Työkkärin unohtama pitkäaikaistyötön
Mitähän tästä nyt pitäisi ajatella: olen ollut työttömänä kesäkuusta -22 saakka, eli ansiosidonnaisetkin käytetty jo aikaa sitten TE-tahojen kanssa asiointi on koko ajan ollut sangen mutkatonta, olen sen 4 haettua työpaikkaa heille raportoinut ja tietenkin itsenäisesti koko ajan työnhaussa.
No, tuli huhtikuu ja tuttuun tapaan menin omille sivuille täyttämään sitä työnhakusuunnitelmaa, mutta kas, siellä ei ollutkaan avoimia tehtäviä. No, ei sitten.
Nyt eletään heinäkuuta eikä TE-toimistosta ole kuulunut pihaustakaan. Lienevätkö unohtaneet vai onko tulossa oleva muutos niiden toiminnassa kenties vienyt kaikki resurssit?
Voisin kai itse olla sinne yhteyksissä, mutta toisaalta miksi? Työnhaku sujuu ilman heitäkin.
Avaus siksi, että palstalla usein valitetaan, että työkkäri kiusaa ja pakottaa kaikenlaiseen. No, ehkä he vaan kerää voimia hyökätäkseen kimppuuni koko arsenaalin laajuudelta.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme kertaa saanut TE-toimistolta velvoittavan työpaikkatarjouksen, joihin ei pätevyyteni riittänyt. Ensimmäistä hain ja tein suurella vaivalla videohakemuksen, vaikka tiesin, että en ole pätevä. Pääsin haastatteluun, ilmeisesti siksi, että piti haastatella joitakin hakijoita, mutta heti haastattelun toisessa lauseessa todettiin, että sinulla ei sitten riitä tuo pätevyys enkä tietenkään paikkaa saanut.
Seuraavat kaksi työpaikkavelvoitetta, joihin pätevyyteni ei riittänyt, kuittasin soittamalla TE-toimistoon ja kertomalla, että olen epäpätevä ko. virkoihin, vaikka minulla korkeakoulututkinto onkin. Ottivat sitten sentään velvoitetyöpaikat pois.
Eli näin siellä toimistossa lätkitään työpaikkavelvoitteita miten sattuu ja teetetään ihmisillä aivan turhaa työtä.
Ja tiedoksi kaikille, ei se työpaikkojen haku- velvoite ole mihinkään poistunut. Esim.jos eläkeikää lähestyvänä jäät pä
Nuo lukee laissa. Siksi ne virkailijat niin tekee.
Rikotko omassa työssäsi työnantajasi ohjeita ja määräyksiä ja lakia? Vai siksikö sulla ei olekaan töitä enää?
Mä sain olla 8 vuotta rauhassa kun töitä oli 7h/vko, ja sen jälkeen 3 v rauhassa kun töitä oli 3,5h/ vko. Tutustuin uudistuneeseen työnhakuhommaan vasta tänä keväänä. Edelleenkään ei ole tarvinnut hakea työpaikkoja. Ammatilliseen kuntoutustutkimukseen kehoitettiin hakemaan ja hainkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. 59v. Pohjanmaalla. Akateeminen.
Eikös tämä uusi hallitus lopettanut sen pakkohakurumban?
Siitä hiljaisuus johtuu.
Mullakin 599egee/kk. Kituuttelua.
Onko tuo 599€/kk nettona käteen vai otetaanko vielä verot tuosta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolme kertaa saanut TE-toimistolta velvoittavan työpaikkatarjouksen, joihin ei pätevyyteni riittänyt. Ensimmäistä hain ja tein suurella vaivalla videohakemuksen, vaikka tiesin, että en ole pätevä. Pääsin haastatteluun, ilmeisesti siksi, että piti haastatella joitakin hakijoita, mutta heti haastattelun toisessa lauseessa todettiin, että sinulla ei sitten riitä tuo pätevyys enkä tietenkään paikkaa saanut.
Seuraavat kaksi työpaikkavelvoitetta, joihin pätevyyteni ei riittänyt, kuittasin soittamalla TE-toimistoon ja kertomalla, että olen epäpätevä ko. virkoihin, vaikka minulla korkeakoulututkinto onkin. Ottivat sitten sentään velvoitetyöpaikat pois.
Eli näin siellä toimistossa lätkitään työpaikkavelvoitteita miten sattuu ja teetetään ihmisillä aivan turhaa työtä.
Ja tiedoksi kaikille, ei se työpaikkojen haku- velvoite ole mihinkään poistunut. E
Laissa, oikein perustuslaissa lukee myös niin ettei rajaa saa laittaa kiinni estäen tphakijoidennpääsyä, mutta niin vain ovat lait pyörrettävissä. Laki myös sanoo että jokaiselle pitää taata perustoimeentulo, mutta niin vain sitäkin rikotaan jatkuvasti, tekemällä sellaisia heikennyksiä että toimeentuleminen on mahdotonta. Että tuo perustelu ei nyt oikein päde enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä hiljaisuus johtuu.
Tuosta summasta maksan 244€ asumiskuluja ja puhelinlaskun 23€. Voi päätellä ettei paljon jää enää elämiseen. T: eri
Minä saan 595,36 euroa kuukaudessa, maksan ensin tuosta vajaat sata euroa vuokraan ja lopuilla rilluttelen. Ero on aikamoinen entiseen elämääni, jossa neljännesvuosisadan tein koulutustani vastaavaa ja tutkintoani edellyttävää työtä palkansaajana ja yrittäjänä. Sitä se konkurssi teettää: kukaan ei huoli töihin, eikä yrittäjäksikään ole paluuta. Toimeentulotukea saa, kunhan ensin on varmistettu, että omaisuudesta ja terveydestä ei ole mitään jäljellä.
Valopuoli on se, että tilanne on myös TE-toimistolle selvä, eikä kukaan katso tarpeelliseksi hätistellä. Työkkäri odottelee lääkärinlausuntoa työkyvystä, mutta esimerkiksi viimeisin lääkäri sanoi, että tosi kiva juttu se työmarkkinatuki, kun sillä voi elellä (ilmeisesti ajatteli lääkärien ansiosidonnaisen tasoa). Sain vastikään lääkäriajan muutaman viikon päähän. Jonotin sitä viisi kuukautta. Saa nähdä, kiinnostaako tätä uutta lääkäriä yhtään enempää.
TE-toimisto on yllättäen viranomaisista yms. asiallisin. Olin minäkin alkuaikoinani parilla CV-etäkurssilla ja viime vuonna sain haettavakseni neljä paikkaa nykyisen nollan sijaan, mutta nuo ovat pientä. Työkkäri näkee ansioluettelosta ja työttömyyden alun jälkeen suoritetuista opinnoista, että kyseessä ei ole työnvälttelijä, ja antaa olla rauhassa.
t. Kohta kuusikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedoksi kaikille, ei se työpaikkojen haku- velvoite ole mihinkään poistunut. Esim.jos eläkeikää lähestyvänä jäät pätkätyön jälkeen kesällä työttömäksi, ja syksyllä sinulla on pidempiaikainen sijaisuus tiedossa, joudut silti kesällä hakemaan 1-2 työpaikkaa. Jos haettavia paikkoja ei ole, niin saat jotain muita "pelletehtäviä" , jotka sinun pitää tehdä ja kuitata netissä. Eli TE-toimisto on tekevinään työtä teettämällä sinulla jotain leikkitehtäviä, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään. Aivan älytöntä!
Väärin. Ketään ei pakoteta ilmoittautumaan TE-toimiston asiakkaaksi. Kyllä tiedän, että on todella pienituloisia 6-kymppisiä, mutta kyllä jokaisen tuollaisessa tilanteessa olevan kannattaa pohtia tarkkaan, josko sittenkin olisi sen verran säästöjä, että voi sinnitellä pari kuukautta ilman tuloja. Jos toteaa, ettei onnistu, niin fakta on, ettei ketään ehditä kesäloman aikana patistella pupukurssille tai 9 euron päiväpalkkahommiin. Että aika lailla rauhassa ehtii kesäkuukaudet viettää. Ihan turha lietsoa tuollaista pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle esitti yks virkailija, että voitaisiin tuumailla ihan sitä, että miksi 6-kymppinen ei saa työtä mistään. Että oikein tapaaminen ja kartoitus tässä pitää tehdä. Sanoin että tiedän kyllä miksi en saa työtä ja se johtuu ihan vaan iästäni.
Nyt tämän muutoksen takia, kun kaupungit/kunnat ei enää saa sitä rahaa siitä, että pakotetaan jonnekin minne vaan, niin loppui se vinkuminen ja tapaamisten ehdottelu.
Asenteestasi se on kiinni, jos töitä ei löydy. Kyllä meille vaan palkataan tehdastyöhön kuusikymppisiä vähän väliä.
Duunari
sehän on helpotus, ei tarvii täyttää turhia työnhakulomakkeita kun e i kuitenkaan ole menossa töihin minnekään
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikeaa...
Jos työkkäri/kuntakokeilu ottaa yhteyttä, on se kiusaamista. Jos ei oteta yhteyttä, niin itketään yhteydenottojen perään.
Valitetaan, ettei "työkkäri ole hankkinut mulle yhtäkään työpaikkaa". Miksi työkkärin se työpaikka pitää etsiä? Onko työttömät kykenemättömiä googlettamaan niitä samoja julkisessa haussa olevia työpaikkoja, joita vaatii työkkärin työntekijän googlettaa?
Ei tässä kukaan ole itkemässä tai edes kaipaamassa niitä soittoja, vaan ihmettelemme vain, miksi ne ovat nyt kevään mittaan loppuneet ilman infoa. Uskon kyllä noita paria virkailijaa, jotka kertoivat, että uusia työttömiä tulee nyt niin paljon, ettei vanhojen kanssa ehditä juttelemaan.
Tuo lause "työkkäri ei ole hankkinut yhtään työpaikkaa" viittaa juuri siihen, ettei kyseisestä puljusta mitään hyötyä ole. Koska me itse osaamme googlettaa, niin on lapsellista käydä virkailijan kanssa läpi heidän sivuillaan olevia ilmoituksia, ikäänkuin ne tulisivat meille yllätyksenä (kuten Petterille työttömyyden kasvu).
Vierailija kirjoitti:
Minä saan 595,36 euroa kuukaudessa, maksan ensin tuosta vajaat sata euroa vuokraan ja lopuilla rilluttelen. Ero on aikamoinen entiseen elämääni, jossa neljännesvuosisadan tein koulutustani vastaavaa ja tutkintoani edellyttävää työtä palkansaajana ja yrittäjänä. Sitä se konkurssi teettää: kukaan ei huoli töihin, eikä yrittäjäksikään ole paluuta. Toimeentulotukea saa, kunhan ensin on varmistettu, että omaisuudesta ja terveydestä ei ole mitään jäljellä.
Valopuoli on se, että tilanne on myös TE-toimistolle selvä, eikä kukaan katso tarpeelliseksi hätistellä. Työkkäri odottelee lääkärinlausuntoa työkyvystä, mutta esimerkiksi viimeisin lääkäri sanoi, että tosi kiva juttu se työmarkkinatuki, kun sillä voi elellä (ilmeisesti ajatteli lääkärien ansiosidonnaisen tasoa). Sain vastikään lääkäriajan muutaman viikon päähän. Jonotin sitä viisi kuukautta. Saa nähdä, kiinnostaako tätä uutta lääkäriä yhtään enempää. 
Lyhyeksi on työurasi jäänyt. Ei ihmekään, kun Suomella on kestävyysvaje. Töihin vaan, hopi hopi.
Onhan se tavallaan ristiriitaista, että työkkärin mielestä jokainen on toisaalta tarpeeksi viisas ja pystyvä tekemään mitätyötä tahansa, ja toisaalta taas sama tyyppi vaatii kyttäämistä ja pakotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle esitti yks virkailija, että voitaisiin tuumailla ihan sitä, että miksi 6-kymppinen ei saa työtä mistään. Että oikein tapaaminen ja kartoitus tässä pitää tehdä. Sanoin että tiedän kyllä miksi en saa työtä ja se johtuu ihan vaan iästäni.
Nyt tämän muutoksen takia, kun kaupungit/kunnat ei enää saa sitä rahaa siitä, että pakotetaan jonnekin minne vaan, niin loppui se vinkuminen ja tapaamisten ehdottelu.
Asenteestasi se on kiinni, jos töitä ei löydy. Kyllä meille vaan palkataan tehdastyöhön kuusikymppisiä vähän väliä.
Duunari
Teidän firma ei taida palkata kaikkia työttömiä kuitenkaan, vaikka kuinka asenne olisi kohdallaan. Toisekseen voisit kommentoida myös niiden työnantajien asennetta, joille ei kelpaa edes 5-kymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari
Teidän firma ei taida palkata kaikkia työttömiä kuitenkaan, vaikka kuinka asenne olisi kohdallaan. Toisekseen voisit kommentoida myös niiden työnantajien asennetta, joille ei kelpaa edes 5-kymppiset.
Vihaan työnantajia, EK:ta ja hallitusta, mutta silti väitän, että todella monen työnsaantia heikentää omat ennakkoasenteet ja se, että haetaan vain asiantuntijatöitä tai vastaavia, vaikka tehdastyökin olisi työttömyyttä parempi vaihtoehto.
sama
Ei kuulosta uskottavalta nämä tarinat, jos kuitenkn hakee ja saa päivärahaa. Työkkäri toimittaa kassalle tai Kelalle lausunnon, että hakija on työtön ja oikeutettu tukeen. Jos työkkäri "unohtaisi" jonkun työttömän, niin se unohtaisi lähettää myös tämän lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkkareitä kohta ole.
Nykymuodossaan ei, koska siirtyvät vuoden vaihteessa kunnille.
595 on käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä hiljaisuus johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valopuoli on se, että tilanne on myös TE-toimistolle selvä, eikä kukaan katso tarpeelliseksi hätistellä. Työkkäri odottelee lääkärinlausuntoa työkyvystä, mutta esimerkiksi viimeisin lääkäri sanoi, että tosi kiva juttu se työmarkkinatuki, kun sillä voi elellä (ilmeisesti ajatteli lääkärien ansiosidonnaisen tasoa). Sain vastikään lääkäriajan muutaman viikon päähän. Jonotin sitä viisi kuukautta. Saa nähdä, kiinnostaak
"Lyhyeksi on työurasi jäänyt. Ei ihmekään, kun Suomella on kestävyysvaje. Töihin vaan, hopi hopi."
Todellisuus tulee monelle yllätyksenä.
Parempi vaan jos ei mitään kuulu, meille joilla ei ole jotain hienoa koulutusta niin suositellaan mm. Askartelu pajaa ja kodittomien parissa ilmaistyötä/harjoittelua. Muita ei ollut kaupungilla tarjota että silleen. Noita ei kehtaisi edes cv:ssä lisätä. Tai olihan siellä rakennusala myös vieraskielisille.