Ravintoloista saa aika harvoin oikeasti tosi hyvää ruokaa
Varsinkin pasta on usein pettymys ja kotona saa parempaa
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Kyllä pitää mennä todella kalliiseen ravintolaan, jotta ruoka on niin hyvää, että on suorastaan elämys.
Varsinkin ketjuravintolat huonoja. Siellä tehdään liian kiireellä koska henkilökuntaa on vähän. Ja sen huomaa ruoan laadussa.
Ketjuravintoloissa käytetään usein puolivalmisteita ja jopa valmiita esim. kastikkeita. Syy on se, että se tulee halvemmaksi kuin maksaa työntekijälle niiden alusta asti valmistuksesta. Voit miettiä mitä yksi kokki ehtii tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Kyllä pitää mennä todella kalliiseen ravintolaan, jotta ruoka on niin hyvää, että on suorastaan elämys.
Varsinkin ketjuravintolat huonoja. Siellä tehdään liian kiireellä koska henkilökuntaa on vähän. Ja sen huomaa ruoan laadussa.
Ketjuravintoloissa käytetään usein puolivalmisteita ja jopa valmiita esim. kastikkeita. Syy on se, että se tulee halvemmaksi kuin maksaa työntekijälle niiden alusta asti valmistuksesta. Voit miettiä mitä yksi kokki ehtii tehdä...
Lounasbuffat ovat lähes järkiään einesruokaa, myös olevinaan hienommissa paikoissa. Monesti saman ruoan saa edullisemmin ja hyvänlaatuisempana kaupan valmisruokahyllyltä.
Te, jotka ette löydä hyviä ravintoloita, minkälaisissa ravintoloissa käytte ja millä perusteella valitsette ravintolan, johon menette?
Vierailija kirjoitti:
En enää ikinä tilaa pastaa ravintolassa. Ihan perus yksinkertaiset itsetehdyt pastat maistuu paremmilta.
Keskiverto AV-mammahan on parempi kokki kuin Le Cordon Bleu koulutetut kokitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää ikinä tilaa pastaa ravintolassa. Ihan perus yksinkertaiset itsetehdyt pastat maistuu paremmilta.
Keskiverto AV-mammahan on parempi kokki kuin Le Cordon Bleu koulutetut kokitkin.
Juu se on kyllä tullut selväksi. Miksiköhän ne sit ei ole hankkimassa mishukkatähtiä omille ravintoloilleen vaan keittelevät kotona vellejä🤔?
Ennen kuin menen ravintolaan katson ravintolan Google-arvostelut ja luen ravintola-arvosteluja alan nettisivuilta. Lähes aina olen saanut herkullista ruokaa. Tämä pätee niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Myös Tripadvisorilta saa vinkkejä hyvistä ravintoloista.
Ap, mikset perusta ravintolaa, jos kokkaat paremmin kuin ammattikokit?
Te jotka luulette olevanne parempia kuin keittiömestarit: te olette vain tottuneet omiin makuihinne, ja siksi kuvittelette että ravintolassa on "pahaa" ruokaa. On selvää että makupalettinne ei ole kovin kehittynyt.
Mä usein käyn ravintolassa syömässä ihan sen helppouden takia enkä edes odota saavani mitään ihmeellistä. Harvoin, jos on joku synttäri tai hääpäivä, tulee valikoitua jotain vähän fiinimpää. Ihan huvikseen käydään kokeilemassa siellä sun täällä ilman mitään kummempia odotuksia, sattumalta voi löytyä joku helmikin. Ja joo, jonkun verran tulee tripadvisorista katseltua, varsinkin ulkomaanrrissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka luulette olevanne parempia kuin keittiömestarit: te olette vain tottuneet omiin makuihinne, ja siksi kuvittelette että ravintolassa on "pahaa" ruokaa. On selvää että makupalettinne ei ole kovin kehittynyt.
Näin on, se pohjaan palanut puurokin on tavattoman hyvää kun siihen on tottunut vuosikausia. Entinen mies oli kiukkuinen vaimolleen, joka ei osannut edes puuroa keittää kuten miehen äiti oli puuron keittänyt. Eräänä päivänä puuro sitten paloi pohjaan ja mies kehui vaimoaan, että oletpa lopultakin oppinut keittämään kunnon puuroa, maistuu aivan kuin äidin puuro lapsuuskodissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse noudatan sääntöä, että menen vain sellaiseen ravintolaan, joka osaa kokata paljon paremmin kuin minä. En koskaan valitse ravintolaa, johon en ole tutustunut etukäteen tai mitä ei ole suositeltu luotettavalta taholta. Kaikki muu on rahan hukkaa. Eikö se ole juuri se tarkoitus, että osaavat tehdä erittäin hyvin jotain??
Tämäpä tämä. Toinen vaihtoehto olisi, että saa halvalla ja terveellisesti tehtyä kotiruokaa, jolla täyttää mahansa. Mutta sitä ei saa.
Ravintoloista yli 99% on aivan perCstä.
Olen katsonut tuota Kuppilat kuntoon -ohjelmaa ja niissä ravintoloissa on käytetty tosi paljon ihan vaan pakasteruokia.
No ei ihme, ettei maistu hyvälle.
Tältä vinkkejä hyviin ravintoloihin Helsingissä:
https://www.cntraveller.com/gallery/helsinki-restaurants
https://www.worldofmouth.app/destinations/helsinki
https://www.theworlds50best.com/discovery/sitemap/finland/helsinki
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ravintolan riisi on aina parempaa kuin mun omatekoinen. En tiedä, mitä maustetta ne siellä sen sekaan laittaa. Mutta paremman makuista on. Eikä niin kuivakkaa.
Vaihda se perusrisella, joko basmati- tai jasminriisiin. Riisin huuhtelu ennen keittoa, ja SUOLAA keitinveteen. Noudata pussin keito-ohjetta.Tadaa, hyvää riisiä!
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut tuota Kuppilat kuntoon -ohjelmaa ja niissä ravintoloissa on käytetty tosi paljon ihan vaan pakasteruokia.
No ei ihme, ettei maistu hyvälle.
No tämän takia pitääkin selvitellä etukäteen millaiseen ravintolaan menee. Jos taas menet Gordon Ramseyn tasoiseen ravintolaan niin taatusti saat tasokasta ruokaa tuoreista sesongin raaka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas risotot on vähän hit and miss ravintoloissa. Aika harvoin tulee hyviä vastaan. Ja kyllä se niin on, että kun maksat maistelumenyystä alkaen 69e, niin ihan varmasti ainakin osa ruokalajeista on erinomaisia.
Söimme eilen sisilialaisessa pienessä ravintolassa Raviolini del Plin ja Risotti di Scampi. Molemmat olivat suorastaan to die for. Heidän risottoon käyttämänsä riisi maksaa 15€/kilo ja eron kyllä huomaa.
Siksi ei käydä kun kotona saa parempaa. Yleensä nälkä on syy jos käydään ravintolassa syömässä eli ollaan matkalla johonkin tai toinen on loma.
Vierailija kirjoitti:
Itse noudatan sääntöä, että menen vain sellaiseen ravintolaan, joka osaa kokata paljon paremmin kuin minä. En koskaan valitse ravintolaa, johon en ole tutustunut etukäteen tai mitä ei ole suositeltu luotettavalta taholta. Kaikki muu on rahan hukkaa. Eikö se ole juuri se tarkoitus, että osaavat tehdä erittäin hyvin jotain??
Mistä sä silti tiedät ettei tällä "luotettavalla taholla" ole ihan erilainen maku kuin sulla? Oon huomannut että kun ravintolasuosituksia jostain tietystä kaupungista vaikka kysyy niin voi olla suositukset ihan laidasta laitaan.
Kyllä mä olen useimmiten saanut hyvää ruokaa. Jotkut buffetit ja lounasravintolat olleet isoimmat pettymykset mutta enpä niiltä nyt paljon odotakaan. En pidä itseäni niin hyvänä kokkina että voisin sanoa tekeväni parempaa ruokaa.
Minä olen nirso. En yleensä koskaan syö pastoja tai salaatteja, koska itse osaa tehdä paremmin. Viime viikolla tein poikkeuksen ja tilasin Lahden Santa Fessä juustosalaatin. Ai että - oli varmaan paras salaatti ever. Siemenet oli paahdettu jossain mausteseoksessa. Eli joskus ketjuravintolat yllättävät!