Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ozempicilla yhteys näköä uhkaavaan sairauteen

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikeaa voi olla harrastaa liikuntaa, vaikka kävellä ja syödä vähän ja terveellisesti. 

Ja ajattele, sellaistakin harrastavat kuolevat. 😱

Vierailija
102/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni käyttää tuota ozempicia, ja mussuttaa kuin ennenkin, mutta laihtuu

Siksi läskit sitä haluavat. Voi syödä kuten ennenkin, ja silti laihtuu. Siten se lääke jostain ihme keinolla toimii.

Ozempic ei voi muuttaa fysiikan lakia eli ei aine häviä mihinkääm paitsi ydinreaktioissa. Eiköhän se suurin syy laihtumiseen ole että todella syödään vähemmän. Jos yrittää syödä paljon niiin tulee närästystä ja mahakipuja kun mahalaukun tyhjeneminen on sen verran hidasta. Jotkut saavat Ozempicin käytön myötä gastropareesioireita mutta luultavasti silloin diabetes on jo ehtinyt vaurioittamaan ruokatorven hermostoa,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ole hauskaa olla läskikään eli ihmisten halveksima köntys jolle naureskelaan avoimesti

Kuka käski olla läski

Vierailija
104/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä kuitenkin olla hoikka. Kaikki muu on toissijaista.

Ozempic on ensisijaisesti diabetes lääke. Vieläpä erittäin hyvä sellainen . Ongelmana on sen laihduttava "sivuvaikutus" jonka vuoksi sitä käytetään myös laihdutukseen, ja sitä ei riitä diabeetikoille. 

Onnekseni minulle sopii ozempicin tablettiversio, sillä se on minulle elintärkeä, ainoa toimiva diabeteslääke, joka palautti työkykyni ja muutenkin tekee minut "terveeksi". 

Eikä nyt kannata alkaa selittämään itse hankitusta elintasosairaudesta, satun kuulumaan sukuun, jossa diaabetes on "kaikilla", myös niillä terveellisesti elävillä ja hoikilla. 

Itsekin kuulun ns. diabetessukuun eikä meidänkään suvussa ole lihavia. Kaikki on hoikkia tai

Diabeetekseen on muitakin lääkkeitä kuin Ozempic. Ärsyttää, kun diabeetikot maksattavat kalliit lääkkeensä veronmaksajilla.

Kelan ohjeiden mukaan ensin pitää kokeilla muita lääkkeitä, ja jos eivät riitä laskemaan verensokeria tarpeeksi alas, niin vasta sitten otetaan Ozempic käyttöön.

Vierailija
105/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormonit höpönlöpön. Kaikki laihtuu kun ruokaa vähentää tarpeeksi. Jännä ettei keskitysleireillä ollut näitä hormonihäiriöisiä.. 

Keitä sinä luulet olleen siellä silloin kun liittoutuneet tulivat? Useimmat olivat heitä, joilla oli ennen Saksan muuttumista diktatuuriksi, reilustikin lihaa luiden päällä ainakin valokuvien perusteella. Ennen leirille joutumista hekin joutuivat maksamaan sen ajan hyperinflaatio mukaista hintaa ruoastaan. Ne pielessä olevat suolistohormonit pitivät heidät hengissä riittävän pitkään pelastuakseen. Nälästä heikot ja kaiken rasvakerroksensa sekä lihaksensa menettäneet ehtivät menehtyä osittain omia aikojaankin ja nasset harvenivat heikoimpia pois, koska haalivat koko ajan lisää väkeä leirille.

Vierailija
106/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ei pidä hermostua, jos jotkut haluavat hoitaa sairauttaan ravinnolla. Sinä et kuulu siihen joukkoon, joten se on myös ok."

Etkö ymmärrä lukemaasi? 

Minun diabestani ei se ravinto ole parantanut. Ei edes helpottanut.  Miksi ajattelet, etten ole kokeillut? Olin todella huonossa kunnossa vuosia ennen sairastumista/ennenkuin tauti huomattiin, ja todellakin kokeilin KAIKEN. Myös sen karppauksen. Olen liikkunut ikäni ja teen työtä, jossa kävelen koko päivän. 

Sairastuin silti. Minulla on aina ollut ongelmana sokerien heittely, en vain ennen ymmärtänyt sitä. Nyt ongelmat menivät niin suuriksi, etten muilla diabeteslääkkeilläkään ollut enää työkykyinen. Ozempic oli minun pelastukseni, koska työkykyni palasi. 

Olet jankuttanut aiemmissakin ketjuissa samaa, tai joku kaltaisesi. Et ilmeisesti ymmärrä, että sairaus voi olla eri tasoinen. Toisilla se

Kyllä on sitkeessä usko, että 2tyypin diabetes ei johdu syömisistä.

Puoskarit laittavat YouTubeen videoita, ja tietämättömät ihmiset uskovat niitä.

Vierailija
107/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic on ainakin hyvä siinä, että julkkiksista heti näkee, kuka sitä on käyttänyt. Ozempic-naamasta kun ei voi erehtyä, niin luurankoluut sieltä eteen työntyy. 😂

Vierailija
108/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyypillisimmin 4060-vuotiaana. LADA diabetekseen sairastuva pärjää aluksi elintapa- ja tablettihoidolla ja sairaudenkuva on eräänlainen välimuoto diabeteksen päätyyppien eli tyypin 1 diabeteksen ja tyypin 2 diabeteksen välissä. Nykyisin LADA-diabetes katsotaan tyypin 1 diabeteksen alaryhmäksi.

Henkilölle saatetaan aluksi asettaa tyypin 2 diabeteksen diagnoosi, koska hän on sairastunut aikuisena eikä tarvitse sairastumisvaiheessa insuliinihoitoa. Hänellä voi myös olla ylipainoa ja kohonnut verenpaine tai rasva-aineenvaihdunnan häiriö, mutta harvemmin kuin perinteisessä ja ylipainoon liittyvässä tyypin 2 diabeteksessa.

Korkea verensokeri tuhoaa haiman insuliinia tuottavia beetasoluja. Hoitamattomana diabetes 2.tyypin diabetes voi muuttua LADA:ksi, koska korkea verensokeri tuhoaa loputkin insuliinia tuottavat solut haimasta.

Vierailija
109/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne laihduttajat nyt lopettaisivat Ozempicin käytön, jotta sitä riittäisi meille diabeetikoille.

Sitä paitsi, huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes aiheuttaa myös ongelmia silmiin/näköön. Siksi diabeetikot käyvät säännöllisesti silmänpohjankuvauksissa.

Etkö tarvitse näköaistia? 

Vierailija
110/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne laihduttajat nyt lopettaisivat Ozempicin käytön, jotta sitä riittäisi meille diabeetikoille.

Sitä paitsi, huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes aiheuttaa myös ongelmia silmiin/näköön. Siksi diabeetikot käyvät säännöllisesti silmänpohjankuvauksissa.

Ozempicin aiheuttama silmäsairaus on todella harvinainen. Ilman Ozempicia tulee täysin varmasti joku vakava diabeteksen aiheuttama liitännäissairaus.

Vierailija
111/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempicin aiheuttama silmäsairaus on todella harvinainen. Ilman Ozempicia tulee täysin varmasti joku vakava diabeteksen aiheuttama liitännäissairaus.

Naion-sairauden saa todennäköisemmin jos on korkea verenpaine, tupakoi ja veren LDL-kolesteroli on yli 3.

Vierailija
112/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittu ja turvallinen

Vierailija
113/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan ihmiset on typeriä. Paino putoaa liikkumalla ja syömistä vähentämällä.

Totta. Onneksi nykyään on lääke, jolla pysyy kylläisenä, kun ennen oli heti syömisen jälkeen taas nälkä. 

Ei siihen lääkettä tarvii, vaan oikea syöminen.

Paitsi jos suolistossa on jo häiriö.

Myös se häiriö korjaantuu sillä oikealla syömisellä.

Ei minulla ainakaan ärtynyt suoli parane "oikealla syömisellä"  kun ainoat ruuat, mitä voi varmasti syödä ilman että tulevat heti vetenä läpi, on kaurapuuro ja keitetty peruna. Välillä kestää syödä jotain välillä ei. Ei kukaan puurolla ja perunalla elä. Myös kasvikset ja salaatit ym aiheuttavat ripulia. 

Minulla huono sokeritasapaino pahentaa heti oireita, mutta se ei ole ainoa syy. Usein mitään selkeää selitystä ei ole.  Minulla on hyvin vaikeaoireinen 2 tyypin diabetes. Ozempicin on todettu auttavan myös suolistosairauksiin, ja niin se auttaa minullekin.  Se vie myös ne lukuisat muut oireet pois. Edes insuliini ei ole niin tehokas oireisiin, koska ne suolistovaivat eivät poistu kokonaan. 

On ihanaa voida elää normaalisti, ja lähteä esimerkiksi kävelylle kun siltä tuntuu. Elin vuosia sitten, että usein jouduin pysyttelemään vessan lähellä päiväkausia. Sitten saattoi olla muutama parempi päivä.

Tottakai se, että voi liikkua normaalisti ja syödä normaalisti, parantaa paitsi elämänlaatua, myös laihduttaa niitä, keillä ylipainoa on. Ja normaalilla syömisellä tarkoitan ihan sitä terveellistä, tavallista syömistä, jonka jälkeen on hyvä lähteä pienelle kävelylle. Jo 10 minuutin kävely ruuan päälle laskee verensokeria tehokkaasti. 

Mutta suolistosairauden vuoksi en sitä ole voinut tehdä. Siten se on itseään ruokkiva kierre.

Vierailija
114/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2tyypin diabeteksen paras hoito on se, mitä suusta sisään laittaa.

Tämä. Oikeilla elintavoilla kakkostyypin diabetes voi jopa parantua kokonaan. 

Vierailija
115/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ei ole. Meillä on sukurasite sekä isän, että äidin puolelta. Minun lapsillani ja myös sisarusten lapsilla on tutkitusti "riskigeeni", jonka kantajien sairastavuus on suurempi. Minun äidilläni ja äidin kuudella sisaruksella on kaikilla diabetes. Ja he ovat aina olleet hoikkia ja syöneet terveellisesti. Kuten itsekin. 

Eli kyse ei ole pelkästä elintapasairaudesta, se myös periytyy vahvasti.

Mutta todellakin, toivoisin että ozempicin käyttö laihdutuslääkkeenä loppuisi, jotta sitä riittäisi meille, joille se on ainoa toimiva diabetes lääke. 

Tuo sokeutuminen ei varsinaisesti pelota, sillä ilman ozempicia tuskin eläisin kauaa, niin sairaaksi tulen ruokavaliosta ja muista diabeteslääkkeistä huolimatta. 

Ozempic on melko uusi lääke. Miten olet onnistunut pysymään hengissä sen keksimiseen ja markkinoille tulemiseen asti jos mikään muu lääke ei toimi?

Vierailija
116/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ei ole. Meillä on sukurasite sekä isän, että äidin puolelta. Minun lapsillani ja myös sisarusten lapsilla on tutkitusti "riskigeeni", jonka kantajien sairastavuus on suurempi. Minun äidilläni ja äidin kuudella sisaruksella on kaikilla diabetes. Ja he ovat aina olleet hoikkia ja syöneet terveellisesti. Kuten itsekin. 

Ozempic on melko uusi lääke. Miten olet onnistunut pysymään hengissä sen keksimiseen ja markkinoille tulemiseen asti jos mikään muu lääke ei toimi?

Ennen käytettiin insuliinia. Ozempic on korvannut insuliinin käytön. Ozempicilla on huomattavasti turvallisempi käyttääkuin insuliinin pistäminen.

Vierailija
117/119 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Oikeilla elintavoilla kakkostyypin diabetes voi jopa parantua kokonaan. 

Ei parane, koska 2.tyypin diabeteksessa haima ei eritä tarpeeksi insuliinia. Ozempicilla saadaan lisättyä haiman insuliinin tuotantoa.

Vierailija
118/119 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin diabetes nelikymppisenä, se on varmasti ollut jopa kolme vuotta vaikeaoireisena ennen toteamista. Kävin useat kerrat lääkärissä, mutta kukaan ei ymmärtänyt kyseessä olevan diabeteksen, ja myöskään sokerirasitusta ei tuona aikana tehty.

Lopulta otin itse diabeteksen puheeksi. Siinä vaiheessa jo nukahtelin, enkä voinut kivuilta kävellä kunnolla, kaikki kengät sattuivat ja hermokivut jaloissa olivat jatkuvia. Turvotus oli hirveää, olin hengästynyt ja näkö oli niin huono, että olisin tarvinut silmälasit. Ripuli oli jatkuvaa, ja oksentelu myös, mikä on yksi diabeteksen aiheuttaman hermovaurion merkki. 

Tähän mennessä olin tietysti koittanut liikkua, syödä terveellisesti ym, mutta olo ei lainkaan parantunut. työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että olen masentunut ja vatsaoireet ovat psykosomaattisia. 

Kun diabetes tuli ilmi, sain ensin  metformiinin, sitten toisen lääkkeen. Metformiini kyllä laski sokerit "hyviksi" joten lääkäri ei edelleenkään uskonut oireideni johtuvan diabeteksesta. Olin ollut jo kuukausia sairaslomalla. Olin käytännössä työkyvytön. 

Olin käynyt toisella lääkärillä myös, joka ehdotti ozempicia, ja päätin sitä vielä kokeilla. En uskonut siihen, sillä minähän söin jo kahta lääkettä, jotka eivät parantaneet vointiani. Ozempic alkoi tehosta parissa päivässä. Kivut katosivat, turvotus katosi, vatsavaivat loppuivat, ja virtaa riitti yhtäkkiä ihan eri tavalla. Myös näkö oli täysin terävä. 

Minä jouduin myöhemmin lopettamaan ozempicin joksikin aikaa, ja käytin sen aikaa insuliinia, kyse oli vain muutamasta kuukaudesta, mutta siitä huolimatta vointi alkoi huonota. Ripuli tuli takaisin, ja oksentelu, olin väsynyt ja olisin taas tarvinut vahvat silmälasit. 

Tämä kaikki on tapahtunut viime vuosien aikana, jolloin ozempic on ollut markkinoilla. On outoa keskustelua ylipäätään, että epäillään kaikkea, mitä toinen sanoo. 

Minä kerron kokemuksestani, koska kyseessä on todella hyvä lääke, enkä usko olevani ainoa, jota se auttaa. 

Diabetekseen liittyy paljon liitännäissairauksia, ja useinyöhrmmällä iällä joudutaan esim. Amputoimaan raajoja, tai tulee silmävaivoja. Omien kokemusteni perusteella on täysin mahdollista, että ozempicilla nämä voidaan jopa välttää. 

Ozempic toimii niin kauan, kuin omaa insuliini tuotantoa on jäljellä, se tehostaa elimistön insuliini tuotantoa. Sehän on suolistohormoni, ja sillä on todettu olevan hyvä teho esimerkiksi ärtyneeseen suoleen. Sillä on todettu olevan vastetta myös alkoholismin hoidossa. 

Minä en silti saa siihen kelakorvausta, sillä sokerit laskevat jo pelkällä metformiinilla tarpeeksi. Se vain ei vie muita oireita pois. Maksan silti mielelläni ozempicin itse, niin hyvä lääke se minulle on. Tai käytännössä käytän sen tablettiversiota, mikä on tuntemattomampi, joten puhun siksi ozempicista. 

Vierailija
119/119 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että Harvardin yliopistossa tehty tutkimus herättää keskustelua ja huolta. On kuitenkin tärkeää huomata, että yksittäinen kliininen tutkimus vaikka se julkaistaisiin arvostetussa tieteellisessä lehdessä ei vielä muodosta lääketieteellistä faktaa eikä virallista tietoa lääkkeen haittavaikutuksista.

Kliinisiä tutkimuksia julkaistaan vuosittain satoja, ja ne voivat antaa ristiriitaisia tuloksia. Vasta silloin, kun tutkimusnäyttöä on kertynyt riittävästi ja se on arvioitu kansainvälisten tai kansallisten lääkeviranomaisten toimesta, voidaan tehdä virallisia johtopäätöksiä. Suomessa tämä kuuluu Fimealle, ja EU-tasolla Euroopan lääkevirastolle (EMA). Juuri nämä viranomaiset määrittelevät, mitä lääkkeen pakkausselosteeseen kirjataan haittavaikutuksiksi.

Siksi on tärkeää huomata, että yksittäinen tutkimus ei riitä lähteeksi, vaan viralliset arviot löytyvät ensisijaisesti lääkeviranomaisten sivuilta. Euroopan lääkeviraston kautta on saatavilla kattavaa tietoa osoitteessa https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/ozempic ja myös Duodecimin Terveyskirjasto tarjoaa suomenkielistä tietoa osoitteessa https://www.terveyskirjasto.fi/far05388 Suomessa viranomaisvastuu kuuluu Fimealle, jonka sivuilta https://www.fimea.fi löytyy viralliset päivitykset ja ohjeistukset. Lisäksi potilaille suunnattua yhteenvetoa löytyy Mediluxin sivuilta osoitteessa https://medilux.fi/ozempic-face/ jossa tieto on koottu selkeästi ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Tällaiset lähteet auttavat rakentamaan realistisen ja luotettavan kokonaiskuvan lääkkeen hyödyistä ja riskeistä, ja ne tarjoavat huomattavasti enemmän arvoa kuin yksittäiset median luomat otsikot.

Keskustelua ja tutkimuksia tarvitaan, mutta yksittäisen artikkelin otsikko tai hypoteesi ei muuta lääketieteellistä käytäntöä. Haittavaikutuksista annettava tieto pohjautuu aina laajempaan näyttöön, jonka perusteella Fimea ja EMA päivittävät ohjeistuksia. Jos aihe herättää huolta, oikea tapa on keskustella hoitavan lääkärin kanssa ja nojata virallisiin tietolähteisiin, ei yksittäisiin mediapoimintoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän