Työpaikalla on pari tyyppiä raskaana ja puhuttiin lapsista ja työkaveri tokaisi minulle..
.. että milloinka aion itse hankkia lapsia. Sanoin etten pidä lapsista, enkä ole koskaan hankkimassa niitä. Sama työkaveri jatkoi että no sittenhän sinusta tulee meidän lapsille hyvä lastenvahti kun tarvitsee vapaa-aikaa. Vastasin, etten oikeasti siis pidä yhtään lapsista, omista tai muiden ja en halua niitä asuntooni. Nyt työkaverit on kylmiä ja joku jopa mainitsi pomolle asiasta, voiko tästä nyt tulla jotain? Oliko kyseessä joku leikkisä heitto tai vitsi ja otin sen liian tosissani? En tosiaan mitenkään huutanut tai koittanut olla töykeä, lähinnä vaan tehdä puoleni selväksi. Kontekstiksi, minulla on lievä autismi.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri nillittää pomolle ettet pidä lapsista? Ei hänellä kaikki kotona.
Veikkaisin narsistiksi, joka yrittää saada hovia kasaan työpaikalla ja puhua pomoa puolelleen.
Miksi yleisesti äidit irtoavat henkseleitään jos joku ei pidä lapsista? En pidä myöskään, mutten huutele sitä erikseen. Sanon vain jos asia on puheena, kuten juuri ap:n tilanteessa kun hänestä oltiin vasten tahtoaan tulossa lapsenvahti. Yhtä lailla jos joku ei halua hoitaa koiraa voi sanoa, ettei pidä koirista. Miksei saisi muka sanoa ettei se ole oma juttu? Tuntui, että kaikkien täytyisi pakosta tykätä pikku pilteistä.
Oikeastihan ei ole kyse siitä, pitääkö lapsista ylipäänsä. Jos nyt ollaan aidosti ja oikeasti rehellisiä. Kyse on jotkut lapset, jotka juoksevat, metelöivät, kyselevät, hyppivät jne. Eikö? En oikein usko, että hiljainen ja ujo lapsi, joka ei sano eikä liiku, harmittaa yhtäkään aikuista.
Joten jos pitää olla suora: olkaa sitten aidosti rehellisiä, älkääkä puhuko ohi aiheen.
Työpaikallani on eräs joka moneen kertaan jankutti milloin aion hankkia lapsia ja joko on asia työn alla. Kiertelin pitkään ja lopulta sanoin etten koskaan koska en halua lapsia. Sitten alkoi jauhaa miten en muka pidä lapsista ja kyllä mieli muuttuu jne. Lopulta minä olin se joka kävin pomon juttusilla ja tämä keskusteli työkaverin kanssa. Nykyisin työkaveri ei enää edes tervehdi mutta parempi niin.
Kyllähän minä pidän todellisuudessa lapsista mutta en halunnut tälle työkaverille kertoa että meidän perheessä vaimoni on se joka synnyttää. Meidän asiat eivät kuulu työpaikalle enkä ole velvollinen selittelemään asioita vaikka jonkun ylivoimaista ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä aina sanon että on äärimmäistä itsekkyyttä hankkia omia lapsia, kun maailma on täynnä orpolapsia
Ei niitä orpolapsia ole liikaa. Kyllä niille ottajia löytyy. Mistä käsitys, että orpolapsille ei olisi ottajia, kun adoptiolapsia jonotetaan vuosia?
Niinpä, ihmiset tietämättömyyttään heittävät soopaa. Ettekö ole esim seurannut Ellen Jokikunnaksen odotusta, on odottanut monta vuotta adoptiolasta, vieläkään ei ole saanut lasta kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huonoa käytöstä alkaa "ilmoitella rehellisesti" mielipidettään tilanteessa, jossa toinen on kertonut juuri odottavansa lasta. Käytöksessä ei ole mitään suoraa, rehellistä tai aitoa. Voi olla hiljaa vaikka olisi enemmänkin kuin lievää autismia. Kaikki osaa olla hiljaa.
Kyselyihin voi vastata, etten halua kertoa tai puhua aiheesta. Eihän se lasten hankkimattomuus kuulu kenellekään.
Ja ei ole epäkohteliasta sitten olettaa että ap on lapsenvahtina? Miksi ap:n pitäisi myötäillä ja vain sietää epäkohtelias käytös, voisihan tämä äitikin olla vain hiljaa
Se oli luultavasti vitsi. Ap vastaa en pidä lapsista, työkaveri vastaa kevyellä heitolla.
Nentti olisi nauranut, tilanne olisi ollut siinä ja kukaan ei olisi jäänyt pohtimaan kuka sanoi ja mitä ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo autismi selittää. Ei kannata väheksyä asiaa jonka työkaveri on juuri hankkinut.
Jos työkaverilla on vaikka uusi koira tai Ikean sohva, ei kannata todeta siihen miten ei itse yhtään pidä koirista/Ikeasta. Voi olla hiljaa.
Toisaalta saa ja kannattaa sanoa ponnekkaasti vastaan, jos työkaveri toteaa, että "sähän voit kävelyttää mun koiraa, kun olen matkoilla, ja auttaa kokoamaan mun uudet ikeat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huonoa käytöstä alkaa "ilmoitella rehellisesti" mielipidettään tilanteessa, jossa toinen on kertonut juuri odottavansa lasta. Käytöksessä ei ole mitään suoraa, rehellistä tai aitoa. Voi olla hiljaa vaikka olisi enemmänkin kuin lievää autismia. Kaikki osaa olla hiljaa.
Kyselyihin voi vastata, etten halua kertoa tai puhua aiheesta. Eihän se lasten hankkimattomuus kuulu kenellekään.
Ja ei ole epäkohteliasta sitten olettaa että ap on lapsenvahtina? Miksi ap:n pitäisi myötäillä ja vain sietää epäkohtelias käytös, voisihan tämä äitikin olla vain hiljaa
Se oli luultavasti vitsi. Ap vastaa en pidä lapsista, työkaveri vastaa kevyellä heitolla.
Nentti olisi nauranut, tilanne olisi ollut siinä ja kukaan ei olisi jäänyt pohtimaan kuka sanoi ja mitä ja milloin.
Niin. Olit varmaan paikalla ja tiedät sen olleen vain vitsi. Ja jos olikin, missä äidin oma huumori?
Kyllähän tuo työkaverin utelu alunperin oli asiaton. Lapsettomuus, vapaaehtoinen tai tahaton, voi olla arka asia, ja jos se on tahatonta, siihen voi liittyä terveysasioita, jotka ovat yksityisasioita eivätkä kuulu kenellekään.
Siihen voi vastata, että on oma asiani, ihan ystävällisesti ja vetää keskustelussa raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavis, en nepsy, ja en olisi nauranut. Hyvin huono vitsi yrittää kävellä mielipiteeni ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko myös, ettet pidä vanhuksista?
On toki ok olla hankkimatta lapsia.
Sanoisin, jos multa tivattaisiin toistuvasti, milloin otan jonkun satunnaisen mummon vanhainkodista meille asumaan ja miksen muka voi hoitaa työkaverin ukkia. Onneksi tällaista ei kysellä, mutta "mikset hanki lapsia?" tuntuu olevan joidenkin mielestä hyväksyttävä kysymys.
No lähdetään vaikka siitä että utelu "aiotko hankkia lapsia" ei kuulu kyllä normaaliin työkavereiden kanssa käytävään keskusteluun. Sama kuin kysyisi: "Mitenkäs ne genitaalisi toimivat, entäpä lisääntymiselimet muuten?"
Että mitäs kyselee :D
"Niin. Olit varmaan paikalla ja tiedät sen olleen vain vitsi. Ja jos olikin, missä äidin oma huumori? "
Autismi ei näy päälle päin. Yleisesti ottaen nenttien tapaan keskustella liittyy lievää hyväntahtoista huumoria.
Olihan Ap:n vastaus tökerö ja tyly, joskin myös kysymys oli sitä. Työkaveri pyrki purkamaan tilanteen huumorilla. Hän ei luultavasti tiennyt, että Ap ottaa heiton vakavasti ja kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa ole mitään vitsikästä. Todennäköisesti se ei ollut vitsi, mutta jos oli, se oli aika huono vitsi. Ei liity ap:n diagnooseihin. Minulla ei sellaisia ole, eikä tuollainen heitto minuakaan naurattaisi.
Mistä tämä ihmeellinen herkkänahkaisuus on nykyvanhemmille tullut? En ole koskaan aiemmin nähnyt kenenkään vetävän hernettä nenään siitä, että joku vastaa tiedusteluihin lasten hankkimisestä, että en aio koska en pidä lapsista. Aikaisemmin kaikki tuntuivat tajuavan, että on ihmisiä jotka eivät viihdy lasten seurassa, eikä se ole verinen loukkaus juuri teidän lapsianne kohtaan. Lapset ovat äänekkäitä, sottaavia, vauhdikkaita, ja itse stressaannun lasten lähistöllä siitä, että pelkään aina jonkun loukkaavan itsensä. En vihaa lapsia enkä etenkään inhoa mitään tiettyjä lapsia, mutta en halua viettää aikaa lasten kanssa ollenkaan.
Miksi nykyään KAIKKI otetaan henkilökohtaisesti?
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
No lähdetään vaikka siitä että utelu "aiotko hankkia lapsia" ei kuulu kyllä normaaliin työkavereiden kanssa käytävään keskusteluun. Sama kuin kysyisi: "Mitenkäs ne genitaalisi toimivat, entäpä lisääntymiselimet muuten?"
Ihan loistava! Nyt tuli naurettua, pitäisikö töissä itsekin esittää näihin "Koskas hankit lapsia?" vastakysymys "Mites teillä seksielämä, onko alapää millainen?" :D
Töissä nyt on vaan pakko nauraa tai edes hymyillä välillä typerien työkavereiden tyhmille jutuille. Jos ei naura tai hymyile, antaa itsestään kyllä melko hankalan tai tosikon kuvan. Jos aihe on kuolemanvakava ja heitto todella typerä, en minäkään nauraisi. Suurimmalla osalla työpaikkoja on tällaista, ei siellä voi nöksähdellä ja töksäytellä mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan loistava! Nyt tuli naurettua, pitäisikö töissä itsekin esittää näihin "Koskas hankit lapsia?" vastakysymys "Mites teillä seksielämä, onko alapää millainen?" :D
Itseasiassa seurustelukuvioiden kysely menee tähän samaan kastiin. Kun olin monta vuotta sinkkuna, omasta halusta, kyseltiin jatkuvasti. Tai jotkut kyselivät. Silloin teki mieli kysyä, että miten teidän intiimielämä, kuinkas sujuu seksi avioliitossanne. Koska sitähän tuossa myös udellaan, eli tökeröä.
Minunkin työkaveri (ihan mukava, tosi puhelias, lähihoitaja)...tokaisi koska minä alan hankkia lapsia vähän jopa syyttävään sävyyn..
Että hänellä oli jo lapsia minun iässä. Niin joo tiedän. Sanoin vaan jotain katsotaan.
Oikeesti tekisi mieli joskus sanoa ihan totuus, että siksi oletkin lähihoitaja ja koko elämäsi on sirkusta, elämänsisältö on lapset, jotka tehty eri miehille n.20v iässä. Että miten menee nykyään, vaikka oletkin ihan täysipäinen... Että minä en ainakaan haluaisi tuollaista elämää ja siksi teenkin erilaisia valintoja.