Suomessa hoitohenkilökunnan pitää läpäistä kielitaitotesti, mutta jotkut Attendon hoitajat eivät osaa sanoa suomeksi kuin "Hei"????
Miten on mahdollista, että jos lain mukaan hoitajien on pakko läpäistä suomen tai ruotsin kielen kielitaitotesti ja ulkomainen hoitaja käytännössä ei osaa sanoa suomeksi kuin "Hei"?
Eli onko tuo "Hei" ainoa asia mitä tuossa testissä pitää osata?
Työantajan velvollisuus on järjestää kielitaitotesti ulkomaisille hoitajille.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
No kun on hoitajapula ihan maailmanlaajuisesti. Suomalaisia työntekijöitä ei löydy.
Löytyy kyllä. Osaan pelkäsään omasta tuttavapiiristäni nimetä toistakymmentä suomalaista hoitajaa, jotka lähtevät töihin heti, kun työolot saadaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa jo kielitaidottomia sairaanhoitajiakin?
Heitä on ollut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on kyse kansainvälisistä osaajista, joilta ei saakaan vaatia suomen kielen oppimista. Meidän pitää päinvastoin olla kiitollisia siitä, että he ovat asettuneet kapiseen maahamme, ja meidän tulee osoittaa kiitollisuuttamme nuolemalla heidän kengänpohjansa puhtaiksi.
Ensin haukutaan kun eivät tee töitä ja sitten haukutaan kun tulevat tänne töitä tekemään. Pyyhkivät sitten sunkin pepun kun mummona makaat hoidossa. Kyllä, varmasti olet kiitollinen silloin.
En todellakaan ole kiitollinen, jos pyyhkii pepun, vaikka pyysin harjaamaan hiukset!
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitajana en käsitä miten kielitaidottomat ulkomaalaiset on päässeet hoitotyöhön ja miten ne kaikki huonoa suomea puhuvat läpäisevät lähuhoitajakoulutuksen.
Lähihoitajien kirjalliset tehtäväkin on laajoja. Itse olen sairaanhoitaja, ja aivan käsittämättömät vaatimukset on lähihoitajaopiskelijoille tehtävissä. Opiskelijat tuskailevat niiden kanssa viikkoja. Lähihoitajien näyttösuunnitelmat on yli kymmenen sivuisia tekstejä, joissa pitää olla kirjoitettuna ja avattuna tarkoin asiat harjoittelusta ja kulusta, oppimisesta... Ei niintä "hono soomella" kirjoitella. Miten siis läpäisevät koulun?!
Olisko kyseessä inkluusio, nykyajan ideologia, jolla vähemmistöt päästetään lävitse helpommalla ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoitajana en käsitä miten kielitaidottomat ulkomaalaiset on päässeet hoitotyöhön ja miten ne kaikki huonoa suomea puhuvat läpäisevät lähuhoitajakoulutuksen.
Lähihoitajien kirjalliset tehtäväkin on laajoja. Itse olen sairaanhoitaja, ja aivan käsittämättömät vaatimukset on lähihoitajaopiskelijoille tehtävissä. Opiskelijat tuskailevat niiden kanssa viikkoja. Lähihoitajien näyttösuunnitelmat on yli kymmenen sivuisia tekstejä, joissa pitää olla kirjoitettuna ja avattuna tarkoin asiat harjoittelusta ja kulusta, oppimisesta... Ei niintä "hono soomella" kirjoitella. Miten siis läpäisevät koulun?!
Olisko kyseessä inkluusio, nykyajan ideologia, jolla vähemmistöt päästetään lävitse helpommalla ...
Ei tietenkään ole. Kaikille on samat säännöt ja velvollisuudet 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on kyse kansainvälisistä osaajista, joilta ei saakaan vaatia suomen kielen oppimista. Meidän pitää päinvastoin olla kiitollisia siitä, että he ovat asettuneet kapiseen maahamme, ja meidän tulee osoittaa kiitollisuuttamme nuolemalla heidän kengänpohjansa puhtaiksi.
Ensin haukutaan kun eivät tee töitä ja sitten haukutaan kun tulevat tänne töitä tekemään. Pyyhkivät sitten sunkin pepun kun mummona makaat hoidossa. Kyllä, varmasti olet kiitollinen silloin.
Maassa on opittava maan kieltä. Ei työnteosta muuten tule mitään - paitsi jos kaivaa yksinään ojaa jossain pellolla käteen annetun piirustuksen pohjalta. Muissa hommissa pitää osata käyttää paikallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä, taisi olla Youtubessa, tuli kerran talvella vastaan outo mainos, jossa tehtiin propagandaa kielitaidottoman hoitohenkilökunnan puolesta - että sellainen pitää hyväksyä. Onnekseni näin sen mainoksen vain kerran, sillä se nosti verenpainetta aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
No kun on hoitajapula ihan maailmanlaajuisesti. Suomalaisia työntekijöitä ei löydy.
Löytyy, mutta heitä ei palkata. Itse olen 60v hoitaja, työtön. Minä uskallan kritisoida huonoa vanhustenhoitoa, uskallan vaatia Tes:in mukaisen palkan ja pitää oikeuksistani huolta. Ei minua kukaan palkkaa, koska en hyväksy kaikkea paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa jo kielitaidottomia sairaanhoitajiakin?
Heitä on ollut jo monta vuotta.
Ei ole sairaanhoitajia. Valvira vaatii, että sairaanhoitajan pitää tehdä erillinen kielitesti, ellei tee suomenkielistä tutkintoa, johon kuuluu suomenkielinen kypsyysnäyte ja opinnäytetyö.
Nyt on kyse lähihoitajista. Lähihoitajan on helpompi saada tutkinto suoritetuksi vaikka kielitaitoa ei olisikaan tarpeeksi. Osalla heistä kyllä on ulkomailla suoritettu englanninkielinen sairaanhoitajatutkinto tehtynä, mutta sillä ei saa Suomessa tehdä töitä, vaan se pitää erikseen hyväksyttää Valviralla ja siihen vaaditaan myös mm. kielitaitotesti. Sairaanhoitajaksi pätevöityminen maksaa.
Attendo ja muut on huomanneet, että kalliin ja pitkän sairaanhoitajaksi pätevöitymisen sijaan voi teettää ulkomaisella sairaanhoitajalla lähihoitajakoulutuksen. Sehän on ihan helppo ja nopea suorittaa, jos on jo sairaanhoitaja. Sitten Attendo saa oppisopimuskorvaukset ja ammattikoulu saa OPH:lta rahaa "kouluttamisesta". Ulkomaalainen sairaanhoitaja saa suomalaiset lähihoitajan paperit, joilla saa ehkä kympin verran enemmän palkkaa kuin pelkällä ulkomaisella tutkinnolla työskentelevä hoitaja, mutta tärkeintä on että edelleenkään ei tarvitse osata suomea kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi eri asiaa. Hoitajat tulevat Suomeen tekemään hoitoalan töitä, heillä on jo tullessaan työpaikka valmiina ja tulevat työluvan kanssa. Ei kannata puhua ollenkaan samaan aikaan niistä partavauvoista, jotka tulevat vain tukia nostamaan. Heidän voisikin lähettää takaisin sinne missä pippuri kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maassa on opittava maan kieltä. Ei työnteosta muuten tule mitään - paitsi jos kaivaa yksinään ojaa jossain pellolla käteen annetun piirustuksen pohjalta. Muissa hommissa pitää osata käyttää paikallista kieltä.
Ojankaivuussakin pitää osata, jotta oja tulee oikeaan paikkaan, oikean syvyisenä jne. Lisäksi pitää ymmärtää työturvallisuusohjeet ja palkanmaksuun liittyvät asiat. Vaikka yksin kaivaisikin, Suomessa on monta asiaa, mitkä pitää hoitaa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyy, mutta heitä ei palkata. Itse olen 60v hoitaja, työtön. Minä uskallan kritisoida huonoa vanhustenhoitoa, uskallan vaatia Tes:in mukaisen palkan ja pitää oikeuksistani huolta. Ei minua kukaan palkkaa, koska en hyväksy kaikkea paskaa.
Oikeasti? Etkö saa töitä keikkafirman kauttakaan? Tuntuu aika uskomattomalta, koska onhan meilläkin töissä kuuskymppisiä hoitajia ihan vakituisina, ja jopa seitsemänkymppisiäkn käy eläkkeeltä tekemässä keikkaa.
Attendo ja muut on huomanneet, että kalliin ja pitkän sairaanhoitajaksi pätevöitymisen sijaan voi teettää ulkomaisella sairaanhoitajalla lähihoitajakoulutuksen. Sehän on ihan helppo ja nopea suorittaa, jos on jo sairaanhoitaja. Sitten Attendo saa oppisopimuskorvaukset ja ammattikoulu saa OPH:lta rahaa "kouluttamisesta". Ulkomaalainen sairaanhoitaja saa suomalaiset lähihoitajan paperit, joilla saa ehkä kympin verran enemmän palkkaa kuin pelkällä ulkomaisella tutkinnolla työskentelevä hoitaja, mutta tärkeintä on että edelleenkään ei tarvitse osata suomea kovin hyvin.
Mitä ihmettä? Saavat jollain silmänlumekoulutuksella lähärin paperit, vaikka eivät osaa tarpeeksi suomea? Luulisi noille turhille oppisopimusrahoille olevan tärkeämpiäkin kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ulkomaalaisten näyttösuunnitelmia kirjoittaa osin opettajat. Opiskelija ei välttämättä edes ymmärrä, mitä hänen suunnitelmassa lukee. Koulu opettaa vaan 20% lähihoitajan oppimäärästä, työpaikan tehtävä olisi opettaa loput. Toki tätä ei kerrota työpaikoille ja vähän hankalaa onkin opettaa suomeksi ihmistä, joka ei ymmärrä puhuttua kieltä yhtään. Koulua ei kiinnosta yhtään, vaikka opiskelija ei ymmärrä mitään. Heidän mielestään hän ymmärtää hyvin, kun vastaa joo, kyllä. Koulu ajaa opiskelijat väkisin läpi, vaikka he eivät tiedä, osaa eikä ymmärrä mitään. Edes lääkkeitä ei tarvitse osata jakaa itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ulkomaalaisten näyttösuunnitelmia kirjoittaa osin opettajat. Opiskelija ei välttämättä edes ymmärrä, mitä hänen suunnitelmassa lukee. Koulu opettaa vaan 20% lähihoitajan oppimäärästä, työpaikan tehtävä olisi opettaa loput. Toki tätä ei ke
Monet kirjoittaa omalla äidinkielellään tai englanniksi ja kopio tekstin johonkin netissä olevaan käännösohjelmaan. Niitä on monia, myös ilmaisia. Suomenkielisen käännöksen saa parissa sekunnissa. Ei tuon näyttösuunnitelman takia tarvitse osata suomea.
Keskellä päivää huoneissa haisee kusi.
PK-seudun ammattikouluista päästetään läpi täysin kielitaidottomia lähihoitajia. Tiedän yhden tapauksen, jossa Migri otti yhteyttä oppilaitokseen, että miten tämä henkilö on voinut suorittaa lähihoitajan tutkinnon, kun kielitaito ei riitä edes kansalaisuuden saamiseen. Ihmettelen, että media ei tästä ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että vaikka hoitajia pitää ola tietty määrä niin ei ole? Hmm mitenköhän mitenköhän... Voi voi kun on kauhean vaikea keksiä miten ihmeessä...
No ihan suomalaiset itse on hoitajavihallaan saaneet aikaan, että ei kukaan suomalainen enää halua olla hoitaja. Kehitysmaista tulee köyhiä tekemään ne työt, mutta he ei välttämättä kaikki osaa kovin hyvin suomea.
Omaisten täytyy vaatia hoitoa suomeksi.Minua ei ainakaan tule kielitaidoton hoitamaan sen pidän kyllä huolen.
Kannattaako sitten hätistellä suomenkieliset alalta?
En ole ollut niitä hätistelemässä.Mistä niin luulet torttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Etkö saa töitä keikkafirman kauttakaan? Tuntuu aika uskomattomalta, koska onhan meilläkin töissä kuuskymppisiä hoitajia ihan vakituisina, ja jopa seitsemänkymppisiäkn käy eläkkeeltä tekemässä keikkaa.
Kyllä. Meillä on suomalaisia hoitajia työttömänä. Tiedän sen minäkin.