Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei kai mikään ihosyöpä voi parissa päivässä tulla?

Vierailija
06.07.2024 |

Nyt olisi kokemukset erilaisista luomista kultaakin kalliimpia mielenrauhani kannalta. Huomasin eilen, että poskessani oleva luomi on muuttunut reunaltaan röpelöiseksi ja väriltään sinertävän harmaaksi/mustaksi. Ennen värimuutosta luomeen ilmestyi todella sitkeä ja iso finnin näköinen näppylä, joka ei missään vaiheessa lähtenyt parantumaan kunnolla eivätkä mitkään ihonhoitotuotteet auttaneet. Nyt näyttäisi siltä, että luomi olisi ikään kuin haljennut ja väri ja muoto ovat muuttuneet todella nopeasti, puhutaan siis päivistä. Olen aina pyrkinyt välttelemään aurinkoa ja käyttänyt aurinkosuojaa. Iho-ongelmia ei muutenkaan ole ollut aikaisemmin, finnitkin yleensä hyvin pieniä ja ilmestyvät ja häviävät aina kuukautiskierron mukaan. Olen myös melko nuori enkä ole ikinä matkustellut missään etelän lomakohteissa, pyrin ulkoilemaan vain hämärän aikaan ja iltaisin. Lähetin terveyskeskukseen viestin ja kuvatiedostot liitteenä luomesta ja sen muutoksista. Kellään kokemuksia näin nopeista ihomuutoksista?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rauhassa. Ihosyöpä ei yleensä kovin nopeasti kehity ja nyt olet tehnyt kaiken mitä tälle viikonlopulle voit.

Vierailija
2/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melanoomakasvain alkoi just noin. Ensin rinnassa oli normaali luomi, joka sitten agressiivisesti alkoi mustumaan, röpelöitymään ja kasvamaan. Onneksi itse tajusin, että tämä ei ole nyt normaalia ja hakeuduin lääkäriin. Luomi ja iho sen ympäriltä poistettiin. Patologisissa tutkimuksissa todettiin, että melanooma on kyseessä. Sitten sen jälkeen sain kutsun nopeasti kirurgille, jossa poistettiin reippaasti lisää ihoa ja kaavittiin aika syvältä sisuksista tavaraa pois mahdollisen juurikasvun varalta. Onneksi ei ollut ehtinyt levitä sisuskaluihin.

Yllättävän nopeasti tämä ihomuutos kyllä tuli. Tässä tapuksessa melanooma ilmestyi paikkaan, jossa sen näin joka päivä. Ikään kuin vihjatakseen, että tässä olen, mitä meinaat tehdä?

Suosittelen, että varaat ajan ihotautien lääkärille, niin saat mielenrauhan. Vaikka kyseessä olisi ihosyöpä, niin niistä selviytyy suurin osa, kunhan vain hoitaa ihon poistamisen alueelta ajoissa. 

Vierailija
4/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa tämä ihan valtavan paljon. On erittäin näkyvällä paikalla vieläpä, keskellä poskea. Voiko tuollainen muutos todella tapahtua ihan parissa päivässä? Olen aivan hysteerinen. :(

Ap

Vierailija
5/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyöpä tekee tuloaan useita vuosia, jopa vuosikymmeniä. Yksikin ihon palaminen jossain vaiheessa elämää voi altistaa sen puhkeamista. Sitten jossain vaiheessa se aktivoituu ja näkyy ihossa juuri muutoksina iholla tai luomessa. 

Näitä kannattaa joka kerta käydä näyttämässä lääkärissä. Ihan varmuuden vuoksi. Onhan niitä tarinoita, että ihmiset vain ihmettelee vuosikausia, että mitähän tuo värinmuutos iholla oiken tarkoittaa. Siten kun lopulta vuosien päästä menevät lääkäriin epämääräisten oireiden alettua kropassa, niin onkin jo liian myöhäistä.   

Vierailija
6/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä suht nopeasti tämän kanssa ollut liikkeellä, kun vasta viime kuussa ilmestyi finnikin. Nyt vasta eilen hoksasin, että väri on muuttunut ja muotokin muuttunut röpelöiseksi. Kauaa ei ole ehtinyt olla tuollainen.

Ap

Vierailija
7/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa tämä ihan valtavan paljon. On erittäin näkyvällä paikalla vieläpä, keskellä poskea. Voiko tuollainen muutos todella tapahtua ihan parissa päivässä? Olen aivan hysteerinen. :(

Ap

Älä ole hysteerinen. Olet toiminut oikein ja kontaktoinut lääkäriä. Todennäköisesti saat kutsun tulla näyttämään tätä lääkärin vastaanotolle. Mikäli kyseessä olisikin vaikka melanooma, niin ei sulla ole hätää. Jos kerran vasta nyt puhkesi esiin tuolla tavalla, niin sen voi poistaa (ei ole ehtinyt levitä) ja sun elämä jatkuu sen jälkeen normaalisti. Suoraa auringonvaloa ja uv-säteilyä joudut toki välttämään jatkossa. Eli ihosi ei sitten saa palaa. 

Vierailija
8/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko odotat terveyskeskuksen yhteydenottoa tai varaat ajan yksityislääkäriltä heti. Mutta ei sielläkään viikonloppuna mitään tapahdu, maksat vain itsesi kipeäksi.

Vierailija
9/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan aikaa varaamaan. Ei varmaan ole mikään pistäinen/punkki saanut paisetta aikaan? 

Vierailija
10/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ensi viikolla omaolon kautta yhteyttä omalle terveysasemalle, jos tilanne ei parane. Todennäköisesti tuossa on kyse nyt ihan vaan siitä että tulehtunut näppylä/finni on rupeutunut ja parantumassa - mutta on hyvä tarkistaa asia. Siihen ei tarvita kallista lääkäriä, ihan terveydenhoitaja osaa ohjata alkuun. Tosiaan omaolon kautta on helpoin ja halvin tapa!

Vierailija
11/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi. Hyvä, että olet lähestynyt lääkäriä. Tällaiset muutokset ihossa pitää aina tutkia.

Vierailija
12/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti nyt lääkäriin heti ensi viikon alussa. Ei lääkäri siitä syöpää tee. Se on syöpä tai ei ole syöpä, riippumatta siitä, menetkö lääkäriin vai et.

Vierailija
13/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mitä kerrot ihomuutoksesta ei ole tullut parissa päivässä. Ota viikonlopun jälkeen soittamalla yhteyttä terveydenhoitoon ja varaa aika.

Vierailija
14/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan laitoin terveyskeskukseen viestiä omasoten kautta ja pyysin että varaisivat minulle ajan mahdollisimman pikaisesti ja laitoin näppylästä myös kuvia ennen finniä, finnin aikana ja nyt tästä ihomuutoksesta. Kirjoitin myös viestiin että toivoisin aikaa mahdollisimman pian, koska suvussa on alttiutta ihosyöpään. Mummoltani juuri leikattiin ihosyöpä korvasta, oli kyllä varsin kesy ja vuosikausia korvassa kummitellut ennen kuin mummo hakeutui hoitoon. Hänen korvanlehtensä muuttui syövän seurauksena sen näköiseksi, kuin joku olisi askarrellut siihen sinitarrasta kukkakaalin. :D Minua huolettaa myös se miten näkyvällä paikalla luomi on. Työnkuvaani kuuluu uimahallissa käynti tiiviisti ja pelkään, että nyt jos ihoa täytyy leikata enemmänkin, en varmaankaan saa hetkeen kastella kasvojani hirveästi ja kun luomi on niin näkyvällä paikalla keskellä poskea, tietysti myös mahdolliset arvet huolettavat. Ensisijaisesti olen kyllä huolissani terveydestäni ja ulkonäkö on hyvin pieni murhe sen rinnalla.

Ap

Vierailija
15/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että huolettaa mutta ensisijaista on nyt, että hakeudut lääkäriin. Hyvä, että olet jo ottanut kontaktia. Epätietoisuus on pahinta, googlessa roikkuminen vielä pahempaa. Mieti asioita enemmän sitten kun tiedät mikä on asianlaita.

Tsemppiä!

Vierailija
16/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä osataan tehdä todella siistiä jälkeä jos isompi alue poskesta pitäisikin leikata, älä ap murehdi. <3 Jos voit henkisesti huonosti ja olet stressaantunut, voisit yrittää puhua jonkun kanssa asiasta kasvotusten tai puhelimessa. Älä mene liikaa googlailemaan äläkä ala leikkimään kotilääkäriä. Odota rauhassa terveydenhuollon ammattilaisen yhteydenottoa ja tee jotain mukavaa odotellessasi. 

Vierailija
17/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että luomi on finnin kanssa päässyt repeämään jos finni on vihdoin pukannut sisältönsä ulos ja alkanut parantumaan. Seuraile muutoksia, toivottavasti pian pääset myös lääkärille näyttämään ihoasi. Tsemppiä!

Vierailija
18/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lohduttavista ja asiallisista vastauksista. Olen melko varma että kyseessä oli finni eikä minkään ötökän purema, koska aiemmin finni ei kutissut mitenkään eikä ollut saman näköinen kuin punkin puremat. Punkkejakin minulla on tänä kesänä muutama ollut ja niiden aiheuttama ihottuma on pyöreän muotoinen, tasainen ja litteä. Tämä oli selkeästi koholla oleva finni.

Ap

Vierailija
19/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, ap. Kunhan pääset lääkäriin he tietävät mitä pitää tehdä. Poistatin itse omasta mielestäni epäilyttävän luomen ykistyisellä lääkäriasemalla koska halusin sen vaan nopeasti pois. Se oli onneksi hyvänlaatuinen mutta näytti todella kummalliselta. Voi siis olla että selviät tästä säikähdyksellä.

Vierailija
20/54 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille hyvin harvoin tulee ihosyöpää vaikka media rakastaakin herkutella nuorten ihmisten sairauksilla. Ihomuutoksia voi myös tapahtua iän myötä ilman syöpää. Ei ole hätää. Pian pääset lääkäriin ja asia selviää kyllä siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi