Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa hoitohenkilökunnan pitää läpäistä kielitaitotesti, mutta jotkut Attendon hoitajat eivät osaa sanoa suomeksi kuin "Hei"????

Vierailija
06.07.2024 |

Miten on mahdollista, että jos lain mukaan hoitajien on pakko läpäistä suomen tai ruotsin kielen kielitaitotesti ja ulkomainen hoitaja käytännössä ei osaa sanoa suomeksi kuin "Hei"?

Eli onko tuo "Hei" ainoa asia mitä tuossa testissä pitää osata?

Työantajan velvollisuus on järjestää kielitaitotesti ulkomaisille hoitajille.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että vaikka hoitajia pitää ola tietty määrä niin ei ole? Hmm mitenköhän mitenköhän... Voi voi kun on kauhean vaikea keksiä miten ihmeessä... 

No ihan suomalaiset itse on hoitajavihallaan saaneet aikaan, että ei kukaan suomalainen enää halua olla hoitaja. Kehitysmaista tulee köyhiä tekemään ne työt, mutta he ei välttämättä kaikki osaa kovin hyvin suomea.

Omaisten täytyy vaatia hoitoa suomeksi.Minua ei ainakaan tule kielitaidoton hoitamaan sen pidän kyllä huolen.

Vierailija
42/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en käsitä miten kielitaidottomat ulkomaalaiset on päässeet hoitotyöhön ja miten ne kaikki huonoa suomea puhuvat läpäisevät lähuhoitajakoulutuksen. 

Eikös he suorita lh-tutkinnon englanninkielisellä linjalla?

Ja ne filippiiniläiset ovat kotimaassaan päteviä sairaanhoitajia, mutta kun he tulevat Suomeen, pitää heidän suorittaa lähihoitajatutkinto joko amiksessa tai työpaikalla oppisopimuksella.

Ei amista vaan amk. Sairaanhoitajatutkinnon ne päivittää täällä, noin vuodessa pätevöityy. Samalla töissä jossa oppivat suomen kielen. Opiskelukieli voi olla englanti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en käsitä miten kielitaidottomat ulkomaalaiset on päässeet hoitotyöhön ja miten ne kaikki huonoa suomea puhuvat läpäisevät lähuhoitajakoulutuksen. 

Ja ne filippiiniläiset ovat kotimaassaan päteviä sairaanhoitajia, mutta kun he tulevat Suomeen, pitää heidän suorittaa lähihoitajatutkinto joko amiksessa tai työpaikalla oppisopimuksella.

Ei amista vaan amk. Sairaanhoitajatutkinnon ne päivittää täällä, noin vuodessa pätevöityy. Samalla töissä jossa oppivat suomen kielen. Opiskelukieli voi olla englanti.

Vaan kun eivät jostain syystä opi.

Vierailija
44/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa jo kielitaidottomia sairaanhoitajiakin?

Vierailija
45/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pitäisi heittää ne vanhukset pihalle, kun ei ole suomenkielisiä tarjolla töihin.

Vierailija
46/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on sellaiset tulkkikoneet, johon voi lukea minkä tahansa sanoman ja kone kääntää sen mille tahansa kielelle ja sen voi siitä kuunnella. Voisikohan sellaisen hankkia hoivalaitoksiin, jos se kieli on ongelma. Ja suomalaisten puute työvoimassa.

Vierailija
47/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutenkin pihalla oleva pomo antoi vakipaikan mukavalle hoitajalle jonka kielitaito ei todellakaan ole sitä määriteltyä tasoa. Miten soittaa esim. apua kun ei osaa edes lausetta muodostaa? Muiden päällehän tuo kaatuu, mutta mitäs siitä kun itse ei tarvitse olla kentällä.

Vierailija
48/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajien kirjalliset tehtäväkin on laajoja. Itse olen sairaanhoitaja, ja aivan käsittämättömät vaatimukset on lähihoitajaopiskelijoille tehtävissä. Opiskelijat tuskailevat niiden kanssa viikkoja. Lähihoitajien näyttösuunnitelmat on yli kymmenen sivuisia tekstejä, joissa pitää olla kirjoitettuna ja avattuna tarkoin asiat harjoittelusta ja kulusta, oppimisesta... Ei niintä "hono soomella" kirjoitella. Miten siis läpäisevät koulun?! 

Olisiko niillä joku suoritettu siellä kotimaassaan ja täällä täytyy vain tehdä joku näyttö jotta saa oikeudet?

Vierailija
49/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että vaikka hoitajia pitää ola tietty määrä niin ei ole? Hmm mitenköhän mitenköhän... Voi voi kun on kauhean vaikea keksiä miten ihmeessä... 

No ihan suomalaiset itse on hoitajavihallaan saaneet aikaan, että ei kukaan suomalainen enää halua olla hoitaja. Kehitysmaista tulee köyhiä tekemään ne työt, mutta he ei välttämättä kaikki osaa kovin hyvin suomea.

Omaisten täytyy vaatia hoitoa suomeksi.Minua ei ainakaan tule kielitaidoton hoitamaan sen pidän kyllä huolen.

Kannattaako sitten hätistellä suomenkieliset alalta? 

Vierailija
50/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittaisitte nyt päättää. Ensin, miksi alalle ei hakeuduta/jäädä on kyse rahasta/palkasta, sitten on kyse johtamisesta, työilmapiiristä, kiireestä ja nyt sitten kyse hoitajavihasta. 

Vaihtelee eri ammattiryhmillä. Sairaanhoitajilla tärkein syy on palkkaus. Ovatkin selkeästi palkkakuopassa. Lähihoitajilla ykkössyy on kiire ja

Kyllä minulla sairaanhoitajana oli alanvaihdon syynä myös työolot ja se yhdistettynä palkan ja vastuun epäsuhtaan.

Vierailija
51/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin tk-sairaalassa niin naapuriosastolla oli eräs ulkomainen sh joka teki google-kääntäjällä kirjaukset. Varmaan oli osaamiseltaan pätevä mutta nuo kirjaukset olivat hassuja 

Vierailija
52/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun olin tk-sairaalassa niin naapuriosastolla oli eräs ulkomainen sh joka teki google-kääntäjällä kirjaukset. Varmaan oli osaamiseltaan pätevä mutta nuo kirjaukset olivat hassuja 

Nykyään pitäisi läpäistä valtakunnallinen sh-koe valmistuakseen sairaanhoitajaksi, ja se pitää ymmärtääkseni läpäistä suomeksi. Ilman kielitaitoa valmistuva on siis jotenkin huijannut.

Vierailija
53/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kai millä kielellä dementikkojen vaipat vaihdetaan. 

Ei ole. Nämä kielitaidottomat eivät osaa ollenkaan ohjata asukkaita. Mummo huutaa kauhuissaan, kun ulkomaalainen vain mitään sanomatta alkaa pyöritellä sängyssä tai fyysisesti tarttuu vessassa kiinni ja yrittää näin ohjailla.

Vierailija
54/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa häärää liikaa kielitaidottomia ulkomaalaisia työtehtävissä. Sillä tavalla poljetaan palkkoja ja huononnetaan palvelua ja jopa vaarannetaan ihmishenkiä.

Monissa firmoissa ja yliopistoissa käytetään yhä enemmän pelkkää englantia.

Samaan aikaan ulkomaiset pääomat hankkivat omistuksiinsa kaivoksia ja sähköntuotantoa ja tuulivoimaloita ja muuta teollisuutta ja kauppaketjuja. 

Miten ihmeessä tämä maa saadaan pysymään suomalaisten maana edes seuraavaa sataa vuotta? Annamme kohdella itseämme kuin jotain siirtomaata. Vain pieni eliitti hyötyy siitä, kun Suomea myydään ulkomaille pala palalta ja kun Suomeen muodostuu uudestaan luokkayhteiskunta.

Huom !!!

Tämä  kirjoitus te päättäjät.

sivusta komppaan

Vierailija
55/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden kielitaidottomien pitäisi toimia vain hoitoapulaisena. Nyt ongelma on se, että he saavat saman palkan, kuin suomalainen kollega, mutta eivät pysty olemaan vastuuvuorossa. He eivät voi soittaa tai vastata puhelimeen, koska eivät ymmärrä. Myös kaikki omaisyhteistyö jää suomalaisille em. syystä. Omaiset osoittavat kaikki valitukset aina suomalaisille ja sekin on henkisesti rankkaa. Minä mielelläni olisin jäänyt alalle, jos olisin saanut tehdä vain sitä perushoitoa.

Vierailija
56/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitäisi läpäistä valtakunnallinen sh-koe valmistuakseen sairaanhoitajaksi, ja se pitää ymmärtääkseni läpäistä suomeksi. Ilman kielitaitoa valmistuva on siis jotenkin huijannut.

Mikä "sh-koe"? Ei meillä ainakaan ollut mitään loppukoetta v. 2015. 

Vierailija
57/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä "sh-koe"? Ei meillä ainakaan ollut mitään loppukoetta v. 2015. 

Se valtakunnallinen koe tuli vasta pari vuotta sitten, kun osasta amkkeja valmistui niin luokattoman tietämättömiä sairaanhoitajia.

Vierailija
58/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun eivät jostain syystä opi.

Niinpä. Suomen kielen opetus auttaisi asiaa. Nyt on aika olematonta. Ja helpottaisi perehtymistä sekä töiden tekoa.  Nyt on vaan oletusarvo, että oppivat työn ohella.. 

Hyvä, että uusia työntekijöitä löytyy. Kielitaito vaan pitäisi olla vähän parempi.

Vierailija
59/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dementikko on todennäköisesti menettänyt kaikki muut kielet, joita on mahdollisesti osannut ja jäljellä on vain äidinkieli. On äärimmäisen tärkeää, että tällaiselle henkilölle kommunikoidaan omalla äidinkielellä. Aikoinani kun opiskelin hoitajaksi, oli puhetta kuinka rapakon taakse oli haettu suomalaisten asuinseuduille Suomesta hoitajia. Siellä oli potilaita, joilta oli englannin kielen taito hävinnyt ja vain se lapsuuden suomen kieli oli jäljellä. 

Ruotsissa samaa. Sotalapsia ja muita Suomesta muuttaneita. Heillä tarvetta  Suomea puhuville hoitajille.

Ja loppuvaiheessa ei enää mitään sanoja ymmärretä. Kuitenkin työkieli pitäisi jotenkin hallita. Hoito-ohjeet ymmärtää, lääkemääräykset ym. Ja edes raportilla kertoa tärkeimmät asiat.

Hoiva-avustajana, työparina menee. 

Vierailija
60/106 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenpä voit hoitaa itsesi keskenäsi. Itsemäärämisoikeushan sinulla on.

t. Attendon pomot

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi