Työpaikalla on pari tyyppiä raskaana ja puhuttiin lapsista ja työkaveri tokaisi minulle..
.. että milloinka aion itse hankkia lapsia. Sanoin etten pidä lapsista, enkä ole koskaan hankkimassa niitä. Sama työkaveri jatkoi että no sittenhän sinusta tulee meidän lapsille hyvä lastenvahti kun tarvitsee vapaa-aikaa. Vastasin, etten oikeasti siis pidä yhtään lapsista, omista tai muiden ja en halua niitä asuntooni. Nyt työkaverit on kylmiä ja joku jopa mainitsi pomolle asiasta, voiko tästä nyt tulla jotain? Oliko kyseessä joku leikkisä heitto tai vitsi ja otin sen liian tosissani? En tosiaan mitenkään huutanut tai koittanut olla töykeä, lähinnä vaan tehdä puoleni selväksi. Kontekstiksi, minulla on lievä autismi.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta todellakaan voi työpaikan suunnalta mitään seurata. Sinun elämä, sinun päätös. Hyvä vaan että teit asian selväksi.
Paitsi jos AP on esim. päiväkodissa tai koulussa töissä.
Ei kai päiväkodissa tai koulussa työskentelevälle ole mitään velvoitetta pitää lapsista?
Se olis ainakin aika outoa, jos lapsia inhoava olisi siellä töissä.
Voi kuule kumpa tietäisit.
Aloitus on yhtä totta kuin Salatut elämät.
Työkaverisi oli törkeä ja tungetteleva. Törkeät ja tungettelevat ihmiset yleensä myös loukkaantuvat, jos asiat eivät mene heidän tavallaan, ja alkavat kostotoimiin selän takana. Et tehnyt mitään väärää, mutta maailmaa mahtuu kusipäitä
Työkaverihan kysyi aloittajalta, milloin tämä aikoo hankkia lapsia. Miksi aloittaja ei olisi saanut sanoa niin kuin asia on. eli ei koskaan, sillä ei pidä niistä. Asia tuli kerralla selväksi, eikä tarvitse jatkossa kierrellä ja kaarrella. Ja olipa vielä tosi fiksua ehdottaa ihmiselle, joka juuri on kertonut, ettei pidä lapsista, ryhtymistä tulevaisuudessa lapsenvahdiksi sille työkaverin lapselle. Jotkut ihmiset eivät edes kuuntele mitä heille sanoo.
Asian voi sanoa nätimminkin: en taida olla ollenkaan sopiva henkilö hoitamaan lapsia.
Sitä paitsi on jotenkin hassua kategorisoida lapset noin yhtenä ryhmänä, osa lapsista käyttäytyy kuin pikkuaikuinen, esim. juuri kirjolla oleva saattaa joskus olla sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko ap tosiaan samalla tavalla jostain muusta ihmisryhmästä? Esim. kehitysvammaiset käyttäytyy monesti samalla tavalla kuin lapset.
Mitä ne tähän nyt kuuluu? Onko sinusta lapset kehitysvammaisia?
Samanlainen käytös. Tunnen kehitysvammaisen aikuisen joka on äänekäs, sotkeva ja leikkii leluilla. Eli etkö pitäisi hänestäkään?
Sinun pitää tehdä uusi keskustelu kehitysvammaisten tykkäämisestä, tässä keskustellaan nyt lapsista.
Mitä tossa on pomolle sanomista? " Mirkku ei muuten halua lapsia, eikä haluu hoitaa mun palleroisia" toivottavasti pomo antaa potkut tolle miukujalle, aivan absurdia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei pitäisikään lapsista tai esimerkiksi sushista niin ihan hyviin tapoihin kuuluu hienovaraisesti ilmaista se niin ettei töksäyttäisi ja mahdollisesti pahoittaisi toisen mieltä.
"ei ole minulla lapsia, koska elämäntilanne ei ihan ole sellainen.. " tai mitä nyt ympäripyöreesti voisi vastata.
"Sushi maistuu hieman erikoiselta niin ei ole mieleeni. "
Totta, tämä oli hyvä neuvo. Olen aina ollut aika huono kaunistelemaan asioita ja juuri ympäripyöreessä ilmaisemisessa, tätä tulee kai opetella ja harjoitella tietyt lauseet valmiiksi tulevaisuutta varten. Kiitos! -Ap
Naisten parissa pitää tolleen keskustella, miehille voi sit sanoa suoraan.
No tuossa tilanteessa ehkä se on ok sanoa, jos se kysyjä jää jankkaamaan noin. Itse taas en pidä vanhuksista. Mutta en ole sitä koskaan kenellekään sanonut, paitsi nyt täällä. Mieluummin sitten olisin lasten seurassa, vaikka yleisesti ottaen en juuri viihdy ihmisten kanssa. Ja toivon että itse lähden täältä suorin jaloin, en jossain hoivakodissa housuun paskoen. Ja toisaalta ei mun ole pakko olla ikinä vanhus, lapsi sen sijaan jokaisen on oltava, jos aikuiseksi haluaa. Ja lapset kasvaa ja kehittyy, vanhat vaan taantuu.
Vierailija kirjoitti:
minä aina sanon että on äärimmäistä itsekkyyttä hankkia omia lapsia, kun maailma on täynnä orpolapsia
Ei niitä orpolapsia ole liikaa. Kyllä niille ottajia löytyy. Mistä käsitys, että orpolapsille ei olisi ottajia, kun adoptiolapsia jonotetaan vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta todellakaan voi työpaikan suunnalta mitään seurata. Sinun elämä, sinun päätös. Hyvä vaan että teit asian selväksi.
Paitsi jos AP on esim. päiväkodissa tai koulussa töissä.
Ei kai päiväkodissa tai koulussa työskentelevälle ole mitään velvoitetta pitää lapsista?
Se olis ainakin aika outoa, jos lapsia inhoava olisi siellä töissä.
Voi kuule kumpa tietäisit.
Miksi se olisi outoa? Jos hoitaa työnsä erittäin hyvin, ei siihen tarvita välttämättä työn kohteen, tässä tapauksessa lastan, pitämistä.
jos teidän työpaikalla on paljon noita juuri lisääntyneitä, niin sinä olet seuraavalla yt-kierroksella poispotkittavien listalla, kun et sovi joukkoon. sitä ei tietenkään kerrota virallisena potkujen syynä.
Erään lehden sivuilla opastettiin aikanaan, kuinka työyhteisössä tulee käyttäytyä. Siis tukitaan suut.
Loukkaantunut valitti kuinka kahvipöytäkeskusteluissa, joku puhuu hänen mielestään rasistisesti. Opastaja ohjasti tätä henkilöä ottamaan työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä.
Voi vain kuvitella mikä tilanne on tänä päivänä, säälin syvästi nuorisoa jota aivopestään kaikkeen paskaan. Yksi ja toinen vaatii turvallista tilaa.
Voit valittaa tästä kollegastasi kun tuli kyselemään erittäin henkilökohtaisia asioita, jotka ei missään tapauksessa kuulu työpaikalle. Ei toisten lastenhankkimisesta tai muistakaan yksityisasioista voi noin vaan kysyä töissä ja suuttua vastauksesta.
Ap:n työkaverit käyttäytyivät tuossa kyllä hieman omituisesti. Tosin, ehkäpä provosoituivat - ja syystä.
En voi käsittää että joistakin ihmisistä on täysin ok sanoa "en pidä lapsista". On aivan oikein kysyä sanoisiko päin naamaa että ei pidä vanhuksista, vammaisista, homoseksuaaleista... mistä tahansa ihmisryhmästä. Ihan hyvin voi sanoa ettei pidä vaikka metelistä tai suttaisista sormenjäljistä tms. mutta ihmisryhmän vihaaminen vaan ei ole ok.
Kyllä voi seurata vaikka potkut, jos olet esim. lastentarhassa töissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko myös, ettet pidä vanhuksista?
On toki ok olla hankkimatta lapsia.
En tietenkään, koska pidän vanhuksista. En ymmärrä nyt miten tämä liittyy? -Ap
Eikä sinuakaan siis yhtään haittaa jos joku sanoo: en pidä autisteista?
Olen ketjussa jo aiemmin kommentoinut tähän. - Ap
Näkisin että on aika eri asia sanoa aikuisten seurassa, ettei pidä lapsista, kuin sanoa päin näköä lapselle. Pitäähän minunkin ymmärtää ettei kaikki juo alkoholia, pelaa pelejä, tykkää matkustella jne.
Ei nykyaikana voi enää olettaa että kaikki naiset ovat heteroita, menevät naimisiin ja/tai tekevät lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko myös, ettet pidä vanhuksista?
On toki ok olla hankkimatta lapsia.
Miksi ei voisi sanoa?
Miksi olettaa, että olisit lapsenvahti? Jos olet selkeästi sanonut ettet halua, niin et halua. Piste. Jos sitä ei hyväksy, se ei ole sinun vikasi, eivät kaikki halua muiden äitiyskuplaan. Esihenkilö ei siitä voi moittia, koska asia ei liity työntekoon.