HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Voi voi, ei ollut rahaa mun nuoruudessa. Ei tehty mitään maksullista. Silti nähtiin kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin nuori...
Pörrättiin kavereiden kanssa kesäisin paljon ulkona sekä paikallisella nuorisotalolla (se tosin oli ison osan kesästä kiinni). Vähillä rahoilla ostettiin lähinnä tupakkaa, energiajuomia, mopoihin bensaa ja välillä kaljaa. En muista, että olisi ainakaan kovin aktiivisesti kaivattu mitään muuta. Älypuhelimia ei ollut juuri kellään, joten keskityttiin oikeasti vuorovaikutukseen ihan f2f. Tämä siis 2010-luvun alussa kun olin 13-16v.
Kuitenkin siinä vähän ennen täysi-ikäistymistäni aloin huomaamaan jonkin muuttuneen. Nuoria ei enää näkynyt niillä hengauspaikoilla joissa olin itse paria vuotta aiemmin pyörinyt, ja joista ennen aina löytyi joku tuttu, eli ei edes tarvinnut välttämättä erikseen kysellä keltään sitä good ol' "voitko olla tänään" :D Nuoret hävisivät johonkin, eivätkä ole palanneet. Luulen siis, että ainakin se tapahtui, kun netti muutti kaikkien taskuun. Ehkä yksi ongelmista
Mä olen syntynyt -66 eikä silloin ollut mitään energiajuomia eikä mopoilua, rahaa ei tarvittu edes niihin.
20-29 vuotiaita "nuoria" eikö nuo voi hankkia vaikka työpaikan, jos kaikki henkilösuhteet kerran vaativat heiltä rahaa? Onko sinne jengiin joku pääsymaksu ja suojelurahaa kerätään kuukausittain, että saat pyöriä näiden niin sanottujen kavereitten kanssa?
Oikeasti?
Ole keski-ikäinen ja minulla sama ongelma. Rahat loppu ja keskiluokkaiset kaverit ei suostu näkemään uimarannalla tai kävelyllä. Tai jos suostuvat, kiskovat matkan varrella huippukalliiseen kahvilaan istuskelemaan tai ravintolaan syömään.
Tulee tyhmiä tilanteita kun minä itku silmässä poljen kadulla jalkaa ettei mennä sinne, minulla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta. Näin oli jo 60-luvulla!
Mun vanhemmat eli kuuskyt ja seitkytluvun nuorena. Nuoria aikuisia olivat sitten kasarina.
Kyllä kertovat ihan toista. Ovat työväenluokkaisista taustoista.
Leffoissa kävivät ja kahveilla kahviloissa. Baareissa kävivät.
Sitten minä varttiavaille viisikymppinen ysärin nuori.
Kolmesti olen käynyt elämäni aikana leffassa. Kahvilassa en koskaan yksin. Ravintoloissa en kertaakaan tai baarissakaan.
Suurimmaksi osaksi hintojen takia. Kyllä vanhemmat elivät ihan erilaisen nuoruuden. Hinnat oli kohdillaan ja houkutteli "mestoille". Mestaa sanana käytettiin työväenluokan keskuudessa, koska se tulee venäjältä. Oman kodin maksoivat hanttihommilla. Nykyään sellaista ei kykene nuoret tekemään.
Hyvä kun rahat riittää vuokran maksuun. Tukia pitää ottaa että saa elettyä työn päälle.
Rahaa oli ennen vaikka kuinka. Oma äitii on vielä elossa ja kertoo. Erilaiset tapahtumat ja sosiaaliset riennot eivät maksaneet niin paljoa. Ostovoima oli kohdillaan.
Ihan kuin tämän hallituksen myötä olisi köyhät ilmestyneet katukuvaan. Typerä artikkeli, joka kertoo hyväosaisten pentujen väliaikaisesta tilanteesta. Köyhien lapsille on ollut aivan tavallista ettei istuta kahviloissa ja käydä shoppailemassa merkkivaatteita.
800 miljoonaa minkä hallitus leikkasi lähtee yritysten myynneistä.
Nuorille voisi opettaa, että on paljon ajanviettotapoja mihin ei mene rahaa ollenkaan tai hyvin vähän. Jonkun kotona voi hyvin viettää iltaa nyyttärimeiningillä ja jos jättää kaljat ostamatta niin pöperöt saa parilla eurolla.
Julkiset tilat on ylikaupallistettu, se aiheuttaa sitä että pienituloiset eristäytyy.
Helsingissä Oodin rakentamisessa oli vääntöä siitä, voiko niin hienolle paikalle rakentaa julkisen rakennuksen, jossa ei kuluteta. Onneksi voitettiin Oodi siihen.
Kavereita pystyi näkemään kotona tai kävelyllä. Tenniksen pelaaminenkin oli silloin ilmaista.
Onko nuo asiat, mitä tuo porukka ei pysty hankkimaan, joku Roll Royce? Jollain Toyotalla ei kermaperce kehtaa ajella tapaamaan kavereita? Tai että joutuu ostamaan Ralph Laurenia Guccin sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla maailmassa ei ole tuplahinnat kuin Suomessa ja missään muualla maailmassa näitä hintojen nostoja ei sallittaisi.
Mistähän ne tuplahinnat mahtaa johtua? Ettei vaan verotuksella olisi mitään tekemistä asian kanssa? Ja miksikö valtion rahat ei riitä mihinkään ja verotusta täytyy nostaa aina lisää?
Vierailija kirjoitti:
800 miljoonaa minkä hallitus leikkasi lähtee yritysten myynneistä.
"Luottotietoyhtiö ennustaa yli 250 hotellin ja ravintolan menevän konkurssiin tänä vuonna."
Vierailija kirjoitti:
Ole keski-ikäinen ja minulla sama ongelma. Rahat loppu ja keskiluokkaiset kaverit ei suostu näkemään uimarannalla tai kävelyllä. Tai jos suostuvat, kiskovat matkan varrella huippukalliiseen kahvilaan istuskelemaan tai ravintolaan syömään.
Tulee tyhmiä tilanteita kun minä itku silmässä poljen kadulla jalkaa ettei mennä sinne, minulla ei ole rahaa.
Höpö löpö. Keski-ikäisillä on asunnot joissa istutaan kavereitten kanssa kahvilla.
"Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Tottakait tuossa ikäluokassa nuoret joutuvat ajattelemaan raha-asioita enemmän, joka taas lisää taloudellisia huolia, epävarmuutta elämässä, mielenterv.ongelmia jne. kun tuossa ikäluokassa moni on jo työelämässä ja asuu jo omillaan.
Nykyinen työelämä on viety äärimmyyksiin, eikä työntekijällä ole työstä enää taloudellista turvaa ja riittääkö rahat, tukia leikataan, niin osa-aikaista työtyömyysturvaa, asumistukea, opintotukea jne.
Suurin osa tekee pätkätöitä. Työsopimukset tehdää nolla sopparilla tai korkeintaan 20-30h, joka tarkoittaa käytännössä, ettei tiedä tuleeko palkkaa seuraavassa kuukaudessa rahaa lainkaan, jolla maksaa vuokra tai ostaa ruokaa, kun ei tiedä, saako työtunteja vai ei.
Ja tilannetta pahentaa työntekijän näkökulmasta, vaikka töitä ei olisi entisillekään työntekijöille, työnantaja palkkaa uutta porukkaa lisää töihin osa-aikatyöhön ja näin välttyy palkkojen keskituntiansioitten nousemisen, jossa yritys säästää, kun keskituntiansion mukaan maksetaan lomarahat, sairauspäivärahat, vakuutukset jne.
Ja nykyinen hallitus heikentää vielä entisestään työlainsäädäntöä ja pian ollaan tilanteessa, työntekijöiden olevan pienyrittäjiä, vaikka ovat normaali työsuhteessa yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta. Näin oli jo 60-luvulla!
Mun vanhemmat eli kuuskyt ja seitkytluvun nuorena. Nuoria aikuisia olivat sitten kasarina.
Kyllä kertovat ihan toista. Ovat työväenluokkaisista taustoista.
Leffoissa kävivät ja kahveilla kahviloissa. Baareissa kävivät.
Sitten minä varttiavaille viisikymppinen ysärin nuori.
Kolmesti olen käynyt elämäni aikana leffassa. Kahvilassa en koskaan yksin. Ravintoloissa en kertaakaan tai baarissakaan.
Suurimmaksi osaksi hintojen takia. Kyllä vanhemmat elivät ihan erilaisen nuoruuden. Hinnat oli kohdillaan ja houkutteli "mestoille". Mestaa sanana käytettiin työväenluokan keskuudessa, koska se tulee venäjältä. Oman kodin maksoivat hanttihommilla. Nykyään sellaista ei kykene nuoret tekemään.
Hyvä kun rahat riittää vuokran maksuun. Tukia pitää ottaa että saa elettyä
No voi sua nuorisolais-raukkaa. Edes lainaa et saanut pankista yksiön ostoon silloin kun vielä olit kauempana eläkeiästä? Hyvin oot asiasi hoitanut. Kannattiko jättäytyä tukien varaan?
Olin työttömänä ja käytännössä lopetin sekä sukulaisten että aika monen kaverinkin tapaamisen kun ei vaan ollut varaa mihinkään kaikkien laskujen ja velanlyhennysten lisäksi.
Työtätekevä ei tahdo tajuta ettei työttömällä ole varaa matkustella naapurikaupunkiin vierailulle tai käväistä jossain tennis/sulkapallo tms. harrastuksessa vähän väliä, saati sitten kalliimmissa kuten jääkiekko/jalkapallo otteluissa tai konserteissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo asiat, mitä tuo porukka ei pysty hankkimaan, joku Roll Royce? Jollain Toyotalla ei kermaperce kehtaa ajella tapaamaan kavereita? Tai että joutuu ostamaan Ralph Laurenia Guccin sijaan?
Alle 300 euron kenkiä ei voi häpeämättä pitää ja yli tonnin maksava canada goose on pääsylippu kaveripiiriin
Ei ihme, ettei rahat riitä näillä 20-29 vuotiailla teineillä mihinkään
Eihän nuo pääse mihinkään ilman potkulautaa. Miten olisi vanhanaikainen polkupyörä.