HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
TURKULAINEN hönö ottaa vesipullon mukaan ja lähtee kaupungille 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Se laittaa palkkarahat säästöön.
Kuopiolainen Kaffepulla hönötiainen
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🥰🤡
Osa käy elokuvissa, uimahallissa, matkustaa jne.
Työttömänä olet aina kotona. Jos saat hetkeksi työtä niin rahat pitää säästää työttömyysaikaan.
Mä olen 20 vuoden aikana käynyt kerran elokuvissa, 5 kertaa uimahallissa, 2 kertaa baarissa.
Olen kohta 50 ja ollut kerran elämässä lentokoneessa ja 2 kertaa jääkiekko-ottelussa.
Aina pitää rahattomana olla kotona, ei harrastuksia, ei vapaa-ajan menoja.
Ei ole vuokra-asunnossa edes saunaa ja saunavuoro liian kallis.
Ei rahaa parturiin.
Ainut missä käydään on ruokakauppa ja katsomassa omaa vanhempaa.
Siinä se.
Tällaista elämätön elämäni on täällä PORISSA
t. työtön tradenomi HÖNÖ TIAINEN
Kavereiden tapaaminen tulee liian kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Ne mammat, jotka on keräilleet muumimukinsa tarjouksista eivät taatusti ole venyneet kympin makukahvella expresso Housessa. Elämä on täynnä valintoja. Jos pitää päästä sinne kahvilaan vetelehtimään niin sitten ei voi ostella tavaraa.
Nyt alkaa mustikat kypsyä. Eikun kaikki rahan puutteesta kärsivät mustikan toimintaan ja pistää ilmoituksen kaupan ilmoitustaululle ja someryhmiin. Maksu käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kavereitten tapaaminen jo maksullista, rahasta kiinni?
Nuoret viettävät aikaa yhdessä ostoskeskuksissa shoppaillen, kahvitellen tai pikaruokapaikoissa käyden. Vaikeaa nuorelle jolla ei ole rahaa tällaisesn.
Sitten pitää viettää aikaa muuten. Ihan normaalia. Ei kaikilla ole varaa koko ajan shoppailla, kahvitella ja syödä ylihintaista patonkia. Eikä pidäkään olla.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa mennä vaan ulos?
Ei maksa mitään, mutta yksinkö siellä pitäisi kävellä/istuskella? Käsittääkseni tässä on kyse siitä, että köyhä teini tai nuori ei voi lähteä kavereidensa mukaan ja ne kaverit taas eivät ole köyhiä, joten kaverit menevät leffaan, kahville jne. Eikä tämä nyt ihan uusi ilmiö ole. Jo noin 10 vuotta sitten lapsiasiainvaltuutettu puhui lasten ja nuorten eriarvoistumisesta. Ja kyse oli juuri tuosta, että kaverit menee jonnekin (koska heillä tai heidän vanhemmillaan on rahaa), mutta se köyhän perheen lapsi jää ulkopuoliseksi, koska ei voi lähteä muiden mukaan (koska hänellä tai hänen vanhemmillaan ei ole rahaa). Se taas, että nykyisin on "cool" tehdä asioita, joihin tarvitaan rahaa, johtuu juuri nuorten kulutuskulttuurin muuttumisesta.
Siinäpä voi miettiä, mitä se tulee olemaan jatkossa. Ja etenkin vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä olet aina kotona. Jos saat hetkeksi työtä niin rahat pitää säästää työttömyysaikaan.
Mä olen 20 vuoden aikana käynyt kerran elokuvissa, 5 kertaa uimahallissa, 2 kertaa baarissa.
Olen kohta 50 ja ollut kerran elämässä lentokoneessa ja 2 kertaa jääkiekko-ottelussa.
Ei rahaa parturiin.
Siinä se.
Ulkona, metsissä, puistoissa, rannoilla saat olla ihan ilmaiseksi. Ihan omasta viitseliäisyydestä on kiinni. Pääsee kirjastoon . Museoissa ja taidemuseoissa on ilmaisia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kavereitten tapaaminen jo maksullista, rahasta kiinni?
Kaveriporukka meni pitsalle ja sen jälkeen leffaan. Yksi ei aikonut lähteä. Tiesin syyn. Sanoin, että minulla on kaksi ilmaislippua, enkä ehdi käyttää, niin saavat oman lapseni kanssa ne. Maksoin myös pitsat molemmille. En ole kovin rahoissani minäkään, mutta tämä nuori ei voi osallistua muihin, kuin ilmaisiin tapaamisiin ja se käy minun sydämeeni. Risteilyllä oli myös kanssamme, kun oli ylimääräinen paikka hytissä. Köyhän lapsen elämä on usein rahasta kiinni.
Silloin kun ite olin nuori niin olin syrjitty ja kiusattu niin ei mulle ainakaan sillloin ollut ketään kavereita kenen luokse mennä. Saa nää nykyajan nuoretkin kestää, ois kiitollisia että ees on kavereita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monellakohan keski-ikäisellä mammalla on kaapit täynnä jotain thaimaalaisia muumimukeja ja muuta yhtä harkittua ja tarpeellista tavaraa? Nuori jos haaveilee edes kahvilla käynnistä, niin lytätään pinnalliseksi.
Ne mammat, jotka on keräilleet muumimukinsa tarjouksista eivät taatusti ole venyneet kympin makukahvella expresso Housessa. Elämä on täynnä valintoja. Jos pitää päästä sinne kahvilaan vetelehtimään niin sitten ei voi ostella tavaraa.
Nyt alkaa mustikat kypsyä. Eikun kaikki rahan puutteesta kärsivät mustikan toimintaan ja pistää ilmoituksen kaupan ilmoitustaululle ja someryhmiin. Maksu käteisellä.
Näin on. Ostan vaikka heti kaksi ämpärillistä siivottua mustikkaa. Käteisellä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi vaivaamaan, mitä ovat nämä tarpeelliset asiat, joita nuoret jättävät rahapulan vuoksi hankkimatta. Artikkelissa tätä ei kerrottu. Jos sitä ei ole kyselyssä tarkemmin määritelty, niin käsitteenähän tuo on hyvin häilyvä. Jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on tarpeellista. Erityisesti nuorella ja tarpeellisia hankintoja rahoittavalla vanhemmalla nämä käsitykset voivat poiketa jyrkästikin.
Kavereiden tapaaminenhan ei maksa yhtään mitään, joten en nyt jotenkin osaa surkutella, ettei nuorilla ole varaa notkua jatkuvasti kahviloissa tai käydä elokuvissa viikottain. Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole varaa tuollaiseen luksukseen.
Jatkuvasti ja viikottain? Sitä ehkä tekevät varakkaiden lapset, mutta ei köyhän lapset. Hyvä jos kerran vuodessa pääsee elokuviin. Se on Kallista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oikeen ihannoidaan köyhyyttä ja monen mielestä on hyvä että nuorilla ei ole varaa hauskanpitoon. Kotona vaan pitäisi kaikkien olla ja laskea senttejä. Jos ootte itse viettäneet köyhän nuoruuden niin ettekö halua toisille parempaa? Miksi haluatte kurjuutta muillekin, oletteko kateellisia? Eikö meidän pitäisi haluta uudelle sukupolvelle aina parempaa ja näin kehittää hyvinvointia?
Tämä.Täällä tosiaan ihannoidaan, jopa arvostetaan köyhyyttä ja työlainsäädännön heikentämistä. Kärsi, kärsi kirkkaaman kruunun saat. Hyvä, ettei vaadita nuoria tekemään palkata töitä.
Työlainsäänönnön heikentäminen on suuri ylpeyden aihe. Pätkätyöt, nolla sopimus, paikallinen sopiminen, joka tarkoittaa, että työsopimukseen lätkäistään ehtö, ettei kilpailijalle tai saman alan yritykseen voi mennä töihin lisätuntien toivossa jne.
Sitä arvostetaan ja ylistetään ja se on selvä viesti poliittisille päättäjille ja elinkeinoelämälle, kommenteista päätellen, paljon on vielä EK:lla lisää leikattavaa ja kansalaiset ja työläidet sitä ylistävät ja osoittavat kunniaansa. Ja kilvan äänestävät äärioikeistoa. Sellainen on näköjään ihmismieli.
Pian työssäkäynnistä voi joutua jopa maksamaan, onhan työssäkäynti niin lystiä ja ihmisarvoa nostavaa.
Ja se on osittain jo totta, ainakin parissa suuressa kauppaketjussa, jos soppari on 15h viikossa ja teetkin 18h työviikkoa, siitä syntyy plus tunteja ja palkkaa, joka pitää vähentää myöhemmin saman vuoden aikana.
Kateus vie kalatkin vedestä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksaa mennä vaan ulos?
Ei maksa mitään, mutta yksinkö siellä pitäisi kävellä/istuskella? Käsittääkseni tässä on kyse siitä, että köyhä teini tai nuori ei voi lähteä kavereidensa mukaan ja ne kaverit taas eivät ole köyhiä, joten kaverit menevät leffaan, kahville jne. Eikä tämä nyt ihan uusi ilmiö ole. Jo noin 10 vuotta sitten lapsiasiainvaltuutettu puhui lasten ja nuorten eriarvoistumisesta. Ja kyse oli juuri tuosta, että kaverit menee jonnekin (koska heillä tai heidän vanhemmillaan on rahaa), mutta se köyhän perheen lapsi jää ulkopuoliseksi, koska ei voi lähteä muiden mukaan (koska hänellä tai hänen vanhemmillaan ei ole rahaa). Se taas, että nykyisin on "cool" tehdä asioita, joihin tarvitaan rahaa, johtuu juuri nuorten kulutuskulttuurin muuttumisesta.
Tässä oli kyse 20-29 - vuotiaista. Vanhempienko vai veronmaksajien pitäisi kustantaa heidän leffakäyntinsä, makukahvinsa ja hampurilaisensa? Ettei vain olisi ihan heidän omalla vastuullaan?!?
Ja jos puhut teineistä, niin asia kuuluu vain vanhemmille. Jos ei ole rahaa, niin ei ole. Minkä teet. Jos kaikki kaverit on rikkaampia, niin ehkä voi hakeutua sellaisiin ajanviettotapoihin, joissa tapaa kaltaisiaan.
Näin tämä maailma toimii. Tervetuloa aikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus artikkelista:
"Kaikilla ei ole aina myöskään rahaa mennä keskustaan tai ostaa juna- tai bussilippua."
Jos keskusta on muutaman kilometrin päässä, niin silloin mennään tietenkin pyörällä. Teininä 2000-luvun alkupuolella tuli itsekin kuljettua aina pyörällä kaikkialle.
Juu mutta kun nykysin se fillari varastetaan tai ainakin paiskotaan paskaks. Kalliiks sekin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi vaivaamaan, mitä ovat nämä tarpeelliset asiat, joita nuoret jättävät rahapulan vuoksi hankkimatta. Artikkelissa tätä ei kerrottu. Jos sitä ei ole kyselyssä tarkemmin määritelty, niin käsitteenähän tuo on hyvin häilyvä. Jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on tarpeellista. Erityisesti nuorella ja tarpeellisia hankintoja rahoittavalla vanhemmalla nämä käsitykset voivat poiketa jyrkästikin.
Kavereiden tapaaminenhan ei maksa yhtään mitään, joten en nyt jotenkin osaa surkutella, ettei nuorilla ole varaa notkua jatkuvasti kahviloissa tai käydä elokuvissa viikottain. Ei kaikilla työssäkäyvilläkään ole varaa tuollaiseen luksukseen.
Jatkuvasti ja viikottain? Sitä ehkä tekevät varakkaiden lapset, mutta ei köyhän lapset. Hyvä jos kerran vuodessa pääsee elokuviin. Se on Kallista.
Niinhän se on. Miksi sinne siis pitäisi päästä useammin? Telkkarista näkee elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rahaa parturiin.
Siinä se.
Ulkona, metsissä, puistoissa, rannoilla saat olla ihan ilmaiseksi. Ihan omasta viitseliäisyydestä on ki
Siitähän tässä ei nyt keskusteltu, missä 30+ikäiset viettävät aikaansa, vasn nuorista, joille porukkaan kuuluminen ja kavereiden kanssa oleminen on tärkeää. Toki sieltä metsästäkin voi toisen köyhän kaverin löytää. Saattaapa joku omasta kaveriporukasta lähteä elokuviin menon sijaan köyhän kaverin kanssa puistoon kävelemään ja istumaan.
Nro 356: "Tässä oli kyse 20-29 - vuotiaista. Vanhempienko vai veronmaksajien pitäisi kustantaa heidän leffakäyntinsä, makukahvinsa ja hampurilaisensa? Ettei vain olisi ihan heidän omalla vastuullaan?!?
Ja jos puhut teineistä, niin asia kuuluu vain vanhemmille. Jos ei ole rahaa, niin ei ole. Minkä teet. Jos kaikki kaverit on rikkaampia, niin ehkä voi hakeutua sellaisiin ajanviettotapoihin, joissa tapaa kaltaisiaan.
Näin tämä maailma toimii. Tervetuloa aikuisuuteen. "
Jos luit aloituksessa linkin takana olevan jutun, niin siinä oli haastateltu 13-vuotiasta, 14-vuotiasta ja 17-vuotiasta. Eli kyse ei ollut jutussa VAIN 20-29 -vuotiaista vaan myös teineistä. Itseasiassa Hesarin otsikkokin koski teinejä. Jostain syystä olivat saman otsikon alle laittaneet myös juttua 20-29-vuotiaista.