Työkkärin unohtama pitkäaikaistyötön
Mitähän tästä nyt pitäisi ajatella: olen ollut työttömänä kesäkuusta -22 saakka, eli ansiosidonnaisetkin käytetty jo aikaa sitten TE-tahojen kanssa asiointi on koko ajan ollut sangen mutkatonta, olen sen 4 haettua työpaikkaa heille raportoinut ja tietenkin itsenäisesti koko ajan työnhaussa.
No, tuli huhtikuu ja tuttuun tapaan menin omille sivuille täyttämään sitä työnhakusuunnitelmaa, mutta kas, siellä ei ollutkaan avoimia tehtäviä. No, ei sitten.
Nyt eletään heinäkuuta eikä TE-toimistosta ole kuulunut pihaustakaan. Lienevätkö unohtaneet vai onko tulossa oleva muutos niiden toiminnassa kenties vienyt kaikki resurssit?
Voisin kai itse olla sinne yhteyksissä, mutta toisaalta miksi? Työnhaku sujuu ilman heitäkin.
Avaus siksi, että palstalla usein valitetaan, että työkkäri kiusaa ja pakottaa kaikenlaiseen. No, ehkä he vaan kerää voimia hyökätäkseen kimppuuni koko arsenaalin laajuudelta.
Kommentit (96)
Näin TE-toimiston virkailijana voin sanoa että ruuhkaa on. Viikossa tulee 15-30 uutta asiakasta, ei siinä juurikaan ehdi vanhoille soitella :( Ja tämä on kestänyt nyt kauan. Asiakkaita yhdellä virkailijalla melkein 400 ja kaikkien suunnitelmat pitäisi päivittää 3 kk välein. Siihen päälle kaikki lausunnot, selvityspyynnöt, koulutus- ja palkkatukiasiat ja erilaiset koukerot. 5 vuotta olen töissä ollut täällä ja hullummaksi vaan menee.
Joskus oli niitäkin tarinoita, kun kaikki työttömät työnhakijat niputettiin samoiksi.
Kaikille kävi käsky CV- koulutuksiin.
Yksi ei tiedä, mikä CV on ja toinen tulee parikerroksisesta omakotitalosta monikielisten CV:n kanssa kurssille, jossa ensin kerrotaan, mitä on tekstinkäsittely ja mistä pitää painaa, että tiedosto tallentuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko akateemisesti koulutettu? Olin työttömänä kahden aktiivimallin aikana ja edes haettavien työpaikkojen määrää ei koskaan määritelty. Eli työnhakuvelvoite ei siis koskenut minua lainkaan. Olen maisteri ja arvelen että matalakoulutetut ovat näissä palveluissa etusijalla.
No olispa asenteellista jos toisen asteen koulutuksen saaneita pidettäisiin niin avuttomina että tarvitsevat työhön tuuppimista. Hehän yleensä tekevät työtä joka on fyysistä ja reipastahtista eikä mitään joutavanpäiväistä ajattelua ja hyödyttömien papereiden täyttämistä. Oma-aloitteisuutta enemmän kuin usealla korkeakoulutetulla.
Onneksi oma totuus tuli nyt ilmi tässä sivistyneessä, ei vähääkään asenteellisessa kommentissa. Ei välttämättä ole järkevää eikä kovin tasapainoista provosoitua noin paljon siitä, jos osa kertoo saavansa yhteydenottoja harvemmin ja pohtii, voiko syy olla jokin yhdistävä tekijä. Sinä tietysti päätät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne 4 paikkaa kuukaudessa edelleen hakea? Minustakaan ei kukaan ole kiinnostunut.
Vaikuttaa siltä, että et olisi oikein innostunut työnhakija..."Pitääkö hakea"...Kyllä pitää hakea, vaikka "ei koskaan mihinkään töihin edes pääsisikään". Pienemmät mahdollisuudet päästä on olla hakematta.
Joskus hakeminen tarkoittaa potkuja nykyiseen työhön, koska joillakin työnantajilla on pyrkimys vain ostaa/lahjoa/manipuloida kilpailijalta ulos työttömäksi, mutta ei kuitenkaan palkata itselleen missään nimessä. Näin ollen hakeminen heikentää radikaalisti saada tehdä työtä ylipäätänsä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli niitäkin tarinoita, kun kaikki työttömät työnhakijat niputettiin samoiksi.
Kaikille kävi käsky CV- koulutuksiin.
Yksi ei tiedä, mikä CV on ja toinen tulee parikerroksisesta omakotitalosta monikielisten CV:n kanssa kurssille, jossa ensin kerrotaan, mitä on tekstinkäsittely ja mistä pitää painaa, että tiedosto tallentuu.
Kerran kävin haastattelussa, haastattelijana oli joku talousjohtaja, ei tiennyt mikä on Te-toimisto. Että semmoinen yleissivistys ja ikääkin oli jo jonkun verran, suomenruotsalainen.
Mulla sama. 59v. Pohjanmaalla. Akateeminen.
Eikös tämä uusi hallitus lopettanut sen pakkohakurumban?
Siitä hiljaisuus johtuu.
Mullakin 599egee/kk. Kituuttelua.
Työllisyysasiat siirtyy vuoden vaihteessa kunnille, hanskat on valtion virkahenkilöillä tippunut jo hyvissä ajoin?
Vierailija kirjoitti:
Koen heidän toimintansa aivan turhana, en tiedä ketään, joka olisi hyötynyt heistä, silkkaa kiusaamista.
Älä ole työnhakijana, niin sinua ei kiusata! Päätä työnhaku ja saat olla täysin rauhassa. Hyvänen aika. Vai haluatko kuitenkin heidän tekemänsä lausunnon että saat työttömyysetuutta? Että ei se nyt olekaan ihan pelkkää kiusaamista, vaan ihan jopa rahallisesti hyödyllistä sinulle?
Tänään oli muuten lehdessä virhe, asiavirhe. Lehtijutussa kerrottiin kuinka ammattikoulutodistuksella voi päästä yliopistoon. Ihan opiskelija itse kertoi ammattikoulutodistuksesta, vaikka ei liiketalouden tutkinto ole mikään ammattitutkinto vaan ammattiopistotutkinto. Ammattitutkinto valmistaa aina ammattiin. Liiketalous ei ole mikään ammatti. Paha juttu kun opiskelija itsekään ei näyttänyt tietävän minkä tutkinnon on itse suorittanut ja mistä koulusta on valmistunut.
Yhteiskunta on läpimätä ja täysin epäonnistunut
Vierailija kirjoitti:
Näin TE-toimiston virkailijana voin sanoa että ruuhkaa on. Viikossa tulee 15-30 uutta asiakasta, ei siinä juurikaan ehdi vanhoille soitella :( Ja tämä on kestänyt nyt kauan. Asiakkaita yhdellä virkailijalla melkein 400 ja kaikkien suunnitelmat pitäisi päivittää 3 kk välein. Siihen päälle kaikki lausunnot, selvityspyynnöt, koulutus- ja palkkatukiasiat ja erilaiset koukerot. 5 vuotta olen töissä ollut täällä ja hullummaksi vaan menee.
Tämä. Tosi "kiva" kun listalla on 100 ihmistä joiden työllistymissuunnitelman päivitys on jo reilusti myöhässä, eikä yhtäkään ehdi akuuteilta asioilta soittaa 🙄 -toinen691
Vaikka olisi kokoaikatöissä eikä nostaisi euron euroa yhteiskunnan tukia niin aina on joku haukkumassa loiseksi, työttömäksi ja laiskaksi. Varsinkin kun ei kulje missään minkään työnantajan työpuku päällä eikä toitota julkisesti lehtien palstoilla omaa ammattiaan ja käy epätyypillisinä aikoina kaupassa niin leimataan heti työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli muuten lehdessä virhe, asiavirhe. Lehtijutussa kerrottiin kuinka ammattikoulutodistuksella voi päästä yliopistoon. Ihan opiskelija itse kertoi ammattikoulutodistuksesta, vaikka ei liiketalouden tutkinto ole mikään ammattitutkinto vaan ammattiopistotutkinto. Ammattitutkinto valmistaa aina ammattiin. Liiketalous ei ole mikään ammatti. Paha juttu kun opiskelija itsekään ei näyttänyt tietävän minkä tutkinnon on itse suorittanut ja mistä koulusta on valmistunut.
Joskus se on toimittaja, joka sotkee noita termejä. Mutta tottahan se on, että ammattikoulusta voi jatkaa yliopistoon. Tunnen itse yhden kokin ja yhden sähkärin, jotka opiskelevat yliopistossa.
Peruskoulustakin voi jatkaa yliopistoon avoimen väylän kautta. Yksi reipas opiskelija suoritti kandin tutkinnon jo lukion tokalla luokalla.
Hyvä se vaan on, että näitä erilaisia opintopolkuja tuodaan esiin. Työtöntä nämä ei kyllä paljon lohduta, kun harvalla on varaa opiskella omalla rahalla.
Minulla oli tuollainen tilanne hiljattain yli vuoden ajan, ei ollut työnhakupakkoa edes koko tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen heidän toimintansa aivan turhana, en tiedä ketään, joka olisi hyötynyt heistä, silkkaa kiusaamista.
Älä ole työnhakijana, niin sinua ei kiusata! Päätä työnhaku ja saat olla täysin rauhassa. Hyvänen aika. Vai haluatko kuitenkin heidän tekemänsä lausunnon että saat työttömyysetuutta? Että ei se nyt olekaan ihan pelkkää kiusaamista, vaan ihan jopa rahallisesti hyödyllistä sinulle?
Eipä se lausunnon antaminen kovin rasittavaa ole ja sen voisi hoitaa Internetin aikana jollain aivan muulla tavalla. Älytöntä pitää pystyssä tuollaista byrokraattista soittelu/velvoiterakennelmaa yhden lausunnon takia.
Että hyvänen aika vain itsellesi, ottipa sinua päähän se, että joku kritisoi toimimatonta, kankeaa järjestelmää, josta ei ole.mitään hyötyä muille kuin TE-toimiston virkailijoille.
On kyllä vaikeaa...
Jos työkkäri/kuntakokeilu ottaa yhteyttä, on se kiusaamista. Jos ei oteta yhteyttä, niin itketään yhteydenottojen perään.
Valitetaan, ettei "työkkäri ole hankkinut mulle yhtäkään työpaikkaa". Miksi työkkärin se työpaikka pitää etsiä? Onko työttömät kykenemättömiä googlettamaan niitä samoja julkisessa haussa olevia työpaikkoja, joita vaatii työkkärin työntekijän googlettaa? Jos työtön ei itse pysty etsii työpaikkoja ja etenkin tekemään itse hakemuksia, niin turha niitä töitä on odottaa. Itse työnantajana en palkkaisi yhtään niin kädetöntä, joka odottaa, että joku muu sen työpaikan järjestää.
Sitten itketään, ettei tule velvoittavia työtarjouksia. Taas jonkun muun kuin työttömän itse pitäisi se työ löytää... Sitten kun laitetaan velvoittava työtarjous, niin itketään, ettei vastaa mun koulutusta, kokemusta, haaveilemaani tehtävää, sopivaa työmatkaa ja "olen just lomamatkalla/mökillä/kaljaa kittaamassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lausunnon antaminen kovin rasittavaa ole ja sen voisi hoitaa Internetin aikana jollain aivan muulla tavalla. Älytöntä pitää pystyssä tuollaista byrokraattista soittelu/velvoiterakennelmaa yhden lausunnon takia.
Että hyvänen aika vain itsellesi, ottipa sinua päähän se, että joku kritisoi toimimatonta, kankeaa järjestelmää, josta ei ole.mitään hyötyä muille kuin TE-toimiston virkailijoille.
Lausunnon antamiseen tarvitaan lain tuntemusta ja osaamista soveltaa lakia. Tämän lisäksi jokaisen asiakkaan tilanne pitää huomioida yksilöllisesti, jotta lausunto on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kritisoi lakia. Sieltähän se tulee että työttömyysetuus on vastikkeellista ja sisältää velvollisuuksia.
Ja kritisoi päättäjille. Vauva palstalle valittaminen ei sua tule hyödyttämään ikinä 😂
Olen kolme kertaa saanut TE-toimistolta velvoittavan työpaikkatarjouksen, joihin ei pätevyyteni riittänyt. Ensimmäistä hain ja tein suurella vaivalla videohakemuksen, vaikka tiesin, että en ole pätevä. Pääsin haastatteluun, ilmeisesti siksi, että piti haastatella joitakin hakijoita, mutta heti haastattelun toisessa lauseessa todettiin, että sinulla ei sitten riitä tuo pätevyys enkä tietenkään paikkaa saanut.
Seuraavat kaksi työpaikkavelvoitetta, joihin pätevyyteni ei riittänyt, kuittasin soittamalla TE-toimistoon ja kertomalla, että olen epäpätevä ko. virkoihin, vaikka minulla korkeakoulututkinto onkin. Ottivat sitten sentään velvoitetyöpaikat pois.
Eli näin siellä toimistossa lätkitään työpaikkavelvoitteita miten sattuu ja teetetään ihmisillä aivan turhaa työtä.
Ja tiedoksi kaikille, ei se työpaikkojen haku- velvoite ole mihinkään poistunut. Esim.jos eläkeikää lähestyvänä jäät pätkätyön jälkeen kesällä työttömäksi, ja syksyllä sinulla on pidempiaikainen sijaisuus tiedossa, joudut silti kesällä hakemaan 1-2 työpaikkaa. Jos haettavia paikkoja ei ole, niin saat jotain muita "pelletehtäviä" , jotka sinun pitää tehdä ja kuitata netissä. Eli TE-toimisto on tekevinään työtä teettämällä sinulla jotain leikkitehtäviä, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään. Aivan älytöntä!
Vaikuttaa siltä, että et olisi oikein innostunut työnhakija..."Pitääkö hakea"...Kyllä pitää hakea, vaikka "ei koskaan mihinkään töihin edes pääsisikään". Pienemmät mahdollisuudet päästä on olla hakematta.