Ei kai mikään ihosyöpä voi parissa päivässä tulla?
Nyt olisi kokemukset erilaisista luomista kultaakin kalliimpia mielenrauhani kannalta. Huomasin eilen, että poskessani oleva luomi on muuttunut reunaltaan röpelöiseksi ja väriltään sinertävän harmaaksi/mustaksi. Ennen värimuutosta luomeen ilmestyi todella sitkeä ja iso finnin näköinen näppylä, joka ei missään vaiheessa lähtenyt parantumaan kunnolla eivätkä mitkään ihonhoitotuotteet auttaneet. Nyt näyttäisi siltä, että luomi olisi ikään kuin haljennut ja väri ja muoto ovat muuttuneet todella nopeasti, puhutaan siis päivistä. Olen aina pyrkinyt välttelemään aurinkoa ja käyttänyt aurinkosuojaa. Iho-ongelmia ei muutenkaan ole ollut aikaisemmin, finnitkin yleensä hyvin pieniä ja ilmestyvät ja häviävät aina kuukautiskierron mukaan. Olen myös melko nuori enkä ole ikinä matkustellut missään etelän lomakohteissa, pyrin ulkoilemaan vain hämärän aikaan ja iltaisin. Lähetin terveyskeskukseen viestin ja kuvatiedostot liitteenä luomesta ja sen muutoksista. Kellään kokemuksia näin nopeista ihomuutoksista?
Kommentit (54)
Tyttäreni pulpahti tumma luomen oloinen noin 3mm paukama selkään ihan yks kaks. Vein hänet heti yksityiselle ihoautilääkärille. Lääkäri siirsi seuraavan potilaan alta pois niin että ehti leikata paukaman. Labrassa (tai missä se analyysi nyt tehtiin) paljastui, että kyseessä oli ihon pinnalle pullahtabut verisuonimöykky. Kaikki siis hyvin.
Lääkäri otti asian vakavasti. Kannattaa käydä ammattilaisella, he osaavat katsoa. Jos rahat ei ole ihan loppu niin yksityisellä pääsee todennököisemmin nopeammin vastaanotolle.
Itse olen täysi maallikko näissä asioissa kuten tekstistä varmasti huomaa.
Kuulostaa täysin vaarattomalta finniltä. Melanooma ei myöskään tule valmiiksi olemassaolevaan luomeen, tyvi- tai okasolusyöpä voi tullakin mutta ne ovat vaarattomia ja harmittomia syöpiä joihin riittää luomen poisto hoidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa täysin vaarattomalta finniltä. Melanooma ei myöskään tule valmiiksi olemassaolevaan luomeen, tyvi- tai okasolusyöpä voi tullakin mutta ne ovat vaarattomia ja harmittomia syöpiä joihin riittää luomen poisto hoidoksi.
Kyllä mulla ainakin tuli melanooma valmiina olleeseen luomeen. Mistä keksit, ettei niin olisi?
Luomi muuttui agressiivisesti. Kasvoi, mustui sekä röpelöytyi. Onneksi se saatiin poistettua hyvissä ajoin.
Minulta löytyi takareidestä röpelöinen luomi. Sain hoitajalta poistoajan, mutta talvella se sitten oli lähtenyt ja jäänyt sukkahousuihin.
Vierailija kirjoitti:
"Melanooma ei tule valmiiksi olemassaolevaan luomeen..."..
Höpöhöpö. Se voi tulla siihenKIN. Ja varsinkin siihen.
Mistäkö tiedän? Koska minulle kävi niin.
Tyvi- ja okasolusyöpiinkään ei kaikilla riitä pelkkä poistoleikkaus hoidoksi. Osa tarvitsee useita leikkauksia. Ja lääkitystäkin.
Olkaa varovaisia auringon kanssa. Siitä ei turhaan varoiteta.
Parikymppisellä erittäin epätodennäköistä että kyseessä olisi ihosyöpä. Käytätkö ap hormonaalista ehkäisyä?
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa tämä ihan valtavan paljon. On erittäin näkyvällä paikalla vieläpä, keskellä poskea. Voiko tuollainen muutos todella tapahtua ihan parissa päivässä? Olen aivan hysteerinen. :(
Ap
älä turhaan stressaa muutamasta päivästä. julkiselle on kuitenkin useamman kuukauden jonot ja sieltä saa vain buranaa, jonka teho on melko heikko syöpään.
En odottaisi julkiselle pääsyä tuossa tilanteessa.
Ei ole mitään hätää. Kuulostaa vain normaalia sitkeämmältä finniltä.
Arvauskeskuksessa ei kyllä osata iho-ongelmia hoitaa mitenkään. Toivottavasti saat lähetteen ihopolille.
Ei kuulosta vaaralliselta, ei ole mitään kiirettä yksityiselle. Ihosyövän todennäköisyys nuorella ihmisellä on häviävän pieni varsinkin jos olet suojannut ihoasi auringolta aina. Todennäköisesti kyseessä oli tavallinen finni. Turhaan hätäilet.
Ap täällä. Ei ole mitään hätää. :) Luomea ei tarvinnut edes poistaa, lääkäri katsoi lähettämäni kuvat eikä minun edes tarvitse käydä lääkärissä. Kyseessä oli vain tulehtunut finni. Jos ei parane parissa viikossa niin ohjeistivat olemaan uudestaan yhreydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Ei ole mitään hätää. :) Luomea ei tarvinnut edes poistaa, lääkäri katsoi lähettämäni kuvat eikä minun edes tarvitse käydä lääkärissä. Kyseessä oli vain tulehtunut finni. Jos ei parane parissa viikossa niin ohjeistivat olemaan uudestaan yhreydessä.
Hienoa, että ottivat sinuun noinkin pikaisesti yhteyttä👍. Ja aivan varmasti kaivattu helpotus myös sinulle😊. Nyt vain toimit annettujen ohjeiden mukaan.
Ja jatkossa - jos jotain terveydellistä vaivaa ja harmia tulee, niin rohkeasti vain otat yhteyttä. Sitä vartenhan sairaanhoitajat ja lääkärit ovat.
Hyvää kesää!
Hyvä, kun käyt lääkärissä ja on täysin mahdollista, että kyseessä on joku harmiton finni. Ihomuutoksille on tosiaan muitakin syitä, kuin syöpä ja suurin osa on kuitenkin harmittomia. On silti oikein käydä lääkärissä. Nyt olisi varmasti hyvä löytää keinoja, joilla rauhoittaa itseä. Tänään ei voi tehdä sen enempää. Tsemppiä! Huomaa, että tämä palsta on täynnä tyyppejä, jotka mielellään kiusaavat toisia ihmisiä.