Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuoret eivät nykyään käy kesätöissä?

Vierailija
04.07.2024 |

Kyselin tuossa vähän aikaa sitten yhden sukulaisteinin kesätyökuviosta ja ei kuulemma ole menossa MIHINKÄÄN töihin koko kesänä. On se nyt kumma kun ei työ maistu, vaikka ikää on jo 15 vuotta. Minä olin ollut joka kesä mansikkapelloilla 12-vuotiaasta lähtien. Todella laiskaa tämä nykynuoriso, kaikki pitää saada ilmaiseksi eikä mitään tehdä itse

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SiipiVeikot  palkkaavat nuoria kesäapulaisiksi ja tuo olisi monelle nuorelle sopiva työ. Äiti voisi ylpeänä todeta, että lapseni on yksi siipiveikoista.

Vierailija
102/112 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ei tarvitse mennä sillä vanhemmat tienaavat nykypäivänä riittävän hyvin että ei tarvitse lasten raataa missään kesätöissä. Ennen oli toinen juttu koska silloin ihmiset ansaitsivat vähemmän ja kaikesta oli tiukkaa. Kyllä meillä ainakin lapsista ja heidän tarpeistaan pidetään itse huolta niinkuin kunnon vanhempien kuuluukin. 

Osa tienaa hyvin ja osalla on tiukkaa. Eriarvoisuus on lisääntynyt.

Tuo eriarvoisuus on ihan lasten vanhempien luomaa. Lasten vanhemmat eivät itse käy työssä ja käyttävät sosiaalipalveluja elämiseensä ja valitettavasti tuo ominaisuus siirretään helposti myös omille lapsille ja lapsikin tottuu helppoon elämään. Se on Surullista.

Oletko niitä, jotka luulevat, että kenekään palkka Suomessa ei ole alle 3000?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten ei tarvitse mennä sillä vanhemmat tienaavat nykypäivänä riittävän hyvin että ei tarvitse lasten raataa missään kesätöissä. Ennen oli toinen juttu koska silloin ihmiset ansaitsivat vähemmän ja kaikesta oli tiukkaa. Kyllä meillä ainakin lapsista ja heidän tarpeistaan pidetään itse huolta niinkuin kunnon vanhempien kuuluukin. 

Osa tienaa hyvin ja osalla on tiukkaa. Eriarvoisuus on lisääntynyt.

Tuo eriarvoisuus on ihan lasten vanhempien luomaa. Lasten vanhemmat eivät itse käy työssä ja käyttävät sosiaalipalveluja elämiseensä ja valitettavasti tuo ominaisuus siirretään helposti myös omille lapsille ja lapsikin tottuu helppoon elämään. Se on Surullista.

Huuhhuh, mitä sinä siitä tiedät? Rikkaiden ei tarvitse laittaa lapsiaan kesätöihin ja sosiaalipalvelujen käyttäjä kyllä haluaa, että lapsensa tekevät töitä, että alkaisivat pärjätä. Eikä sosiaalituilla eläminen ole helppoa elämää. SINÄ olet surullinen.

Vierailija
104/112 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani nuoret käyvät kesätöissä

Kaikki tuntemani keskiluokkaiset nuoret opiskelevat kesällä vanhempien rahoilla. Saavat etulyöntiaseman yo-kirjoituksiin.

No eikä opiskele. Kukaan nuori ei opiskele kesälomalla.

Vierailija
105/112 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme hyvätuloisia perheyrityksen omistajia. Lapset (14 ja 16 v) ovat itse hakeneet ja päässeet kesätöihin aivan muualle, kuin omaan firmaame.

Rahaa eivät kotona helposti saa. Olemme tästä aika tiukkoja. 

Vierailija
106/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan marjat sanon minä töitä saa jos haluaa. Itse aloitin 13 v siita asti oon töissä ollu nyt 68 v eläkkeen lisäksi painan töitä. Eläkettä saan sen verran vähä et voita leivän päälle on saatava. Työtä on ollu aina tarjolla. Oisko toi ahkeruus et tarttuu duuniin kun duuniin. Saa taatusti töitä laiska ei mitään 

Vierailija
107/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi kun pitää mellastaa miitissä aamuyöhön. 

Vierailija
108/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin kansakoulun jälkeen heti maanantaina kun loma alkoi tehtaanjohtajan pakeille kysymään että pääseekö töihin. Tehtaanjohtaja ruhahti, että menes poika ensin kotiin kasvamaan. Viikkoa myöhemmin marssin takaisin tehtaanjohtajan toimistoon ja sanoin että nyt olen kasvanut, milloin voi aloittaa. Tehtaanjohtaja tuhahti että sinähän maanvaiva olet, eikö sinusta pääse millään eroon. Sitten hän otti luudan nurkasta ja tyrkkäsi sen minulle ja sanoi: mene sitten vaikka lakaisemaan halli. Sillä tiellä olin 50 vuotta, aina eläkkeelle jäämiseen saakka. Muutamaa vuotta ensikohtaamisen tehtaanjohtajan kanssa jälkeen armeijasta palatessani minulla oli hänelle toisenlainen kysymys; pyysin hänen tyttärensä kättä ja sain luvan!

Vierailija
109/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kesätöitä on nuorille todella vähän. Ainakin suurissa kaupungeissa jopa yli 50-vuotiaat hakevat niihin, koska muuta työtä ei tahdo olla. 

Vierailija
110/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kerkee kun pitää miettiä onko tyttö vai poika vai kenties molempia yht'aikaa.

Vierailija
111/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on onneksi hieman eri ajatus asiasta, pitääkö sen 15-vuotiaan olla jo töissä. Ei niitä vapaita lapsuuden/nuoruuden kesiä ole montaa jäljellä ja täytyy koulustakin levätä. Useimmilla vanhemmat kuitenkin kustantaa ja antaa taskurahaa siihen asti vähintään kun lukiosta/amiksesta on selvitty.

Itse olen vuosimallia -89 ja en ole ikinä ollut kesätöissä. Lukioaikana kävin kuitenkin MLL:n lastenhoitokurssin ja lukioajan tein ympärivuotisesti lastenhoitokeikkaa oman jaksamiseni mukaan, joten sain kyllä jotain omaa rahaa.

Vierailija
112/112 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyön löytäminen oli todella haastavaa. Meidän nuoren pelasti lopulta harrastus ja sen kautta tullut tieto ja osaaminen, jolla sitten pääsi sen alan kauppaan töihin. 

Harrastusosaamisen kautta tulleella osaamisella sai meidänkin 15-vuotias kesäksi töitä, ja vielä sillä tavalla, että pystyi itse valitsemaan, milloin teki "vuoroja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä