HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa mennä vaan ulos?
Ei maksa mitään, mutta yksinkö siellä pitäisi kävellä/istuskella? Käsittääkseni tässä on kyse siitä, että köyhä teini tai nuori ei voi lähteä kavereidensa mukaan ja ne kaverit taas eivät ole köyhiä, joten kaverit menevät leffaan, kahville jne. Eikä tämä nyt ihan uusi ilmiö ole. Jo noin 10 vuotta sitten lapsiasiainvaltuutettu puhui lasten ja nuorten eriarvoistumisesta. Ja kyse oli juuri tuosta, että kaverit menee jonnekin (koska heillä tai heidän vanhemmillaan on rahaa), mutta se köyhän perheen lapsi jää ulkopuoliseksi, koska ei voi lähteä muiden mukaan (koska hänellä tai hänen vanhemmillaan ei ole rahaa). Se taas, että nykyisin on "cool" tehdä asioita, joihin tarvitaan rahaa, johtuu juuri nuorten kulutuskulttuurin muuttumisesta.
Juuri näin. Ja kaikki tutkimukset nuorten kokemasta yksinäisyydestä on hälyttäviä.
Viimeidet tutkimukset nuoren ja nuorten aikuisten yksinäisyysbarometrin tulokset ovat jo yhteiskunnan kannalta hälyttäviä, jotka tulevat näkymään vuosikymmeniä eteenpäin syrjäytymisenä ja terv.ongelmina. Onko Suomella tähän varaa, kun ikäkuokat muuten pienet, vähäisestä syntyvyydestä johtuen.
https://www.punainenristi.fi/uutiset/2023/yksinaisyys-koskettaa-yha-use…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oikeen ihannoidaan köyhyyttä ja monen mielestä on hyvä että nuorilla ei ole varaa hauskanpitoon. Kotona vaan pitäisi kaikkien olla ja laskea senttejä. Jos ootte itse viettäneet köyhän nuoruuden niin ettekö halua toisille parempaa? Miksi haluatte kurjuutta muillekin, oletteko kateellisia? Eikö meidän pitäisi haluta uudelle sukupolvelle aina parempaa ja näin kehittää hyvinvointia?
Tämä.Täällä tosiaan ihannoidaan, jopa arvostetaan köyhyyttä ja työlainsäädännön heikentämistä. Kärsi, kärsi kirkkaaman kruunun saat. Hyvä, ettei vaadita nuoria tekemään palkata töitä.
Työlainsäänönnön heikentäminen on suuri ylpeyden aihe. Pätkätyöt, nolla sopimus, paikallinen sopiminen, joka tarkoittaa, että työsopimukseen lätkäistään ehtö, ettei kilpailijalle tai saman alan yritykseen voi mennä töihin lisätuntien toivossa jne.
Ei minusta kukaan täällä ihaile köyhyyttä. Pikemminkin kertovat köyhyyden kurjasta realiteetista, että sellaista se vaan on joidenkin elämä. Tasan ei käy nallekarkit. Eikä ikinä tule sellaista maailmanaikaa varmaan olemaankaan, että kaikilla on samat lähtökohdat, mahdollisuudet ja resurssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa mitään, mutta yksinkö siellä pitäisi kävellä/istuskella? Käsittääkseni tässä on kyse siitä, että köyhä teini tai nuori ei voi lähteä kavereidensa mukaan ja ne kaverit taas eivät ole köyhiä, joten kaverit menevät leffaan, kahville jne. Eikä tämä nyt ihan uusi ilmiö ole. Jo noin 10 vuotta sitten lapsiasiainvaltuutettu puhui lasten ja nuorten eriarvoistumisesta. Ja kyse oli juuri tuosta, että kaverit menee jonnekin (koska heillä tai heidän vanhemmillaan on rahaa), mutta se köyhän perheen lapsi jää ulkopuoliseksi, koska ei voi lähteä muiden mukaan (koska hänellä tai hänen vanhemmillaan ei ole rahaa). Se taas, että nykyisin on "cool" tehdä asioita, joihin tarvitaan rahaa, johtuu juuri nuorten kulutuskulttuurin muuttumisesta.
Kavereiden kanssa hengailu ilman suurempaa rahallista panostusta voi olla ihan yhtä antoisaa kuin kalliissa kahviloissa istuskelu. Mutta minkäs sille voi, että nuorisokulttuuri on muuttunut.
Aika metkaa. Mun nuoruudessa (ja lastenikin nuoruudessa, mistä ei edes ole kauaa) kavereita tavattiin paitsi koulussa, myös kotona. Tai lähdettiin pyöräilemään, rannalle uimaan, käytettiin yhdessä koiraa kävelyllä, pelattiin pihapelejä tai sisällä lautapelejä, toki nykyään varmasti enemmän tietokoneella. Askarreltiin, keksittiin kaikenlaista, keitettiin teet tai kahvit, ihan kotona. Jos oli rahaa, ostettiin jätskit. Elokuvissa käytiin tosi harvoin ja siihen sai mankua rahaa vanhemmilta, koska itsellä tuskin oli. Kahviloissa ei käyty käytännössä ikinä. Korkeintaan matkoilla vanhempien kanssa.
Nytkö tämä on jo ihmisoikeusrikkomus?
Väitän, että meillä oli kivempaa kuin kahviloissa notkuvilla ja leffassa mässypussien kanssa lösöttävillä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ite olin nuori niin olin syrjitty ja kiusattu niin ei mulle ainakaan sillloin ollut ketään kavereita kenen luokse mennä. Saa nää nykyajan nuoretkin kestää, ois kiitollisia että ees on kavereita
Vaikea uskoa, että kiusatuksi tullut toivoisi kenellekään muulle kaltaiselleen nuorelle samaa kohtaloa, paitsi ehkä kiusaajilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa käy elokuvissa, uimahallissa, matkustaa jne.
Työttömänä olet aina kotona. Jos saat hetkeksi työtä niin rahat pitää säästää työttömyysaikaan.
Mä olen 20 vuoden aikana käynyt kerran elokuvissa, 5 kertaa uimahallissa, 2 kertaa baarissa.
Olen kohta 50 ja ollut kerran elämässä lentokoneessa ja 2 kertaa jääkiekko-ottelussa.
Aina pitää rahattomana olla kotona, ei harrastuksia, ei vapaa-ajan menoja.
Ei ole vuokra-asunnossa edes saunaa ja saunavuoro liian kallis.
Ei rahaa parturiin.
Ainut missä käydään on ruokakauppa ja katsomassa omaa vanhempaa.
Siinä se.
Tällaista elämätön elämäni on täällä PORISSA
t. työtön tradenomi HÖNÖ TIAINEN
Ulkona, metsissä, puistoissa, rannoilla saat olla ihan ilmaiseksi. Ihan omasta viitseliäisyydestä on ki
Totta, mutta miten nuoret kehittävät sosiaalisia taitoja ja verkostoja noissa paikoissa yksin, jotka opiskelun ja työuran kannalta ovat välttämättömiä ja edistävät työuralla etenemistä.
Se metsässä kävele saattaa ehkäistä mielenterv.ongelmia, mutta ei paranna sosiaalisia taitoja, jotka ovat elintärkeitä, jos aikoo menestyä ja edetä työssä.
Nykyään jo työn hakemiseen tarvitaan hyviä sosiaalisiataitoja, luovuutta jne. kun lähetetään yritykseen itsestä kertovia videoita ja muuta, jos aikoo työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Ne mammat, jotka on keräilleet muumimukinsa tarjouksista eivät taatusti ole venyneet kympin makukahvella expresso Housessa. Elämä on täynnä valintoja. Jos pitää päästä sinne kahvilaan vetelehtimään niin sitten ei voi ostella tavaraa.
Nyt alkaa mustikat kypsyä. Eikun kaikki rahan puutteesta kärsivät mustikan toimintaan ja pistää ilmoituksen kaupan ilmoitustaululle ja someryhmiin. Maksu käteisellä.
Taas kokkari häätää köyhät risusavottaan. Mene itse, niin saat lisää muumimukeja.
No maksa sinä köyhien huvitukset, ihan vapaasti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika metkaa. Mun nuoruudessa (ja lastenikin nuoruudessa, mistä ei edes ole kauaa) kavereita tavattiin paitsi koulussa, myös kotona. Tai lähdettiin pyöräilemään, rannalle uimaan, käytettiin yhdessä koiraa kävelyllä, pelattiin pihapelejä tai sisällä lautapelejä, toki nykyään varmasti enemmän tietokoneella. Askarreltiin, keksittiin kaikenlaista, keitettiin teet tai kahvit, ihan kotona. Jos oli rahaa, ostettiin jätskit. Elokuvissa käytiin tosi harvoin ja siihen sai mankua rahaa vanhemmilta, koska itsellä tuskin oli. Kahviloissa ei käyty käytännössä ikinä. Korkeintaan matkoilla vanhempien kanssa.
Nytkö tämä on jo ihmisoikeusrikkomus?
Väitän, että meillä oli kivempaa kuin kahviloissa notkuvilla ja leffassa mässypussien kanssa lösöttävillä nykyään.
Pitkospuita pitkin hiihdettiin ylämäkeen ilman uimapukua ja eväänä oli kuusenkerkkiä. Ei lösötetty vasut herkkuja pullottaen.
Minulla oli ihan hauskaa teininä kavereiden kanssa, vaikka rahaa ei paljon käytetty. Ehkä se juju olikin siinä, että piti keksiä kaikenlaista. Ajanvietto ei ollut pelkkää välineurheilua. Maailma on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Ne mammat, jotka on keräilleet muumimukinsa tarjouksista eivät taatusti ole venyneet kympin makukahvella expresso Housessa. Elämä on täynnä valintoja. Jos pitää päästä sinne kahvilaan vetelehtimään niin sitten ei voi ostella tavaraa.
Nyt alkaa mustikat kypsyä. Eikun kaikki rahan puutteesta kärsivät mustikan toimintaan ja pistää ilmoituksen kaupan ilmoitustaululle ja someryhmiin. Maksu käteisellä.
Näin on. Ostan vaikka heti kaksi ämpärillistä siivottua mustikkaa. Käteisellä tietenkin.
Kävin eilen katsomassa, niin ainakin ne paikat, joissa viime kesänä jonkin verran mustikkaa, olivat nyt kuivuudesta kärsineitä. Hyvin pieniä marjoja siellä täällä. Niitä jos kaksi ämpärillistä kerää, menee varmaan viikko ja ei ainakaan niistä paikoista ämpärit täyty. Siihen sitten vielä puhdistus päälle, niin et ehkä todellista hintaa halua maksaa, jos tuntipalkaksi laskisi vaikka kolme euroa ja siihen matkat päälle. Ämpäreistä ottaisin hinnan myös erikseen.
Kommenteista päätellen, monet jopa keski-ikäiset, saati vanhemmat ihmiset ovat täysin tietämättömiä, miten tänä päivänä toimii tuöelämä ja haetaan töitä ja nuorena edetään työuralla.
Avain sana on verkostoituminen. Tuntea ja olla "kaverina" oikeiden tyyppien kanssa, jotka toimivat työuralla suosittelijana. Mitä kovempi nimi, sen paremmat mahdollisuudet. Ja siksi ne kaverit ovat nuorille aikuisille tärkein ja niitä harvoin törmää metsässä poimimsssa marjoja tai museossa. Ennen samaa virkaa toimitti vanhempien ystäväpiiri, kun suhteilla mentiin töihin.
Siis mitä ihmeen sekoilua tämä on..
Uimarantoja on vaikka kuin ja sinne meno ei maksa.. Talvella löytyy latuja, pulkkamäkiä ja vaikka mitä. Ei se kaverien tapaaminen tarkoita 0,5l siiderin litkimistä lähipubissa tai mitään kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ite olin nuori niin olin syrjitty ja kiusattu niin ei mulle ainakaan sillloin ollut ketään kavereita kenen luokse mennä. Saa nää nykyajan nuoretkin kestää, ois kiitollisia että ees on kavereita
Vaikea uskoa, että kiusatuksi tullut toivoisi kenellekään muulle kaltaiselleen nuorelle samaa kohtaloa, paitsi ehkä kiusaajilleen.
Hei ihan news flashinä, että kärsimys ei aina jalosta. Oman lapsuuden seurauksena olen nykyään katkera, vihainen ja en toivo kenellekkään mitään hyvää, sillä eipä minullekkaan silloin mitään hyvää tarjoiltu. Kyseessä on pelkästään oikeudemukaisuudentunne, miksi muilla pitäisi olla hauskaa jos oma hauskuuteni vietiin väkisin
Genitaaliherpes tarttuu myös, vaikka käyttäisi kondomia.
Turkulainen putkimies höntsätiainen ei voi harrastaa seksiä tänä viikonloppuna festareilla, koska siitä voi saada tuomion ja 15000 euroa maksettavaa.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤡
Sulla on genitaaliherpes joka tarttuu vaikka käyttäisi kondomia.
Sä et voi nussia kenenkään kanssa ilman kertomatta siitä.
Hauskaa festari viikonloppua.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤡
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää hankkia kaveripiiri, joka tykkää tehdä ilmaisia asioita. Ryhtyä vaikka Vpkn nuoriso-osastoon. Täysin ilmainen harrastus. Järjestetään koulutusta, pelaamista, leikkimistä, uimahalleissa käyntiä. Saa varusteet käyttöön ilmaiseksi. Monesti vpkt maksaa myös leirimaksut. Saa kavereita ja oppii hyödyllisiä taitoja. Koulutusten myötä pääsee sammutus- osastoon kun tulee ikää tarpeeksi.
Kukaan nainen ei halua lyhyttä miestä eikä miestä, jolla on genitaaliherpes.
Onneksi genitaaliherpeksen tartuttamisesta saa nykyään tuomion ja joutuu maksamaan uhrille 15000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kokkari häätää köyhät risusavottaan. Mene itse, niin saat lisää muumimukeja.
Itseasiassa meillä ei ole ensimmäistäkään muumimukia. Toki marjastan ja sienestän itse tarvitsemani marjat ja sienet. Luonnossa liikkuminen on mukavaa vastapainoa kiireiselle työlle. Suomessa on jokaisen oikeudet- kannattaa hyödyntää niitä. Vastaavaa ei ole kuin muissa Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa sinä itse köyhien huvitukset jne jne. , kirjoittajalle. Lainaus ei onnistu.
Maksan myös sinun lääkärissä käynnistäsi, (yksityiselläkin) kadulla/teillä kävelystä/ajelusta. Siitäkin, jos talosi palaisi, maksan palokunnalle valmiudessa olosta. Poikani on armeijassa puolustaakseen sinuakin tarpeen tullen. Se, että yhteiskunnassa on niin suuri eriarvoisuus ja köyhän lapsi on ilman omaa syytään vaikkapa yksinhuoltajaksi ja työttömäksi jääneen vanhemman lapsi, ei ole sen köyhän lapsen syy. Kieri omahyväisessä yltäkylläisyydessäsi ihan rauhassa. Ei ne sinun veroäyrisi köyhän lapsen huvituksiin kulu. Ei niihin ole varaa. Ne rahat menevät ruokaan ja asumiseen.