudeksi.
Ja kaupungeissa on viljelypalstoja, joita hyödyntää.
Jokainen jolla on palsta ollut, tietää ettei se ole köyhien puuhaa. Ja köyhälle on aika isku, jos toiset köyhät pöllii satoa.
Eräs poliitikko kokoomuksesta oli myös sitä mieltä, että 20 eurolla saa monen viikon ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä
Pussia ei kannata kerrasta tyhjentää, vaan nyt puolet ja ensi vuonna puolet
Tomaateista voi kerätä siemenet itse talteen ja kylvää
Tähän aikaa vuodesta on myöhäistä kylvää tomaatit. Menee ne siemenet hukkaan, kun kasvukausi loppuu kesken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska harrastus ehkä, mutta ei ole hyvä säästökeino.
Vierailija kirjoitti:
Perunat, sipulit ja porkkanat ovat niin halpoja ettei maksa vaivaa viljellä itse.
Tulee helposti kalliimmaksi kasvattaa itse kuin ostaa itse.
Hintaa kertyy yllättävän paljon kun laskee kaikki kulut, ml. kasteluveden, lannoitteet, mullan ja tarvittavat työvälineet.
Kaupasta saa kilon porkkanota 2 eurolla. Kilon perunoita saa vielä halvemmalla.
Pienessä pihassa ei paljon sen enempää saa satoa, eikä 2 euroa riitä kovin pitkälle kasvatuspuuhissa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät pitäisi kuntouttavassa työtoiminnassa laittaa viljelemään maata. Se olisi paljon fiksumpaa hommaa kuin ne nykyiset pupuaskartelut.
Ja enempi aikuisten hommaa. Monet ns. kuntouttavat jutut on enempi lastentarhaan kuuluvia puuhia. Ne on aikuisia ihmisiä, jotka hyötyvät aikuisten hommista. Esim. Tomaatin taimen kasvattamisesta tuottavaksi olisi enempi hyötyä. Onnistuu myös parvekkeella. Hätätapauksessa ämpärissä vaikka sisätiloissa. Ei maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tietysti jotain viljellä kukkaruukussa tai ämpärissä, mutta ei niistä suuria määriä saa. Eikä se ole edes erityisen edullista jos vertaa kustannuksia porkkanan ja perunan hintaan kaupassa. Hyvä multaa ei saa halvalla, ja lannoitettakin tarvitaan.
Silloin varmaan pääsee halvimmalla jos kompostoi itse biojätteensä mullaksi ja antaa perunapussista muutaman perunan itää ja istuttaa ne kasvamaan. Vaatii toki perehtymistä aiheeseen, eikä kaikilla välttämättä ole edes tilaa tehdä kompostia ja perunamaata kotiinsa. Varsinkin pienessä yksiössä voi tehdä tiukkaa. Aikaakin siihen voi mennä runsaasti. Jo mullan valmistamiseen kompostoimalla menee varmasti vähintään vuosi.
Maaperä on täynnä multaa.
Vai luuletko, että kun maanviljelijä perustaa uuden pellon niin se ostaa kaupasta mullat sinne pellolle tai ottaa ne mullat kompostistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo marjastus ja sienestys onkin isompi kysymys. Siinä on oikeasti ilmaista ruokaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. Itsekin sienestin viime vuonna taas pari pakastinta täyteen, vaikka kävin töissä. Miten paljon ehtisi työtön? Mikä tekosyy voi ihmisellä olla siihen, ettei sienestä?
Samoin voi kysyä, että mikä tekosyy köyhällä on, ettei ilmaisen koulutuksen maassa kouluttaudu ja ala tienaamaan? Jotain perustavanlaatuista negatiivisuutta kaiken vaivannäön suhteen sieltä löytyy.
Ei ole välttämättä varaa kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat, sipulit ja porkkanat ovat niin halpoja ettei maksa vaivaa viljellä itse.
Tulee helposti kalliimmaksi kasvattaa itse kuin ostaa itse.
Hintaa kertyy yllättävän paljon kun laskee kaikki kulut, ml. kasteluveden, lannoitteet, mullan ja tarvittavat työvälineet.
Kaupasta saa kilon porkkanota 2 eurolla. Kilon perunoita saa vielä halvemmalla.
Pienessä pihassa ei paljon sen enempää saa satoa, eikä 2 euroa riitä kovin pitkälle kasvatuspuuhissa.
Kasteluvesi otetaan ojasta tai järvestä.
Vierailija kirjoitti:
Kotipuutarhan ongelma on, että satoa saa sill8in kun samat tuotteet eivät maksa kaupassakaan juuri mitään. Se olisikin toinen juttu kun basilika rehottaisi tammikuussa, kun se on kaupassa 4€ ruukku.
Kyllä basilika kasvaa ja rehottaa myös tammikuussa. Ja ihan luonnonvalon voimalla. Siemenistä kasvatan joka kesä isoon ruukkuun puskan, joka talven yli kasvaa ja siitä lehtiä sitten kerään suoraan ruokaan. Keväällä uusi puska kasvamaan, koska kasvulla tulee ikä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kotipuutarhan ongelma on, että satoa saa sill8in kun samat tuotteet eivät maksa kaupassakaan juuri mitään. Se olisikin toinen juttu kun basilika rehottaisi tammikuussa, kun se on kaupassa 4€ ruukku.
Mikä estää hankkimasta ultraviolettilamppua ja kasvattamasta sitä vaikka olohuoneen pöydällä?
Ai niin. Eihän köyhillä ole olohuonetta tai pöytää. Anteeksi
Vierailija kirjoitti:
Voi Arto, Arto... Minä kasvatan salaatteja, yrttejä, kaaleja ja juureksia ihan omaksi iloksi ja ne todellakin tulevat kalliimmaksi kuin kaupan tuotteet. Savimaa tarvitsee multaa, jota ostan kaupasta. Lämpökompostori maksoi yli 400 euroa, mutta edes neljän hengen biojätteistä ei tule vuodessa riittävästi multaa. Lämpökompostorista saatu multa kelpaa vain katemultana, sen jälkikompostointi vaatisi oman kompostorin, joka sekin maksaa.
Sama täällä. Minulla on puolen hehtaarin tontti ja intohimoinen puutarhuri jo parikymmentä vuotta, eikä sadolle passaa laskea kilohintaan. On ostettava multaa, lannoitteta, työkaluja jne. Ja tänäkin kesänä, kun on ollut helteitä, vettä on kulunut kuutioittain ja siitä on maksettava jätevesimaksu, kun kunnallistekniikka. Ja siemenetkin maksavat monta euroa pussi.
Tänä kesänä hedelmäpuiden sato heikko, koska keväällä oli hellejakso, jonka jälkeen tuli takatalvi. Viinimarjat ja karviaiset syö joku toukka ja vain varvut on jäljellä. Mansikoissa hometta.
Jos aikoo kasvattaa kotivaraa, niin syy siihen pitää olla joku muu kuin raha, sillä esim. mansikkaa saa kaupasta halvalla, muutamalla eurolla litra. Samoin perunaa, kun ovat tehoviljelty.
Itse käytän puutarhan perusparannukseen, kasteluun, siemeniin ja taimiin jne rahaa joka kevät arviolta ainakin 1000€ ja puutarhasta saatava hyöty ei ole missään suhteessa plussaa, jos mittaa sitä rahalla, vaan syyt täytyy olla muualla. Se on kiva harrastus ja harrastukset maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä sitä kuokkaa tarvitset?
Eikö sitä uutarhanhoitoa/parvekeviljelyä mitä tahansa voi ottaa harrastuksen kannalta? Miksi kaikesta pitää saada satasia jotain "säästöä" kun voi vain saada iloa onnistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo marjastus ja sienestys onkin isompi kysymys. Siinä on oikeasti ilmaista ruokaa niin paljon kuin jaksaa kantaa. Itsekin sienestin viime vuonna taas pari pakastinta täyteen, vaikka kävin töissä. Miten paljon ehtisi työtön? Mikä tekosyy voi ihmisellä olla siihen, ettei sienestä?
Samoin voi kysyä, että mikä tekosyy köyhällä on, ettei ilmaisen koulutuksen maassa kouluttaudu ja ala tienaamaan? Jotain perustavanlaatuista negatiivisuutta kaiken vaivannäön suhteen sieltä löytyy.
Ei ole välttämättä varaa kouluttautua.
Koulutus on ilmaista ja yhteiskunta jopa maksaa sinulle, että kouluttaudut. Laiskuus on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää hankkimasta ultraviolettilamppua ja kasvattamasta sitä vaikka olohuoneen pöydällä?
Ai niin. Eihän köyhillä ole olohuonetta tai pöytää. Anteeksi
Ei basilika tai yrtit muutenkaan vaadi muuta, kuin lämpöä ja luonnonvaloa. Nuo kasvilamput on kauppiaiden keksimä höpötys.