Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin unohtama pitkäaikaistyötön

Vierailija
05.07.2024 |

Mitähän tästä nyt pitäisi ajatella: olen ollut työttömänä kesäkuusta -22 saakka, eli ansiosidonnaisetkin käytetty jo aikaa sitten TE-tahojen kanssa asiointi on koko ajan ollut sangen mutkatonta, olen sen 4 haettua työpaikkaa heille raportoinut ja tietenkin itsenäisesti koko ajan työnhaussa. 

No, tuli huhtikuu ja tuttuun tapaan menin omille sivuille täyttämään sitä työnhakusuunnitelmaa, mutta kas, siellä ei ollutkaan avoimia tehtäviä. No, ei sitten. 

Nyt eletään heinäkuuta eikä TE-toimistosta ole kuulunut pihaustakaan. Lienevätkö unohtaneet vai onko tulossa oleva muutos niiden toiminnassa kenties vienyt kaikki resurssit? 

Voisin kai itse olla sinne yhteyksissä, mutta toisaalta miksi? Työnhaku sujuu ilman heitäkin. 

Avaus siksi, että palstalla usein valitetaan, että työkkäri kiusaa ja pakottaa kaikenlaiseen. No, ehkä he vaan kerää voimia hyökätäkseen kimppuuni koko arsenaalin laajuudelta. 

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://blogi.thl.fi/yli-40-prosentilla-tyonhakijoista-ei-ole-tyonhakuv…

"Yli 40 prosentilla työnhakijoista ei siis ollut työllistymissuunnitelmaan kirjattua työnhakuvelvoitetta."

Minulla TE-sivut huutavat tyhjää. Niin on ollut huhtikuusta lähtien. Ei velvoitteita, ei tehtäviä. 

Työvelvoite on ilmeisesti poistettu sellaisilta työttömiltä, jotka on luokiteltu toivottomiksi tapauksiksi. 

Tämä on ollut työnantajien toive. Työnhakuvelvoite tuotti läjäpäin roskahakemuksia. Työnantajat halusivat sellaisista eroon ja hallitus toteutti työnantajien toiveen luokittelemalla 40% työnhakijoista roskaluokkaan.

Nyt 40 % työnhakijoista on luokiteltu ei-toivotuiksi työnhakijoiksi ja siksi heiltä - meiltä - on poistettu kaikki velvoitteet. Meitä ei enää haluta eikä tarvita.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä olivat kriteerit, joiden mukaan 40 % työnhakij

Kyllä tämä mulle sopisi! Ikää 62v ja elokuun alusta olen työtön. Tuskin mua kukaan töihin kaipaa.?

Vierailija
82/96 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle esitti yks virkailija, että voitaisiin tuumailla ihan sitä, että miksi 6-kymppinen ei saa työtä mistään. Että oikein tapaaminen ja kartoitus tässä pitää tehdä. Sanoin että tiedän kyllä miksi en saa työtä ja se johtuu ihan vaan iästäni. 

Nyt tämän muutoksen takia, kun kaupungit/kunnat ei enää saa sitä rahaa siitä, että pakotetaan jonnekin minne vaan, niin loppui se vinkuminen ja tapaamisten ehdottelu.

Asenteestasi se on kiinni, jos töitä ei löydy. Kyllä meille vaan palkataan tehdastyöhön kuusikymppisiä vähän väliä.

Duunari

Teillä ei taida olla tunkua sinne töihin. Eikö nuorempi väki pyri ollenkaan duuniin. Onkos se puuala kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vaikeaa...

Jos työkkäri/kuntakokeilu ottaa yhteyttä, on se kiusaamista. Jos ei oteta yhteyttä, niin itketään yhteydenottojen perään. 

Valitetaan, ettei "työkkäri ole hankkinut mulle yhtäkään työpaikkaa". Miksi työkkärin se työpaikka pitää etsiä? Onko työttömät kykenemättömiä googlettamaan niitä samoja julkisessa haussa olevia työpaikkoja, joita vaatii työkkärin työntekijän googlettaa?

Ei tässä kukaan ole itkemässä tai edes kaipaamassa niitä soittoja, vaan ihmettelemme vain, miksi ne ovat nyt kevään mittaan loppuneet ilman infoa. Uskon kyllä noita paria virkailijaa, jotka kertoivat, että uusia työttömiä tulee nyt niin paljon, ettei vanhojen kanssa ehditä juttelemaan. 

Tuo lause "työkkäri ei ole hankkinut yhtään työpaikkaa" viittaa juuri siihen, ettei kyseisestä puljusta mitään hyötyä ole. Koska me itse os

Katsooko sun työkkärin setä tai täti todella sun kanssa niitä samoja työpaikkoja, joita voit itse kotona katsoa?

Vai kartoittaako se työkkärin ihminen tapaamisella sinun osaamista, haasteita, vahvuuksia, yleistä elämäntilannetta, työkykyä, terveyttä jne, jotta hän voi ohjata sinua erilaisiin työllistymistä edistäviin palveluihin, joista saat osaamista itse työnhakuun ja jotka hyödyttävät sinua myös tulevaisuudessa? Saatko siltä työkkärin ihmiseltä lausunnon? Kertooko hän sinulle oikeuksistasi, velvollisuuksistasi, porrastetusta laiminlyöntijärjestelmästä, mahdollisuuksista opiskella työttömänä tai vaikka mahdollisuudestasi palkkatukeen?

Vierailija
84/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle esitti yks virkailija, että voitaisiin tuumailla ihan sitä, että miksi 6-kymppinen ei saa työtä mistään. Että oikein tapaaminen ja kartoitus tässä pitää tehdä. Sanoin että tiedän kyllä miksi en saa työtä ja se johtuu ihan vaan iästäni. 

Nyt tämän muutoksen takia, kun kaupungit/kunnat ei enää saa sitä rahaa siitä, että pakotetaan jonnekin minne vaan, niin loppui se vinkuminen ja tapaamisten ehdottelu.

Asenteestasi se on kiinni, jos töitä ei löydy. Kyllä meille vaan palkataan tehdastyöhön kuusikymppisiä vähän väliä.

Duunari

Se johtuu palkkatukijärjestelmästä. Työkkäri maksaa puolet palkasta, joten työnantaja saa puoli-ilmaista työvoimaa näistä kuusikymppisistä. 

Vierailija
85/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on mennyt jotain pahasti multa ohi. Siis onko se ns. sakkomaksu -juttu tosiaan poistunut? Olen kohta 62 hyvin koulutettu nainen. Pitkäaikaistyötön ja omasta halusta. Aikaisemmin ahdistettiin noihin pajahommiin palkkatuettuihin juttuihin TE:stä ja kuntakokeilusta kummastakin. Uskokaa pois. Työtarjouskin tuli kierrätyskauppaan leikkityöhön mitättömillä tunneilla. Sai jo ajojahtimaisia piirteitä. 4 paikkaa piti hakea kuukaudessa. Nyt ovat hellittäneet. Tyyntä myrskyn edellä, vai mikä lienee. 

Vierailija
86/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun tää 4 paikan hakeminen alkoi, oli tosi kova rumba päällä. 3 vuotta työuraa takana ja lasissa 60 vuotta. Kyllä soitettii. Kahden viikon välein täti ja tytteli olivat sitä mieltä, että ainakin uskisten konttorille seisomaan. Sitten se tyrehtyi. En päässyt hakemaan niitä 4 paikkaa kun se systeemi ei auennut. Muistaakseni oli sellainen ukaasi, että jos ei ole hakenut, niin siinä välissä voivat laittaa työtarjouksen. laittelin niille TE:hen kirjaamon kautta, että olen hakenut. Eivät tykänneet. Nyt ei ole kuulunut kummempia. Onneksi. OVE:lle menen. Vaikka ei kai ne siitä välitä.

Vierailija
87/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön työnhakija nyt 29 vuotta, koskaan ei ole työkkäristä soiteltu ekana 26 vuotena. Nyt viimeiset kolme vuotta olen käynyt 3kk välein työkkärissä istumassa 15 min. Nyt minut siirrettiin Typistä Temmiin, mikä tarkoittaa jotain uutta juttua.

Vierailija
88/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Yhtäkkiä ei tulekaan noita yhteydenottoja. 

Minulle tulee jatkuvasti yhteydenottoja vaikka olen pitkäaikaistyötön..

Voi kun unohtaisi minutkin

Vierailija
89/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunari

Se johtuu palkkatukijärjestelmästä. Työkkäri maksaa puolet palkasta, joten työnantaja saa puoli-ilmaista työvoimaa näistä kuusikymppisistä. 

Työkkäri ei maksa yhdenkään työttömän palkasta mitään. Ota selvää asioista tai ole hiljaa.

Vierailija
90/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molin tyttömänä kaksi viikkoa lomautuksen takia. Soittivat viikossa. Sanoivat että keskusteluun pitäisi mennä. Kun sanoin palaavaani nykyisiin hommiin 20.4, niin olivat että mikä jätkä. En tiiä mitkä tyypit sinne on valittu, mutta outoa sakkia ovat. 

Vierailija
91/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäristä ei paljoa kuulu ja syksyllä sitäkin vähemmän tulevan muutoksen takia. Sanottiin ihan suoraan että seuraa sivuasi ja toimi jos sinne jotain tehtävää ilmestyy. Todennäköisesti ei ilmesty. Neljää apikkaa pitänee hakea jatkossakin joka kuukausi. Ei vaan onnista näin viiskymppisenä kun ei tunnu työnantajille kelpåaavan. Osaaminen päivitetty, perusterve työkykyinen ja -haluinen, kaksi korkeakoulututkintoa vuosien varrella tullut tehtyä. En pääse edes haastatteluihin. Jos tulee tyrmäyskirje/viesti niin siinä kerrotaan miten hyviä hakijoita oli  sata, kaksi sataa tai viisi sataa. Eläkkeelle on sen verran vuosia aikaa että olisihan se mukava tehdä palkkatöitä eikä vaan odotella eläkettä.

Vierailija
92/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kohtalo. Sovittiin edellisen suunnitelman aikana. Että saan ohjaajan tms. Seuraavalla suunnitelmalla. Mitään ei ole kuulunut. Toki työpaikkoja pitää työttömänä hakea. Nyt vai ei tarvitse ilmoittaa mitä on hakenut.

Missään sivustolla ei ole saraketta missä voisi ne ilmoittaa.

Rasittavaa kantaa puhelinta koko kesä mukana. Kun sieltä tippuu tekstiviesti soitetaan parin tunnin päästä.

Ei ole ongelma hakea töitä. Välillä niitä saa lyhyitä pätkiä. Omat vaivat on esteenä työllistymiseen. Siksi sitä ohjaajasuunnitelmaa tässä odotellaan. Taidan kysyä sitä itse.

Noista ohjaajista ei kyllä ole mitään hyötyä, kun ovat jotain enkelihoitajia tms. koulutukseltaan. Katselette vain yhdessä avoimia työpaikkoja ja pohditte vahvuuksia.

Vierailija
93/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mullekaan ole soiteltu mutta ei haittaa. Samalla lailla haen töitä tai olen hakematta soittavat tai eivät.

Vierailija
94/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kohtalo. Sovittiin edellisen suunnitelman aikana. Että saan ohjaajan tms. Seuraavalla suunnitelmalla. Mitään ei ole kuulunut. Toki työpaikkoja pitää työttömänä hakea. Nyt vai ei tarvitse ilmoittaa mitä on hakenut.

Rasittavaa kantaa puhelinta koko kesä mukana. Kun sieltä tippuu tekstiviesti soitetaan parin tunnin päästä.

Ei ole ongelma hakea töitä. Välillä niitä saa lyhyitä pätkiä. Omat vaivat on esteenä työllistymiseen. Siksi sitä ohjaajasuunnitelmaa tässä odotellaan. Taidan kysyä sitä itse.

Noista ohjaajista ei kyllä ole mitään hyötyä, kun ovat jotain enkelihoitajia tms. koulutukseltaan. Katselette vain yhdessä avoimia työpaikkoja ja pohditte vahvuuksia.

Mitä nämä tällaiset ohjaajat ovat? Kuka päättää, että joku saa tällaisen ohjaajan? Kuka tai mikä taho maksaa näiden palkan? En ole tällaisista kuullutkaan.

Vierailija
95/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työtön työnhakija nyt 29 vuotta, koskaan ei ole työkkäristä soiteltu ekana 26 vuotena. Nyt viimeiset kolme vuotta olen käynyt 3kk välein työkkärissä istumassa 15 min. Nyt minut siirrettiin Typistä Temmiin, mikä tarkoittaa jotain uutta juttua.

Tämä on taas jonkun fantasiaa. Jos olet saanut etuutta, on sinut varmasti kontaktoitu ensimmäisen 26 vuoden aikana. Tosin jos olet käytännössä työkyvytön (pitkä työttömyys ja TYP kertoo jotain), niin et varsinaisesti ole työllisyyspalveluissa asiakas, johon kannattaa panostaa. Tuskin nyt kuitenkaan TEMmiin (Työ- ja elinkeinoministeriö) siirryt tolla työkokemuksella...

Vierailija
96/96 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä tällaiset ohjaajat ovat? Ku

Työvoimatoimistosta voidaan ohjata valmennukseen, se on ulkoistettu palvelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi